Kuinka nopeasti hiilaripäivät dieetillä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Dietillä ollessahan neuvotaan pitämään kerran viikossa ns. hiilaripäivä, jotta aineenvaihdunta saa uutta potkua ja tietysti psyykenkin takia.

Kuinka kauan dietillä pitää olla, että noita hiilaripäiviä kannattaa pitää ? Vai onko tämäkin homma yksilökohtaista ?

Entäpä sitten kreatiini dieetillä ? Tarkoitus ei ole syödä niitä sokerissa uitettuja valmisteita, vaan esimerkiksi palautusjuomassa tai protskun kanssa. Tällä hetkellä en ota kreaa, mutta mahdollinen tulosten tipahtaminen huolettaa hieman (vaikka sitä ei vielä ole tapahtunut).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllä tuo on varsin yksilökohtaista.dieetin alussa 3vkon välein oli ihan jees ja loppua kohden piti tiuhentaa tahtia. itsellä toimi parhaiten n.10-14 pv välein otettu syöntipäivä, tällä sekvenssillä sai parhaan kiihdytyksen aineenvaihduntaan(luetaan:paino laski syöntipäivän jälkeen vauhdilla) . viikottain otettu syönti päivä ei ollut niin tehokas. Syönti päivänä tullut painon nousu (3-6kg) ja nesteen postuminen kehosta kesti noin 4 päivää.

Ota vain kreatiinia mutta jos haluat dieetin lopussa nesteettömän kireeseen kuntoon(rannalle?) jätä loppuviikoiksi kreatiini pois :)

Melko monessa paikassa on puhuttu että ensin 2 viikkoa suoraa dieettiä ja sitten tankkauspäivä vasta, siitä eteenpäin tiheämmin. Toiset taas suosittelevat kuuntelemaan kroppaa - kun alkaa tulemaan kauheita hiilarimielitekoja ja karamellit tunkevat uniinkin sekä muita oireita kuten palelua tai kylmiä sormia esiintyy, niin se olisi oikea aika pitää kontrolloitu tankkauspäivä.

Valmiiksi laihat ihmiset tarvivat tankkauspäiviä useammin, T-magin palstoilla kaverit jotka tiputtavat rasva-% jostain kympistä alaspäin tankkaavat jopa kolmen päivän välein.

Mä olen huomannut että viikko on sopiva aika. Nyt on torstai, ja viime lauantain jälkeisen tankkauksen jälkeen alkaa tulemaan ensimmäiset leipähimotukset.

Itse olen pitänyt kerran viikossa syömispäivää, yleensä sunnuntaina kun on aikaa syödä oikein huolella. Syömispäivänä tulee kirjaimellisesti syötyä todella napakasti ja paino nousee päivän aikana 4-5%.

Noin kolmen päivän päästä syömispäivästä paino on taas dietin all time low. Toimii.

Syömispäivän jälkeisenä aamuna kroppa muuten näyttää mukavan turpealta.

Mitenkä muutatte kalorien suhteet hiilaripäivänä? Rasvaa pois ja hiilareita tilalle? Onko teillä joku erikoisempi täysi ketodieetti meneillään?

Syön itse(40p,30r,30hh) ja olen pitänyt kuukauden dieetin aikana pari mässäilypäivää, jolloin vedin vaan isot kasat ruisleipää lisää kaloreja laskematta.

Siis jaksaako kukaan yleensä laskea ja säätää ruokailua mässäilypäivinä vai syödäänkö silloin ihan mitä sattuu?

Mässäilypäivinä syödään kai suunnilleen samaa ruokaa kuin dieetillä, mutta enemmän ja nimenomaan enemmän hiilareita.

Itselläni ei ole ollut mitään suurempia himoja minkään ruoan suhteen, poikkeuksena kauppareissut jolloin tekee mieli suunnilleen kaikkea mihin katse osuu, mukaanlukien viherkasvit ja kosmetiikka :D

Mä olen laiska, en laske ja herkuttelen. Joskin nyt olen yrittänyt järkeistää hommaa siihen suuntaan että suklaan ym. rasvaisen herkun sijasta syön sokerisempaa. Tämä siksi että lowcarbilla pitääkin tankata välillä sokerivarastot, mutta rasvaa ei siinä kauheasti kaivata (menee insuliinin avustuksella suoraan hanuriin). Katsokaas Hulkin kuvailemaa mässypäivää, siinä on sitä syömisen meininkiä (en muista mistä threadista löytyy).

Kunnia niille jotka pystyvät syömään sitä samaa roipetta kuin viikollakin, mulla on viikon kohokohta se kun saa vetää aamusta sokerihuurrettua muroa ja myöhemmin päivällä pitsaa tai jotain ravintolaruokaa sekä irtokarkkia. Sitäpaitsi korkean GI:n roskaruoka nostaa leptiinitasoja tehokkaammin, mikä estää karmaisevan säästöliekin syntymisen.

Joskus arvioin hyvin sinnepäin-meiningillä mitä tuli syötyä ja pääsin yli 5000 kcalorin, mukana oli kyllä suklaata ja muuta vähemmän fiksua safkaa.

Originally posted by Nitsku
Kuinka kauan dietillä pitää olla, että noita hiilaripäiviä kannattaa pitää ? Vai onko tämäkin homma yksilökohtaista ?

Tämä nyt riippuu vähän siitäkin, onko vähähiilarinen dieetti vaan kiristelykauden idea, vai pidempiaikainen olotila. Itselläni se on jälkimmäinen.

Itse vedin 4 viikkoa ennen ekaa tankkausta ja sen jälkeen lisäsin yhden hiilariaterian per viikko kolmeen asti. En pidä tankkauspäivää vaan tällä hetkellä syön keskiviikkona yhden ja sunnuntaina kaksi hiilariateriaa, päivät vähän vaihtelee jos vaikka on menossa kaverien kanssa illlalliselle tms.

Ei ehkä ravinto-opillisesti ideaalia, mutta normaalielämässä helpompi ja motivoivampaa noudattaa. Tarkoitus ei ole päästä kisakireaksi vaan olla kohtuukuivassa kondiksessa vuoden ympäri.

Minä pidin dieetillä mässypäivän kerran viikossa, mutta näin jälkeenpäin tuntuu että se oli liian usein. Paino kyllä laski todella hyvin mutta kuitenkin painon tippuminen hidastui huimasti aina mässypäivän jälkeen, ja tuntui että oli vain pari päivää tehokasta "rasvanpolttoa" ennen kuin tuli taas mässypäivä. Itselleni sopii varmaankin myös tuo colen toteama 10-15 päivää.
Itse söin kyllä mässypäivänä ihan mitä vaan teki mieli, siitä en tinkinyt. Eri juttu sitten jos on dieettaamassa lavalle, silloin varmaan pitää olla jämptimpi.

Kannatusta täälläkin vähän harvemmalle mässäilypäivälle, nyt on suunnilleen ollut joka toinen viikonloppu mässäilypäivä, ja tuntuu toimivan hyvin. Jotenkin tuntuu ehkä liian tiuhalta tahdilta tuo 1pv/vko minulle.

Riippuu kanssa kalorivajeesta. Jollain -500kcal/päivä -vajeella kestää varmaan kauemmin saavuttaa tila jossa ruukkukukat näyttävät herkullisilta, kuin -1000 vajeella.

Mä vedän aika tiukkaa miinuskalorilinjaa viikolla, just sen takia että on vara viikonloppuna löysätä, sekä siksi että duunissa käydessä on helpompi pysyä kurissa ja nuhteessa. Viikolla tulee ehkä keskimäärin joku -800 - -1000 kcal/päivä, mutta viikonloput mukaanlukien se tasoittunee jonnekin -500 kcal / päivä.

Ja perjantai-iltana todellakin huomaa sen että on ollut viikon vajeella :D

Originally posted by Nitsku
Mässäilypäivinä syödään kai suunnilleen samaa ruokaa kuin dieetillä, mutta enemmän ja nimenomaan enemmän hiilareita.

Itselläni ei ole ollut mitään suurempia himoja minkään ruoan suhteen, poikkeuksena kauppareissut jolloin tekee mieli suunnilleen kaikkea mihin katse osuu, mukaanlukien viherkasvit ja kosmetiikka :D

Kosmetiikkaa en aio syödä tankkauspäivänä, mutta kaikkea "puhdasta" hiilaria. Kokeillaan toimiiko paremmin viikossa yksi tankkaus vai kahdessa yksi.

Jos englanti sujuu, niin kannattaa laittaa hakukoneeseen "lyle mcdonald" tai "CKD". Hän saavuttanut ainakin pikku-gurun maineen ja on koonnut kenties eniten tieteellistä ja puolitieteellistä juttua erityyppisistä ketokeenisestä dieteistä kirjaksi ja lukuisiksi artikkeleiksi. Nykyään avustajana HST foorumilla. On nyttemmin netissä myöntänyt pieniä puutteita kirjassaan ja ei enää pidä sitä "ainoana oikeana" menetelmänä. Tietääkseni ensimmäisen systeemin bodareille esitti Daniel Duchaine kirjassaan "body opus militant dieting handbook"

Periaatteessa ollaan ilman hiilareita, mutta tankataan kerran viikossa 24-36h ajan. Yhdistellään myös treenit sokereita kuluttaviin, ja sitten hirmurautoihin.

Useita kiertoja kokeilleena, uskallan suositella. Mulla ketoosiin siirtyminen on helppoa ja tankkaus tehokasta. Samoin nuppini sietää diettiä hyvin, kun saa viikottain tankata "sokeria" koneeseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom