Kramppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
heräsin aamulla kun pohje kramppaa tai "veti suonesta", sattui paljon ja huutoa pääsi ilmoille.
olin niin väsynyt etten jaksanut tehdä oikein mitään.
vähän ajan päästä kun alkoi pääsemään pystyyn koitin venytellä ja hieroa, mutta kipeäksi tuli. nyt päivän mittaan aavistuksen helpottanut kun on liikkunut, mutta taitaa tulla kipeeksi taas kun menee huilaamaan.

mistä krampit yleensä johtuvat, nestehukka, kovarasitus????
suonenveto ja kramppi , onko sama asia??

onko jälkikipuun jotain muuta "hoitoa" kuin venyttely ja hieronta, ajattelin vaan että jos joskus kramppaa esim selkä tai reisi, niin ei varmaan sängystä ylös pääse ja saikkua hakemaan/soittelemaan.

Mniska sanoi:
mistä krampit yleensä johtuvat, nestehukka, kovarasitus????
suonenveto ja kramppi , onko sama asia??

onko jälkikipuun jotain muuta "hoitoa" kuin venyttely ja hieronta, ajattelin vaan että jos joskus kramppaa esim selkä tai reisi, niin ei varmaan sängystä ylös pääse ja saikkua hakemaan/soittelemaan.

Krampit johtuvat yleensä nestevajauksesta, suola epätasapainosta ja nämä yleensä seuraavat kovasta rasituksesta. Lisäksi on hermostollisia vikoja esim. tik-häiriö mitkä aiheuttavat "kramppeja". Suonenveto on kansanomainen nimi krampille. Verisuonet eivät siis liity kysesiseen asiaan oikeastaan mitenkään.

Itselläni tuli joskus kesällä kramppeja kun jäi juominen ja varsinkin suolojen saanti vähälle. Ongelmat hävisivät kun otin magnesiumia ja ihan jotain vichyä useamman päivän ajan.
Eräs nyrkkeilijä sanoi että suolakurkkuja syömällä pääse krampeista no niissähän on vettä ja suoloja.

Olisko tiukkaan krappiin hyvä vaikka jotain relaksoivaa lääkettä ottaa?

Miksi muuten kramppit esiintyvät useimiten ainakin minulla yöllä eli kesken unien herään pirulliseen kramppiin. Tai sitten aamulla herätessä paikka jumissa.

japa sanoi:
Itselläni tuli joskus kesällä kramppeja kun jäi juominen ja varsinkin suolojen saanti vähälle. Ongelmat hävisivät kun otin magnesiumia ja ihan jotain vichyä useamman päivän ajan.
Eräs nyrkkeilijä sanoi että suolakurkkuja syömällä pääse krampeista no niissähän on vettä ja suoloja.

Olisko tiukkaan krappiin hyvä vaikka jotain relaksoivaa lääkettä ottaa?

Mulla on joskus ongelmana kaula, joka kramppaa n.5-7 sekunnin välein. Eikä ne lopu missään vaiheessa ennenkun olen nielassut Diazepamia (onko ihan Diapam suomeksi) ja antanut vaikuttaa. On kyllä äärettömän vaikeata nielasta mokoma kun on kaula krampissa, tai edes löytää ne pirun lääkkeet. Syytin vaan nukkumisasentoa kun en muuta keksi. Mutta kun lihaksen saa rauhoittumaan niin se auttaa, eikä se itselläni ainakaan anna periksi ilman jotain rauhoittavaa apuna.
Tosin jälkeenpäin en tiedä, kai se itsekseen parhaiten jossain vaiheessa taas antaa myöten.

mulla on oglemana jalat...usein reidet kramppaa prässiä tehdessä, enkä tiedä mikä sen aiheuttaa.

aijemmin oli todella paljon ongelmia kramppien kanssa, mutta magnesiumin syönti auttoi.....hetken.

nyt ei enää magneusimikaan tunnu auttavan ja kuulin että syy voi olla suolan puute. no nyt olen lisännyt suolaa vähän joka drinkkiin eikä apua tunnu löytyvän siitäkään :/ vettä ja nestettä yleensä juon varmaan n. 2-5 l päivässä riippuu onko sali vai välipäivä.

tiedä sitten auttaisoko venyttely tähän? en enää juuri muuta keksi

ehkä se venyttely voisi auttaa.
mulla meinaa etureidet krampata treenatessa jos en lämmittele kunnolla, lämmitteletkö tarpeeksi?
tuossa vaiheessas kun mulla alkaa tuntua että kramppaa, niin lämmittelyksi kelpaa siinä vaiheessa enää venyttely, esim. pienellä painolla jumppaaminen ei enää auta.

Itselläni loppui rinta "lihasten" kramppailu kun aloin mussuttaa kalsiumia 800mg/vrk. Ihme juttu. Magnesium ei tehonnut.

Joops. Venyttely, hieronta, lepo, juominen (ei oluen), lämpimänä pysytteleminen muutenkin kuin treenatessa, jolloin myös kunnon alkulämmittely... siinähän näitä. Suolasta sinänsä en sitten niin tiedä, sitähän tulee joka tuutista, moninkertaisesti yli tarpeen.

Itselläni loppui rinta "lihasten" kramppailu kun aloin mussuttaa kalsiumia 800mg/vrk. Ihme juttu. Magnesium ei tehonnut.

Joops. Venyttely, hieronta, lepo, juominen (ei oluen), lämpimänä pysytteleminen muutenkin kuin treenatessa, jolloin myös kunnon alkulämmittely... siinähän näitä. Suolasta sinänsä en sitten niin tiedä, sitähän tulee joka tuutista, moninkertaisesti yli tarpeen.

vois koapsta tuota kalsiumia.

ja reiskat on varmasti ainakkii lämmenneet kun lämppäilen niitä jo ennen kyykkyjä ja prässin otan kyykyn jälkeen....

tällähetkellä ainakkii omasta ruokavaliosta ei juuri tuota suolaa tule ja kuulin useammasta lähteestä että sekin vois auttaa kramppailuun (lisäksi palkkari maistuu paljon paremmalta kun laittaa vähän suolaa)

Mulla on ongelmana olleet kramppailevat pohkeet. Saattaa mennä pitkiäkin aikoja jolloin kramppeja ei ole mutta aika ajoin niitä taas alkaa ilmentymään.

Viimeksi eilen aamuna heräsin kun pohje kramppasi noin 10 sekunniksi ja kyllähän se aika gutaa tekee :curs: . Tosin, krampin lauettua ei pohje ollut juuri lainkaan kipeä. Jokin aika sitten taas korisreeneissä pohje kramppasi tietty ponnistaessa ja tämän jälkeen jalka oli kipeä muutaman päivän. Nykyään en uskalla pelaamaan lähteä ilman, että olisin vetänyt mankkua ennen reenejä.

Salillakin jäänyt kramppien pelossa pohkeet viime aikoina reenaamatta. Etenkin istuen tehdyt pohjelihasliikkeet aiheuttavat krampin miltei aina kun puristaa oikein viimeiseen saakka.

Täytyy aloittaa nyt intensiivinen suolan+mankun syönti, niin ja tietty veden juontiakin vois lisätä unohtamatta venyttelyä. By the way: hyvä keino välttää noi nukkuessa tapahtuvat pohjekrampit on laittaa lämpöiset sukat yöksi jalkaan. Täytyy ottaakkin mummon kutomat villasukat taas käyttöön :D

Magnesiumista IMO tehokkain on Diasporal tai yleensäkin magnesium sitraatti. Tavallinen oksidi ei oikein tehonnut, mutta kun kokeilin diasporalia niin toimi kuin junan vessa. Olin jopa huomaavinani tehoa krapulan lievittämisessä!:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Magnesiumista IMO tehokkain on Diasporal tai yleensäkin magnesium sitraatti. Tavallinen oksidi ei oikein tehonnut, mutta kun kokeilin diasporalia niin toimi kuin junan vessa. Olin jopa huomaavinani tehoa krapulan lievittämisessä!:D

Jaa, toi onkin hyvä tietää. Totahan on sitten ehdottomasti haettava viikonlopuksi. :kippis1:

Miksi muuten kramppit esiintyvät useimiten ainakin minulla yöllä eli kesken unien herään pirulliseen kramppiin.

Mä mietin tuota ihan samaa aina kirotessani keskellä (aamu)yötä järkyttävän sisäreisikrampin kourissa.:rolleyes:

Back
Ylös Bottom