Kriisi iski- luovuttaminen lähellä

Liittynyt
13.7.2017
Viestejä
4
Ensinnäkin pahoittelen, jos loukkaan jotakuta sillä, että tämä on ensimmäinen postaukseni tänne. Olen seurannut sivustoa vuosia, mutta koska olen sellainen vähän taustaseurailija- tyyppi, enkä ole kokenut tarvetta kommentoida, niin rekisteröityminenkin on jäänyt. Mutta nyt iski semmoinen salikriisi, että pakko avautua, sori.

Olen siis 47 vuotias, nuorempana (80-luvulla) punttaillut sen hetkisten metodien mukaan. Välissä sitten vuosia lasten synnyttämisten ym takia, etten harrastanut salia. Sitten aloin omin päin tekemän salilla sitä sun tätä, kunnes nyt kolme vuotta sitten aloitin maksulliset nettivalmennukset. Ensin Bodycampissa, sitten siirryin Fitfarmiin. Fitfarmissa olen pari Fitbelfietä käynyt sekä kolme Bulls allouttia + Bullin Controllingia. Viimeisimmän jälkeen olen tehnyt näitä Alloutteja jotka olen tallentanut itselleni.

Olen noudattanut siis ammattilaisten ruokavaliomalleja, miltei orjallisesti suorittanut saliohjelmat ym. Silti, kun katson "kehitys"kuviani huomaan, että olen melkein samannäköinen kuin aloittaessani kolme vuotta sitten. Voimatasoissa tapahtui ensin tietysti kehittymistä, mutta nyt sekin on alkanut hiipumaan alaspäin. Vaikka ulkonäöllinen kehittyminen on ollut miltei olematonta, niin nimenomaan voimatasojen kasvu on se mikä on antanut minulle sitä suurta motivaatiota jatkaa. On ollut ihanaa huomata että olen huomattavasti voimakkaampi kuin moni ikäiseni ei-salia harrastava nainen. Nyt sitten sekin hiipuu pikkuhiljaa alaspäin...

Eilen illalla sitten iski vasten kasvojani salilla sellainen ikäkriisi, että oksat pois. Tällaista en olekkaan aikaisemmin kokenut. Salilla oli lisäkseni kolme noin parikymppistä poikaa ja langanlaiha tyttö. Huomasin kuinka he naureskelivat keskenään tällaiselle vanhalle tätille ja tuijottivat halveksuvan näköisesti. Tunsin ensimmäistä kertaa koskaa itseni niiiiiiin vanhaksi ja olevani aivan väärässä paikassa! Kotona itku kurkussa googlettelin vanhuksille sopivia saleja ympäristöstäni, joita ei löytynyt.

Aloin miettimään asioiden laitaa....Kuinka vanhana vielä kehtaa käydä julkisella salilla? Pitäisikö lopettaa salilla käyminen ja yrittää pärjätä kotona omilla välineillä/kehonpainolla? Mitä järkeä tässä ylipäätään on ollenkaan, koska nähtävästi kehoni ei tule tästä mihinkään kehittymään/muuttumaan. Olen lievästi ylipainoinen, eikä ulkomuodostani voisi ikinä arvata, että painoharjoittelen 4-5 kertaa viikossa. Aerobiset päivittäin,koska koira.

Oletteko te nähneet saleillanne esim. 70 vuotiaita naistreenaajia? Jos siinä iässä ei enää kehtaa käydä salilla nuorten pilkan takia, niin mitä halvatun järkeä tässä enää on jatkaa. Kaikki tulee valumaan kankkulan kaivoon kun ikää on liikaa. Ja miksi kropassani ei tapahdu minkään näköisiä muutoksia? Tietääkseni minulla ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet, mutta onhan se tosi, että kun 50-v lähestyy niin kehohan alkaa silti rapistumaan vauhdilla. Pitäisikö kuitenkin tyytyä nykyisten voimatasojen rapistumisen ehkäisemiseen, onko muutosten tavoittelu näin vanhana siis jo mahdotonta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä sitä tietää mille ne kakarat nauraa, ehkä sinulla oli väärän malliset housut?

En tiedä missä menee fitnessin ikäraja, mutta kyllä voimailupuolella arvostetaan veteraaneja. Itsekin olen jo vetskuiässä, mutta kunnioitettavan ikäiseksi pitäisi olla eläkeikä mittarissa. Kyllä ne aina osallistujalistassa kiinnostaa, kun joku vanhempi ihminen on kisaamassa. Sitten vielä kun nostaa enemmän kuin nuoremmat, niin aiheuttaa kateutta. Seitsemänkymppisiä naisia en ole nähnyt, mutta itse meinaan olla salilla sitten, jos vain suinkin paikat kestää.

Vaihda voimanoston puolelle. Ei siellä väliä miltä näytät. Katso lähin voimailuseura ja ota yhteyttä. Seuratoiminta elää siitä että on jäseniä, joten olet varmasti tervetullut.

Itse olen ajatellut että kun kädet on pilalla tai jos muuten en enää pääse nostamaan, alan juosta maratoneja. Niissä piireissä on vanhoja sitkeitä ihmisiä. Voisin olla yksi niistä.
 
En ole todellakaan mikään ammattilainen näissä asioissa, mutta toi kehittymisen jumittuminenhan voi johtua ihan siitäkin, jos olet pidemmän aikaa noudattanut samaa saliohjelmaa. Vaihtelu voisi virkistää? Jos taloudellisesti on mahdollista, niin pt:n hommaaminen voisi viedä treenailuja eteenpäin.

Treenaan usein päiväsaikaan, ja saleilla kyllä siihen aikaan näkyy vanhempia treenaajia, ihan eläkeikäisiäkin. Kyllä saleille (ja muihinkin urheiluharrastuksiin) mahtuu ja kuuluu kaiken ikäiset, väärässä paikassa ovat ainoastaan sellaiset urpot, jotka pilkkaavat muita ja kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella.
 
Minä olen 45-vuotias, ei niin timmi -nainen, enkä ajattele olevani liian vanha tai rasvapitoinen yhtään mihinkään harrastukseen, johon katson kykeneväni ja jota haluan kokeilla. Muutama vuosi sitten kävin ystävän seurana tankotanssitunneilla sekä yritin Roller Derbyä ja ratsastusta (molemmat päättyivät luunmurtumiin :D) ja tänä kesänä on kokeilussa ollut burleski (ihanaa) ja tai chi. Kuntosalilla käyn säännöllisen epäsäännöllisesti ja tavoitteeni on lähinnä pitää kroppa mahdollisimman kivuttomana ja toimintakykyisenä, koska muutama tuki- ja liikuntaelinsairaus on vaivaamassa ja työni on fyysisesti melko raskasta. Samalla salilla käy myös lähitalojen eläkeläisnaisia jumppaamassa, enkä ole koskaan havainnut mitään asenneongelmaa nuorempien treenaajien suunnalta. Oletkohan nyt vain liian herkkis ja ylitulkitseva? Kyllä muutosta kroppaan saa aikuisenakin, mutta mielestäni ei ole realistista eikä järkevää verrata itseään 20 vuotta nuorempiin. Nykyisen hyvän kunnon ja kehon toimivuuden ylläpito on jo itsessään arvokasta ja mitä iäkkäämmäksi tulee, sitä isompi on ero liikuntaa harrastavan ja ikuisen sohvaperunan välillä ihan arjen toimintakyvyssä. Tapasin eilen oikein pirteän ja reippaan naisen, joka syksyllä täyttää 90-v. Hän kertoi käyvänsä päivittäin 2-3 km:n kävelylenkillä ja mm poimivansa pari kertaa viikossa mansikoita ja syksymmällä mustikoita. Minä tähtään samaan tulokseen. Merkittävämpi saavutus kuin timmi perse ja reisivako.
 
älä välitä moisista lapsukaisista! ethän edes varmaksi tiedä mille ne naureskeli? :) salilla missä käyn, käy aika paljon ikäihmisiä, vanhin on tietääkseni 71-72 vuotias ja todella ihailen että noinkin vanha jaksaa pitää lihaskunnostaan huolta. se kun on todella tärkeää mitä vanhemmaksi tulee ja jo nuorena pitäisi alkaa pitää kunnostaan huolta. ei sitten vanhana niin herkästi joudu vuodevanhukseksi kun lihaskunto on hyvä. sanoisin että nenä pystyyn, jatka salilla käymistä sillä omaksi parhaaksihan sitä tekee :) ja jos siellä vielä jotkut naureskelee niin käy pokkana kysymässä että mikä naurattaa tai mulkoile takaisin.
 
Nyt unohdat ne typerät teinit heti alkuunsa. Heistä yksikään ei tule olemaan sinun ikäisenä yhtä ahkera, tomera, hyväkuntoinen ja salilla käyvä. Salilla, jossa minä käyn, käy ihmisiä 16-vuotiaista 80-vuotiaisiin. Esimerkiksi yksi aivan ihana vanha rouva käy kerran tai pari viikossa aamuisin tuolla salilla, hänen kävelynsäkin on tosi vaivalloista, välillä joutuu käyttämään keppiä apuna. Ja silti hän tulee salille! Ikää on reippaasti yli 70. Minä arvostan ja korkealle! Jokainen käy salilla omien tavoitteittensa, fiiliksiensä ja muiden kanssa, eikä sitä kukaan toinen ole arvosteleman. Sinä saat paljon irti salista, vaikkei voimatasot kehittyisikään enää kuin nuorella plikalla, mutta kun tuossa iässä jaksaa lihaskunnosta pitää huolta, vanhuus tulee olemaan paljon laadukkaampi paljon pidempään. Minä todella todella toivon, että itsekin jaksan vielä sinun ikäisenä käydä salilla, nyt minulla on ikää 32.
 
Leuka ylös ja eteenpäin! Meidän salilla ikähaitari on 13-100.v, eikä tule kyllä ikinä ajateltua muiden tekemisiä kun keskityn omaan treeniin. Teinit ovat varmaan keskenään nauraneet omiaan, olet vaan osunut samaan tilanteeseen. Ja jos nyt sulle nauroivat, niin anna nauraa!

Meidän salilla eläkeläisporukkakin on hyvinkin kiinnostunutta ja saattavat mielenkiinnosta tuijottaa. Eräs vaari tuli heti utelemaan, miksi teen muutamaa liikettä kun lämmittelin kiertäjäkalvosimia ennen olkapäätreeniä. Tokihan siellä välillä kummeksuvia katseitakin saa ja varsinkin jos tekee jotain vähän erilaista kun mihin porukka on tottunut :)

Mä olen sitä mieltä, että kaikki mahtuu salille! Ja sulla tuskin on edes tekniikkavirheitä, jos olet Bullin tekniikkavideoita seurannut ja keskittynyt niihin. Joten rinta rottingilla vaan! Ja hei, ne fitfarmin PT-tunnit on melkein ilmaisia valmennuksen ajan, joten ota ihmeessä muutama sellainen jos vielä valmennuksen osallistut, niistä saa hyvää tsemppiä ja uusia vinkkejä treeniin! (Itse olen muutaman BCn läpikäynyt)
 
En ole todellakaan mikään ammattilainen näissä asioissa, mutta toi kehittymisen jumittuminenhan voi johtua ihan siitäkin, jos olet pidemmän aikaa noudattanut samaa saliohjelmaa. Vaihtelu voisi virkistää? Jos taloudellisesti on mahdollista, niin pt:n hommaaminen voisi viedä treenailuja eteenpäin.

Treenaan usein päiväsaikaan, ja saleilla kyllä siihen aikaan näkyy vanhempia treenaajia, ihan eläkeikäisiäkin. Kyllä saleille (ja muihinkin urheiluharrastuksiin) mahtuu ja kuuluu kaiken ikäiset, väärässä paikassa ovat ainoastaan sellaiset urpot, jotka pilkkaavat muita ja kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella.

Itseäni lainaten: "kolme vuotta sitten aloitin maksulliset nettivalmennukset. Ensin Bodycampissa, sitten siirryin Fitfarmiin. Fitfarmissa olen pari Fitbelfietä käynyt sekä kolme Bulls allouttia + Bullin Controllingia. Viimeisimmän jälkeen olen tehnyt näitä Alloutteja jotka olen tallentanut itselleni."

Ohjelmani vaihtuu siis viikon tai kahden viikon periodeissa. Bull Mentulan valmennus. Syksyllä suunnittelin aloittavani viidennen Bullin Alloutin. Mutta nyt aloin miettimään onko tässä enää mitään järkeä.
 
Tämä on nyt jo kuukauden vanha ketju, mutta vastaanpa kuitenkin. Itse olen aina käynyt joko naistensalilla tai sitten jonkun yksityisyrittäjän pitämällä salilla, joissa on yleensä treenaajia laidasta laitaan ja sellainen leppoisampi tunnelma kuin isoilla ketjusaleilla. Aina on saleilla samaan aikaan käynyt myös vanhempia naisia ja miehiä, eri kuntoisia, enkä ole pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä. Olen käynyt salilla säännöllisesti jo 10 vuoden ajan ja aina siellä välillä tulee vastaan joku kummallisempi tyyppi. Muistan itsekin kun olin ensimmäisiä kertoja salilla nuorena parikymppisenä ja tuskailin siinä sellaisen aika pienen painon kanssa (se oli minulle silloin iso) ja vieressä olevat bodariäijät nauroivat, kai lähinnä hyväntahtoisesti, mutta kuitenkin. Ja sitten on ollut jos mitä ihmeellistä avautujaa, mutta suurin osa treenaajista on asiallista porukkaa kuitenkin. Pointtini on siis se, että maailmaan mahtuu kusipäitä, kaikki me niitä kohdataan ja ei sellaisesta pidä lannistua. Treenaamista ei missään tapauksessa kannata lopettaa. Tunnen itse sellaisia ihmisiä kun eivät koskaan ole harrastaneet mitään liikuntaa ja elintavat ovat muutenkin olleet huonohkot ja nämä ihmiset ovat ihan autettavia romuja jo kuusikymppisinä. Ei pidä päästää itseään siihen kuntoon. Lihaskunnon ylläpito on tärkeää.

En itse tiedä mitään noista fitfarm-jutuista, mutta voisin olettaa, että siellä pyritään koviin tuloksiin supertiukalla aikataululla. Se sama ohjelma ei välttämättä sovi kaikille. Onko siinä esim. otettu huomioon sukupuoli ja ikä ja aikaisempi treenitausta yms.? Sama ruokavalio ei myöskään sovi kaikille. Olen sitä mieltä, että jokainen tietää itse parhaiten, mikä omalle kropalle sopii. Oletko ollut omalle kropallesi liian niukalla ruokavaliolla samalla kun olet yrittänyt kasvattaa lihaksia? Jos itse syön liian vähän, niin huomaan sen siitä, että yöunet ovat huonot, salitreeni on tahmeaa ja sitten jo sairastunkin flunssaan. Kaikki ruoka-aineet eivät myöskään sovi kaikille, esim. maito- ja viljatuotteet ovat sellaisia, että on aika yksilöllistä kenelle sopivat ja kenelle ei. Treenituloksiin vaikuttaa myös niin moni yksilöllinen asia: treenitausta, lihassolutyyppi, aineenvaihdunta, hormonitoiminta, ikä, sukupuoli ymsyms. Kannattaa myös miettiä sopisiko omalle kroppatyypille parhaiten kestävyys-, voima- vai bodytreeni.

Mielestäni muutaman viikon välein vaihtuva treeniohjema on myös ihan hullua. Jos olisin sinä, niin tekisin nyt itse itselleni sopivan treeniohjelman, jossa vaihtelisin paino- ja toistomääriä tarpeen mukaan. Täällä myös aina hehkutetaan pelkkää penkkiä, mavea ja kyykkyä ja olettaisin, että niin myös noissa fitfarm-jutuissa. Itse olen sitä mieltä, että kuntosalilaitteetkin ovat ok ja kyllä niilläkin tuloksia saa aikaan, varsinkin jos liiketekniikat/liikeradat ovat vapailla painoilla tehtävissä liikkeissä vielä vähän hakusessa. Oman mutu-tuntumani mukaan jos tekee vapailla painoilla, niin kannattaa aloittaa tosi maltillisilla painoilla ja tehdä niillä niin pitkään, että se liiketekniikka on hallussa ja oikeasti tunnet, että teet sitä liikettä sillä lihaksella/lihasryhmällä kuin millä sitä liikettä kuuluisikin tehdä. Sitten vasta siirtyminen isompiin painoihin.

Kehitys ei ole ollut itsellänikään todellakaan mitenkään nopeaa/näkyvää ja nykyäänkin ihmiset huomaavat saliharrastukseni vain selkälihaksistani ja rasvaakin kropassa jonkun verran on. Naisten on muutenkin supervaikeaa saada näkyvää lihasta, varsinkin jos rasvaprosentti on vähänkin korkea ja itse asiassa naisen kropan normaaleilla rasvoillakin lihasten näkyvyys ei yleensä ole kummoinen.
 
Ensinnäkin pahoittelen, jos loukkaan jotakuta sillä, että tämä on ensimmäinen postaukseni tänne. Olen seurannut sivustoa vuosia, mutta koska olen sellainen vähän taustaseurailija- tyyppi, enkä ole kokenut tarvetta kommentoida, niin rekisteröityminenkin on jäänyt. Mutta nyt iski semmoinen salikriisi, että pakko avautua, sori.

Olen siis 47 vuotias, nuorempana (80-luvulla) punttaillut sen hetkisten metodien mukaan. Välissä sitten vuosia lasten synnyttämisten ym takia, etten harrastanut salia. Sitten aloin omin päin tekemän salilla sitä sun tätä, kunnes nyt kolme vuotta sitten aloitin maksulliset nettivalmennukset. Ensin Bodycampissa, sitten siirryin Fitfarmiin. Fitfarmissa olen pari Fitbelfietä käynyt sekä kolme Bulls allouttia + Bullin Controllingia. Viimeisimmän jälkeen olen tehnyt näitä Alloutteja jotka olen tallentanut itselleni.

Olen noudattanut siis ammattilaisten ruokavaliomalleja, miltei orjallisesti suorittanut saliohjelmat ym. Silti, kun katson "kehitys"kuviani huomaan, että olen melkein samannäköinen kuin aloittaessani kolme vuotta sitten. Voimatasoissa tapahtui ensin tietysti kehittymistä, mutta nyt sekin on alkanut hiipumaan alaspäin. Vaikka ulkonäöllinen kehittyminen on ollut miltei olematonta, niin nimenomaan voimatasojen kasvu on se mikä on antanut minulle sitä suurta motivaatiota jatkaa. On ollut ihanaa huomata että olen huomattavasti voimakkaampi kuin moni ikäiseni ei-salia harrastava nainen. Nyt sitten sekin hiipuu pikkuhiljaa alaspäin...

Eilen illalla sitten iski vasten kasvojani salilla sellainen ikäkriisi, että oksat pois. Tällaista en olekkaan aikaisemmin kokenut. Salilla oli lisäkseni kolme noin parikymppistä poikaa ja langanlaiha tyttö. Huomasin kuinka he naureskelivat keskenään tällaiselle vanhalle tätille ja tuijottivat halveksuvan näköisesti. Tunsin ensimmäistä kertaa koskaa itseni niiiiiiin vanhaksi ja olevani aivan väärässä paikassa! Kotona itku kurkussa googlettelin vanhuksille sopivia saleja ympäristöstäni, joita ei löytynyt.

Aloin miettimään asioiden laitaa....Kuinka vanhana vielä kehtaa käydä julkisella salilla? Pitäisikö lopettaa salilla käyminen ja yrittää pärjätä kotona omilla välineillä/kehonpainolla? Mitä järkeä tässä ylipäätään on ollenkaan, koska nähtävästi kehoni ei tule tästä mihinkään kehittymään/muuttumaan. Olen lievästi ylipainoinen, eikä ulkomuodostani voisi ikinä arvata, että painoharjoittelen 4-5 kertaa viikossa. Aerobiset päivittäin,koska koira.

Oletteko te nähneet saleillanne esim. 70 vuotiaita naistreenaajia? Jos siinä iässä ei enää kehtaa käydä salilla nuorten pilkan takia, niin mitä halvatun järkeä tässä enää on jatkaa. Kaikki tulee valumaan kankkulan kaivoon kun ikää on liikaa. Ja miksi kropassani ei tapahdu minkään näköisiä muutoksia? Tietääkseni minulla ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet, mutta onhan se tosi, että kun 50-v lähestyy niin kehohan alkaa silti rapistumaan vauhdilla. Pitäisikö kuitenkin tyytyä nykyisten voimatasojen rapistumisen ehkäisemiseen, onko muutosten tavoittelu näin vanhana siis jo mahdotonta?
Tsemppiä kuntoiluun ja älä ihmeessä luovuta. Auttaisko sinua löytämään motivaatiota, jos tapaisit personaltrainerin, joka suunnittelisi ohjelman ja ruokavalion sinua varten. Siitä voisi olla isompi apu, kuin nettivalmennuksesta.
 
Häntä pystyyn ja salille! Ite oon 43-vuotias nainen ja puntilla kulkenut parisen vuotta. Ainoa mikä joskus harmittaa on se että saliharrastus tuli aloitettua näinkin myöhään mutta toisaalta hyvä että edes nyt. Jo näin lyhyellä treenihistorialla on kumminkin ollu ihan huikeet vaikutukset omaan fysiikkaan ja jaksamiseen, puhumattakaan korvien välistä. Ylipainoa on edelleen reilusti mutta voimatasot on kasvaneet lähtötilanteesta siihen malliin että alan treenaamaan voimanostoo ihan tavoitteellisesti, Oma sali on kunnan ylläpitämä ja siellä käy kaikenikäistä ja kokoista ihmistä. Myös tirskuvia nuoria tyttöjä ja liian isoja painoja repiviä teinipoikia. Anna toisten nauraa jos naurattaa ja naura takaisin. Itsesti eteenhän sä siellä salilla puurrat :)
 
Heipähei! Nyt on melkein vuosi kulunut aloituksestani. Olen tähän asti puurtanut sitkeästi salilla 3-4 kertaa viikossa. On tullut käytyä läpi parikin uutta nettivalmennusta. Ja edelleen painoni ja muotoni ovat samat. Olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että en yksinkertaisesti pysty lisäämään lihasmassaani, eikä kropastani läskitkään häviä yhtään mihinkään. Teen sitten mitä tahansa.
Eihän tässä ole mitään järkeä raahautua salille kesä talvet kun kehitystä ei tule. Jotten olen nyt sitten päättänyt treenata kotona, poikkeuksena (ainakin näin alkuunsa) jalkapäivät, jotka ajattelin mennä tekemään salilla. Mulla on kotona painoja jonkinverran ja harkitsen hommaavani vielä semmoisen half rackin jossa turvaraudat, sekä säädettävän vinopenkin. Viehän se jonkinverran tilaa toki tässä kolmiossa, mutta sillä voi treenata kaikki muut paitsi jalkaprässin ja reidenojentajat.
Ollappa oma autotalli! Se olisi unelmani rakentaa oma minisali jossa jumppailla vaikka keskellä yötä. Sellainen jää vaan haaveeksi tällaisella yksinäisellä naisihmisellä.
 
Onpa harmillista kuulla. Hirmu vaikea myös kuvitella, että miten tuollaisella treenimäärällä läski ei muuttuisi lihaksi. Paitsi. Yksi asia tulee kyllä mieleen, joku sen tuossa jo aiemmin sanoikin. Vaihda voimanostoon tai voimabodaukseen. Nyt varmaan pahoitan jonkun mielen, mutta mun salilla treenaa näitä bulls allout tyttöjä ja naisia. Itse treenaan voimanostoa, toistoalueella 1-5. Bullin ohjelmilla treenaavat näyttävät lähinnä laihoilta läskeiltä -anteeksi! Mun voimanostotreeneillä olen saanut sivutuotteena luvalla sanoen urheilullisen ja lihaksikkaan kropan. Ja ikää on 41, voimanostotreeniä takana muutama vuosi. Ehkä pointtini on, että uskalla tehdä riittävän raskaasti, syö tosi hyvin (=puhtaahkosti ja riittävästi, mutta ei liikaa). Olisi harmi jos lopetat noin fiksun harrastuksen. Voimanostotreeni on muuten siitäkin kivaa, että siinä tulee harvoin hiki
 
Onpa harmillista kuulla. Hirmu vaikea myös kuvitella, että miten tuollaisella treenimäärällä läski ei muuttuisi lihaksi. Paitsi. Yksi asia tulee kyllä mieleen, joku sen tuossa jo aiemmin sanoikin. Vaihda voimanostoon tai voimabodaukseen. Nyt varmaan pahoitan jonkun mielen, mutta mun salilla treenaa näitä bulls allout tyttöjä ja naisia. Itse treenaan voimanostoa, toistoalueella 1-5. Bullin ohjelmilla treenaavat näyttävät lähinnä laihoilta läskeiltä -anteeksi! Mun voimanostotreeneillä olen saanut sivutuotteena luvalla sanoen urheilullisen ja lihaksikkaan kropan. Ja ikää on 41, voimanostotreeniä takana muutama vuosi. Ehkä pointtini on, että uskalla tehdä riittävän raskaasti, syö tosi hyvin (=puhtaahkosti ja riittävästi, mutta ei liikaa). Olisi harmi jos lopetat noin fiksun harrastuksen. Voimanostotreeni on muuten siitäkin kivaa, että siinä tulee harvoin hiki

Ja mistäs tämmöisiä voimanostotreeni- ohjelmia sitten saa? Ja siinä olisi varmaankin hyvä olla varmistaja-kaveri aina mukana kun tehdään maximeilla aina. Minä kävin yksin salilla, joten sellaiseen ei ollut mahista. Lisäksi käsittääkseni olisi välttämätöntä saada tekniikkavalmennusta ammattilaiselta ettei loukkaa itseään tai hanki rasitusvammoja voimanostoa harrastaessa- En ole valmis maksamaan tuhansia valmentajille.

Ratkaisevin juttu salin hylkäämiseen tapahtui sitten muutama kuukausi sitten: Jouduin erään herran silmätikuksi salilla. Hän varaa salilla suurimman osan laitteista itselleen ja käyttäytyy aggressiivisesti minua kohtaan. Suorastaan pelottavasti. Tulee huutamaan 10 sentin päähän kasvoistani, blokkaa pääsyni laitteisiin, valittaa ja haukkuu. Kerroin tästä salin omistajille, jotka vain surkuttelivat tapausta. Ja aina kun menin salille siihen aikaan kun minä siellä kävin, oli tämä herra siellä kukkoilemassa. Meni hukkaan puolen vuoden salimaksut, niitä ei takaisin saa mistään. Salin vaihto olisi tietysti ollut ratkaisu, mutta kun on tässä edellisessäkin salikortissa monien satojen eurojen rahat vielä kiinni, niin ei huvita maksaa tuplia uudelle salille.
Lisäksi vastikään julkaistiiin tutkimustulos, jonka mukaan 40-vuotiaiden on mahdotonta kerätä enää lihasmassaa ja lihasmassa vähenee vääjäämättömästi siitä lähtien, ymmärsin että siitä on omallakin kohdallani kyse. Vanhuus ja rapistuminen on alkanut. Tuloksia en minäkään salilla saanut. Allit roikkuivat ja jalat olivat kanankoivet kaikesta rääkistä huolimatta.
Nyt olen treenannut olohuoneessani omilla painoillani. Hommasin myös renkaat, joilla teen yläselkää. Haaveissa saada josku hommattua jonkinlainen kotiin sopiva talja, jolla voisi tehdä vaikka mitä. Eipähän tarvitse kuunnella kenenkään huutoa, vittuilua, eikä tuntea kyräilevää katsetta niskassaan. Kotona treenaaminen on rentouttavaa ja voin tehdä sitä useammin, vaikka joka päivä, verrattuna, että kävin salilla 3-4 kertaa viikossa. Sen useampaan käyntikertaan en kiireisen työni vuoksi pystynyt.

Muoks: vaihdan kohta nimimerkkini EX- Sali Mirkuksi...
 
Öö, itsekin olen jo ylittänyt 40 rajapyykin enkä todellakaan ajattele että olisin liian vanha mihinkään. Päinvastoin, nythän se elämä vasta alkaa!
Lihakset kasvaa, turhankin hyvin eikä lihaskasvu tyssää vielä jos niitä käyttää. Eri asia on niillä jotka ei harrasta lihaskuntotreeniä.

Oon nähny salilla ihan 70-vuotiaitakin naisia, mikä on minusta hyvin ilahduttava näky, heillä on edessä vahva vanhuus eikä päivän suurin uroteko heillä ole tuolista nouseminen.

Että lopeta se itsesi mollaaminen ja rupea treenaamaan, kovaa, äläkä välitä muista.
 
Sama tsemppi täältä! Ikää mulla reilusti yli 40 ja voimatasot ei oo mihkään hävinny, treeni on iän ja kokemuksen myötä muuttunut kroppaa säästävämmäksi eli järkevämmäksi. Nuorempana tehtyjä enkkoja on tarkotus tulevissa kisoissa rikkoa. Elämä on parasta just nyt :)
Etsi joku joka opettaa sulle tekniikat. Ohjelmia löytyy netistä vaikka kuinka.
 
Itsekin olen törmännyt tuohon muille nauramiseen ja se kyllä kertoo enemmän naurajasta itsestään kuin kohteesta. Kerran nuori nainen nauroi kun aloitin treenin pienillä painoilla leikkauksen jälkeen. Tämän huomattuani katsoin takaisin niin vihaisesti että nuori tyttö tajusi noloutensa ja käänsi katseensa häpeillen pois. Mietin menenkö keskustelemaan tilanteesta, mutta pelkkä vihainen mulkaisu riitti. Eli kannattaa antaa palautetta, kyllä se treenirauha tulee vaatimalla. Kotona treenaaminen voi olla hyvää vaihtelua, stressi ei tunnetusti ole hyväksi. Ja jos hetkeksi treenaa vain omaksi iloksi ilman muita vaatimuksia niin tuloksia voi tulla jatkossa paremmin. Olen nähnyt varsinkin vanhempia miehiä salilla uskomattomassa kunnossa. Naiset pystyvät kyllä samaan ja siihen itsekin tähtään. Tuntuu siltä että mitä vanhemmaksi tulee niin sitä tärkeämpää on salilla käynti.
 
Itsekin olen törmännyt tuohon muille nauramiseen ja se kyllä kertoo enemmän naurajasta itsestään kuin kohteesta. Kerran nuori nainen nauroi kun aloitin treenin pienillä painoilla leikkauksen jälkeen. Tämän huomattuani katsoin takaisin niin vihaisesti että nuori tyttö tajusi noloutensa ja käänsi katseensa häpeillen pois. Mietin menenkö keskustelemaan tilanteesta, mutta pelkkä vihainen mulkaisu riitti. Eli kannattaa antaa palautetta, kyllä se treenirauha tulee vaatimalla. Kotona treenaaminen voi olla hyvää vaihtelua, stressi ei tunnetusti ole hyväksi. Ja jos hetkeksi treenaa vain omaksi iloksi ilman muita vaatimuksia niin tuloksia voi tulla jatkossa paremmin. Olen nähnyt varsinkin vanhempia miehiä salilla uskomattomassa kunnossa. Naiset pystyvät kyllä samaan ja siihen itsekin tähtään. Tuntuu siltä että mitä vanhemmaksi tulee niin sitä tärkeämpää on salilla käynti.
Mä en onneksi ole kokenut nauramista, kerran joku vanha voimailija tuli mulle valittamaan kun mavettaessa käytin salihanskoja mutta sanoin sille suorat sanat.
Ennemminkin kannattaa suoraan käydä kysymässä mikä on ongelma, ehkäpä sitten hoksaavat että ovat tahdittomia. Voi jo miettiä valmiiksi argumentit tuollaiseen tilanteeseen jos on taipumusta mennä lukkoon.
Mä itse kyllä puutun jos huomaan että jotain toista ns. kiusataan salilla. Varsinkin jos se toinen on aloittelija.
 
Poppis, kiva että pidät aloittelijoiden puolia! Juuri heidän pitäisi tuntea olonsa tervetulleeksi, että pääsevät lajin pariin. Joillekin kynnys pelkästään salille menemiseen voi olla tosi korkea, voivat olla tosi herkkiä muiden kommenteille. Luin just tänään lehdestä, että joillekin ylipainoisille on naurettu, kun ovat aliialoitta urheilun. Se antaakin lisää motivaatiota urheilemiseen ja laihduttamiseen. Onneksi suurin osa ihmisistä on mukavia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom