SUPERCARB 1kg -40%

Kuinka paljon on liikaa liikuntaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sannuli
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Oliko toi kysymys mulle osoitettu? En mä tiedä siitä kunnollisesta palautumisesta.. ;) Voi olla, et jää joskus vähän puutteelliseksi. Ruokavalioon täytyisi myös panostaa. Syönhän mä nytkin monipuolisesti ja suht runsaasti, mutta enemmänkin sais syödä.

Huomasithan minihiiri, että tämä on aika vanha ketju. Kyllä runsaasti liikkuva nainen saa syödä 2000-2500 kaloria, jossa on mukana reippaasti hiilariakin - pääosin hyvistä lähteistä tietty. Proteiinia vaikka 2 g per painokilo ja rasvaa vähintään 1 g per painokilo.

Huomasithan minihiiri, että tämä on aika vanha ketju. Kyllä runsaasti liikkuva nainen saa syödä 2000-2500 kaloria, jossa on mukana reippaasti hiilariakin - pääosin hyvistä lähteistä tietty. Proteiinia vaikka 2 g per painokilo ja rasvaa vähintään 1 g per painokilo.

Itseasiassa en huomannut :face: kirjoitin vaan kun aihe liippaa läheltä itelläkin. En oikein osaa päättää liikkuessani keskittyiskö aerobiseen vai punttiin, sitten helposti tulee yhdistettyä ne samaan päivään ja huomaan että vapaapäiviä ei olekaan, tai kevyempi päivä on aamuaerobinen tai jotain. Omasta tilanteestani siis huolestuneena enkä tiedä miten pääsis eteenpäin vähemmällä, armollisemmin :wtf:

En oikein osaa päättää liikkuessani keskittyiskö aerobiseen vai punttiin ... Omasta tilanteestani siis huolestuneena enkä tiedä miten pääsis eteenpäin vähemmällä, armollisemmin

Minäkin keskityn aerobiseen ja punttiin eli en kumpaankaan kunnolla :)
Käyn salilla pysyäkseni terveenä, ja toki myös ulkonäköseikat vaikuttavat, mutta en havittele merkittävää lihaskasvua. Aerobista teen myös pysyäkseni terveenä, ja koska se on tosi kivaa, ja koska se auttaa pysymään hoikkana.

Usein teen aerobisen ja puntin samana päivänä, lepopäivä (pelkkää kävelyä) on kerran viikossa, ja kyllähän sen lepopäivän lähestyessä huomaa että kroppa alkaa olla tosi väsynyt. Lepopäivä kuitenkin yleensä nollaa tilanteen. Loppuvuodesta oli sellainen jakso kun yöunet meni 2-3 viikoksi, mutta uni palasi heti kun tajusin hillitä liikkumista ja pidin useamman lepopäivän putkeen. Jos on taipuvainen kuormittamaan itseään liikaa (työt, opiskelu, liikunta, perhevelvoitteet jne) niin täytyy vaan muistaa että ottamalla ylimääräisen lepopäivän liikunnasta saa helposti paljon suuremman hyödyn kuin tiukasti treenaamalla...

Uskon siis että kroppa kertoo jos liikuntaa kokonaisuudessaan tai jossain muodossa on liikaa. Pitää vaan seurata jaksamistaan, keskittymiskykyään jne.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Onhan se hirmuisesti siitäkin kiinni miten treenaa.
Ite treenailen pääasiassa pelkkää punttia (muu on hyötyliikuntaa, lumitöitä jne), ja nyt voin todeta että viikonlopun kolmena päivänä putkeen kunnon treeni alkoi olla siinä kintaalla että on liikaa. Ei kunnolla oikein kerennyt palautua.
Toki jos treenailisi kevyemmin ja "vähän sinnepäin" voi helposti treenata vaikka niin että viikossa on se yksi lepopäivä. Vaan ei nykyisillä treeneillä mitenkään.

Aiemmin kun kävin puntilla vain "täytteenä", treenailin liki päivittäin, osana päivistä vedin tuplatuntejakin. Silloin mulla vain ei ollut oikein mitään tavoitteita, ainoastaan pysyä kunnossa. Ja tällöin siis kävin pääasiassa tunneilla.

mulla tulee punttia 3-4 kertaa viikossa, sitten 1-2 kertaa aamuaerobisena 30 minsaa stepperillä tai kuntopyörällä,usein myös hiit siinä samalla. Hiihtämässä käyn 1-2 kertaa vähintään viikossa ja sitten tietty lumityöt kun sitä taivaalta sataa. Välillä on tuntunu et on ihan naatti ja välillä tällain jaksaa oikein hyvin. Kevyt viikko ainakin tepsi :hyvä:

Se on siitä myös kiinni mihin oma kroppa on tottunut. Jotkut voi liikkua paljon ja jollekin toiselle sama määrä on liikaa. Ja sitä omaa kroppaa ja oloa kannattaa nimen omaan kuunnella. Kärjistetysti: ei ole liikaa liikuntaa vaan liian vähän ruokaa. Toki överit on överit enkä sellaiseen ketään kannusta. Pääpointti on se, että pitää muistaa syödä tarpeeksi ja oikein jos liikkuu paljon.

Itellä tulee ehkä kahdeksasta kymmeneen tuntia liikuntaa viikossa. Suuri osa noista raskaita treenejä, osa aerobista ja muutama kerta salia, mutta nukun yöt hyvin, otan tarvittaessa päikkärit ja mikä tärkeintä: syön. Välillä lepopäiviä, välillä useampaakin sellaista. Kun pitempään on treenannut niin kyllä ne väsymisen merkit omasta kropasta tunnistaa.

Mä liikuin ihan sikana ennen kuin aloin tosissaan treenata punttia, niin että treenit todella on kovia. Niitä ei enää kestäkään kun ihan maxmax 5krt viikossa, eikä joka viikko niin. 3-4krt on aika lailla optimi.

Joo, ja monesti huomaa että on suunnitellut aamu- ja iltatreenit, mutta aamusalin jälkeen on kroppa niin poikki ettei illalla ookaan mitään asiaa enää mihinkään. Ja muutenkin tuon salin ja ryhmäliikunnan yhteensovittaminen on joskus pirun hankalaa. Teet yhdet kunnon jalkatreenit etkä edes kävele kunnolla kolmeen päivään niin yritä siinä sitten reenata jotain muuta :D Vaikka kyllähän ne lihakset toki vertyy aina sen verran tunnin ajaksi.

Eilen miehelle valitin kun ei oo juuri koskaan yhteistä aikaa tehä mitään, sain suoran vastauksen että olen aina lähestulkoon salilla,menossa salille tai hiihtämään niin ihmekkö tuo. Avasi silmiä, taidan liikkua oikeasti liikaa. Hän myös sanoi että ei sitä joka päivä tarvii jotain tehä,ota iisimmin. Muut sen siis paremmin huomaa kun ite :hyper:

Tuli thread vastaan kun etsiskelin muuta juttua..mutta siis:
Itse vedän atm kolmijakoisella 5 kertaa viikossa. Ajattelin lisätä aerobista lepopäiville kun a.) tarvii saada hapenottokyky/kunto kohdilleen b.) en saa nukuttua lepopäivinä kun löytyy ihan liikaa energiaa...
Nyt aloitan taas juoksemisen ja talvella hyvät kentät vieressä niin hokkarit jalkaan ja jäälle. Ei tunnu itsellä tulevan raja vastaan vaikka kuinka kovaa treenaan, lähinnä ajanpuute rajoittaa etten voi vetää kovempaa :)

Kun on paljon liikkunu elämänsä aikana niin ei sitä osaa pitäö mitään makaamispäiviä, en nää siinä ite mitään järkeäkään edelleen :D puntista tulee 1-2 lepopäivää ja niihin sisältyy sit kävelyä jotta ei mee täysin jumiin ja mieli pysyy virkeenä.

Se on kyllä jotenkin niin hassua, kun itelle liikunta on koko elämän ajan ollu olennainen osa arkea, ettei oikein osaa ymmärtää, miten 4-5 kertaa viikossa salilla käyminen voi jonkun mielestä olla liikaa :D Jokusen kerran oon saanu kuulla kavereilta ja sukulaisilta, miten he on huolissaan mun hyvinvoinnista, kun en muka tee mitään muuta kun käyn salilla ja lenkillä... :jahas: yritä siinä sitten selittää, että kävelyllä käyminen ei ole lenkkeilyä, voin oikein hyvin, enkä varmasti voisi näin hyvin ilman säännöllistä liikuntaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom