Kovaa reeniä ennen kesää!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taustaa:
- 21-vuotias mies
- 191 / 78
- Salilla keskim. n. 2-3 krt viikossa viimeset 3 vuotta (viimenen 6kk 5 krt / vk)
- Jalkapalloa 13 vuotta
- Kestävyystaustaa löytyy myös, yläasteikäisenä parit sm-maastot, maraton viime kesältä (+4h)
- Terveelliset elämäntavat, vähän alkoholia, syön hyvin ja oikein, suht plusmiinus nolla kalorit
- Rasvat alhaalla (vähät lihakset erottuu aika selkeesti)
- Penkki jtn 90kg
- Yleiskunto hyvä, esim cooperissa menis varmaankin melko lailla 3000m kylmiltään

- Kyllästynyt harrasteluun, vuoden vaihteessa alkaa ihan periaatteesta tipaton ja pääsykokeisiin lukeminen (-> lukeminen ja treeni = elämä seuraavat vajaat 6kk)

ELI, tarkoituksena käydä salilla 5-6 krt viikossa + satunnaiset aerobiset harjoitteet (lenkkeily & pallopelit 1-2krt / vk max) toukokuun alkuun asti, sitten aletaan vähän panostamaan aerobiseen enemmän, koska lupauduin lähtä juoksemaan elokuussa maratonin (viimeksi meni ihan reisille, oksentelut yms.).

4-jakoista ohjelmaa ajattelin:

1. Rinta + jalat1
2. Selkä + korsetti
3. Haukat + jalat2
4. Olka+ ojent + korsetti

2 On 1 OFF jaolla / tai miten kroppa tykkää, mahdollisesti 4 päivää putkeen jossei kroppa oikuttele

Koko kroppa on suht hyvin tasapainossa, jalat ehkä vähän jälessä, siksi niitä on parina päivänä.
Talven aikana olen ajatellut pysyä ehkä vähän pluskalorien puolella, toukokuussa sitten aletaan vähän kiristelemään taas, että kehtaa rannalla näyttäytyä.

Mielipiteitä? Kommentteja?

Isoin asia mikä tulee vaikuttamaan kehitykseen on sinun tapauksessa ruoka, kuinka puhtaasti pystyt syömään PALJON, pitkänä kaverina kaloreita menee paljon ja onnettoman elopainon vuoksi sinun pitää panostaa siihen että vaaka nousee tasaiseen sinne toukokuuhun asti.

Treeni jakoihin ja muihin en ota kantaa kun jokaiselle toimii mikä toimii. Tämän hetken uskomushan olisi että vähäjakoiset ohjelmat toimisi aloittelijoille mutta mene ja tiedäppä siitäkin.

Jos postisi otsikon mukaisesti aiot treenata oikeasti KOVAA, niin veikkaanpa että et todellakaan pysty käymään 5-6 kertaa viikossa tai 4 päivää peräkkäin puntilla. Itse miellän, että kovaan ja tuloksekkaaseen treeniin kuuluvat olennaisesti raskaat moninivelliikkeet. Treenin tulisi rakentua niiden varaan. Mukaan treeniin kyykkyä, mavea, penkkiä, pystypunnerrusta, kulmasoutua, leukoja, dippejä tms. raskaita liikkeitä. Kaikissa liikkeissä päälle tiukka nousujohteisuus ja kunnolla ruokaa naamaan, niin kuin edellisessä postissa neuvottiin. 3-4 kertaa viikossa riittää tällöin mainiosti.

Jos valitset jonkun kevyen nelijakoisen ilman panostusta moninivelliikkeisiin ja kykenet tällä treenaamaan jopa 6 kertaa viikossa, niin aika varmasti treeni jää jatkossakin "harrasteluksi". Sen sijaan kunnon ohjelmalla ja ruokavaliolla puolessa vuodessa saa paljonkin aikaan.

Vaikka en mistään mitään tiedäkään, niin itse kyllä uskallan veikata, että kroppasi lähtisi reippaaseen kasvuun 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla (jos vain saat syötyä yli kulutuksen), koska aloittelija olet. Tiedetään, sinulla on 3 vuotta salilla käyntiä takana, mutta kuten itsekin vähän vihjaat, siinä on eroa käykö salilla vai treenaako.

Niinkuin ilkka_83 tuossa sanoikin, ruokaa PALJON. Kun rauhallisesti plussakaloreilla lähdet liikkeelle niin tuskin tarvitset mitään diettiä keväällä (unohda siis sikabulkki). Pidät vain huolen, että paino tosiaankin lähtee tasaisesti nousemaan.

Itse lähdin noin vuosi sitten lähes samoista mitoista liikkeelle (194/83) ja nyt aamupaino ~92kg ja vieläkin saisi nousta. 1- ja 2-jakoisilla ohjelmilla tehnyt ja ne tuottaneet _itselle_ parhaan tuloksen, vaikka nelijakoistakin kokeilin välissä muutaman kuukauden.

Syömiseen siis kannattaa ja pitää panostaa, vaikka välillä se tosi vaikeelta tuntuukin ;)

Jos postisi otsikon mukaisesti aiot treenata oikeasti KOVAA, niin veikkaanpa että et todellakaan pysty käymään 5-6 kertaa viikossa tai 4 päivää peräkkäin puntilla. Itse miellän, että kovaan ja tuloksekkaaseen treeniin kuuluvat olennaisesti raskaat moninivelliikkeet.
Ei ole mitään järkeä treenata 3 krt viikossa, jos voit treenata 6krt viikossa. Tietysti treeniohjelma tulee suunnitella aivan eri lähtökohdista, palautuminen natuna huomioiden.

Itse alotin nyt syksyllä rankan urakan jossa 3 on - 1 off tahdilla kolmijakoisesti n. 5 liikettä per päivä, ja pohjautuu juuri penkki / kyykky / mave -perustalle. Kaksviikkoa menee ja sen jälkeen pitää höllätä aina hetkeksi, on se sen verran rankkaa. Mutta kehitys on ollut erittäin positiivista - harmi vain, että työ ja opiskelukuviot ei anna tuota 5-6krt viikkoon periksi yhtäjaksoisesti kovin kauaa... Ja pääkin on toki koetuksella.

Ei ole mitään järkeä treenata 3 krt viikossa, jos voit treenata 6krt viikossa.

Menee nyt vähän hiusten halkomiseks, mutta itse en ole sitä mieltä, että enemmän on treeniasioissa aina parempi. 3 kertaa viikossa treenaava voi hyvinkin saada enemmän kehitystä aikaan kuin 6 kertaa viikossa treenaava. Jos vaihtoehtona on tehdä laitevemputuksia 6 kertaa viikossa tai kyykkyä, penkkiä, mavea ym. perusliikkeitä 3-4 kertaa viikossa, niin eiköhän tolla jälkimmäisellä kehity aloittelija paremmin. Toki oma ohjelmasi perustuikin perusliikkeisiin, niin kuin sanoit. Varmasti tulosta tulikin. Eri asia on, osaako threadin aloittaja suunnitella perusliikkeiden pohjalle rakennetun ohjelman, jonka pystyy vetämään kunnialla 6 kertaa viikossa natuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom