Kovavauhtiset lyhyet lenkit harjoittelumuotona

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu
Itse tarkoitin juuri sitä, että RFD ei ole kovinkaan ratkaiseva kestävyyslajeissa, mutta voima- ja nopeuslajeissa kylläkin. Mielestäni tällöin kaikista urheilijoista ei RFD:n perusteella voi ennustaa urheilijan menestystä yms. lajissaan.

Muuten asiallista keskustelua, mutta oli pakko kommentoida näitä asioita ettei tulisi väärinkäsityksiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tarkoitin juuri sitä, että RFD ei ole kovinkaan ratkaiseva kestävyyslajeissa, mutta voima- ja nopeuslajeissa kylläkin. Mielestäni tällöin kaikista urheilijoista ei RFD:n perusteella voi ennustaa urheilijan menestystä yms. lajissaan.

Muuten asiallista keskustelua, mutta oli pakko kommentoida näitä asioita ettei tulisi väärinkäsityksiä. Kuitenkin, kun tuota liikuntabiologian opiskelua on jo viisi vuotta takana....

Joo itse mietin tätä RFD puolesta puhumista kanssa, ei pitäisi välttämättä ihan ehdottomuuksiin mennä. Itsellä kanssa liikunta-alan koulutus ja nyt myös liityn liikuntabiologian laitokselle opiskelemaan.

Kestävyyslajit onkin niitä harvoja joissa RFD ei välttämättä suoraan korreloi mahdollisuuksia menestyä. Mutta jos miettii käytännössä mitä tahansa muita lajeja niin se on hyvin olennainen asia.
Ei muuten käytettäisi niin paljoa aikaa että urheilijoista saadaan nopeita ja räjähtäviä.

Monilla menee käsitteet sekaisin kun puhutaan voimasta. Jos mietitään esim force-velocity-kaaviota niin aika harva ymmärtää kiihdytyksen tärkeyden absoluuttisessa voimantuotossa.
Tästä syystä bodareilla on vähemmän 2b-solukkoa kuin voima- ja painonnostajilla. Ja painonnostajilla vielä enemmän kuin voimanostajilla.
Esim jenkit käyttää termejä strength ja power kun puhutaan voimasta, strength on hidasta ja raskasta maksimivoimaa, ja power on maksimivoiman ja räjähtävän voiman yhteistulos.

Eikä se RFD nyt niin yliarvostettua ole, se on pakollista aina kun liikkuu :D

Ja ihan muuten selvyyden vuoksi, vaikka en henk.koht ole tasavauhtisten juoksulenkkien puolestapuhuja kuin niissä tapauksissa missä juoksua vaaditaan niin en siis missään nimessä tarkoita että kaikki aktiviteetti pitäisi olla se 3-4 salia viikossa.

Uskon hyvin vahvasti että aktiivisimmat ihmiset kehittyvät eniten jokaisella osa-alueella.
Eli uikaa, pelatkaa sulkapalloa, tennistä, kävelkää koiran kanssa metsässä, herätkää aamukuudelta kävelemään raikkaaseen ilmaan etc.

Koska mitä monipuolisempaa ärsykettä ja liikettä keho saa, sitä paremmin se minun mielestäni toimii.
Ainoastaan tuo juokseminen, ja yleensä kaikki yhtä monotoniset aktiviteetit eivät ole niin hyviä.

Just dont go overboard..

Itse meinaan esim ensi viikolla ottaa 3-4 hahmoa ja lähetään hyppäämään pituushyppyä ja kolmiloikkaa ja mitä ikinä keksiikään.
Tämä on mukavaa vaihtelua normaaliin treenaamiseen ja parantaa raajojen välistä toimintaa.

Jos haluaisi kyykkyyn saada räjähtävyyttä niin mites tuollaiset loikkatreenit ajaisi asiaa? Ja miten näitä loikkia tulisi tehdä?
Olen miettinyt esim. pituusharjoituksia + ponnistuksia erikorkuisille korokkeille? <-- muistaakseni pikajuoksijat ainakin tuota korokkeelle loikkaa harrastavat (+jotkut voimanostajatkin)

Laitan tännekin, on niin hieno kuva!

Tässä on kaikille kenen mielestä tasavauhtiset pitkät lenkit ovat hyvä idea ja haluavat käyttää mieluummin aikaa lihaskudoksen tuhoamiseen kuin kasvattamiseen.

marathoner_sprinter2.jpg

Haha täytyy sanoa että tämä vertailu pudotti uskottavuutesi pohjamutiin :D vai väitätkö että janne holmén käy joka päivä salilla yrittäen saada lisää lihasmassaa :D :D :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom