kreatiinin hyöty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, tätä näkökulmaa ei olla vielä kreatiinista käsitelty joten searchi ei auta...
Eli mitä varsinaista hyötyä on kreatiinista? Jos ajatellaan että käytön aloitettua, toistot nousevat vaikka yhdellä kaikkissa sarjoissa. Tämä tarkoittaa vaan sitä, että ollaan edetty kehityksessä eteenpäin noin viikko. Eli jos en käyttäisi kreaa, joutuisin odottamaan sen viikon että voimatasoni olisivat sillä tasolla, että kykenisin nostamaan sen yhden toiston lisää.

Olen ajatellut ostaa kreatiinia ihan testimielessä ja kattoo mitä tapahtuu. Eli onko homman nimi juuri tämä esimerkki, että toistot ja painot (mahdollisesti) yhtäkkiä nousevat jonkun verran, vai se että lihakset kehittyvät kokoajan tavallista nopeampaan tahtiin?

Olen myös ymmärtänyt että keho lopettaa oman ATP tuotantonsa, koska keho saa sitä nykyään annostettuna. Mitä siis tapahtuu jos unohtaa pari annosta kreaa, tai jos unohtaa sen koko päiväksi? Alkaako keho heti tuottaa itse ATP:tä, vai onko kehossa riittävästi ATP:tä että se pärjää monta päivää koska onhan ensimmäinen viikko sitä tankkausta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä krea tuntui antavan hiukan lisää potkua siihen tiukkaan viimeiseen toistoon, ehkä placeboa, otin 4g päivässä, en tankannut ja aina joskus unohtui ottaa...ei se nyt niin tarkkaa voi olla :)

Kreatiini myös lisää hieman nestettä lihaksiin,eli tämä hyöty on "jatkuvaa".Eipä tuota ole kukaan miksikään ihmeaineeksi väittänytkään,itsellä tulee nykyisin otettua vain palkkarissa,ja sekin siksi koska sitä nyt on sama syödä koska se on niin halpaa :)

Carbon sanoi:
Eli mitä varsinaista hyötyä on kreatiinista? Jos ajatellaan että käytön aloitettua, toistot nousevat vaikka yhdellä kaikkissa sarjoissa. Tämä tarkoittaa vaan sitä, että ollaan edetty kehityksessä eteenpäin noin viikko. Eli jos en käyttäisi kreaa, joutuisin odottamaan sen viikon että voimatasoni olisivat sillä tasolla, että kykenisin nostamaan sen yhden toiston lisää.

Itsellä ainakin tulee painoa jonkin verran lisää ja joihinkin liikkeisiin useampikin toisto lisää. Ja lisäks vähän parempi tuntuma/paine treenattavaan lihakseen. Mut mitä mä mistään treenistä tiedän. Ei mulla ainakaan lihakset kehity yhen lisätoiston viikkovauhtia.

Mulla kreatiini toi merkittävän sarjakestävyyden lisäyksen eli toimii helvetin hyvin. Kaverilla ei vaikuttanut mitenkään. Ostettiin puoliksi kilo eli tavara oli varmasti samaa.....

Ok, no kai sitä vois testata. Tosta vois napata ton Evolutionin 225g krean, 13.95.

En uskonutkaan että tämä mullistaisi maailmaa. Ihmettelin lähinnä sitä, että onko tämä sen arvoista että kannattaa ruveta häiritsemään kehon omaa ATP:n tuotantoa...

Carbon sanoi:
Ok, no kai sitä vois testata. Tosta vois napata ton Evolutionin 225g krean, 13.95.

En uskonutkaan että tämä mullistaisi maailmaa. Ihmettelin lähinnä sitä, että onko tämä sen arvoista että kannattaa ruveta häiritsemään kehon omaa ATP:n tuotantoa...

Se nyt sentään kuitenkaan mitään roinaa ole :lol2:
Tuotanto palautuu kuitenkin entiselleen, kun keho ei enää ravinnosta niin paljoa sitä saa.

Carbon sanoi:
Noniin, tätä näkökulmaa ei olla vielä kreatiinista käsitelty joten searchi ei auta...

Kreatiinista on lihaskasvulle 2 hyötytekijää:
1. Saa juuri sen pari toistoa lisää, mikä tarkoittaa enemmän vaurioita lihakseen solutasolla --> lihaskasvu
2. Kreatiini lisää lihasten vesipitoisuutta parilla prosentilla (superhydraatio), minkä oletetaan (ei kaiketi varmaa tietoa olemassa) lisäävän proteiinisynteesiä.

Olen myös ymmärtänyt että keho lopettaa oman ATP tuotantonsa, koska keho saa sitä nykyään annostettuna. Mitä siis tapahtuu jos unohtaa pari annosta kreaa, tai jos unohtaa sen koko päiväksi? Alkaako keho heti tuottaa itse ATP:tä, vai onko kehossa riittävästi ATP:tä että se pärjää monta päivää koska onhan ensimmäinen viikko sitä tankkausta...

Taitaa olla käsitteet sekaisin sulla... :confused:

Ensinnäkin lihassoluissa kreatiini muutetaan kreatiinifosfaatiksi. Seuraa lainattu teksti siitä, mikä yhteys kreatiinifosfaatilla ja ATP:llä on energiantuotossa:

To replenish the ATP levels quickly after the initial energy boost is used up, muscle cells contain a high-energy phosphate compound called creatine phosphate(PC). To state the obvious, this compound contains a phosphate. Your muscle cell releases enzymes that break the phosphate off of the PC molecule, then this phosphate is transferred back to the ADP to reform the high energy molecule ATP.

To recap, when your body uses ATP, it breaks one phosphate off of it which produces energy. This burst fuels contractions. What is left after a phosphate is broken off of ATP is the molecule called ADP.
Our muscle fibers contain 5 times as much creatine phosphate then it does ATP. Your cell sends out enzymes that break off the phosphate from the creatine. The Energy released from this sever and the phosphate molecule are recombined with the ADP to again form ATP. The PC system provides an additional 10 to 20 seconds of energy to allow us, as bodybuilders to continue an intense set!

A process such as this can occur in the blink of an eye, which makes it very efficient! Again, for the conscious athlete( when I say conscious, I mean one who improves this system ) this will provide a good 15-20 seconds more energy for contractions, and perhaps a bit more. You see creatine phosphate stores run out about this time. In total ATP stores and the creatine phosphate system provide about 25-30 seconds of maximum muscular contraction. This system is the powerhouse for extremely high intensity activities. If it is weak then you will have a difficult time lifting heavy weights for any extended period of time.

Lähde:
http://www.abcbodybuilding.com/creatine myths and_facts.htm

Edit: Aina minä unohdan jotain. Eli jos käytät kreatiinia, kehosi (lähes?)lopettaa oman kreatiinintuotantonsa ainakin siksi aikaa, kun sitä käytät. Kreatiinia aletaan kuitenkin tuottamaan suhteellisen nopeasti käytön lopettamisen jälkeen. Jos unohdat ottaa muutamana päivänä kreatiinia, ei sillä ole juuri mitään vaikutusta, koska ainakin omien kokemusteni mukaan kreatiiniylimäärän poistuminen elimistöstä kestää parisen viikkoa. Tämän voi havaita siitä, että paino hieman tippuu nesteen poistuessa.

eikö tuon kreatiinin kans kannata välillä pitää taukoa..ettei ympäri vuoden käyttäisi..kuulemma vahinkoittaa jotain..? pistäkää joku tietoa tästä..

mik99 sanoi:
eikö tuon kreatiinin kans kannata välillä pitää taukoa..ettei ympäri vuoden käyttäisi..kuulemma vahinkoittaa jotain..? pistäkää joku tietoa tästä..

Käy nyt samantien lukemassa tuota alan expertit osiota niin viisastut. siellä on tästä asiaa. ;)

Amerikan Jeesus sanoi:
Käy nyt samantien lukemassa tuota alan expertit osiota niin viisastut. siellä on tästä asiaa. ;)

jep heti ku olin tuon viestin kirjoittanut..niin huomasin tuolla "ravintoexperttiosiossa" että tuosta oli asiaa no tulee näitä :david: aina välillä

Suositut

Back
Ylös Bottom