Kuinka heikosti asiat ovat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noted
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro, ja heti aluksi pahoittelut jos tämä ketju tulee väärään paikkaan. Minua on alkanut askarruttamaan oma terveydentilani ja yleiskuntoni, ja arvelin että täällä varmaan on ihmisiä jotka tietävät näistä asioista hyvinkin. Sitten vähän yksityiskohtaisemmin;

Elikä olen 21-vuotias mies, pituus n. 185 cm ja paino n. 81 kg, ruumiinrakenteeltani olen hoikka.

Viimeaikoina minua on alkanut huolestuttamaan heikohko yleiskuntoni, muutamana esimerkkinä voisi sanoa että esim. kerrostalon kolmanteen kerrokseen kiipeäminen rappusia pitkin saa minut hengästymään ja aiheuttaa jalkoihini maitohappoja, samoin käy esimerkiksi pyöräillessäni koulusta kotiin tai toisinpäin, matka on n. 1,5km. Jos sattuu olemaan vastatuuli niin tuntuu etten vaan yksinkertaisesti jaksa polkea eteenpäin ja haluan vain heittää pyöräni jonnekin ojaan (en usko tämän johtuvan pyörästä koska se on vielä suhteellisen hyväkuntoinen, vaikka onkin ns. "mummokitku").

Sisäpelejä, kuten salibandyä pelatessa ei mene kauaa että naamani alkaa punoittaa aivan kirkkaanpunaisena ja hengitys alkaa tuntumaan raskaammalta, sanotaanko että tunnin pelaamisen jälkeen jalat alkavat tuntua siltä että ne pettävät alta jos tulee joku tilanne missä tulee tehtyä nopeita liikkeitä. Lisättäköön vielä että leukoja saan vedettyä yhden, joskus ehkä kaksi, mutta se on todellakin pinnistelyjen takana. Punnerruksia "oikealla" tyylillä varmaan hikiseen jonkun 5-6.

Sitten muutama ulkonäköseikka jotka haluan mainita. Jos katson itseäni vyöstä alaspäin niin voisin kuvitella painavani 60kg, jalkani ovat todella hoikat, samoin käteni jotka ovat aikamoiset narut. Olen myös hartioiden kohdalta suhteellisen kapea, voisin sanoa tuntevani monta ihmistä jotka ovat minua 10-20kg kevyempiä (osa tietenkin lyhempiäkin) joilla on leveämmät hartiat kuin minulla. Näiden tuntomerkkien perusteella minua voisi luulla laihaksi, mutta mainitsenpa muutaman lisää.

Vatsa, sitä minulla on paljon, voin helposti napata vähän kylkien alapuolelta tuosta yhdestä isosta makkarasta kiinni ja heilutella sitä niinkuin joku Homer Simpson konsanaan ja miestisseistäni saa jo varmaankin samanlaisen puristusotteen kuin pienehköistä naisten A-kupeista. Kaksoisleukakin alkaa olla jo suhteellisen näkyvä. Voitte vaan kuvitella miten tyhmältä näyttää "hoikka" mutta silti lihava ihminen.

Mutta joka tapauksessa, edellisen tekstin luettuanne jotkut teistä voivat varmaan valaista minua miten heikosti asiat ovat ja miten suurta muutosta elämäni tarvitsisi?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ja kysykää ihmeessä lisätietoa jos siltä tuntuu.

Ei muuta kuin ravintoasiat kuntoon(limsat, karkit yms. pois) ja Arnoldin kultaista kuusikkoa treenaamaan niin varmaan puolen vuoden kuluttua alkaa jo muutoksia tulemaan ja näkemään. Itsekin vastaavassa tilanteessa ollut ei niin kauaa sitten sillä erotuksella että olin aivan liian laiha. Aloin syömään kunnolla ja usein ja liityin kuntosalin jäseneksi ja ihan perusharjoituksia tekemällä on alkanut kroppa pikkuhiljaa muuttumaan.

Punnerruksia ei mennyt kuin pari oikealla tekniikalla, leukoja pari korkeintaan, penkkipunnerrus aivan naurettava, kyykky olematon, kaikki oli oikeastaan rempallaan mutta nyt menee jo ihan mukavasti ja motivaatio kasvaa jokaisen salikerran jälkeen.

Aika heikolta kyllä kuullostaa :)

Ootko varma että ei mitään esim astmaan viittavaa ole? Toisaalta voi vain johtua tuosta aivan surkeasta yleiskunnosta.

Edit ja ehkäpä vielä huonommasta lihaskunnosta.

Ei muuta kuin ravintoasiat kuntoon(limsat, karkit yms. pois) ja Arnoldin kultaista kuusikkoa treenaamaan niin varmaan puolen vuoden kuluttua alkaa jo muutoksia tulemaan ja näkemään. Itsekin vastaavassa tilanteessa ollut ei niin kauaa sitten sillä erotuksella että olin aivan liian laiha. Aloin syömään kunnolla ja usein ja liityin kuntosalin jäseneksi ja ihan perusharjoituksia tekemällä on alkanut kroppa pikkuhiljaa muuttumaan.

