Törmäsin juuri mielenkiintoiseen asiaan, jota en ole ennen kuullut.
"Glutamine should not be taken at the same time as creatine because they compete for receptors to be absorbed. Take glutamine pre-workout and creatine post-workout" Lähde: http://www.bodybuilding.com/store/musclegain.htm
Eli he kehottavat että glutat ja kreat otetaan erikseen. Itse olen ottanut molempia noita ~1h ennen treenejä, ja treenin jälkeen normi palkkari jossa vähän extra glutaa.
No asiallehan on helppo tehdä jotain, mutta sitten herää toinen kysymys, miksi gluta ennen ja krea jälkeen? Mulla käytössä nytten Finnmaxin 3-teho kreatiini, jossa lukee että tavara otetetaan aamulla tyhjään vatsaan tai/ja 1h ennen treenejä. Joten ensimmäinen reaktio olisi minulla ottaa kreatiini ennen treenejä ja glutamiini jälkeen, eli juuri toisinpäin kuin juuri ehdotettiin. Ja eikö tämä olisi loogisempaa kun glutamiini toimii ennemmin palauttavana, ja kreatiini tehoa lisäävänä?
What to do? Kommentteja, mietteitä?
Anteeksi uudesta kreatiini ketjusta, mutta uudet ketjut ftw.
Varmaan siksi, että lihasten kreatiinivarastot ovat ennen treeniä täynnä ja treenatessa ne tyhjentyvät, jolloin palkkarin kanssa nautittuna, kreatiini palauttaa lihasten kreatiinivarastot. Palkkarissa on myös hiilaria, joka auttaa kreatiinin imeytymisessä.
Glutamiini ehkäisee käsittääkseni kataboliaa, jonka vuoksi se varmaankin otetaan ennen treeniä.
Viisaammat korjatkoot.
.