Miettikääs kuinka monta ammattilaista on "vetäytynyt" syrjään viimmeisen esim. 10 vuoden aikana. Ja ikä ei nyt ole syynä. Voihan syitä tietenkin olla laidasta laitaan, mutta joukossa on varmaan lukemattomia terveytensä menettäneitä. Sitten kun otetaan mukaan kaikki amatöörit ja sunnuntairoinaajat, niin huh huh, kun tiedettäisiin nuo luvut.
Ja tuossa edellä en tarkoittanut pelkästään Markoa, vaan suomesta löytyy ikävä kyllä porukkaa mullankin alta, siis jo nuorena sinne siirtyneitä. Lisäksi vielä vakavasti sairastuneet ja ne jotka kärsivät loppuelämänsä eriasteisista vaivoista.
Eniten mua vituttaa pakkotoistollakin lukea kaikkea sitä vähättelyä, joka liittyy roinaamisen vaaroihin. Nuorena sitä mennään kuolemattomana, kuten allekirjoittanutkin. Kun vuosien mittaan on nähnyt mitä aineet tekee amatööritasollakin (moni ei tiedä, kun ei esim. käy säännöllisesti verikokeissa), niin väkisinkin alkaa tulla järki päähän. Sivuvaikutuksia aineilta löytyy kymmenittäin ellei sata/satoja. Itsellä ollut suurin osa. Onneksi olen hoitanut asiat kuntoon, vaikka siihen aikaa menikin. Kaikkea ei tosin saa ikinään takaisin. Joskus on käynyt erittäin pahastikin, josta kuitenkin selvinnyt. Nykyään olen "terve", jos se mitenkään on mahdollista sanoa.
Nuorena on tyhmä, mutta monet viisastuu vastoinkäymisten tai iän tuoman järjen kautta.
Tämä voi kuulostaa katkeralta tekstiltä, mutta sitä se ei ole. Tiedän, että olen saanut paljon, mutta menettänyt varmaan enemmän. Joskus miettii, että oliko se kuitenkin sen arvoista. Toisinaan taas, että jos saisin uudestaan päättää, en olisi ikinään lähtenyt siihen rumpaan. Nykyään olen onnellisempi kuin ikinään, arvot kun muuttuu.