Kuinka painavana uskaltaa lähteä lenkkeileen?

Ikä
40
Kuinka painava 184cm pitkä sälli saa olla että uskaltaa lenkkeillä turvallisesti, ettei polvet mene? Painan nyt 106kg ja huvittais kyllä lähtee juokseen mutta ei viitti, polvien takia. Ei polvissa mitään vikaa ole mutta niihin tulee jos liian painavana juoksee säännöllisesti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä painoa noin 105kg (192cm). Ja nyt tullut muutamia kilometrejä juostua. Polvet eivät ole kipeytyneet pururadalla juostessa. Olen lopettanut alamäkien juoksun ja asfaltilla tai muulla kovalla alustalla juoksemisen. Polvet pysyneet kuosissa. Muutamia vuosia sitten juoksin enemmän, muutama kilo vähemmän ja polvien takia piti lopettaa. Juoksin silloin alamäet ja hieman asfaltillakin. Tuskin pituudella on tekemistä polvien kestävyyden kanssa. Kevyesti jos homman aloittaa, niin todennäköisesti paikatkin sopeutuvat rasitukseen.

itse painoin noin 105-110kg ja pituutta on 183cm, alotin lenkkeilyn varovasti kävelyillä ja välillä hölkkäsin vähän. ku paino laski ja kunto parani nii pidensin juoksun osuutta. Ei mulla ainakaan tullu mitään vaivoja polviin. kannattaa varmasti juosta enemmin pururadalla tai vastaavalla jos siihen vaan on mahdollisuus.

Muistaakseni painoin suunnilleen 106 kg silloin, kun aloitin lenkkeilyn. Ei tullut minkäänlaista polvivaivaa, sen sijaan muita kolotuksia kyllä, joista selvisi levolla ja pikkuhiljaa nuokin hävisivät. Ei polvivaivoja välttämättä kaikille tule, vaikka olisi ylimääräistä painoa. Kannattaa kai välttää yliaskeltamista, ja ottaa enempi lyhyitä askelia tiheään.

Ite ekoja hölkkiä otin 130 kilosena ja parantelin hapenottoa ylämäkijuoksulla (ei tarvi mennä kovaa->nivelystävällistä). Ongelmat ovat rajoittuneet penikkakipuihin ja pohkeiden tukkoisuuteen. Nyt "kevyenä" 104 kiloisena samat vaivat, mutta huomattavasti harvemmin ja lenkitkin pidentyneet reilusti yli kymmeneen kilsaan. Jossain 115 kilossa pisimmät hölkät pyörivät vähän alle kympissä. Nivelvaivoja ei ole ollut missään vaiheessa. Venyttelystä olen pitänyt huolen ja öljyjä syönyt runsaasti (joka ilmeisesti tekee gutaa nivelille).

Varovainen aloitus, mutta määrätietoinen rasituksen lisääminen taitaa olla kaiken A ja O.

Painoin 135kiloa ja vetäisin coopperin vielä 2800metriin. ei se mukavaa ollut asvaltilla.

Nyt painoa 115-120kg ja lenkkeilen kun saan kontin kuntoon, kannattaa etsiä hiekkapolkuja tai ms. on paljon ystävällisempiä nivelille kun vähän antaa periksi.
Talvella on sitten hyvä lenkkeillä, kun lumi on mukavan pehmeää, mutta kannattaa varoa sitä jäätä lumen alla ettei tule taukoa lenkkilyyn :D

Painoin 135kiloa ja vetäisin coopperin vielä 2800metriin. ei se mukavaa ollut asvaltilla.

Nyt painoa 115-120kg ja lenkkeilen kun saan kontin kuntoon, kannattaa etsiä hiekkapolkuja tai ms. on paljon ystävällisempiä nivelille kun vähän antaa periksi.
Talvella on sitten hyvä lenkkeillä, kun lumi on mukavan pehmeää, mutta kannattaa varoa sitä jäätä lumen alla ettei tule taukoa lenkkilyyn :D

Wou!
Käsittämätön tulos!!!
jos ajattelee että normi hyväkuntoinen 80-85Kg painoinen juoksee sen 3000m

sinun massalla hapen kulutus ja rasitus on aivan toista luokkaa, tuohan vastaa perus jannun 4500+m rykäsyä :hyper:

painan itse 134Kg ja jaksan juosta ehkä 100m jolloin tuntuu sääret olevan täynnä pitkittäismurtumia
ja jonkun paikan pamahdus lähellä :D
tosin musta ei jäis peruskireänäkään kuin ehkä 100kg jäljelle joten läskiä on paljon.

olisi mielenkiintoista tietää onko muita ihmisiä jotka voi 130+kg juosta noin mielettömän tuloksen?
ei varmaan montaa miestä löydy?

siisus :rock:

itse juoksin ensimmäisen puolimaratonin 97 kiloisena (ja pituutta kokonaista 173cm). Ensimmäisellä maratonilla oli vain 95kg :rock:

Kyllä ne polvet kestää jos ei mitään vikaa ole ja ainakin varoittelevat ennen kuin pettävät.

Ittellä on painoa vielä 130 kg ja vetelen säännöllisesti 5-8 kilometrin lenkkejä ja ihan hyvin on polvet kestäneet, ainoastaan jyrkimmät alamäet otan varmuudenvuoksi rauhallisesti. Lenkit kylläkin teen hiekkaradalla, jos erehtyy asfaltille niin silloin kyllä alkaa tuntua ikävästi iskut polvissa.

134 kiloisena itselläni tökki juoksu ja huolella. Nyt on 122kg paino ja hyvin pystyy juoksemaan mikäli on tarvista. Paksuimmassa kunnossa kipuja tulee sääriluuhun ja alaselkä tukottaa. Onneksi ei ole pakko juosta. Jos mieli tekee niin mieluiten mäkivetoja tai sauvojen kanssa loikkavetoja. Se ei ole niin kypsää kuin tasainen hölkkä.

Itse olen juossut aktiivisesti 6 vuotta millä välillä paino on heilunut 90-115kg välillä. Nyt viimeisen vuoden olen juossut 115 kiloisena aktiivisesti 25-40 km viikossa (tyypillinen lenkki 7-8km ja pitkät lenkit 10-15km) ja paikat ovat kestäneet hyvin, ei ole kipuja missään. Alusta on asfaltti.

Kannattaa aloittaa juoksumatkan kasvattaminen vähitellen, sillä jänteiden ja nivelten vahvistuminen vie paljon kauemmin kuin lihasten, jopa 1-1.5 vuotta riippuen lähtötasosta. Lisäksi pidä huoli että kengät sopivat askellukseesi. Esim ylipronaation ja "lättäkenkien" kanssa saa painava kaveri nopeasti nilkat / polvet paskaksi kun molemmat taipuvat joka askeleella väärään kulmaan.

134 kiloisena itselläni tökki juoksu ja huolella. Nyt on 122kg paino ja hyvin pystyy juoksemaan mikäli on tarvista. Paksuimmassa kunnossa kipuja tulee sääriluuhun ja alaselkä tukottaa. Onneksi ei ole pakko juosta. Jos mieli tekee niin mieluiten mäkivetoja tai sauvojen kanssa loikkavetoja. Se ei ole niin kypsää kuin tasainen hölkkä.

Minä alotin uudelleen säännöllisen lenkkeilyn 82kg rimpulana ja löysin nuo samat oireet eli sääriluun ja alaselän kipuja. Nyt kun on taas päässy jyvälle niin rupee jo nauttimaan juoksusta. Mielestäni kukatahansa ja minkä painoinen tahansa pystyy lähtemään lenkille juoksemaan kunhan alottaa riittävän varovasti.

183cm/110-95kg ja juosta voi ihan miten päin missä vaan. Polvista leikattu kierukan rippeet pois mutta eipä se menoa haittaa aikaan vielä... Enemmän lenkkeillessäni juoksin 110kg painoisena 10km helmpommin kun nyt vähemmän lenkkeilleenä mutta tiukempana 95kilosena. Eli jos painoa ei täysin kohtuuttomasti ole niin pienellä rasituksen totuttamisella pystyy ihan hyvin kantaan isompaakin painoa lenkkipolulla.

Luonnollisesti pehmeämmät polut tuntuu rasittavan niveliä vähemmän.

Ps: Omapaino + 60kg(emäntä) niskassa lenkkeilykään ei kovinkaan pahalta tunnu kunhan siihen vaan tottuu...

Jahas, onkohan tää oikea ketju tälle. Mikä helvetti on, kun ei pysty juoksee paljon mitään, varmaan 400m, ja tuntuu että nilkat ja pohkeet (sääret) on ihan hiton kipeenä, tuntuu kun olis tyyliin murtumia täys, ei siis todellakaan ole, mutta tuntuu.

Ei tosin ole juoksua tullut kokeiltua vuosikausiin yhtään, nyt varmaan 5 kertaa käynyt pururadalla kokeilee..pituutta 180, ja painoa tällä hetkellä 91,5kg. Edellisen kerran kun JOSKUS oon juossut, painoin reilusti alle 70kg, ennen treenien aloittamista :hyper:

Olis kiva että sais kivutta juostua, kun tarkoitus olisi jo valmistella koipia ens kevään kiristelyyn, jotta jaksaisi sitten paremmin ja kivutta juosta, mutta ei tule mitään:itku: ei myöskään aerobinen kunto ole ilmeisen loistava, puuskututtaa ihan helvetisti :eek:

pareneeko nuo jutut vaan varovasri juoksemalla, vai kuinka..puntti kuitenkin pääpaino.

e: myös nimenomaan alaselkä tuntuu menevän tukkoon, ja varsinkin noi sääriluun kivut..eikä asiaa ainakaan taida helpottaa eilinen mave/kyykky combo! Mutta välipäivinä koittanut hölkkäillä.

Tuttuja fiiliksiä. Juokset kuntoosi nähden liian kovaa. Lähde hitaasti liikkeelle. Ihan reippaan kävelyn kautta, että paikat lämpiää ja siitä sitten taiteillen. No pain, no gain pätee myös lenkkeilyyn. Kai sulla on lenkkarit kunnossa?

Itse aloitin lenkkeillyn pari viikkoa sitten ja painoa se 103kg. Aikaisemmin kaatunut lenkit, kun aloittanut liian kovaa ja penikat kramppaillut ja joka paikkaan sattunut.
Nyt sitten tutustuin netin avulla lenkkeilyn saloihin ja sykemittarin avulla käynyt melkein päivittäin heittämässä 20-25min lenkkejä n. 70-80% maksimisykkeestä ja mukavalle tuntuu ja joka kerta nauttii enemmän.

Ei muuta kuin rauhassa lyhyitä lenkkejä ja paljon, niin paikat tottuu.

täällä kans 110kg ja aloitin 5km juoksulla, kolme lenkkiä takana ja tänään hinkkasin 12km.
no, ei se paino kyl kauaa ole 110??

nähdäkseni juosta kyl pystyy vaikka olis isostikkin painoa päällä, mutta kovaa ei kyllä mennä.
ja jos polvet kränää, niin ainahan voi lenkit heittää polvisiteiden kanssa:D.

tuhkasaari tais josku kyykätä 300kg ja juoksi 3000 coopperissa.
en kyl muista oliko releitten kanssa vai ei, mutta kuitenki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom