Kreatiinista tuli finnejä?

Moro!

Heitin kreat poies parin kk:n käytön jälkeen ja kas - mihis ne finnit alko hävitä? Näpyt kuivuu hyvää vauhtia. Voiko todella johtua kreasta? Onko samoja kokemuksia?

Heikki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei oo mulla ainakaan ollu mitään tollasta, enkä oo koskaan kuullu että krea aiheuttaisi finnejä :confused:

Jos akne alkaa yllättäen vaivata, kannattaa kokeilla seuraavia juttuja:

- Jätä kreatiini pois.
- Lopeta monivitamiinivalmisteiden käyttö muutamaksi viikoksi ja kokeile, auttaako. Monipuolista ruokaa syövä repii kyllä vitamiinit ruoastakin.
- Vaihda vitaminoitu proteiinijauhe "puhtaaseen."
- Lopeta vitaminoitujen energiajuomien nauttiminen (erityisesti Red Bull ja Ed ovat ikäviä, niissä on perkeleesti b-vitamiinia ja maistuvatkin lähinnä aamukuselta. Itselläni alkoi naama muistuttaa paratiisin puutarhaa, kunnes tajusin lopettaa noiden käytön).
- Kananmunille allerginen voi saada näppyjä suupieliin ja muuallekin pärstään, vaikkei muita allergiaoireita olisikaan.
- Rasvainen ruoka on omiaan lisäämään näppyjä. Kannattaa maistella varovasti sitä äitikullan sikanauta-jauhelihakastiketta ja syödä vähin äänin paistijauhelihaa. Kaikki sipsit ja ranskalaiset perunat helvettiin. Ne ovat surkeinta ruokaa, mitä punttipete voi sisuksiinsa työntää.

Useimmitenhan akne liittyy murrosikään ja se paranee muutaman vuoden lusimisen jälkeen. Jos se ei kuitenkaan osoita laantumisen merkkejä, paras konsti on Roaccutan-kuuri (Nimimerkillä Useamman kuurin kokemus). Jos taas akne puhkeaa treenaamisen ja sen tuomien ruokavaliomuutosten jälkeen, kannattaa kokeilla jotakin yllämainituista jutuista.

Tälläkin foorumilla esitetyt "pese ittes useammin ja vaihda paita" -neuvot ovat aika naurettavia. Toki näin kannattaa tehdä, mutta aknella ei ole juuri mitään tekemistä hygienian kanssa. Yksi naamapesukerta päivässä riittää mainiosti, kolme on jo ehdottomasti liikaa.
:kakka:

Heikki722 sanoi:
Moro!

Heitin kreat poies parin kk:n käytön jälkeen ja kas - mihis ne finnit alko hävitä? Näpyt kuivuu hyvää vauhtia. Voiko todella johtua kreasta? Onko samoja kokemuksia?

Heikki
Runsas vedenjuonti auttaa akneen. Myös kreatiinin käyttö vaatii suurempia vesimääriä joten juo tuplamäärä vettä!

Mulla on ollu koko talven rasvanäppylöitä lähinnä otsassa. Nyt ne on hävinny. Kaksi asiaa on muuttunut ruokavaliossa: Kananmunan syönti vähentynyt ja vitaminoidun protskun syöminen loppunut. Creatiinia käytän tälläkin hetkellä enkä usko että se aiheuttaa näppylöitä.

Ainakin itselleni kreatiinin käyttö aiheuttaa aina finnejä, ei nyt paljoa, mutta sen huomaa. Tiedä sitten mihin kyseinen mekanismi perustuu, mutta asiasta on ainakin itselläni varma perstuntuma. Mutta tuskin ne kreatiinista aiheutuvat jotkut finnit nyt kenellekään niin pahoja esteettisiä haittoja aiheuttavat, että käyttö kannattaa lopettaa.

Mulle tulee kreatiinin tankkausvaiheessa finnejä. Ei normaalikäytössä. Lopetin tankkauksen torstaina ja nyt alkaa jo otsa kuivumaan. Itsekin ihmettelin, kun tuo finni-ikä on jo takanapäin ja mitään rasvaista ei ole tulut syötyä isoja määriä.

Sauna on hyvä keksintö. Käyn 4 kertaa viikossa ja selkäfineihin tuntui vaikuttavan. Eli niitä ei juuri enää ole. Myös dieetin joka toinen sunnuntai mässäyspäivästä tuli helposti finnejä ja kamala olo jälkeenpäin. Hauska huijata elimistöä. Tuntuu, että mässäyspäivästyä olisi hyötyä jopa.

Minulle kreatiiini tekee finnejä, ei kasvoihin, vaan selkään ja olkapäihin. Selkä näyttää siltä, kuin käytössä olisi "tehokkaammatkin aineet" ja tämän takia en enää aio kreatiiniä käyttää.
Ensimmäinen käyttökokemus kretiinista on jotain vuodelta -96 vai milloin se oikein suomeen tulikaan? Tässä vuosien varrella on sitä tullut testailtua enempi ja vähempi mutta nyt olen lopulta tullut siihen tulokseen, että ainakin minulla siitä saavutettava hyöty ei vastaa haittoja. Tietysti aknen muodostuminen on aina yksilöllistä, joten toiset voivat käyttää sitä aivan huoletta mutta minulle (ja ilmeisesti joillekin muille) se ei yksinkertaisesti sovi.

itellä ainakin tuli kreasta finnei... ja se oli ainoa huono puoli siin ainees :david:

En tiedä onko tuo krea lisännyt finnien määrää. Mulla on joka tapauksessa aina ollut selkä kamalan näköinen aknen takia.

Eipä ole krean käytöllä ollu mitään tekemistä finnejan kanssa täällä suunnalla, tosin ei mikään suurempi ongelma ole toi akne koskaan ollutkaan. Voiskohan olla niin, että jos on ongelmia muutenkin aknen kanssa niin se kreakin vois vaikuttaa herkemmin??

Mulla ei ole tullut kreasta koskaan mitään sen kummallisempia finnioireita.
Olen käyttänyt sitä aina säännöllisin väliajoin 3-4 vuotta eikä mitään ole tullut.

Joko täytyy olla herkkä saamaan finnejä, tai sitten krea on epäpuhdasta että niitä tulee. Jos se finnien tulo nyt yleensäkään on yhdistettävissä mitenkään kreatiiniin.
Taitaa olla eka kerta kun kuulen moisesta.

Kyllä krean ja aknen yhteys on näytetty toteen useita kertoja, netissä on jo kokonaisia sivustoja perustettu aiheen tiimoilta. Katsokaa googlesta hakusanoilla creatine+acne tai creatine+rash jne.

kreatiinistä ei tuu muutaku punasta paskaa ja finnejä naamaan :)

Ei meikälle ainakaan kreatiinista finnit tule. Luulin ensin että tulee, mutta nyt tällä kuurilla posket on sileät ku muijan pi.. öö.. lapsen posket(?)..
Ei miulla kyllä kamalasti finnejä ole ollut koskaan.

hillybillyboy sanoi:
Kyllä krean ja aknen yhteys on näytetty toteen useita kertoja, netissä on jo kokonaisia sivustoja perustettu aiheen tiimoilta. Katsokaa googlesta hakusanoilla creatine+acne tai creatine+rash jne.

No ei nuo linkit olleet mitenkään ehdotonta faktaa, että aknen ja finnit olisitodistetusti aiheuttanut kreatiini. Itsellä ei koskaan ole paljoa finnejä (onneksi) ollutkaan, eikä niitä ole tullut kreatiininkaan kanssa.

Jos jollakin olisi oikeasti osoittaa toteen tuo krean ja aknen yhteys niin laitapa linkki tänne, niin opin minäkin jotain uutta.

Samaa mieltä kuin lepex. Ei kreatiini kai voi aiheuttaa finnejä / pahentaa aknea, jos sitä oikein käyttää. Tällä tarkoitan, että vettä todellakin tulee juoda paljon runsaammin kuin normaalisti. Selvähän se, että jos elimistö on kuiva, niin ihohuokoset tukkeutuu ja finnejä syntyy.

Joku mainitsi myös rasvaisen ruoan. Huonot rasvat tämän efektin voivatkin saada aikaan (vaikkei mulla kuitenkaan, vaikka aikea vaikea akne onkin ollut nuoresta saakka), mutta hyvillä rasvoilla on ehdottomasti päinvastainen vaikutus. Olen tässä vuosien myötä huomannut esim sen, että aina kun rypsiöljyä käytän säännöllisesti päivittäin, niin iho on merkittävästi paremmassa kunnossa. Eli välillä on tullut kausia, kun rypsiöljy jäänyt pois ruokavaliosta, ja tällöin olen huomannu selkeän muutoksen huonompaan ihon suhteen.

Mulla tuli noita finnejä erittäin runsaan kreatiinin käytön aikana, eli viikon tankkauksessa. Janottikin normaalia enemmän, joten tuli juotua paljon. Paino nousi pari kiloa selvästi ja esim jalkaprässissä meni 20 sarjoja entisten 15-16 sijaan. Ei maksimit nousseet, muta sarjakuntoon vaikutti. Paino nousi hieman ja jokunen finni tuli otsaan, ilman mässäilyä. En ole kovin finniherkkä ja yleensä finnit tule jonkun sulkaalevyn jälkeen mm. jouluna. Tänä jouluna en saanut sulkaata! Oli oma toive. Joulupaino pysyi +/- 0. Oho jo vähän :offtopic:

Suositut

Back
Ylös Bottom