Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Testorage sanoi:
Sanoin, että minulle on kerrottu (monessa luontaistuotekaupassa) tällaista suuntaa-antavaa. Älä irvaile, vaan kerro ennemmin, mikä vapaasti siteeraamassani väittämässä on pielessä. Tuollaisista kommenteista ei ole mitään hyötyä kenellekään.

Noku. Kreaa on tutkittu pitkillä koejaksoilla (vähintään luokkaa puoli vuotta) ja mitään munuaisten piiputtamista ei ole huomattu jatkuvalla kuurilla. Kreatiniiniarvot saattaa kohota mikä on no,shit! -tulos siihen nähden että se on kreatiinin metaboliatuote mutta se ei ole munuaisten hajoamisen merkki tässä tapauksessa. Noita tutkimuksia löytää vaikka kuinka paljon, krea on ihan sikaison mielenkiinnon kohteena.

Krea ei myöskään ole mikään aine joka "tukkisi" jotkut reseptorit ilman nousevaa annostusta siinä mielessä kuin esim. clen vetää beta-kakkoset tukkoon. Toki, reseptorit jotka kreaa siirtävät soluun reagoivat krean "yliannostukseen" alasreguloitumalla, mutta eivät ne mene sillä tavalla tukkoon että krean säännöllinen nauttiminen ei pitäisi kreafosfaattitasoja tapissa eli siitä ei saisi jatkuvaa hyötyä.

JSmith sanoi:
Krea ei myöskään ole mikään aine joka "tukkisi" jotkut reseptorit ilman nousevaa annostusta siinä mielessä kuin esim. clen vetää beta-kakkoset tukkoon. Toki, reseptorit jotka kreaa siirtävät soluun reagoivat krean "yliannostukseen" alasreguloitumalla, mutta eivät ne mene sillä tavalla tukkoon että krean säännöllinen nauttiminen ei pitäisi kreafosfaattitasoja tapissa eli siitä ei saisi jatkuvaa hyötyä.

Tarkoitatko, että kreatiinin vaikutusteho pysyy samana samoilla annoksilla, vaikka sen käytöstä ei pidettäisi taukoja?

Miksi olen sitten kuullut niin monen suosittelevan kausittaisia taukojaksoja?

Tässä threadissa on nyt jo muutama tuosta juomisesta maininnutkin, mutta tutkimusten perusteella se on ensiarvoisen tärkeää nimenomaan noiden "sivuvaikutusten" ehkäisyssä.
Faktaa löytyy täältä: http://www.abcbodybuilding.com/CreatineMeta-analysis.php
"The effectiveness and relative safety of creatine is dependent on water intake. While supplementing with creatine, an athlete should drink water constantly throughout the day to improve its effectiveness and to stave off possible ill-effects such as nausea, stomach cramps and dehydration. With proper water intake, these symptoms will be eliminated."

Eli te, joilla noita ongelmia on ollut, oletteko varmoja, että sitä vettä on tullut juotua riittävästi?

Testorage sanoi:
Miksi olen sitten kuullut niin monen suosittelevan kausittaisia taukojaksoja?

Siksi että bodauksessa on liikkeellä ihan uskomaton määrä mutua?

Ja joo, teho pysyy yllä ilmankin taukoja. Toi "tauon jälkeen potkii" voi olla vaan sitä huomiota että kun suorituskyky hiljakseen laskee tauolla mutta nousee tankkauksen yhteydessä nopeasti, niin tuntuu että krea "toimii taas paremmin". Eihän krea nyt mitään roinaa ole, ne hyödyt on aika pieniä loppujen lopuksi (mutta havaittavia kuitenkin).

En mä kyllä näistä sivuvaikutuksista paljo tiedä mutta...

Tässä taannoisella terveystiedontunnilla (lukio) meille näytettiin video dopingaineista ja niiden vaikutuksista, siinä tuli ensin kaikki epot ja hepot ja sitten kreatiini. Voisi luulla että sillä voi joillekkin olla jonkinlaisia sivuvaikutuksia. En muista mitä siitä kreatiinista siinä sitten puhuttiin ku en itse käytä niin ei ollut paljon kiinnostusta seurata. Video kyllä näytti että olis jostain 80-luvun loppupuolelta että on ne käsitykset voinu silloin vähän heittää. En tiedä sitten.

Ei, siinä oli vain kolme eri ainetta, kreatiinin lisäksi epo ja jokin muu. Oli kyllä sen verran vanha luultavasti ettei silloin tuollaista tunnettukaan :D

JSmith sanoi:
Siksi että bodauksessa on liikkeellä ihan uskomaton määrä mutua?

Toisaalta myös se on erittäin tarpeellista. Auktoriteettiperustelu ei ole välttämättä sen parempi...

Ja joo, teho pysyy yllä ilmankin taukoja. Toi "tauon jälkeen potkii" voi olla vaan sitä huomiota että kun suorituskyky hiljakseen laskee tauolla mutta nousee tankkauksen yhteydessä nopeasti, niin tuntuu että krea "toimii taas paremmin".

Voi olla noinkin. Minusta tuntuu yleensä paremmalta pitää toisinaan taukoa. En ole sitä teorioilla välttämättä perustellut, mutta kiinnostaisi tietää mitkä teoriat ovat ne paikkaansa pitävimmät. Jos joku yksi heppu (tässä tapauksessa sinä) sanoo jossain messulaudalla jotakin josta olen epävarma ja kutsuu sitä tieteelliseksi totuudeksi, haluaisin kyllä hieman viitemateriaalia tähän. Kukaan muu lautalainen ei ole virkkonut tähän asiaan mitään?

Eli lähdemateriaalia, kiitos. "Absoluuttinen subjektiivinen totuus" ei riitä, etenkään jos se tulee jonkun toisen perspektiivistä :rolleyes:

Testorage sanoi:
Eli lähdemateriaalia, kiitos. "Absoluuttinen subjektiivinen totuus" ei riitä, etenkään jos se tulee jonkun toisen perspektiivistä :rolleyes:

Katsotaan kun ehditään. Tää on vain niitä juttuja jotka on joskus aikanaan lukenut, vetänyt johtopäätökset ja sitten unohtanut kaiken muun (ml. Pubmed-abstraktit), paitsi käytännön sovellutuksen eli tässä tapauksessa sen että kreaa ei tarvis syklittää.

Jos nopeampaa vastausta haluat niin harkitse kyssärin postaamista ekspertti-palstalle.

Kysymys kuuluu: Olen nyt dietillä ja aloitin kreatiinin käytön ja nestettä kertyi n. 1,5kg. Kannattaisiko tuo kreatiini lopettaa samontein vai mennä dietin loppupuolelle asti ja lopettaa jonkun verran ennen tavoitepainoa, että saisi nesteet pois?

Jos ei joku painoluokka kilpailussa x ole tavoitteena, niin en jättäisi kreatiinia dieetillä pois ainakaan nesteen kerryttämän kilon tai parin takia.

eli jatkan tähän samaan,tossa vapaa sielu jo vissiin kysyki että monestiko massa jaksolla sitä otettas, mun käsitys että 5 grammaa neljästi päivässä. mutta mites... toihan jos ennen ja jälkeen treenin ottas sen ni sheikkeriin tupla annos ja jio ennen treeniä puolet ja loppuun jälkee ni ei sekää oikee toimi. ja sitte et pitäiskö se ottaa joka päivä vai vaan treeni päivänä. käyn salilla 4 kertaa viikossa. eli otanko sen vaan niinä päivinä. kiitos jos jaksatta vastata tähän ääääääääärettömän epäselvästi tehtyyn kysymykseen. =)

Käytättekö kreatiinia ketoillessa ? Jotkut sanovat että voiman takia käyttää, ja toinen sanoo että ylimääräinen vesi on turhaa dieetillä. Kertokaa mitä ajattelette !

Voiman takia kannattaa käyttää, eihän se ylimääräinen vesi siinä DIEETILLÄ mitään haittaa, hyvähän se on että on nestettä lihaksissa niin jaksaa edes jotenkin treenata. Ei dieetin tarkoitus ole kuivattaa, jollei sitten cuttingilla olla ja kisoihin menossa :D

mizeliini sanoi:
laitatteko miten paljon nestettä tuohon 5g annokseen...? ja onko tullu minkälaisia tuloksia kreatiinin käytöstä??
Ihan tavalliseen vesilasiin olen laittanut krean ja malton, pikku sekoitus ja huiviin...
Tankkausjaksolla hauberiin tuli 1.5cm lisää :D

Back
Ylös Bottom