Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Menee IMO jo turhaksi hifistelyksi jos miettii minkä kanssa sen krean vetää. Palautusjuomaan vain niin on ne sokeritkin mukana jo.

Ohut sanoi:
Jotkut tutkimukset ehdottavat että voi aiheuttaa...

Kun kyseessä ei ole varma tieto, ehdotellaan ja voivotellaan.

Öhh? Artikkelissahan nimenomaan sanotaan "No effect of creatine supplementation on human myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis after resistance exercise".

En kai mä valitse vaan sellasia artikkeleita, jotka tukevat mun luuloja? Tuota solun nesteytystä on kuitenkin toitotettu niin monessa paikkaa että senhän on melkein pakko olla totta :)

kun tutustuin muutamiin löytämiini juttuihin, niin löytyi paljon juttua myös tuosta oletetusta nesteytysvaikutuksesta. Pitääkin lueskella lisää jos joskus jaksaa...

Kerro jos löydät jotain mullistavaa :)

Tilasin tuota fastin creaa törpöllisen ja vielä hieman ihmettelen tuota annostelua:

Käyttöohje:

Kreatiinin käyttö aloitetaan 5 päivän latausjaksolla, jonka aikana kreatiinia käytetään 20 g päivässä.

Ota 5 g ennen aamiaista, ennen harjoittelua, harjoittelun jälkeen ja päivän viimeisellä aterialla.

Latausjakson jälkeen siirrytään 5-6 viikon ylläpitojaksoon, jonka aikana kreatiinia käytetään 5-10 g päivässä.

Otetaanko tuota siis joka päivä aluksi se 20g ja myöhemmin se 5-10g, vai ainoastaan treenipäivinä nuo määrät? Myönnän, olen :david: .

Ohut sanoi:
..vaan solujen välitilassa olevaa kudosnestettä.

Pitäisi lukea ne itse tutkimukset, muttei nyt niin paljoa kiinnosta :)

Niinpä, pitäisi. ;) Kreatiini on osmoottisesti aktiivinen substanssi ja tuolle löytyy kyllä melkoinen läjä tutkimusdataa, kuten astro mainitsi. Tällä hetkellä painitaan lähinnä sen kanssa, kuinka tuo vesimäärä on jakaantunut/lisääntyy kreatiinisupplementaation aikana. Kehon kokonaisvesimäärästä noin 2/3 on solunsisäistä vettä. Ns. "Fluid Shift Therory":n mukaan kreatiinin on epäilty aiheuttavan muutoksia tämänä kehon vesimäärän tasapainotilassa. Hyvin kontrolloidut tukimukset eivät kuitenkaan tue tätä näkemystä, vaan kehon kokonaisvesimäärän lisäys ja sen jakaantuminen kreatiinisupplementaation aikana noudattanee hyvin pitkälti em. yleissääntöä. Tämä poissulkee myös samaisen teorian perustalle pohjutuvien lihaskramppien syy-yhteyden kreatiinisupplementaatioon.

Vaikka suurin osa painonlisäyksestä supplementaation aikana lieneekin vettä, saattaa tämä johtaa kasvaneeseen proteiinisynteesin tasoon, kuten mainittu. On nimittäin teoretisoitu, että solun volyymin kasvaminen vesimäärän lisääntyessä olisi olennainen anabolinen signaali, kiihtyneen proteiinisynteesin ensimmäinen askel.

Mikäli kiinnostaa lukea lisää tuosta nesteen kertymisestä ja nestetasapainosta kreatiinisupplementaation aikana, kannattaa lukea alla oleva erinomainen artikkeli(joskin itse tutkimusasetelmassa muutama puute, mutta yleiskatsauksena..). :)

Creatine Supplementation Increases Total Body Water Without Altering Fluid Distribution

Ilmainen kokonaisartikkeli:
http://www.nata.org/jat/readers/archives/38.1/attr_38_01_0044.pdf

:kippis1:

Kuulin eräältä sadanmetrin juoksijalta (nuorten SM-kisoissa kohtalaisesti pärjännyt), että ainakin heidän tulisi juoda paljon käyttäessään kreatiinia muuten kuulemma paikat kramppaa tai jotain vastavaa. Hänellä ei ole asiasta omakohtaista kokemusta käsittääkseni mutta hänellä joku oli sanonut noin .

Itse en ole koskaan kuullut mitään tuollaisesta, enkä tiedä uskonko tuohon. Ainoastaan ole kuullut jostain "vatsaongelmista". Eihän Marko Savolainenkaan taida käyttää kreatiinia...

Onko kellään kokemusta/ tietoa Wrangen Crea-power:ista?
Tuli joku vuosi sitten ostettua puolen kilon pötikkä, ja jostain syystä jäi käyttämättä...
Nyt kun purnukan löysin, ja ei vielä vanhaakaan ole, niin ajattelinpa, että millaista tuo mahtaa olla, hintaa näyttää vastaavalla tuotteella olevan 19€?
Fast huomattavasti kalliimpaa :curs: ; parempaa?
Joten; kannattaako nakata palkkarin sekaan, vaiko suoraan roskiin tuo Wrangen kama???

Kilon sitä söin enkä huomannu oikein mitään vaikutusta ainakaan painoon. Voimista paha sanoa. Nyt on toinen kilo menossa kun 22,5e ei ole paha hinta marginaalisestakaan hyödystä.
Älä ny ainakaan roskiin heitä, naamaan vaan :)

astro sanoi:
Älä ny ainakaan roskiin heitä, naamaan vaan :)

Ehottomasti samaa mieltä. nii huonolaatusta tavaraa ei ookkaa ettei viittis syödä tossa tilanteessa. itell pari vuotta vanha krea purkki kaapissa ja meinasin sen kohta syöpässä pois

Vähän off topic mutta..

Purkillinen kreatiinia pyörii tossa "ylimääräisenä" mutta kannattaako ruveta sitä tankkaamaan kun palautusjuomassakin on kreatiinia (fast muscle+) ?

HaRzA sanoi:
Vähän off topic mutta..

Purkillinen kreatiinia pyörii tossa "ylimääräisenä" mutta kannattaako ruveta sitä tankkaamaan kun palautusjuomassakin on kreatiinia (fast muscle+) ?

Parhaan hyödyn siitä saa ku ottaa kunnon tankkausjakson.
Neutraali muistaakseni laitto kerran ohjeen: Ensimmäinen viikko 4 kertaa päivässä kukkurallinen teelusikallinen. Aamulla, päivällä, ennen reeniä, reenin jälkeen. Lepopäivinä myös 4 kertaa. Seuraavat 4-5 viikkoo ennen reeniä ja reenin jälkeen. Sitten 5-6 viikkoo taukoa ja homma alusta jos huvittaa.

Moro!

Olen aloittanut salilla käynnin vasta hiljattain ja kaipaisin fiksumpien vastauksia pariin kysymykseeni.

Olen kreatiinikuurilla ensimmäistä kertaa. Kreatiinin käytöstä kannattaisi pitää noin neljän viiden viikon tauko ennen seuraavaa kuuria, eikö? Olen ottanut harjoituksen jälkeen Muscle+ palautusjuomaa, joka myös sisältää kreatiiniä. Tulisiko kyseisen palautusjuoman käyttö lopettaa myös siksi aikaa kunnes aloitan uuden kuurin, ja käyttää jotain muuta kreatiinitonta palautusjuomaa tauon aikana?

Entä mikä olisi optimaalisin palautusaika sarjojen välillä kun tavoitteena olisi saada lihasta luiden päälle? Olen pitänyt noin 45 sekunnin taukoja, mikä on tuntunut melko raskaalta (teen yleensä 3-4 sarjaa/liike). Tämän ajan kuulin saliohjaajalta, mutta monet näyttävät pitävän reilusti pidempiä taukoja.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!! :thumbs:

Kreatiinia voi ottaa kuureina, eli silloin on sen tankkaus, ylläpitojakso ja taukojakso. Tai sitten voi ottaa koko ajan tasaisen määrän esim. palkkarissa ja olla ilman ihmeempiä taukoja, molemmilla tavoilla on kannattajansa.

Paljon juttua löydät kun laitat pakkiksen hakukoneeseen sanan kreatiini.

Jos sun on ehdottomasti se tauko pidettävä, niin ota joku kreaton palautusjuoma siksi aikaa käyttöön, palautusjuomaa muuten ei tietenkään pois jätetä.

Mä vedän minuutin palautuksilla ja se tuntuu mulla toimivan, joskus vähän pidempi jos ei yksinkertaisesti jaksa. Mutta bodailussa yleisesti käytetään 30-120 sek palautuksia, voimatreenisäs jopa viiden minuutin palautuksiakin.

palautuksis ei kannate ottaa muista mallia et jos salikaveri pietti 30s tauon ja sä yrität samaa mutta sulla on syke viel korkee ja hirvee puuskutus pääl eli ei sun vaikuta viel tehä toista sarjaa, menee vaa hyvä energia hukkaan. Eli pietä semmonen tauko et hengitys tasaantuu ja tunnet olevasi valmis seuraavaan sarjaan

Treenattu on vuosi ja Aina treenin jälkeen proteinia ja kreatiinia.

Mutta nytte vasta kuulin jostain kreatiinin tankkauksesta jossa kreatiiniä vedetään päivittäin lusikallinen... siittä saa sitte lisää voimaa joskuks päiväksi treenin ajaksi?

kertokaa enemmän!

Back
Ylös Bottom