SUPERCARB 1kg -40%

Kuinka paljon on liikaa liikuntaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sannuli
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä melko aloittelevana kuntoilijana haluaisin vähän lisätietoa mikä on liikaa liikuntaa? Olen urheillut pienestä pitäen välillä vähän taukoja pitäen, viimeine vuosi meni 1-4krt viikossa kuntosalilla (kesä pois lukien) ja nyt aloitin ihan kunnolla liikkumisen. Laitan tähän parin-kolmen viikon kuntoiluni niin voisiko joku viksumpi kertoa onko lepoa liian vähän tai salitreenien välillä liian vähän taukoja ym?

17.2
ma 75min kuntosali, 60min kävely
ti 70min lenkki
ke 60min kuntosali, 20min lenkki
to 30min kävelyä 30min venyttely
pe 60min kuntosali, 20min kuntopyörä, 60min kävely
la kevyt kävelylenkki ja ulkoilua
su 80min kävelylenkki

ma 60min kinesis, 15min crosstrainer
ti 60min kävely, 60min pilates, 30min kuntosali, 30min crosstrainer
ke 60min bodybalance, 45min pace, 30min kävely
to 20min kuntopyörä, 80min kävely
pe 60min bodypump, 20min kuntosali, 20min kävely
la 20min kuntopyörä, 30min venyttely
su 90min ulkoilua

ma 60min bodycombat, 30min kuntosali, 20 min kävely
ti 30min kuntosali, 30min kuntopyörä
ke 45min kuntosali
to 60min bodyvive 60min bodypump
pe 30min hiihto, 30min kuntosali

välipäiviä en pidä, vaan välipäivinäni ulkoilen tai käyn kävelemässä ettei tulis yhtään laiskottelupäiviä. onko pahasta? en tykkää vain olla vaan tahdon liikkua edes rauhallisesti jos ei muuta. olen jaksanut hyvin ja odottanut lihaskipeyden lähtemistä ennen kun olen treenannut samaa kohtaa uudestaan.

ohjelma on kaksijakoinen, omaohjaajani suunnitelema ja olen siihen erittäin tyytyväinen. yläkroppaan enemmän massaa ja voimaa, jalkoihin taas kestävyyttä että jaksais nuo lenkitkin paremmin jatkossa..tuo eka viikko oli semmoinen ettei vielä ollu tuo uusi sali käytössä siksi vähän tylsempi ohjelma.. mutta juu, kiitos avusta kaikille vastaajille! :worship:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Onhan tuossa paljon liikuntaa ainakin tuntimääräisesti. Liikaa olisi, jos kylmiltään sohvalta alkaisi tuota noudattaa. Jos liikkumiseen on jo rutiinia ja kuntopohja hyvä, niin kävely normaalilla reippaalla tahdilla on palauttavaa liikuntaa - ihan alottelijalle taas kaikki aerobinen liikunta on harjoitusta. En pitäisi tuota minään valtavana määränä.

Jos ruokahalu tai yöunet muuttuu, paikat alkaa kipeytyä tai treeni muuten tökkiä niin sillon on kevyen viikon paikka. Jos treenit on aika kovia niin ymmärtääkseni kevennetyt treenit salilla sillon tällön edesauttaa nousujohteisuutta.

Entäs jos lisäät tehoa niin että syklittely välillä kevyempään treeniin (taikka osalla viikoista paino aerobisessa ja osalla puntissa) alkaisi tuntua luontevalta ratkaisulta.

Ei ole liikaa.
tuntimääräisesti paljon joo, mutta teholtaan ei niin raskasta (vaikka siis raskastakin toki löytyy:thumbs:). Muistat vaan syödä ja nukkua!;)

Määrän sijasta kannattaa huomioida tosiaan myös se laatu. Eli "kuinka paljon on liikaa" -kysymys ei riitä, vaan "minkälaista treeniä ei saa olla enempää"... tai jotain.

Mun mielestä tossa ohjelmassa oikein positiivisia oli nämä paljon venyttelyä sisältävät päivät. Jos osa harjoituksista on palauttavia, voi ihan hyvin treenata joinain päivinä useammankin kerran. Luulen, että itsellekin sopivat usein totaalilepopäiviä paremmin sellaiset päivät, joihin sisältyy vaikkapa puolen tunnin kävely ja puolen tunnin venyttely. Silloin ei välttämättä - tietenkin harjoittelumääristä ja harjoittelun raskaudesta riippuen - tarvita sen erityisempiä välipäiviä.

Muutenkin näyttää mun silmään hyvältä jaksotukselta. Itselle sopivan rytmityksen löytää kokeilemalla ja kroppaa kuuntelemalla. Mulla on esimerkiksi vuosikaudet ollut sellainen rytmi, että usein juuri torstain pitää olla kevyt päivä tai lepopäivä.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Ei ole liikaa, jos ei tunnu siltä että on liikaa. Kyllä liiallisen treenin tuntee itse, sen myöntäminen, että sen tuntee, onkin sitten vaikeampi juttu. Ihailtavaa, että mukana on noin paljon peruskuntoa kehittävää ja ylläpitävää liikuntaa. Käytätkö sykemittaria?

Ei se tunnu liialta ainakaan vielä, toivotaan ettei ala tuntumaankaan :)
Käytin sykemittaria kunnes se hajosi eikä takuu ole voimassa enää... eli ehkä joskus myöhemmin hankin uuden tai saan aikaiseksi korjauttaa. tosin uuden hankkiminen on varmaan kannattavampaa jo. kunto on huono, siksi yritän sitä kehittää ja samalla kuluttaa kaloreita kun olen niin kova syömään :kuola: kalorivaje on niin alhainen että laihdun 0,2-0,5kg viikossa jos sitäkään. tarkoitus on pikkuhiljaa polttaa rasvaa ja saada massaa lisää, molempia on käynyt jo, huomaa oikein kuinka lihakset alkaa erottumaan jo mahastakin! se kannustaa jatkamaan kyllä :thumbs:

Mietin tässä juuri kevyttä viikkoa viettäessäni (vain viisi treeniä viikkoon ja niistä 2 punttitreeniä, joissa olen pumppaillut ihan mitä huvittaa ;)) kriittisesti omaakin treenamistani. Kevyellä viikolla on olo ollut niin rentoutunut, kevyt ja hyvinvoiva, että mietin, onko normaalissa viikko-ohjelmassani liikaa treeniä. Tässä viime viikko:

ma: spinning/step-aerobic (60min askeltamista)
ti:sali
ke:aamulla sali, illalla tanssitunti 60min.
to:spinning 30min.+venyttelyt n.30min
pe:sali
la:vapaa
su:sali+30min.spinning+venyttelyt

Salitreenit sisältävät n.10 min. alkuverkan, noin 45-60min. kestävän itse treenin ja mahdollisesti vielä 10min.loppuaerobisen (jos jaksaa, yleensä ei jaksa) ja venyttelyt.

Kolme viikkoa treenaan niin, että puristan yhden totaalivapaapäivän viikkoon ja neljännen viikon pidän kevyenä. Yleensä kevyttä viikkoa jo kolmannella viikolla odottaa ja kaipaa. Syön hyvin, painoa tällä hetkellä n.58-59 kg ja sen nousujohteisuus vähän huolettaa :D.

Mielestäni sitten on liikaa kun kroppa ei enää kestä ja/tai liikkuminen ei ole nautinto.
Kyllä se keho kertoo millon tulee liikaa rääkkiä, sitä pitää vain osata kuunnella.

Itse harrastin pari vuotta sitten vielä helposti 25h viikossa liikuntaa ja jaksoin hyvin. Ikää nähtävästi tuli liikaa ;) ja yhtä äkkiä kroppa pisti hommalle stopin. Alkoi tulemaan rasitusvammoja, penikkatautia ja yleistä väsymystä, ruokahaluttomuutta/ylensyömistä jne.

Nykyään treenimäärä heiluu 12-15h eikä paremmin voisi mennä. Joskus olen pohtinut, että kuinka helkkarissa edes ehdin urheilla aikoinaan niin paljon ja miksen ollut väsynyt. Nykyään kun menee vähänkin yli normaalin tuntimäärän viikossa niin johan tuntuu :jahas:

Itse harrastin pari vuotta sitten vielä helposti 25h viikossa liikuntaa ja jaksoin hyvin. Ikää nähtävästi tuli liikaa ;) ja yhtä äkkiä kroppa pisti hommalle stopin. Alkoi tulemaan rasitusvammoja, penikkatautia ja yleistä väsymystä, ruokahaluttomuutta/ylensyömistä jne.

:eek: Voisitko kertoa, mitä sä oikein teit? Mä en saa 25h kasaan vaikka teen tätä työkseni.

Tähtityttö, Tuolloin treenasin innoissani Triathlonille (täyspitkä) joten juoksua, pyöräilyä ja uintia tuli viikkoon paljon. Siihen lisäksi vielä kuntosaliharjoittelu ja työnpuolesta aktiivinen lenkkeily (kennel). En edes itse enää tajua miten sain mahdutettua niin paljon liikuntaa kalenteriin.

En tiedä, kuuluuko asiani varsinaisesti tämän otsikon alle, mutta laitan silti.:D
Eli ongelma on treenien suhteutus keskenään. Olen lenkkeillyt iät ja ajat ja n. 4kk sitten uskaltauduin vihdoin myös ryhmäliikuntatunneille ja olenkin nyt täysin hurahtanut body pumppii. Pumpin myötä on kasvanut myös kiinnostus siirtyä salinkin puolelle. Ongelmaksi muodostuukin nyt oma ahneuteni liikunnan suhteen, haluan tehdä kaikkea enkä luopua mistään, mikä taas häiritsee palautumista ikävästi. Nyt olisi tarkoitus ottaa salia mukaan kerran/kahdesti viikossa joko koko kroppa kerralla tai ylä- ja alavartalo erikseen. Lenkillä käyn lähes päivittäin, koska koiran on päästävä ulos (minun myös, tai hypin seinille) ja toisaalta en haluaisi myöskään vähentää pumppailua, koska se vaan on niin kivaa :rolleyes:

Miltä kuulostaisi tälläinen jako:

Ma: sali (ylävartalo)
Ti: pump
Ke: jumppa (+pump)
To: sali (alavartalo)
Pe: pump
La: lepo
Su: jumppa + pump

Tiistain aamupumppi jää joskus pois,riippuen työvuoroista. Tykkään myös tehdä tuon jumpan (vatsa-peppu tms. tunti, lähinnä tuon vatsaosuuden takia käyn) ja pumpin putkeen, koska pelkästä jumppailusta jää vain tympeä olo. Mutta onko tuossa liian vähän lepopäiviä? Salit tekisin jo aamusta, joten palautumisaikaa jäisi puolitoista päivää. Joskus saattaisin sunnuntaina lähteä jumppailujen sijaan poikaystävän kanssa salille, joten viikolta maanantai jäisi lepopäiväksi/pumppailisin/menisin steppiin.

Ylävartalontreenissä olin ajatellut tehdä hartiat, ojentajat, hauikset sekä rinnan ja alavartalossa sitten jalat, selän ja vatsat. Olisiko fiksumpaa vain aloitella kerran viikossa koko kroppa ilman vatsalihaksia (nehän tulee treenattua kahdesti viikossa suht tehokkaasti muutenkin)? Pienille lihasryhmille liike/lihas ja isommille 2.

Silloin treenirunko näyttäisi tältä:

Ma: lepo
Ti: pump
Ke: jumppa (+pump)
To: sali
Pe: pump
La: lepo
Su: jumppa+pump

Miksi, oi miksi liikunta on niin kivaa..

Minun silmiini liikuntamäärät on ihan hyviä. Tietenkin jos koet, ettet palaudu ja jos liikunta aiheuttaa enemmän stressiä kuin hyviä tuntemuksia, sitä on liikaa. Kuitenkin viikossasi on ainakin yksi lepopäivä, mikä on hyvä juttu. Kannattaa pitää siitä lepopäivästä kiinni, jos tuntuu, että palautuminen heikentyy. Mainitsemasi päivittäinen koiran kanssa lenkkeily (kävely?) ei itsessään ole kovinkaan rankkaa ja saattaa vain edistää palautumista (aktiivinen palautuminen).

Jos ja kun liikunta on hauskaa, sitä kannattaa harrastaa. Jaksotus kevyempien viikkojen suhteen voisi siten olla hyvä juttu treeneissäsi. Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi joka 4. tai 5. viikko pidät kevyemmän/palauttelevan viikon, jolloin pidät useamman totaalilepopäivän (2-3) ja alennat treenitehoja tai edes jompaa kumpaa.

Vastaan siis Malinin viestiin. Ongelmaksi noilla liikunnoilla, kuten itsekin olet jo huomannut, voi tulla palautuminen. Entisenä innokkaana bodypump-jumppaajana tiedän, että kyseinen tunti tahtoo kipeyttää lihakset aika mukavasti. Voi olla, että salilla ei saa itsestään kaikkea irti pumppien jälkeen, riippuu tietysti siitä, teetkö salillakin pitkää pumppisarjaa vai lyhyempää ??

Itsekin kävin jossain vaiheessa kahdesti viikossa pumpissa ja kahdesti salilla, eikä siitä mitään tullut. Salin ja pumpin "tarkoitukset" jotenkin sotivat jossain määrin toisiaan vastaan. Itse vähentäisin pump-tunnit vaikka kahteen. Missään tapauksessa neljää tuntia viikossa ei ole järkeä tehdä. LesMills-konseptikaan ei suosittele pumppia kuin kahdesti tai kolmesti viikkoon tehtäväksi.

Ensin, kiitos vielä HeatN viestin siirtämisestä ja etenkin neuvoista. Tähän mennessä kaikki on tuntunut ihan hyvältä, joskus väsyttää enemmän mutta olen yleensä silloin keventänyt treeniä joko luopumalla pumppitunnista kokonaan tai sitten vain keventämällä painoja.
Tosiaan koiran kanssa kävelen ja olenkin pitänyt sitä palauttavana hyötyliikuntana, pyrin lenkkien jälkeen venyttelemään isoimmat lihasryhmät. Kevyttä hölkkäilyä harrastan silloin kun ehdin tai jos koira on innokas lönkyttelemään mukana. Myös työmatkapyöräily (n.14km/ suunta) tulee taas ajankohtaiseksi kun tiet sulaa, mutta lasken senkin lähinnä hyötyliikuntaan.

Dahlia, pumppi kipeyttää/jumiuttaa lähinnä vain takareisiä ja ajoittain selkää, ellen ole painoja lisäillyt. En siis tunne mitään tuskaista lihaskipeyttä, olen vain huolissani tehoista. Inhoan puolitehoilla tehtyjä treenejä, haluan aina painaa täysillä. Salilla olen nyt tehnyt lyhyempää sen muutaman kerran, mitä olen kokeillut. Lyhyen sarjat, tarpeeksi isot painot ja ei liikaa kerralla, olen jakanut homman kahteen osaan. Tämä on tosin hiukan nyt lisännyt jumia, mutta yleensä se häipyy ennen seuraavaa treeniä. Siihen olen tosiaan tähdännyt, etten puolikuntoisena tee treeniä vain, koska se lukee ohjelmassa. Joustan tarvittaessa.
Tiedän, ettei pumppia suositella kuin max. se 3krt/vko, mutta tämä on tuntunut omalla kohdalla toimivat ihan hyvin. Etenkin nyt, kun ohjelma vaihtui ja jaksaa vielä intona tehdä niitä biisejä, tekee mieli sinne tunnillekin raahautua. Mutta parin viikon päästä luultavasti alan jo kyllästyä ja se määrä putoaa itsestään kolmeen. Kysyin myös ohjaajan mielipidettä, ja sanoin ettei siihen yhteen ylimääräiseen kertaan kuole, mutta vähemmälläkin pärjää ja käski kuunnella kehoa.

En tiedä onko tuo treeni määrä sinulle liikaa, mutta ainakin minusta tuo kolmen viikon ohjelma vaikutti liian tiiviiltä. Kuten joku sanoinkin, ei se määrä vaan laatu. Oikeat lepopäivät eivät ole mitään turhia juttuja ja jos haluaa tehdä palauttavia lenkkejä niin tarviiko niiden kestää 70-90min? En paljoa tiedä, mutta eikös tuommoisen pitkäkestoisen liikunnan tarkoituksena ole rasvanpoltto. Luulis, et palautumiseen riittää abaut 30min. Eikä venyttelykään ole lihaksille pelkkää lepoa.

Eyd tuolla kirjoitti, että sitten on liikaa kun kroppa ei kestä ja että kroppaa pitää kuunnella. Kuuntelemisen taito vaan on vaikeaa ja siinä vaiheessa kun kroppa ei kestä liikuntaa on sitä liikuntaa ollut jo jonkin aikaa aivan liikaa. Niin miksi pitää edes itsensä sinne sietokyvyn rajoille vetää? Käykää lukemassa (ellette jo ole lukeneet) tuolla treeni puolella noita ylikuntojuttuja. Sellainen kun sitten pukkaa päälle niin ei siitä toivutakaan muutaman päivän levolla. Niin miksi riskeerata kivaa harrastusta?

Toinen mitä kovasti ihmettelen on se, että miksi pitää treenata noin paljon? Ok, yksi vataus voi olla et se on niin kivaa, mutta onhan elämässä muutakin kivaa. Toinen mitä ihmettelen niin miksi laiskottelu koeataan niin vaikeaksi? Tai pelkkä oleminen ja lepääminen. Silloin on syytä miettiä tarkemmin jos välipäivän jättää pois siksi, että siitä tulee huono omatunto.

Toinen mitä kovasti ihmettelen on se, että miksi pitää treenata noin paljon? Ok, yksi vataus voi olla et se on niin kivaa, mutta onhan elämässä muutakin kivaa. Toinen mitä ihmettelen niin miksi laiskottelu koeataan niin vaikeaksi? Tai pelkkä oleminen ja lepääminen. Silloin on syytä miettiä tarkemmin jos välipäivän jättää pois siksi, että siitä tulee huono omatunto.

Puhut todellakin asiaa. Täällä aika monet tuntuvat pitävän älytöntä liikkumisen määrää tavoiteltavana. Ei meidän tarvitse harrastaa liikuntaa koko ajan, jopa kaksi kertaa päivässä, pysyäksemme hyvässä kunnossa.

Täytyy muistaa, että huippu-urheilijoiden treenimäärät eivät ole missään nimessä terveydelle hyviä tai terveyttä edistävää liikuntaa. Huippu-urheilijan kroppa on äärimmilleen viritetty kone, joka optimitilassa toimii moitteettomasti, mutta myös hajoaa herkästi. Ihan kuten formula-autokin: virityksen jälkeen voi tulla huipputuloksia tai sitten koko p...a leviää käsiin.

Haluammeko että omat kroppamme muuttuvat tuollaisiksi ja että elämä on vain taistelua kivun, sairastelujen ja todella kurinalaisen elämän paineessa?
Ja huippu-urheilijat ovat usein (kärjistän, tiedän, älkää suuttuko) kroppansa puolesta todella rikki jo kolmi-nelikymppisinä. Itse elän jalkapalloilija-ammattilaisten ympäröimänä ja tiedän mistä puhun.

Mietitään ihan oikeasti hetki. Minäkin kuulun tuohon mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kovaa-joukkoon, mutta yritän opetella irti siitä.. :)

Mä kyllä taas väittäisin ettei tuossa ylempänä olevassa esimerkissä pikaisesti katsottuna olisi liikaa treeniä jos kropasta tuntuu siltä. Eri asia sitten tietenkin on, millaisiin liikuntamääriin ihminen on tottunut (eli onko kyseessä aloittelija) ja millaisella intensiteetillä liikunta tehdään. Ei tästä ole montaa vuosikymmentä kun miltei kaikki ihmiset tekivät raskasta fyysistä työtä vähintään 8 tuntia päivässä. Nykyiset parin kolmen tunnin liikuntakerrat päivässä eivät siis vastaa puoliakaan siitä, mihin ihmiskroppa on alun perin totutettu. Fysiologisilla ja biologisilla seikoilla perustellen liikuntamäärät eivät siis olisi esimerkissä mitenkään hurjia, vähintään tavallisia.

Toinen asia tietenkin sitten on se, että jos yhtäaikaisesti rasitetaan sekä kroppaa että mieltä kantokyvyn rajoille asti, todennäköisesti jompi kumpi tai kumpikin (fyysinen ja psyykkinen terveys) kärsivät ja ehkä jopa romahtavat. Tähän pisteeseen en tietenkään suosittele ketään ajettavan mutta en siltikään ihan heti usko, että ihminen ei kestäisi pitkiäkin ja suht rankkojakin liikuntaputkia jos ne vain kuta kuinkin tuntuvat miellyttäviltä eikä stressaavilta. Ehkä nykyajan vitsaus onkin siinä, että sekä henkisiltä että fyysisiltä ominaisuuksilta vaaditaan liikaa. Liikaa kaikkea on huono yhdistelmä mutta mikä on liikaa? se on taas jokaisen henkilökohtaisesti pääteltävä ja opittava tunnistamaan. Toisille neljä jumppaa viikossa on aivan mahdottoman iso määrä, toisille neljä jumppaa kahdessä päivässä ei ole.

Väittäisin, että enemmän hallaa keholle tekee se jatkuva istuminen kuin liiallinen liikunta. En usko, että kukaan tavallinen ihminen edes yltäisi huippu-urheilijoiden treenimääriin/-tehoihin, vaikka haluaisikin. Käytännössä 8h/5 päivää viikossa töitä tekevän ihmisen tunnit ovat niin rajalliset, ettei aika riitä edes siihen 1h/päivä liikuntaan.

Toinen asia tietenkin sitten on se, että jos yhtäaikaisesti rasitetaan sekä kroppaa että mieltä kantokyvyn rajoille asti, todennäköisesti jompi kumpi tai kumpikin (fyysinen ja psyykkinen terveys) kärsivät ja ehkä jopa romahtavat. Tähän pisteeseen en tietenkään suosittele ketään ajettavan mutta en siltikään ihan heti usko, että ihminen ei kestäisi pitkiäkin ja suht rankkojakin liikuntaputkia jos ne vain kuta kuinkin tuntuvat miellyttäviltä eikä stressaavilta. Ehkä nykyajan vitsaus onkin siinä, että sekä henkisiltä että fyysisiltä ominaisuuksilta vaaditaan liikaa. Liikaa kaikkea on huono yhdistelmä mutta mikä on liikaa? se on taas jokaisen henkilökohtaisesti pääteltävä ja opittava tunnistamaan. Toisille neljä jumppaa viikossa on aivan mahdottoman iso määrä, toisille neljä jumppaa kahdessä päivässä ei ole.

Suhtautuminen liikkumiseen vaikuttaa varmasti paljon. 11-vuotias pikkuserkkuni käy uintitreeneisä 5krt/vko + viikoonloppukisat/-leirit ja nauttii hommasta selkeästi. Myös 14- vuotias siskoni käy jääkiekkoharkoissa 5krt/vko + pelit ja koululiikunta, myöskään häntä ei ylikunto uhkaa. Eikä varmasti ole vain kevyttä treeniä. Mutta koska molemmat nauttivat hommasta ja liikkuvat vain omien mielihalujensa mukaan, ei treenikään tunnu liian raskaalta. Niin kauan kun treenaaminen ei aiheuta stressiä itsessään ja vaikuta negatiivisesti normaali elämään, on mielestäni ihan ok kokeilla rajojaan. Minä tiedän, milloin olen liian väsynyt ja voin aivan hyvin jättää jumpan tai lenkin väliin.

Ehdottomasti arvostan mielipiteitänne :worship: ja olen samaa mieltä, että osalla ihmisistä menee liikunta joskus pahasti yli. Tuntuu, että nykyisin mennään muutenkin ääripäästä toiseen ja kaikki pitää saada heti, suoraan sohvalta maratonia juoksemaan.

Sanottakoon vielä, etten ole aloittelija, vaan koko ikäni olen harrastanut liikuntaa jossain muodossa. Se on aivan normaali osa arkea, enkä koe mitenkään painostaviksi lepopäiviäkään. Omalla kohdalla lähinnä mietitytti sen takia, ettei tule ahnehdittua liikaa ja sen seurauksena sitä kuuluisaa paskaista loppua, mutta mennään näin ja katsotaan mihin päästään :hyvä:

Anteeksi, että nostan tämän ikivanhan ketjun.

Sannuli, et ole enää aloitteleva kuntoilija joten miten liikuntamäärät ovat muuttuneet vuosien aikana? Itse olen nostanut tunnit vuoden takaisesta viidestä tunnista viikkossa jopa viiteentoista (sisältäen sekä palauttavaa että hyvin raskasta ja kaikkea siltä väliltä). Välillä mietin, että mikä järki tässä on. Painon/ulkonäön takia ei tarvitse, koska en hae kisakireyttä. Pää ja kroppa kuitenkin tuntuvat jaksavan joten siinä mielessä tällä ei pitäisi olla väliä. Välillä kuitenkin mietityttää josko jaksaisin vähemmällä tuntimäärällä painaa paremmin etenkin intervalliharjoituksissa ja sitä kautta kehitys olisi kenties nopeampaa.

Anteeksi, että nostan tämän ikivanhan ketjun.

Sannuli, et ole enää aloitteleva kuntoilija joten miten liikuntamäärät ovat muuttuneet vuosien aikana? Itse olen nostanut tunnit vuoden takaisesta viidestä tunnista viikkossa jopa viiteentoista (sisältäen sekä palauttavaa että hyvin raskasta ja kaikkea siltä väliltä). Välillä mietin, että mikä järki tässä on. Painon/ulkonäön takia ei tarvitse, koska en hae kisakireyttä. Pää ja kroppa kuitenkin tuntuvat jaksavan joten siinä mielessä tällä ei pitäisi olla väliä. Välillä kuitenkin mietityttää josko jaksaisin vähemmällä tuntimäärällä painaa paremmin etenkin intervalliharjoituksissa ja sitä kautta kehitys olisi kenties nopeampaa.

Moikka! tämmöinenkin ketju näköjään lähtenyt multa liikkelle alkuinnostuksessa :D
Treenannut olen tuosta lähtien säännöllisesti, 4-12h viikossa, josta 4-7h salilla ja sitten loput kävelyä/palauttavaa liikuntaa/ pyöräilyä ym. kevyempää. Raskasta aerobista tuli aika satunnaisesti, välillä kuukausitolkulla päivittäin, välillä vähemmän kun kerta tavoitteet muuttuivat. Viime kesän jälkeen otin tulokaskisat nyt keväällä tavoitteeksi ja siten treeniä tullut 6-8h salilla viikkoon ja kävelyä 15-60min päivälle. Nyt dieetillä ollessani luonnollisesti aerobista mukaan ja salilla käyn 5-6 x1,5-2h viikkoon. Eli kohtuu paljon tulee, mutta kun aloin vähän eri tavoitteella treenaamaan niin sen mukaan menee liikuntakin! Ikinä en ole innostunut lenkkeilystä tai muuten vain raskaasta aerobisesta, ainoa syy sille on ollut kunnon ylläpito tai kaloreiden kulutus. Kyllä tuo sali on mun juttu :)

Jos tuntuu että sulla on liikaa liikuntaa palautumisen ja kehityksen kannalta niin vähennä ihmeessä, levossa sitä kehitystä tulee. Riippuu aika lailla kuitenkin tavoitteistasi. Mulla on kisakireys nyt tavoitteena ja aiemmin oli lihasmassan kasvatus ja kunnon ylläpito. Sen mukaan sitten on treenattu...

^^ sannuli, kuinka sä jaksat vetää täydellä teholla noin pitkät salitreenit? Mulla ainakin max 60 min (lämmittelyineen), sen jälkeen on jo aivan sippi.

Mulla kehitystä on tuonut ehkä eniten, yllätys yllätys, treenin vähentäminen. Ennen harrastin (lopuksi jo pakonomaisesti) sekä salia että aerobista, liikuin kaikki matkat pyörällä ja vedin vielä omia tunteja. Sitten alkoi tulla niin selkeitä ylikunto-oireita, että lopetin ryhmäliikuntatunnit kokonaan ja olen yrittänyt opetella myös lintsaamaan treenistä joskus! Missään ei vaan oikein kehtaa sanoa, että parhaita tuloksia on tuonut LEVON lisääminen, tulee ihan luuseri olo :wtf:

Suositut

Back
Ylös Bottom