Kramppikirous

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja P_etri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä taas uusi huolenaiheeni.. ennemminki on tullut vastaan mutta tänään varsinki. Painitessa kun jalkani (varpaat) taittuu jännästi en osaa selittää, ja sitte tulee armoton kramppi eikä lopu vaikka hakkais kehänkulmaan :wall: Ja nyt lauantaina on lukkopaini kilpailut ja olisi kivaa jos krampit loppuisi, onko mitään vinkkejä? oon kuullut että suola auttaisi mutta auttaako se näin lyhyellä varoitusajalle? :(

Mangesiumia naamaan ja natriumpitoista vichyvetta, jos ei auta parissa päivässä niin minkäs teet. Mulla vähän samaa ongelmaa, kramppaa pohje siis...

Fastin mömmöt ei varmaan toimi näin lyhyellä varoitusajalla mutta valmentaja puhui kans jotain vichystä.. eli sitä hakemaan ( mutta hyi olokoon ku on pahan makuista :urjo:

Meikäläisen janontappojuoma iltaisin on 1/5 omenamehua ja 4/5 vichya (esim Lidlin á 0,39-0,59 €/1,5 l plo). Paljon jos on tullut treeneissä hikoiltua niin menee helposti 3 tai 4 puolen litran tuopillista (siis illan aikana). Kylmänä ihan perkeleen hyvää, ei liian makeaa ja sopivan hapanta. Eikä tule kramppeja.

Juotko muuten paljon vettä? Kun eikös liika veden juonti huuhdo suoloja kehosta aika tehokkaasti, vai miten se nyt meni... Kyllä toi Vichy vesi aluks maistuu kamalalle mutta kun alat juomaan niin viikon päästä tykkäät kumminkin. :kuola:

Crash sanoi:
Juotko muuten paljon vettä?
no vettä en juo mitään hirveitä määriä.. sillee soppelisti :kippis1:
Nyt meen kertaan liikkeitä ja latotaan onko isosta vissypullosta ja mangnesiumeista ollu apua.. illalla haen viä yhen ison vissyn. kannattaako vielä juora ennen matsia vichyä?

P_etri sanoi:
no vettä en juo mitään hirveitä määriä.. sillee soppelisti :kippis1:
Nyt meen kertaan liikkeitä ja latotaan onko isosta vissypullosta ja mangnesiumeista ollu apua.. illalla haen viä yhen ison vissyn. kannattaako vielä juora ennen matsia vichyä?

Loistava threadi, mä en voi vääntää triangelii kauaa (tai, kyllä mä vedän niin kauan ku voin... mutta ei se hyvältä tunnu), rupee pohje kramppaamaan aina pahasti. Taikka armbaria vetäessä joskus :( Pitänee kokeilla näitä niksejä!

Kalsiumin tai magnesiumin puute todennäköisesti kysymyksessä. Eli jos käytät runsaasti maitotuotteita niin kalsiumin puute tuskin, joten magnesiumia vaan tuulensuojaan niin krampit häviävät äkisti. Natriumi työntää sen nesteen lihassolusta ulos ihon ja lihaksen väliin, joten ei välttämättä auta mitään. Vähäinen suola nesteessä kylläkin edesauttaa nesteen imeytymistä suolesta elimistön käyttöön. Mangnesiumia olisi muutenkin hyvä käyttää paljon hikoiltaessa...auttaa mm. palautumaan kovasta treenistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Päin vittua meni koko ottelu ku jalka ramppas niinlujaa ettei saanu ees guardia kiinni.. Ny kyllä rupeen käyttämään magnesiumi urakalla jos vaikka jalka toimisi joku päivä? :jahas:

Mulla kramppas pohkeet naruhyppelyn jälkeen niin paljon, että en voinut koko iltana kävellä tai sitten kävely oli tois vaivalloista, mutta mulla auttoi kun rupesin syömään mineraali valmistetta "SKIP Multimineral" ei ollut kallista ja suhteellisen iso purkki. suosittelen.

Magnesiumia säännöllisesti naamaan niin en kramppaile, mut vähäksikin aikaa jää välistä niin heti alkaa oireileen. Huomattavasti mukavempi nukkua yöt kun ei herää siihen et on molemmat pohkeet krampissa.

Hmm....Mulla on kanssa vähän samaa ongelmaa. Kramppailee silloin tällöin jalkapohjasta, vetää varpaat ihan kippuraan ja sattuu niin saamaristi! Aika hassu paikka kramppailla...Pitänee ottaa näistä ohjeista opiksi ja alkaa vedellä sitä magnesiumia jos vaikka auttais.

Mulla ei magnesiumit auttanu, mutta kunnollinen nestetankkaus kylläkin. Jos en "muista" juoda treenejä ennen päivän aikana 1-2 litraa vettä (ja jättää kofeiinit pois) niin jokaisen painin joutuu keskeyttämään muutamassa minuutissa helvetillisiin kramppeihin. Mulla kramppaa niin lonkat, reidet, pohkeet kuin jalkapohjatkin.

Mitkä kisat muuten nyt on ollu? Tietääkö kukaan muuten koska on tän vuoden SW HOPA Challenge??

Sama vaiva täälläkin. Varsinkin jos on ottanut edellisenä iltana alkomahoolia.. Jos mangnesium unohtuu päivällä, ovat jalat krampissa aivan varmasti viimeistään puolen tunnin väännön jälkeen. Varsinkin matossa hikoillessa. Ei siihen sillä hetkellä, kun krampit alkavat, auta oikeastaan enää mikään. :(

Liika neste todellakin taitaa vain huonontaa asiaa?

Jos juo liikaa pelkkää vettä niin kyllä se vain pahentaa asiaa, ihmisestä tulee liian vähäsuolainen;) tai oikeastaan vähäsuoloinen. Tai laimea, heh. Mutta ei pelkkä magnesiumikaan auta jos sen kanssa ei myös juo. Myös tuo suola on tarpeellista kohtuudella nautittuna. Itsellä ei nomaalioloissa kramppeja tule, kun syön magnesiumia purkista, juon runsaahkosti vettä ja muuten ruokavaliosta tai vitamiinihivenainehärdelleistä noita mineraaleja.

Eikä vissyvesi oo pahaa! Mutta urheilujuomissahan on mineraaleja sitten myös jos ei vissy maistu. Mulle on muuten joskus lääkärissä määrätty vissyä juuri tuollaisen vähäsuolaisuuden (hyponatremian) vuoksi!

Aiheuttaako tosiaan kalsiuminpuutekin kramppeja?

Kyllä kalsiumi aiheuttaa myös, mutta siitä harvemmin puutetta kun maitotuotteet yleensä mukana ruokavaliossamme.

aivan järjettömiin kramppeihin, kuten esim. viinakramppeihin ei enää sitten magnesiumi auta vaan tarvitaan stesolidia per rectum! (siis diapamia peräsuoleen)

Muistakaa painoa pudottaessa kisoihin, että nestevajauksen korjaamiseen käytätte urheilujuomia tai osmosalia, jotka auttavat palauttamaan parhaiten.

venla sanoi:
Aiheuttaako tosiaan kalsiuminpuutekin kramppeja?

Omat krampit loppui kalsiumin käytön jälkeen, mutta:

Kalsium on yleisin kudostemme kivennäisaine. Se on välttämätön luuston rakentamisessa, aineenvaihdunnassa ja mm. veren hyytymisessä. Kalsiumin saantiin on kiinnitettävä huomiota läpi koko elämän. Luuston rakentamisen kannalta kalsiumin saanti on erityisen tärkeää jo lapsuudessa, murrosiän voimakkaan kasvun aikana ja aina n. 30-vuotiaaksi luuston vahvistuessa ja tiivistyessä.
Tämän ikävaiheen jälkeen luumassa alkaa vähentyä.
Kalsiumin saannilla on tärkeä merkitys kaikenikäisille. Kasvuiässä olevien, vähän maitotaloustuotteita käyttävien, laktoosi-intolerantikkojen, laihduttajien ja vähän liikuntaa harrastavien, hentorakenteisten, imettävien tai raskaana olevien tulee erityisesti huolehtia kalsiumin saannista. D-vitamiini on välttämätön kalsiumin imeytymiselle ja sen kiinnittymiselle luustoon.
Päivittäinen vähimmäistarve, joka estää puutosoireiden syntymistä on 800-900 milligrammaa. Ikääntyneillä pyritään ehkäisemään osteoporoosia käyttämällä tämän lisäksi 500-1000 milligramman kalsiumlisää.
Tarve saattaa kasvaa sairauksien aikana, toipilaana, raskauden ja imetyksen aikana tai kovassa fyysisessä rasituksessa. Lisäksi yksipuolinen ravinto, epäsäännölliset elämäntavat, dieetti- ja laihdutuskuurit lisäävät täydennystarvetta.

Nykyään otan 1000-1500mg kalsiumia päivässä + sen mitä ruoasta tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom