Kreatiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja "Iso"-j
  • Aloitettu Aloitettu
Puma sanoi:
Mitens tuo crean vanhentumis pvmäärä. pitääköse paikkansa. eli vanhentuneella crealla haittoja?

itse söin vahingossa kerran kreaa joka oli viitisen kuukautta vanhaa ja sitten tuli
:urjo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoin ehkä hieman liian jyrkästi, mutta jatketaampa tätä nyt hieman kuitenkin. En ole asiaa sen kummemmin tutkinut, olen vain aina pitänyt kreatiinin vaikutusta lähinnä vain kreatiinifosfaatin ja ATP:n synteesin suurempaan määrään eli siis lihaksen korkeaenergisten varastojen kasvuun ja sitä kautta pidempään korkeatehoisempaan voimatreeniin. Olen uskonut että tuo "nesteytys" on suurimmilta osin kreatiinin hajoamistuotteen kreatiniinin munuaisiin kertymisestä seuraavaa turvotusta, ei myosiinin kasvusta aiheutuvaa, vaan solujen välitilassa olevaa kudosnestettä. Varsinkin kun tätä esiintyy eniten juuri tankkausannoksilla, jolloin sitä kuonaa luonnollisesti kertyy reilummin. Tuntuu myös ettei pelkkä myosiiniflamentti voisi kovin pitkään kasvaa aktiiniin nähden, koska juuri tuota ymmärtääkseni tuo suurempi vedensidontakyky vaatisi myosiinin vastatessa siitä sarkomeerissa. Alkuun se tietenkin voisi toimia, joten jos tuota nesteytysvaikutusta onkin, ei sitä jatkuvasti voine kasvattaa... Minulla ei ole mitään asiantuntijataustaa ryhtyä kiistämään tuota myosiinin kasvun mahdollisuutta, joten en sitä teekään, mutta katsotaampa noita linkkejä vielä.

astro sanoi:
Ohut,
Onko sulla heittää jotain hyvää lähdettä tiedollesi. Kreatiinia kuitenkin tutkittu aika paljon. Itse löysin ainakin seuraavat:

"Moreover, some research suggests that increased cellular hydration and/or increased PCr may stimulate protein synthesis or decrease protein degradation, possibly increasing FFM (Clark 1997; Ingwall 1976; Volek and Kraemer 1996; Volek et al. 1997a, 1997b)."

http://www.humankinetics.com/products/showexcerpt.cfm?excerpt_id=2890
<hr>

Jotkut tutkimukset ehdottavat että voi aiheuttaa... Itse artikkelissa asiaa ei käsitelty, mainittiin vain nuo tutkimusten teoriat. Pitäisi lukea ne itse tutkimukset, muttei nyt niin paljoa kiinnosta :)

"No additional anabolic effect was observed after creatine supplementation"

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/285/5/E1089
<hr>
"in comparison to controls, creatine supplementation (6 g/day x 12 weeks)
during resistance training (6–8 repetitions at 85–90%; 3xweeks) significantly increased total body mass, FFM, and thigh volume, 1 RM strength, myofibrillar protein content, Type I, IIa, and IIx myosin heavy chain (MHC) mRNA expression, and MHC protein expression. This study provides strong evidence that creatine supplementation during intense resistance training leads to greater gains in strength and muscle mass."

Öhh? Artikkelissahan nimenomaan sanotaan "No effect of creatine supplementation on human myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis after resistance exercise".

<hr>
"creatine supplementation resulted in a net gain in lean mass"

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

Lihasmassa kasvanut, kyllä. Missä asiaa nesteytysvaikutuksesta? Mainitaan kyllä muutamalla sanalla tutkimus, jossa epäillään vaikutusta lihaksen myosiinin kasvamiseen.
<hr>
Ja vielä tuolla jotain juttua, jossa väitetään lisäävään nesteytystä ja sitä kautta proteiinisynteesiä (Haussinger 1996): http://www.muscletalk.co.uk/article-creatine.asp
<hr>

Edit. Nii sitä vielä että lihaksen lisäys voi johtua siitä, että voimatasot/sarjakestävyys kasvaa ja voidaan treenata kovempaa. Toinen mahdollisuus on sitten tämä väitetty nesteytys.

Viimeisessä artikkelissa kirjoittaja esittää vain yhdessä lauseessa "faktana" vapaan kreatiinifosfaatin suuremman määrän sitovan enemmän vettä lihassoluun. Mitä tuohon nyt sanoisi, kemian opinnoista on sen verran aikaa, etten uskalla lähteä tätä kommentoimaan molekyylitasolla, mutta hurjalta kuulostaa.

http://www.muscletalk.co.uk/article-creatine.asp

Tuolla ainakin viitataan Kreider at al. 1995; 1996 tutkimukseen, jossa lihasmassa kreatiinin käyttäjillä kasvanut vertailuryhmään nähden, mutta veden määrä elimistössä pysynyt samana.

Turvotuksesta nyt on mainittu vähän joka toisessa tutkimuksessa nimenomaan sivuvaikutuksena, mutta kun tutustuin muutamiin löytämiini juttuihin, niin löytyi paljon juttua myös tuosta oletetusta nesteytysvaikutuksesta. Pitääkin lueskella lisää jos joskus jaksaa... Muuten jatkan vaan samaan malliin kuin ennenkin, jos kreatiinin popsimisesta alkaa tulla näkyvää nestevaikutusta, juon vaan litran enemmän vettä päivässä :)

Ohut sanoi:
Jotkut tutkimukset ehdottavat että voi aiheuttaa...

Kun kyseessä ei ole varma tieto, ehdotellaan ja voivotellaan.

Öhh? Artikkelissahan nimenomaan sanotaan "No effect of creatine supplementation on human myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis after resistance exercise".

En kai mä valitse vaan sellasia artikkeleita, jotka tukevat mun luuloja? Tuota solun nesteytystä on kuitenkin toitotettu niin monessa paikkaa että senhän on melkein pakko olla totta :)

kun tutustuin muutamiin löytämiini juttuihin, niin löytyi paljon juttua myös tuosta oletetusta nesteytysvaikutuksesta. Pitääkin lueskella lisää jos joskus jaksaa...

Kerro jos löydät jotain mullistavaa :)

Tilasin tuota fastin creaa törpöllisen ja vielä hieman ihmettelen tuota annostelua:

Käyttöohje:

Kreatiinin käyttö aloitetaan 5 päivän latausjaksolla, jonka aikana kreatiinia käytetään 20 g päivässä.

Ota 5 g ennen aamiaista, ennen harjoittelua, harjoittelun jälkeen ja päivän viimeisellä aterialla.

Latausjakson jälkeen siirrytään 5-6 viikon ylläpitojaksoon, jonka aikana kreatiinia käytetään 5-10 g päivässä.

Otetaanko tuota siis joka päivä aluksi se 20g ja myöhemmin se 5-10g, vai ainoastaan treenipäivinä nuo määrät? Myönnän, olen :david: .

Ohut sanoi:
..vaan solujen välitilassa olevaa kudosnestettä.

Pitäisi lukea ne itse tutkimukset, muttei nyt niin paljoa kiinnosta :)

Niinpä, pitäisi. ;) Kreatiini on osmoottisesti aktiivinen substanssi ja tuolle löytyy kyllä melkoinen läjä tutkimusdataa, kuten astro mainitsi. Tällä hetkellä painitaan lähinnä sen kanssa, kuinka tuo vesimäärä on jakaantunut/lisääntyy kreatiinisupplementaation aikana. Kehon kokonaisvesimäärästä noin 2/3 on solunsisäistä vettä. Ns. "Fluid Shift Therory":n mukaan kreatiinin on epäilty aiheuttavan muutoksia tämänä kehon vesimäärän tasapainotilassa. Hyvin kontrolloidut tukimukset eivät kuitenkaan tue tätä näkemystä, vaan kehon kokonaisvesimäärän lisäys ja sen jakaantuminen kreatiinisupplementaation aikana noudattanee hyvin pitkälti em. yleissääntöä. Tämä poissulkee myös samaisen teorian perustalle pohjutuvien lihaskramppien syy-yhteyden kreatiinisupplementaatioon.

Vaikka suurin osa painonlisäyksestä supplementaation aikana lieneekin vettä, saattaa tämä johtaa kasvaneeseen proteiinisynteesin tasoon, kuten mainittu. On nimittäin teoretisoitu, että solun volyymin kasvaminen vesimäärän lisääntyessä olisi olennainen anabolinen signaali, kiihtyneen proteiinisynteesin ensimmäinen askel.

Mikäli kiinnostaa lukea lisää tuosta nesteen kertymisestä ja nestetasapainosta kreatiinisupplementaation aikana, kannattaa lukea alla oleva erinomainen artikkeli(joskin itse tutkimusasetelmassa muutama puute, mutta yleiskatsauksena..). :)

Creatine Supplementation Increases Total Body Water Without Altering Fluid Distribution

Ilmainen kokonaisartikkeli:
http://www.nata.org/jat/readers/archives/38.1/attr_38_01_0044.pdf

:kippis1:

Mä rupesin tässä kuukaus sitten ottamaan kreatiinia palautusjuomassa. En pitänyt minkäänlaista tankkausviikkoa vaan pistän joka päivä sen teelusikallisen nassuuni. Eli oonko nyt tehnyt suuren virheen? Pitäskö mun pitää nyt tauko tosta kreatiinista ja alottaa myöhemmin uudestaan tankkauksen kera?
Miten mä sitä nyt jatkossa otan?

Tossa purkissa lukee, että 2g jauhetta päivässä ja annostusta ei saa ylittää :rolleyes:
Kreatiini on: Leader sports nutritionin 100% kreatiinia...

Kiitos jo näin etu käteen....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom