Kovin laji (espn:nän-lista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j15
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan oikeita suuntaviivoja omaan silmään antaa kartoitus, joskin muutama huutava vääryys on listalla. Uskallan väittää, että jos haluaa olla esim. WBA:n / WBO:n (tai muun arvostetun liiton) väli / keskisarjan maailmanmestari, niin siinä on aivan järjetön saavutus urheilijana. Huipputason nyrkkeilijän arvostan korkealle urheilijana.

Siihen johtopäätökseen olen kuitenkin tullut, että tästä lajien keskinäisestä vertailusta ja rankkaamisesta seuraa viime kädessä pääkipu tai seurassa toteutettuna pahanlaatuinen suukopu. Olisi hyvä, että vertailtavat lajit olisivat edes vähän sinnepäin samankaltaisia. Mieluummin vertailee saman lajin urheilijoita keskenään.

Suuria linjoja toki voi vetää esim. harrastettavuuden pohjalta. Huippufutari (esim. brasseissa) on saavuttanut niin kovan seulan päästäkseen huipputasolle. Millään en voi laittaa curlingin ja jalkapallon arvokisamitalistia samalle viivalle, Uusista vähättelemättä.

Huomaa, että on jenkkien tekemä lista. Omaa "pesistä" ihannoidaan ja pidetään huomattavasti kovempana lajina kuin esim. painonnostoa.Jenkkipesis on kuitenkin läskien ja huonokuntoisten helvetin tylsää ja pitkäveteistä epäurheilua.

Toisin sanoen en kyllä arvosta kyseistä listaa kovin korkealle, sitäpaitsi on aika mahdotonta vertailla lajeja ja sitä miten eri ominaisuudet vertautuvat lajeista toiseen.

Faneilta ja lajien seuraajilta tulis aivan erinlaiset listat. Jokainen "oman" lajin edustaja laittais omaa lajia korkeimmalle.
Jep samaa mieltä. Kaikki tietää, mitkä lajit ovat top-10, mutta ei niitä voi tarkemmin sijoittaa imo.

Totta kai jokainen tietää, että lätkä on kovempi laji kuin golf, mutta jos rupeaa vertailemaan lätkää ja painia, niin ratkaisua tuskin koskaan syntyy.

MMA. Huipulla tietysti.

Mitä helvettiä jenkki pesis tuolla tekee...

täytyy myöntää että rugbyn pelaajana nostaisin tuon rugbyn korkeammalle, mutta niinkuin sanottu, jotkut tykkää äidistä ja jotkut tyttärestä ja makuasioista ei voi kiistellä. ( toisaalta huonosta mausta saa aina huomauttaa )

Mitä eikö bodaus olekkaan kovin laji :D

Omaan silmään varsin pätevä lista. Toki pieniä muutoksia itse tekisi, mutta noin pääsääntöisesti aika hyvän näköistä.

Tosiaan omastakin mielestä tuo pesäpallo on hiukan liian korkealla.

Luulis ny painin olevan se kaikkein rankin. 3min painia niin on jo kunnon hiki.

Entäs vaikka muinainen Pride FC? 10min eka erä ja sitten kaksi 5 miiinutin erää?

Onhan paini sellaista vääntämistä tietty kokoajan...

Outo lista muutenkin, eikös Maraton ole ihan kova laji? Sitä en listalla huomannut...

Entäs Gladiaattori matsit?

Ite kyl ymmärän ton listauksen hiukka erilailla ku jotkut täällä. Ei noi ole mitenkään laitettu kovin laji järjestykseen, vaan itse ainakin käsittäsin että on haettu vaativinta lajia.

"We identified 10 categories, or skills, that go into athleticism, and then asked our eight panelists to assign a number from 1 to 10 to the demands each sport makes of each of those 10 skills. By totalling and averaging their responses, we arrived at a degree-of-difficulty number for each sport on a 1 to 100 scale. That number places the difficulty of performing each sport in context with the other sports we rated."

Ite kyl ymmärän ton listauksen hiukka erilailla ku jotkut täällä. Ei noi ole mitenkään laitettu kovin laji järjestykseen, vaan itse ainakin käsittäsin että on haettu vaativinta lajia.

"We identified 10 categories, or skills, that go into athleticism, and then asked our eight panelists to assign a number from 1 to 10 to the demands each sport makes of each of those 10 skills. By totalling and averaging their responses, we arrived at a degree-of-difficulty number for each sport on a 1 to 100 scale. That number places the difficulty of performing each sport in context with the other sports we rated."
Silti listaisin MMA:n nyrkkeilyn edelle. Samoja taitoja vaaditaan ja henkisesti vähintään yhtä kovaa touhua, mutta MMA:ssa tarvittava taktinen ymmärrys ja tekninen osaaminen pitää olla paljon nyrkkeilyä laajempi.

Potkut, alasviennit, lukot ja vastustajan kontrollointi maassa on uusia ulottuvuuksia ja kaikissa on valtava määrä osattavaa... Lisäksi väittäisin MMA:n olevan taktisesti huomattavasti haastavampaa kuin nyrkkeilyn.

Tämä nyt tietysti mun mielipide ja kaikki saa olla mitä mieltä haluaa. Itse en ole listan kanssa samaa mieltä ainakaan ykkösestä. Mielestäni myöskään jääkiekko ei ole kakkonen vaan se jää selkeästi jenkkifutikselle ja koripallolle.

Laitetaan nyt nää kriteerit tänne niin loppuu se mokellus

ENDURANCE: The ability to continue to perform a skill or action for long periods of time. Example: Lance Armstrong
STRENGTH: The ability to produce force. Example: NFL linebackers.
POWER: The ability to produce strength in the shortest possible time. Example: Barry Bonds.
SPEED: The ability to move quickly. Example: Marion Jones, Maurice Green.
AGILITY: The ability to change direction quickly. Example: Derek Jeter, Mia Hamm.
FLEXIBILITY: The ability to stretch the joints across a large range of motion. Example: Gymnasts, divers.
NERVE: The ability to overcome fear. Example: High-board divers, race-car drivers, ski jumpers.
DURABILITY: The ability to withstand physical punishment over a long period of time. Example: NBA/NHL players.
HAND-EYE COORDINATION: The ability to react quickly to sensory perception. Example: A hitter reacting to a breaking pitch; a drag racer timing acceleration to the green light.
ANALYTIC APTITUDE: The ability to evaluate and react appropriately to strategic situations. Example: Joe Montana reading a defense; basketball point guard on a fast break.

Baseball saa eniten pisteitä tuosta HAND-EYE COORDINATION kohdasta. Tässähän ei ollut kyse siitä, mikä laji on kovin, vaan siitä mikä on vaativin. Täällä nähtävästi monen mielestä vaativin laji on sellainen jossa saa pahiten turpaansa.
Näinköhän monikaan täällä osuisi koko baseball-palloon, kun joku huippusyöttäjä laittaisi kierrepallon 130 kilsaa tunnissa. Voisi olla, että ei ehtisi heilauttaa koko mailaa.

Laitetaan nyt nää kriteerit tänne niin loppuu se mokellus

Baseball saa eniten pisteitä tuosta HAND-EYE COORDINATION kohdasta. Tässähän ei ollut kyse siitä, mikä laji on kovin, vaan siitä mikä on vaativin. Täällä nähtävästi monen mielestä vaativin laji on sellainen jossa saa pahiten turpaansa.
Näinköhän monikaan täällä osuisi koko baseball-palloon, kun joku huippusyöttäjä laittaisi kierrepallon 130 kilsaa tunnissa. Voisi olla, että ei ehtisi heilauttaa koko mailaa.
Olen lukenut noi kriteerit läpi monta kertaa ja tiedän mistä on kyse. Silti olen sitä mieltä, että MMA on nyrkkeilyä vaativampaa. Nyrkkeily on vaativaa, mutta IMO MMA on vielä vaativampaa.

Ja off topicina olen sitä mieltä, että nyrkkeilyssä tulee enemmän turpaan, koska siinä on ns. standing 8 count eli kaveri on ihan tutkalla, mutta saa jatkaa, jos pystyy nostamaan käsiä naaman eteen. MMA:ssa selkäsauna loppuu nopeammin ja helvetin hyvä niin.

:offtopic:
Olen lukenut noi kriteerit läpi monta kertaa ja tiedän mistä on kyse. Silti olen sitä mieltä, että MMA on nyrkkeilyä vaativampaa. Nyrkkeily on vaativaa, mutta IMO MMA on vielä vaativampaa.

Ja off topicina olen sitä mieltä, että nyrkkeilyssä tulee enemmän turpaan, koska siinä on ns. standing 8 count eli kaveri on ihan tutkalla, mutta saa jatkaa, jos pystyy nostamaan käsiä naaman eteen. MMA:ssa selkäsauna loppuu nopeammin ja helvetin hyvä niin.

Se että laji on monipuolinen,ei tee siitä automaatttisesti vaativaa.
Yhden asian masteroiminen voi olla paljon vaativampaa, kuin osata kaikkea vähän.
Sama kuin tulis jotain tennis/golf hybridi kisoja, pitäs pärjätä molemmissa ollakseen mestari,
mutta oisko tuo mestari parempi urheilija kuin Roger Federer tai Tiger Woods, epäilen.

:offtopic:ammattinyrkkeilyssä on erittäin harvinaista että ois standing 8 count käytössä.

:offtopic:

Se että laji on monipuolinen,ei tee siitä automaatttisesti vaativaa.
Yhden asian masteroiminen voi olla paljon vaativampaa, kuin osata kaikkea vähän.
Sama kuin tulis jotain tennis/golf hybridi kisoja, pitäs pärjätä molemmissa ollakseen mestari,
mutta oisko tuo mestari parempi urheilija kuin Roger Federer tai Tiger Woods, epäilen.

:offtopic:ammattinyrkkeilyssä on erittäin harvinaista että ois standing 8 count käytössä.
Makuasia.

itseäni naurattaa monen lajin harrastajana ja pitkään _myös_ biljardia pelanneena tuo biljardin rankkaus tuolla, ymmärrän että voimaa se ei vaadi eikä välttämättä ketteryyttä, mutta on kyllä tuo käsi/silmä koordinaatio aika alhainen siihen verrattuna mitä se oikeesti vaatii huipputasolla, sama myös kestävyys, maailman huiput on ihan hirveässä kunnossa johtuen siitä että kroppa täytyy olla kovassa kunnossa jos meinaa että pää kestää 10 tunnin pallosessiot, se on meinaan ihan eri asia käydä kapakassa perjantaina hakkaa palloja puolen tunnin ajan rei'istä ohi kuin pelata huipputasolla omien kykyjen rajamailla 10h.

ei sillä ei se top 10 pääsis mutta jännästi kyllä heitetty pisteet tuolle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom