Kovassa matkakuumeessa - SINÄKIN?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Matkakuume on aina mutta nyt on tullu oltua suomessa putkeen jo 3 vuotta kun säästämme kaverin kanssa rahaa isoa USA:n kiertely matkaa varten. Nyt on 50 000€ kasassa itselläni ja myyn tuon auton pois niin pitäisi n. 8000€ tulla siitä lisää.

Syksyllä lähdetään ja ollaan niin kauan kuin rahat riittää mutta siis mahollisimman pienillä kuluilla reissataan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymous sanoi:
Ite oon nyt tasan kaksi viikkoa ollut Bangkokissa toissa. Mukavaa tammonen loman ja tyon yhdistaminen. Tyonantaja sanoi aika tarkkaan, etta vain minusta kiinni, kuinka kauan taalla haluan olla. Luultavasti vasta 2007 syksylla takas. Nytkin kirjoittelen tata viestia yhdessa toimistossa, joka taynna kauniita thaikkutyttoja, nam.
Olinkin aikessa pistää viestiä ja kysellä että miten se on lähtenyt käyntiin, mutta tässähän sitä vastausta jo hieman tulikin :)

Suunnitelmat muuttu siten että varmaan tuossa tammi-helmikuussa varmaan 3 viikoksi thaikkuihin. Koh Taolla ja Ko Pha Nganilla tulee käytyä varmaan, muuta ei ole vielä mietitty. Missäs muualla kannattais käydä, ajan puitteissa kuitenkin, eli ei ole tarkoitus olla tien päällä koko reissua. :) Koh Changin aluettakin mietittiin, mutta ei ole kuullut kovin monelta kertomuksia paikasta...

Suunnitelmat muuttu siten että varmaan tuossa tammi-helmikuussa varmaan 3 viikoksi thaikkuihin. Koh Taolla ja Ko Pha Nganilla tulee käytyä varmaan, muuta ei ole vielä mietitty. Missäs muualla kannattais käydä, ajan puitteissa kuitenkin, eli ei ole tarkoitus olla tien päällä koko reissua. :) Koh Changin aluettakin mietittiin, mutta ei ole kuullut kovin monelta kertomuksia paikasta...

Minkälainen meininki sulla ois hakusessa?

No noissa ylläolevissa paikoissa voi varmaan sen juhlintaosuuden hoitaa tehokkaasti, niin jotain leppoista oleskelua, kauniita maisemia. :D

Changikin on mun käsittääkseni jo hieman turistimainen mesta, omalla reissulla käväsin Ko Lipe saarella ja voin kyllä suositella jos semmosta suht rauhallista ja kaunista mestaa oot ettimässä.

Täälläkin alkaa olla kova matkakuume, vaikka matkaan on aikaa vielä noin nelisen kuukautta. Thaikkuihin ois tarkotus lähteä. Seuraavat mestat ainakin: Bangkok, Koh Chang, Tao, Laos... Aikaa reissulla on sellaset viitisen viikkoa... Laosista ois kiva kuulla joltain joka on sielläpäin käynyt,.,? Äh...Vois lähteä jo!

Thaikut taitaa olla kova sana nyt, aika moni tuttava ja nettituttu jäänyt koukkuun tuohon maahan, itseni mukaanlukien.

Laos on ihan jees paikka, huomattavasti rauhallisempi kuin Thaimaa ja yleinen kehitys ei ehkä ihan samaa luokkaa. Menin Thaimaan rajalta slow boatilla Luang Prabangiin, joka oli mun mielestä mukava paikka, sopivan rauhallinen ja kaunis mesta. Ite en enää lähtenyt ylemmäs suuntaamaan, mutta parit tutut käväs ja suositteli todellakin, jos ehkä hieman "aidompi" Laos kiinnostaa. Seuraavaks suuntasin Vang Viengiin, paikka josta en todellakaan pitänyt (samaa sorttia kuin Khao San), Vang Viengistä Vientianeen--->ihan OK, ei tosin mitenkään sykähdyttävä paikka. Jos nyt uuden reissun tekisin Laosiin: Thaimaan ja Laosin rajalla kävisin luultavasti semmosessa viidakkokylässä tjsp, jossa asutaan puumajoissa parinkymmenen metrin korkeudessa--->siitä jatkaisin matkaa slow boatilla Luang Prabangiin-->seuraavaks Muang Ngoi tjsp --->Vientiane-->ja lopuks etelään saarille, missä pitäs olla suht rauhallinen ja chilli meininki.

Laos on ihan jees paikka, huomattavasti rauhallisempi kuin Thaimaa ja yleinen kehitys ei ehkä ihan samaa luokkaa. Menin Thaimaan rajalta slow boatilla Luang Prabangiin, joka oli mun mielestä mukava paikka, sopivan rauhallinen ja kaunis mesta. Ite en enää lähtenyt ylemmäs suuntaamaan, mutta parit tutut käväs ja suositteli todellakin, jos ehkä hieman "aidompi" Laos kiinnostaa. Seuraavaks suuntasin Vang Viengiin, paikka josta en todellakaan pitänyt (samaa sorttia kuin Khao San), Vang Viengistä Vientianeen--->ihan OK, ei tosin mitenkään sykähdyttävä paikka. Jos nyt uuden reissun tekisin Laosiin: Thaimaan ja Laosin rajalla kävisin luultavasti semmosessa viidakkokylässä tjsp, jossa asutaan puumajoissa parinkymmenen metrin korkeudessa--->siitä jatkaisin matkaa slow boatilla Luang Prabangiin-->seuraavaks Muang Ngoi tjsp --->Vientiane-->ja lopuks etelään saarille, missä pitäs olla suht rauhallinen ja chilli meininki.

Jees.. Tarkotus olisi meilläkin painella etelän saarille. Don Det on kuulemma aika tykki paikka johon tähdätään. Toivottavasti pari viikkoa (viisumiaika) riittänee. Onks toi Luang joku vesiputouspaikka? Olin vaan niin joskus kuulevinani? Mistä kohtaa Thaikkuja painelit Laosin puolelle?

Thaikut taitaa olla kova sana nyt, aika moni tuttava ja nettituttu jäänyt koukkuun tuohon maahan, itseni mukaanlukien.

Kuinka kauan mielestäsi menee, että maa menee pilalle? Eikö sinne kantsi mennä juuri nyt kun meno joissain paikoissa on vielä suht originaalia.. Tolla piloille jutulla tarkotan lähinnä samaa mitä monelle välimeren kohteelle tapahtui viimeistään 90-luvulla. Eli: Massaturismi syöpyy joka paikkaan, hinnat nousevat, palvelu tulee huonommaksi, siisteys....

Kuinka kauan mielestäsi menee, että maa menee pilalle? Eikö sinne kantsi mennä juuri nyt kun meno joissain paikoissa on vielä suht originaalia.. Tolla piloille jutulla tarkotan lähinnä samaa mitä monelle välimeren kohteelle tapahtui viimeistään 90-luvulla. Eli: Massaturismi syöpyy joka paikkaan, hinnat nousevat, palvelu tulee huonommaksi, siisteys....

Tähän täytyy kommentoida... Mä en itse ole sellainen ihminen joka etsin hirveän erilaista ja erikoista, tai sellaisia paikkoja missä muut eivät ole koskaan käyneet ym. Tälläisiä paikkoja maailmassa on vähän, kyllä se sana kiertää ja ihmisiä alkaa vaeltamaan niille 'koskemattomille rannoillekin' jne. Jokainen maa voi olla turistimaa, kiinnostuksen kohteet ja varsinaiset matkustuspiikit kylläkin vaihtelevat ajoittain. Itseäni ei haittaa että matkakohteissa on muitakin turisteja minunkin lisäksi. Jos joku ylipäätään haittaa niin se viikkovuodessa-tyylinen känniörvellys mitä Kanarian saarille ja joihinkin Etelän lomakohteisiin ihmiset menevät harrastamaan. [Ja Etelän hinnat eivät nykypäivänä ole kauhean kaukana Suomen hintoja...]

Mä ajattelen niin ettei joku Thaimaa tai muukaan KAUKOmatkakohde oikeastaan koskaan voi mennä piloille. Olisi aika surullista itseasiassa että niin kaunis ja kulttuurillisesti erilainen maa vain 'hylättäisiin', sen hyvät ruoat, mahtavat shoppailumahdollisuudet, ihana ilmasto, hämmästyttävän upeat sukellusvedet ym vain koettaisiin 'pilaantuneiksi' siksi, että siellä ajasta haluavat nauttia muutkin ihmiset. Vaikka turismi onkin iso tulonlähde esim Thaikuissa, niin ei se ainakaan käsittääkseni tähän mennessä ole nostanut hintoja sen kummemmin tai huonontanut palvelun tasoa, kilpailuahan on vaan enemmän jne... Jos hinnoissa edes tulisi nousua, niin uskon kohteen olevan meille suomalaisille aina halpa, hintaerot omaan elämiseen ovat niin suuria.

Monet ihmiset elävät tuolla turismilla, ja siltä kannalta ajatellen Thaimaa on ollut iät ja ajat TURISTImaa ;) Omien havaintojeni mukaan esim lähipiirin innostus Thaimaata kohtaan on alkanut n. 5 vuotta sitten. Joku 20 vuotta sitten kun ystäväni oli ekaa kertaa Thaikuissa niin juuri kukaan ei ollut siellä käynyt, eikä kyllä ollut erityisen kiinnostunutkaan. Uskon ettei Thaikkulasta koskaan mitään Kanarian Saaria tule koska kuitenkin esim. matkustaminen kestää sen verran pitkään, ja viikon perilläolo on liian lyhyt aika joten se tulee varmaankin ikuisesti rajoittamaan sitä perinteistä junttimatkailua. Kyseistä maata kun ei saa lähemmäksi siirrettyä :D

Onhan Intiakin ollut ihan tuhottoman pitkään IN. Lähipiirini ja perhetuttuni joukkomatkailivat sinne ihan hirveästi tuossa 1990-2000 vuosina, kerta vuoteen tyyppisesti ja tuntui että kaikki hehkuttivat silloin kyseistä maata. Silloin Intiaa ylistettin kokoajan kaikkialla, niin hienojen ihmisten kuin 3kk reppumatkailijoiden puolesta, siellä teetettiin vaatteita ja kaiketi niitä silmälasejakin ym. En silti ole koskaan kuullut että Intiassa olisi siitä ajasta hinnat nousseet tai mikään ikäväntyyppinen massaturismi päässyt maata pilaamaan. Sen kokoisista paikoista on kuitenkin kyse että eiköhän sinne reppumatkailijatkiin saa itsensä tungettua 'ennen näkemättömille ja kokemattomille seuduille' :)

Jees.. Tarkotus olisi meilläkin painella etelän saarille. Don Det on kuulemma aika tykki paikka johon tähdätään. Toivottavasti pari viikkoa (viisumiaika) riittänee. Onks toi Luang joku vesiputouspaikka? Olin vaan niin joskus kuulevinani? Mistä kohtaa Thaikkuja painelit Laosin puolelle?

Njoo, noilla etelän saarilla on kuulemma aika relaxmeininki, ei tosin kauheesti muuta. Oli siellä Luangissa joo joku vesiputous, missä tulikin käytyä; ei kovin ihmeellinen, mutta oli törkeen siisti uida siellä putouksen keskivaiheiheilla olevalla tasanteella jossain parinkymmenen metrin korkeudessa. En muista paikan nimeä mistä ylitin, mutta ihan siellä pohjoisessa ja sieltä lähti se slowboatti.

Kolmenlaista kuumetta mulla ei ole ikinä ollut: 1) autokuume 2) matkakuume ja 3) lapsikuume.

En ymmärrä turismia oikein yhtään, enkä ole nauttinut kummoisesti niistä parista turismireissusta (toinen Lontooseen, toinen Tukholmaan), millä olen ollut. Eivät tuntuneet lomailulta, väsyttivät ja ressasivat vaan ja näköjään muitakin siitä päätellen, miltä väki reissuilla vaikutti (parit riitelivät urakalla yms.). Ehkä mulle passaisi joku todella rentotahtinen eräily- tai maaseututurismi. Oli miten oli, niin reissussa olisi oikeastaan vain kiireettömyys ja rentoilu tärkeää, muusta ei niin väliä. Nojoo, kieltämättä viihdyin erinomaisesti British Museumissa. Joku 3-4h oli vaan aivan liian lyhyt aika sinne, ko paikassa pystyisin helposti tärväämään pari päivääkin entisaikojen ihmeitä pällistellessä.

Kai nääkin on tottumuskysymyksiä. Kun en lapsena oppinut turismiin (ei käyty yhdelläkään turistireissulla yhtään missään yh-äidin lapsena) enkä esim. valokuvaukseen, niin en oikein tajua niiden päälle nyt aikuisenakaan, enkä jaksa asiasta olla ees huolissaan. :D

Tähän täytyy kommentoida... Mä en itse ole sellainen ihminen joka etsin hirveän erilaista ja erikoista, tai sellaisia paikkoja missä muut eivät ole koskaan käyneet ym. Tälläisiä paikkoja maailmassa on vähän, kyllä se sana kiertää ja ihmisiä alkaa vaeltamaan niille 'koskemattomille rannoillekin' jne. Jokainen maa voi olla turistimaa, kiinnostuksen kohteet ja varsinaiset matkustuspiikit kylläkin vaihtelevat ajoittain. Itseäni ei haittaa että matkakohteissa on muitakin turisteja minunkin lisäksi. Jos joku ylipäätään haittaa niin se viikkovuodessa-tyylinen känniörvellys mitä Kanarian saarille ja joihinkin Etelän lomakohteisiin ihmiset menevät harrastamaan. [Ja Etelän hinnat eivät nykypäivänä ole kauhean kaukana Suomen hintoja...]

Mä ajattelen niin ettei joku Thaimaa tai muukaan KAUKOmatkakohde oikeastaan koskaan voi mennä piloille. Olisi aika surullista itseasiassa että niin kaunis ja kulttuurillisesti erilainen maa vain 'hylättäisiin', sen hyvät ruoat, mahtavat shoppailumahdollisuudet, ihana ilmasto, hämmästyttävän upeat sukellusvedet ym vain koettaisiin 'pilaantuneiksi' siksi, että siellä ajasta haluavat nauttia muutkin ihmiset. Vaikka turismi onkin iso tulonlähde esim Thaikuissa, niin ei se ainakaan käsittääkseni tähän mennessä ole nostanut hintoja sen kummemmin tai huonontanut palvelun tasoa, kilpailuahan on vaan enemmän jne... Jos hinnoissa edes tulisi nousua, niin uskon kohteen olevan meille suomalaisille aina halpa, hintaerot omaan elämiseen ovat niin suuria.

Monet ihmiset elävät tuolla turismilla, ja siltä kannalta ajatellen Thaimaa on ollut iät ja ajat TURISTImaa ;) Omien havaintojeni mukaan esim lähipiirin innostus Thaimaata kohtaan on alkanut n. 5 vuotta sitten. Joku 20 vuotta sitten kun ystäväni oli ekaa kertaa Thaikuissa niin juuri kukaan ei ollut siellä käynyt, eikä kyllä ollut erityisen kiinnostunutkaan. Uskon ettei Thaikkulasta koskaan mitään Kanarian Saaria tule koska kuitenkin esim. matkustaminen kestää sen verran pitkään, ja viikon perilläolo on liian lyhyt aika joten se tulee varmaankin ikuisesti rajoittamaan sitä perinteistä junttimatkailua. Kyseistä maata kun ei saa lähemmäksi siirrettyä :D

Onhan Intiakin ollut ihan tuhottoman pitkään IN. Lähipiirini ja perhetuttuni joukkomatkailivat sinne ihan hirveästi tuossa 1990-2000 vuosina, kerta vuoteen tyyppisesti ja tuntui että kaikki hehkuttivat silloin kyseistä maata. Silloin Intiaa ylistettin kokoajan kaikkialla, niin hienojen ihmisten kuin 3kk reppumatkailijoiden puolesta, siellä teetettiin vaatteita ja kaiketi niitä silmälasejakin ym. En silti ole koskaan kuullut että Intiassa olisi siitä ajasta hinnat nousseet tai mikään ikäväntyyppinen massaturismi päässyt maata pilaamaan. Sen kokoisista paikoista on kuitenkin kyse että eiköhän sinne reppumatkailijatkiin saa itsensä tungettua 'ennen näkemättömille ja kokemattomille seuduille' :)

Kyllähän tossa asiaa oli ja toivon todellakin, että meininki pysyy tuollaisena mitä kirjoitit. Puhutaan kuitenkin isosta maasta ja helvetillisestä populasta ja vieläkin aikamoisesta elintasokuilusta. Kauhu skenaario on sama kun monessa esim. Kreikkalaisessa mestassa on tapahtunut... Junnuna kun käytiin, niin palvelu oli helvetin hyvää, näki paikallisia istuskelemassa harvojen turistien kanssa iltaa, hinnat oli todella edulliset:) Joitakin vuosia sitten kun kävi samassa paikassa, niin mielestäni sitä ei voinut sanoa samaksi paikaksi. Eli kaikki nuo asiat jotka mainitsin edellisessä postauksessa olivat todellisuutta.

Ite ainakin haen lomalta uusia kokemuksia seuraavista asioista: paikallinen kulttuuri, paikallinen safka, ihmiset, erilaisia kokemuksia... Totta kai tähänkin soppaan kuuluu lämpimissä maissa arskanotto ja dokailu joissain määrin. Mulle lomaa ei oo se, että viiskertaa viikossa joku petaa mun pedin tai se, et saa palloilla tuhansien muitten turistien seassa... Jokainen tietenkin tyylillään. Pointti oli se et muutos noissa tietyissä välimerenmaissa oli aika helvetin kova ja väkisinkin tulee Thaikuista ajateltua, että meneekö meininki samanlaiseks. Toivottavasti ei mene:)

Mä olen tainnut jäädä koukkuun reissaamiseen, jo 3 kertaa turkissa ja kerran bulgariassa vuodensisällä. Itellä oli tärkein syy etten jaksanut kesälomalla kokkailla kotona. Helpommin pääsee matkalla puoli- tai täyshoidolla. Ei rassaa kotiasiat siivous yms. joskus on siistiä vain laittaa oveen se Dont disturb ja nukkua iltapäivään. Suomessa ei onnistu kun naapurin pariskunnan lapsenlapset riehuu yläkerrassa.

Välttämättä en jaksa nähtävyyksiä käydä kattelemassa, on välillä kiva vaan olla möllöttää. Joku merireissu tai vesiurheilu paikanpäällä voisi kiinnostaa. Sellaiseen maahan en tykkää matkustaa jossa eläminen on suomea kalliimpaa tai samanhintaista. Kanariakin on kuulemma suomenhinnoissa safkassa, sinnekin vanhemmat raahasi joskus lapsena.

Kyllä kuume vaan kasvaa. Viikko tuntuu jo Suomessa pitkältä ajalta. Vuoden aikana olen onnistunut myymään kämppäni ja omaisuuteni muutenkin. Vuoden säästin palkkojakin. Ausseissa olin 7kk, Thaimaassa 1,5kk. Vuos sitten tein amerikan kiertueen. Viikko sitten tulin toiselta amerikan reissulta. Tässä parin viikon päästä takasin Bangkokin nurkille kuukaudeksi. Syyskuussa taas amerikkaan festareille pariks viikoks, jos nyt rahaa irtois. Ens uus vuos sit New Yorkissa, josta Los Angelesin kautta taas Australiaan tapaamaan kavereita.

Ja mistä köyhä saa rahat?

Opintolainaa ois tarkoitus ottaa vähän ja toivo paremmasta tulevaisuudesta on. Esim. 20000e:n budjetilla tekee jo aika paljon. Niin ja miksei matkustella ja katsoa maailmaa, kun vielä on terve ja hengissä? Maataan siellä kotisohvalla sitten kun raajat ei enää liiku...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom