Kreatiini - munuaiset poks?

Onko kenelläkään mitään varmaa tietoa, että onko kreatiinista jotain haittaa normaalisti ohjeen mukaan käytettynä? Itse en ole mikään superkuntoilija, mutta olen käyttäny Fast:n kreatiinia ohjeen mukaan eli lataus-ylläpito-tauko ja tuloksia mielestäni tuli. Nykyään, kun tuppaa kaikenlaista tietoa silmiin hyppimään, olen nähnyt mm. väitettävän kreatiinin tuhoavan munuaiset. Onko kenelläkään mitään fatkaa heittää kehiin? Voi tietysti olla, että olen ymmärtänyt väitteet jotenkin väärin (esim. jos käyttää liiallisesti).

Samalla voisin vielä kysyä kokemuksianne; onko hyvä aloittaa uudelleen käyttö ja tarvitseeko myös silloin latausjakson vai siirtyykö suoraan ylläpitoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni kreatiinilla tehdyt tutkimukset joissa sen on todettu räjäyttävän munuaiset on tehty munuaisvaivoista kärsivillä. Normaalit munuaiset omistavalle ihmiselle kreatiinista ei ole mitään haittaa. Sitähän sitä paitsi käytetään jenkeissä ainakin aivan perkuleesti, luulen että sitä on tutkittu aika paljon, ja jos jotain olisi jäänyt tutkimatta olisi se varmasti paljastunut kun käyttäjiä on arviolta monta miljoonaa.

EDIT:

"Mikäli henkilöllä on munuais,- maksa tai haimaperäisiä sairauksia, tai muita näiden sisäelinten toimintaan liittyviä ongelmia, kreatiinin käytöstä tulisi aina keskustella asiaan perehtyneen lääkärin kanssa. Heille kreatiinin käytön jälkiseuraumukset saattavat olla arvaamattomia. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kreatiinista on julkaistu satoja tutkimuksia ja tutkiminen jatkuu edelleen. Minkäänlaista merkittävää terveydellistä haittaa ei ole pystytty osoittamaan. Itseasiassa, terveillä aikuisilla henkilöillä ei ole todettu pienimpiäkään haittavaikutuksia suurillakaan määrillä, ellei painonnousua (+ lievä nestereaktio ) oteta huomioon. Vuosia kestäneestä pitkäaikaisesta käytöstä ja sen sivuvaikutuksista ei tosin ole tietoa.Yleensä ei mitään niin hyvää, etteikö jotain pahaa, mutta kun kreatiinista ei ole ( ainakaan vielä ) mitään todella negatiivista kerrottavaa, niin ei viitsi keksiäkään."

http://www.harjoittelu.net/kreatiini-mita-missa-milloin-12-a-138.html

Samoilla linjoilla: turvallista kuin liukuestesukat. Erittäin hyvin tutkittu aine ja käyttökokemusta joka toisella wannabe-bodarilla. Berardi suosittelee kaikille, silloin sen on pakko olla hyväksi :D

Mulla itelläni on krooninen munuaisairaus joka todettiin vastikään ja kreatiiniä en uskalla käyttää, koska se ilmeisesti nostaa minulla veren kreatiniiniarvoja jolla seurataan munuaisten toimintaa. Jos on terve niin kreatiinillä ei pitäs kyllä olla mitään vaikutusta munuaisiin.

jay: miten korkeelle nosti krea arvot? itellä ne oli 109. en tosin tiedä onko munuais vikoja mutta tässä kun on tutkimukset kesken... siis se viite oli jotain 60-100. kreatiiniä en tankkaa tai muuten, kaks kertaa viikossa 5-10mg palariin.
edit:
tosin luin jostain että lihaksikkaalla miehellä saattaa veren kreatiini olla jopa 135 ja silti hänelle normaali...

Th69 sanoi:
jay: miten korkeelle nosti krea arvot? itellä ne oli 109. en tosin tiedä onko munuais vikoja mutta tässä kun on tutkimukset kesken... siis se viite oli jotain 60-100. kreatiiniä en tankkaa tai muuten, kaks kertaa viikossa 5-10mg palariin.

5-10mg on sama kun ei mitään. ettei nyt mee grammat ja milligrammat sekasin.

edit: pitäis varmaan annostella pinseteillä.
edit2: 5-10g 2x viikossa on kanssa aika mitätöntä. et varmaan oo huomannu vaikutusta?

erkjetter:
joo grammoja tarkotin.
oon joskus kokeillu latauksen kanssa ja ylläpidot ja kaikki, täytyy sanoa että suunnilleen samalta tuntuu... se on ollu nyt vaan "mukana" ja varmasti tässä taas kun pääsee punttaan useemmin niin testataan uudelleen isommilla annoksilla, mutta kyllä se noinkin sen pari viimestä rutistusta tuntuu tuovan.

tuskinpa on haittaa vaikka vähän enempikin pistää poskeen. Tuskinpa selväjärkinen ihminen rupeaa sitä kilotolkulla päivässä syömään. Vähä enempi pistää pissattaa ja janottaa, mutta kuhan kusella muistaa käydä nii ei tuu märät housut sivuoireena. tää menee taas samaan kastiin lightcokiksen juomisen kanssa.

Th69 sanoi:
edit:
tosin luin jostain että lihaksikkaalla miehellä saattaa veren kreatiini olla jopa 135 ja silti hänelle normaali...

no en tiiä paljon oli korkeimmillaan mut sen muistan että vielä tossa viimeks oli 118, eli hiukan koholla. Joo nii se lekuri sano et lihaksikkaammilla hepuilla saattaa olla hiukan korkeemmat krea arvot.

Suositut

Back
Ylös Bottom