Aerobinen treeni olis kans jees. 1-2 kevyehköä lenkkiä viikottain, vaikka vaan kävellen jos ei jaksa hölkätä tai juosta. Sillai että tuo kunto tuosta vähän nousee, helpottuu se salitreenikin siinä samalla. Jos nyt salille kiinnostaa (kun ei tuossa siitä mitään mainittu) mennä.

Pääasia kuitenkin että jos oma kunto huolettaa niin aloita jokin harrastus (liikuntaa siis). Kauheeta stressiä mistään elämänmuutoksesta ei kannata varmaan heti alkaa ottaa vaan keskittyä nyt aluksi siihen että liikunta ylipäätänsä alkaa maittamaan oli laji mikä tahansa. Elämänmuutos tulee siinä sivussa ihan automaattisesti kun nuo hommat alkaa luistamaan. Ravitsemus tottumuksia tietenkin hyvä muuttaa jos nykyinen ruokavalio koostuu lähinnä roskasta sekä epäsäännöllisistä ruoka-ajoista, niinkuin tossa jo aikaisemmin todettiin.

Tuohon miten heikosti asiat ovat kysymykseen : Monta kertaa oon nähny kun ei saada ainuttakaan punnerrusta, tai yhtään leukaa. Että turha tuosta on lannistua, huonomminkin voisi olla. Tosin ei sua omien sanojesi mukaan mitenkään hyväkuntoisena voi kyllä pitää.

Nyt ei muuta kuin liikkumaan, suunta voi olla vaan ylöspäin. Foorumilta löytyy runsaasti aloittelijoiden ohjelmia sekä aerobiseen treeniin liittyviä asioita. Tsemppiä sinnepäin :kippis1:

Kiitoksia vaan vinkeistä, lenkkeilemällähän tämä homma on varmaan pistettävä alkuun. Ja pian kun saadaan vähän lunta niin ulkojäät pistetään toivon mukaan kuntoon ja pääsen taas jääkiekkoilemaan harrastemielessä, tuota kun on tullut lähes joka talvi harrastettua. Ja tuokin "saavutus" että saan yhden leuan ja muutaman punnerruksen johtuu varmaan siitä, että tuossa kesän tienoilla tuli nosteltua puntteja 3 kertaa viikossa (7-15kg painoilla, vähän liikkeestä riippuen), ennen sitähän ei mennyt kumpiakaan varmaan yhtään, harmillisesti tämäkin harrastus vaan jotenkin "jäi", kuten joskus vaan tuppaa käymään, sekin pitäisi saada taas päivärytmiin takaisin. :)

Salia pari-kolme kertaa viikossa ja jonkinlaista lenkkiä tai pallopelejä kans se pari-kolme kertaa viikossa, sekä ruokavalio kuntoon niin muutamassa kuukaudessa peilistä katsoo ihan eri mies. Just tommoseen laihaanläskiin kroppaan on helppo saada näkyvää muutosta aika nopeaankin tahtiin kun vain pistää tuulemaan.

Salille vaan rohkeasti. Laitteiden käyttöä voi ihan rohkeasti kysellä kanssatreenaajilta. Toinen vaihtoehto olisi osallistua jollekin kuntosalin ABC-kurssille tai käydä juttelemassa kuntosalin henkilökunnan kanssa onnistuisiko perehdytys.

Tuon aloittamisen jälkeen treenaaminen muuttuu paljon helpommaksi, kaikki on joskus olleet aloittelijoita eli turha sitä on märehtiä. Treeniohjelmia/ravintovinkkejä/infoa treenauksesta löytyy täältä pakkiksen stickyistä sen verran että niihin saa kulutettua useamman tunnin.

Käy ehdottomasti lekurilla/sairaanhoitajalla mittauttamassa hemoglobiiniarvosi! Eli verikoetta kehiin.

Voihan olla, että sulla on esim. joku sairaus, ja sen takia hemoglobiini on laskenut normaalia alemmas, etkä jaksa tehdä mitään. Näin voin kertoa ainakin omasta kokemuksestani.

Lähde rakentamaan kuntoasi maltillisesti.

Oikeastaan tärkein asia alkuun on, että viihdyt liikunnan parissa. Tee mikä tuntuu mieluisalta ja pyri ottamaan siitä rutiini osa arkea. Turha lähteä itku kurkussa tekemään mitään maastavetoa, penkkiä tai kyykkyä jos ne ovat vastenmielisiä. Todennäköisesti lähtee koko hommasta maku ja jää siihen koko kunnon kohotus projekti. Suosittelen, että lähdet liikkeelle peruskunnon kohottamisesta ja salilla aloitat taljoista yms. laitteista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom