Kreatiinin imeytymisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lasse83
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
41
Tätä on varmasti kysytty joskus aiemmin mutta kysympä kuitenkin. Elikkä onko sillä mitään väliä minkä kanssa ton kreatiinin juo. Meinaan sitä että jos vetää jotain massaprotskuja niin voiko sen ihan hyvin sekottaa sellaseen määrään kun siinä on kuitenkin joku litra juotavaa treenin perään? Mites kun on tapana vetää tota flunssaa vastaan jotain tollasia carmolis tippoja niin voiko ne heittää kreatiinin kanssa samalla kertaa juomalasiin jos vetää iltaa vasten. Oon kuullut jotain juttuja että kreatiinin sekottas greippimehuun tai muuta. Onko niissä jotain tietopohjaa vai onko sillä väliä kunhan sen vetää kurkusta alas?

Joo vanha aihe.
-On väliä minkä kanssa juo, ei esim kahvin kanssa
-imeytyy paremmin hiilihydraattien kanssa ja nimenomaan dekstroosin eli rypälesokerin kanssa(joka on erittäin nopea hiilari imeytymiseltään). Dekstroosia vähintään suhteessa 2:1 eli kaks kertaa kreatiinin verran
-jos haluat vetää esim 20g kreatiinia päivässä älä vedä koko määrää kerralla. Jaa 2-3 kertaan. Mutta jos vedät esim 5g/d tällä ole merkitystä, itse laitan palautusjuomaan.
-greippimehun kanssa suositeltiin vedettävän täällä, parantaa hyväksikäyttöä. Jostain syystä olen kuullut että appelsiinituoremehun kanssa EI saisi vetää kreatiinia, muodostuu jotain epätoivottua yhdistettä kehossa.
Eli mun tietämys loppuu jo tässä:
Onko tämä ristiriidassa greippimehun kera juomisen kanssa eli onko jollain parempaa tietoa tästä tuoremehuaiheesta???

mites kun on sellanen joku tuju massaprotsku jossa on joku litra juotavaa. Toi pienimäärä kreatiinia kuitenkin vajoaa mukissa pohjalle niin onko siinä sitten riski että ne jää tonne pullon pohjalle jos sen sekottaa suureen määrään juotavaa.

Originally posted by lasse83
onko siinä sitten riski että ne jää tonne pullon pohjalle jos sen sekottaa suureen määrään juotavaa.

Ei. Ota lopuksi kuppiin pieni vesitilkka, ravista hiukan sheikkeriä ja juo ne loputkin hörppeet sieltä pohjalta.

Siis toi mehu on ilmeisesti tarkoitus olla rypälemehua. Ainakin jenkkilehdissä on niin sanottu. Grape juice on siis rypälemehu, eikä greippimehu, joka on grapefruit juice. Ja toi dekstroosi on siis juuri sitä rypälesokeria.

Näin on marjat mehujen kanssa, Tahvo. Kai te muuten tiedätte sen, että maltodekstriini pilkkoutuu dekstroosiksi mahalaukussa?

Eikös ollut joskus puhetta siitä, että jokin ainesosa sitrushedelmissä pilkkoo kreatiinia ja sen takia kreatiinia ei sais ottaa yhdessä myöskään kreipin kanssa (käsitys kreippimehun kanssa ottamisen hyödyistä johtuu nimenomaan tosta käännösvirheestä; grape=rypäle, grape fruit=kreippi. Jotkut tutkimukset on osoittanu, että dextroosi(=rypälesokeri) edistää kreatiinin imeytymistä ja sitä suositellaan ottamaan kreatiinin kanssa.)... Itse ainakin pysyn kyseisista hedelmistä erossa, aina kun syön kreatiinia, tyydyn banaaneihin.

onko tohon joku tieteellinen selitys, miks vetää vaan 5 grammaa kreatiinia kerrallaan? itse olen laittanu aina koko satsin palautusjuomaan, yleensä 15g tankatessa ja 10g muuten

Originally posted by BonBon
onko tohon joku tieteellinen selitys, miks vetää vaan 5 grammaa kreatiinia kerrallaan? itse olen laittanu aina koko satsin palautusjuomaan, yleensä 15g tankatessa ja 10g muuten

Joo ite oon kans kuullut että kannattas vetää vähän tujumpia annoksia kun 5g. Eli mieluummin just joku 10g per päivä ja tankkauksessa joku 20g ekat viis päivää. Mites on?

Eli mieluummin just joku 10g per päivä ja tankkauksessa joku 20g ekat viis päivää. Mites on?

äh, ei mitään tankkausvaiheita...vedät koko ajan vaan 20g päivässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
20g creatiinia on liiottelua ja rahan hukkaa. 5-10g riittää ja kaikki palautusjuomaan. Treenin jälkeen keho ottaa kreatiinia vastaan tehokkaasti. Glutamiinia suositellaan otettavan 20g ja sitä voi otta myös ennen treeniä, mutta itse lyön kaikki palautusjuomaan eli 10g kreatiinia ja n, 20g glutamiinia + maltot, protskut, dextroosit ja vitamiinit.

Paras imetyminen tulee tietysti nesteeseen liuenneena.
Itse en perusta kreatiinin nauttimista sokerilitkujen kanssa vaan ihan niikuin "luontokin" sen tekee, eli ruuan mukana. (okei, ei pilkuteta, lihassahan sitä on, eli pääosin proteinin kanssa)
Näin uskon että saadaan paras vaste, hidas imeytyminen, ei mene kusen mukana 50% hukkaan.

Oma systeemi on että sekoitan veteen sekoittimessa ja kun on liuennut niin lisään vähän maitoa ja protsku hösselit mukaan.. sa sitten tavallista ruokaa päälle..

Ja määrä... 3g 2-3 kertaa päivässä. Toimii mulle.

Originally posted by Petkele

äh, ei mitään tankkausvaiheita...vedät koko ajan vaan 20g päivässä.

Osaatko sanoa mihin toi tankkausvaihe alunperin perustuu? Tai miksi noissa liikkeissä ylinpäätään neuvotaan vetämään tankkausvaihe? Loppuu jauho nopeammin ja joutuu ostamaan nopiasti lisää?

Se piti vielä kysyä että eroaako noi millään laillaa jos vedät kreatiinin pillereinä,jauhoina,nestemäisenä tai sitten se pre load periaate? Kyllähän se tohon imeytymiseen vaikuttaa mutta sen lisäksi onko mitään väliä missä muodossa sen vetää?

Osaatko sanoa mihin toi tankkausvaihe alunperin perustuu? Tai miksi noissa liikkeissä ylinpäätään neuvotaan vetämään tankkausvaihe?
Eiköhän sen tarkoitus kuitenkin ole saada nämä elimistön kreatiini varannot nopeammin täyteen ja siten nopeampaa käyttöön! itse en tuohon usko, enkä siis mitään tankkaile! 5-10g kahdessa osassa ja se on siinä!

Lääkiksessä opiskeleva serkkuni väitti että kreatiinivarastot palautuu normalilla nuorella henkilöllä niin nopeasti ettei mitään erillisiä tankkauksia tarvita. Tiedä häntä, nyt puhun toisen suusta kuultua.

Muistaako kukaan sitä Tutkimusta, jossa jääkiekkoilijoille oli syötetty kreatiinia ja niitä oli tutkittu oikeen huolella ja kokeen lopputulos oli, että ei mitään hyötyä normaali ruokavalioa noudattaville urheilijoille?

Siitä oli juttua mm. Helsingin Sanomissa.

Originally posted by JJJ
Muistaako kukaan sitä Tutkimusta, jossa jääkiekkoilijoille oli syötetty kreatiinia ja niitä oli tutkittu oikeen huolella ja kokeen lopputulos oli, että ei mitään hyötyä normaali ruokavalioa noudattaville urheilijoille?

Siitä oli juttua mm. Helsingin Sanomissa.

Mitenköhän ne oli tutkinut onko siitä mitään hyötyä? Salille vai jäälle laittaneet pojat. Meinaan vaan että ei siitä varmasti mitään hyötyä noissa pitkissä suorituksissa että varmaan jäällä ei nääkkään tuloksia. Mutta enpä voi oikein kommentoida kun en ole juttua lukenut.

nii ne o varmaanki ollu jäällä sit nopeus,kestävyys,ja voima harkkoi
eli spurttit maliilt maalille,kaukalon ympärin luisteluu ja kulmaväänöt tai sit ne o ollu salil piuhat vedettyinä niissä eli piuhahelvetissä :D....mut sit toiseks kyl aika moni pelajaa vetää kreaa ja kaikkee muut mössöö patutkat o kaikein suosituimpii niit menee nii pirusti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom