Kouluruoka

Kyllä yleisesti noi kouluruoat ovat omalla kohdalla uponneet hyvin. Nyt varsinkin, kun oon ammattikoulussa, niin etu on se, että siellä on kokkilinja, jossa oppilaat/opettajat tekee safkat. Toisin kun ylä-asteella, niin ruokaa saa jopa ottaa riittävät määrät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta viimesen puolen vuoden aikana. Kerran oli kyllä aika vittumainen tilanne, kun olin tapani mukaan kauhomassa lautasta täyteen jotain pihvejä, niin sieltä tulee erittäin vittumaisen näkönen kokkilinjan opiskelija naama norsunperseellä tunkemaan lapun silmien eteen, jossa luki "2 pihviä per henkilö" No onneks tällästä ei satu usein, kun harrastus vaatii kuitenkin tietyn verran enemmän sitä ruokaa :D

Koulusafka on sen verran hyvää että oikeen pistää vihaksi katsoa kun melkein 99% opiskelijoista kippaa ruoat roskikseen syötyään pari haarukallista. Ja sen verran hyvää se ruoka täällä on että voisin sanoa sitä vuorokauden toiseksi parhaimmaksi ruoaksi..Aamupalan Kaurapuuroa ei nyt tietysti voita mikään :D

voi niitä aikoja, kun koulussa mätettii ruokaa kilpaa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli paljon. Aika ei ole kullannut muistoja tässä tapauksessa, vissi tosi.

Syökää kunnolla koulussa, ja jos mahollista niin pari kertaa päivässä sinne ruokalaan. Meillä keittiön tätit olivat vaan tyytyväsisiä ja kiittelivätkin, kun poijjiille sapuska maistuupi. :)

Jos sanoo ettei kouluruoka ole hyvää, se ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö sitä pystyisi syömään. Sitä paitsi voin vannoa, että jonkun ison kunnan väkimäärältään suuressa koulussa on aivan alaarvoista safkaa verraten esimerkiksi pieneen kyläkouluun.

Yleensä kouluruoka on ollut siedettävän rajoissa, mutten omalla kohdallani lähde millään sanomaan, että se olisi hyvää. Ja ei, en ole herkkuperse, vaan kotiruoan ja kouluruoan välillä on ollut sen verran suuri kontrasti, että siitä tämä marina.

Stander on kyllä ihan oikeessa siinä, että pienissä kouluissa on paremmat safkat. Esim. Maskun ylä-asteella ruuat valmistetaan paikan päällä ja on ihan helvetin hyviä. Pullaa jaa uunituoretta leipääki tarjolla lähes päivittäin. Turun isoissa keskustakouluissa sapuskat taas tuodaan valmiina sinne skoleen kauheina määrinä, joten mitään kulinaristista nautintoa harvoin saa.

Joo ihme purnausta.. Kouluruoka oli just parasta, harvoin oli sellasta ruokaa mitä ei tullu syötyä ollenkaa. Koulussa oppiki syömää iha kaikkee kaalikääryleistä pinaattikeittoon.

En ole koskaan ollut nirso ruoan suhteen (kysy vaikka äidiltäni josset usko!), mutta kouluruoka on ollut aika harvoin mainittavan hyvää. Kyllähän sitä tuli AINA syötyä ihan kunnon annokset, mutta ei se mitään sen kummempaa kiitosta tai ylistystä ansaitse.

Varsinkin keitot ja perunoiden laatu oli ihan hanurista lukioaikoina.

Itsellä ainoana moitteena tuo muillekkin tutuksi tulleet perunat. Muissa kouluissa ollut nekin hyviä, paitsi ammattikouluaikana perunat tulivat keskuskeittiöltä valmiiksi keitettynä, kuten varmaan moneen muuhunkin isompaan laitokseen.

Monesti oli sitten perunat raakoja, kumimaisia, "nahkaisia" jne. Harvoin oli kunnollisia perunoita. Mutta ruuasta ei tarvinnut maksaa, sitä sai riittävästi, ja sen sai syötyä useimmiten ilman taistelua, lisukkeetkin ihan jees, lähes aina leipää ja muutamaa salaattia tarjolla, vaikka en salaattia itse osannutkaan syödä.

Kahvilasta sitten sai jos jonkinlaista pitsaa ja sämpylää jos ei kelvannut.

Vielä kun olisi siellä -90 luvulla elämässä pienen kyläkoulun ala-asteella, kun keittäjä teki ruuat viimeisenpäälle alusta alkaen itse noin 20 oppilaalle jota meitä oli. Eikä niitä silloin tietenkään osannut arvostaa. :jahas: Ja eipä kohta ole enää kyläkoulujakaan.

Jos sanoo ettei kouluruoka ole hyvää, se ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö sitä pystyisi syömään. Sitä paitsi voin vannoa, että jonkun ison kunnan väkimäärältään suuressa koulussa on aivan alaarvoista safkaa verraten esimerkiksi pieneen kyläkouluun.

Yleensä kouluruoka on ollut siedettävän rajoissa, mutten omalla kohdallani lähde millään sanomaan, että se olisi hyvää. Ja ei, en ole herkkuperse, vaan kotiruoan ja kouluruoan välillä on ollut sen verran suuri kontrasti, että siitä tämä marina.
I agree. Kouluruoka vaihtelee melkoisesti. Välillä hyvää, välillä vähemmän hyvää, mutta tulee silti mätettyä.
Yläasteelle tultaessa kouluruoka oli aina ''pahaa'', ja jos sattui kehumaan ja santsaamaan niin katsottiin kieroon. Sali harrastuksen myötä annokset kasvaneet koulussa ja kitinä jäännyt. Mutta mielummin kotiruoka kuin koulun.

Kouluruokahan on ihan sairaan hyvää, joitain kalaruokia lukuunottamatta, ainakin mun mielestä. Aika moni kaveri kyl valittelee ruoan tasoo, mut mulle ainakin maistuu :) Kaverien on vaan pakko IHAN joka kerta kuittailla ruokamääristä.. ei kiva juttu. Ennen, kun ruoka tehtiin koulun keittiössä, se oli parempaa verrattuna nykyiseen(ruoka tulee jostain muualta suurissa erissä) Se kyl vituttaa kun keittiö ei oo joka kerta saanu hankittua laktoositonta maitoa, oon joutunut vettä litkiin :(

Meillä on pääsääntöisesti hyvää ruokaa, mutta se noissa kismittää, että mausteina usein vain suola ja joskus pippuri. Vaikka se ruoka olis pahaa, pakko on syödä ku nälkä on hirvee:D Meillä onneks kokeillaan aina jotain vähän erilaisia ruokia esim. jauheliha- tai kalapihvit ei oo aina samoja. Salaatteihin vois keksiä jotai parannuksia, koska usein skippaan perunat ja vedän lautaselle salaattia ja pihvejä ja ne kolmella lasillisella maitoo alas.

Kouluruuathan on aivan perkeleen hyviä(suurimmaks osaks:D), varsinki kaikenmaailman puurot:kuola: ja siihen päälle salaatit yms niin hyvä tulee:rock:

No tosta perunasta vielä sen verran että se on niin huonosti keitetty. Mutta varmaan sen tekee että pitää niin paljon keittää..

Mutta en minä ainakaan nirso ole.. Kun täällä jotku jättää aina syömättä kun on ruokana jotaki "pahempaa" ite taas syön kaikkea mitä vaan on tarjolla.

Olen kyllä samaa mieltä. Mä en toki ole jokaisessa Suomen koulussa syönyt mutta aika nirsoa porukkaa on, jos ei voi koulussa syödä ruoan huonouden (ravintoarvot ja myös maku) takia. En sitä sano, etteikö joskus voi olla myös niitä inhokkiruokia tai sellaisia, joista ei vaan pidä muttahei, jos on oikeasti nälkä, kyllä sitä jotain voi aina syödä. Ja tottahan toki ravintolassa ja itsetehden ruoka on yleensä parempaa, koska useimmiten se maksaa enemmän ja on ihan juuri tehtyä.

Mä söisin koulussa kyllä ja hyvin (ja niin teinkin), ja syön edelleen yliopistossa, jossa "joudun" maksamaan runsaasta annoksesta 2,35 - ilmaisena sellainen olisi jo aivan mahtavaa, enkä tuostakaan hinnasta valita! Koulussahan on aina salaatteja, erilaisia leipiä, maitoa ja piimää lisukkeeksi ja perinteinen lautasmallia noudattava ateriakokonaisuus: ja sitä voi aina hieman parantaa ravintoaineellisesti juomalla sen pari lasia maitoa, ottamalla enempi lihaista kastiketta tms., syömällä raejuustoa/juustoa kun sitä on saataville jne.

Tarkoitin ilmaisella peruskoulu, lukio ja amis linjaa. Ei ole hinnalla pilattu kyllä tuo yliopistonkaan ruoka. Tuo salaatti puoli on hyvä, kun eipä sitä itse kun ruokaa tekee niin viitsi alkaaa salaatteja tekemään.

Koulun ruoat on tosi hyviä! Meidän koululla on Fazer Amican ravintola ja kyllä sen 2,10€-2,35€ siitä annoksesta maksaa mihin kuuluu juomat, salaatti, pääruoka ja leivät+levitteet. Jotkut tietenkin nirsoilee mutta en ole kertaakaan jättänyt syömättä koululla, kyllä se ruoka vaan on niin hyvää.

Perunojen laatu tosiaan vaihtelee päivittäin melkoisesti, mutta aina on pystynyt syömään. Ravintoarvoiltaanhan toi ei aina niin kummoista varmastikaan ole, mutta sitä on helppo kompensoida maidon kittaamisella, kuten on jo monesti mainittukin. Ihmetyttää porukka, joka juoksee ruoka tauolla Heseen syömään ja vielä maksaa siitä.

Koulun ruoat on tosi hyviä! Meidän koululla on Fazer Amican ravintola ja kyllä sen 2,10€-2,35€ siitä annoksesta maksaa mihin kuuluu juomat, salaatti, pääruoka ja leivät+levitteet. Jotkut tietenkin nirsoilee mutta en ole kertaakaan jättänyt syömättä koululla, kyllä se ruoka vaan on niin hyvää.

Sama homma, meilläkin Fazer Amican ruuat.. aivan törkyhyviä ja vieläpä ilmatteeks. Siihen kuuluu, leivät, levitteet, salaatit (useampi eri laji), joskus raejuusto, silakat, tonnikala tms., juomat (maito, vesi, kotikalja, piimät), ja voi valita kahdesta eri ruokalajista kumpaa ottaa.. siis ihan täydellistä. :rock:

Onhan nää ehkä vähän erilaisia mitä yläasteen tai lukion ruuat, tosin kyllä niitäkin nälissään söi.

Pakko hehkuttaa kun meidän koulun Fazer Amican ravintolassa maksaa lounas vain 1,40€ ja hintaan kuuluu salaatti, leivät, pari lasia ruokajuomaa +itse ruoka.:thumbs: Ruuan tasokin on ihan kohtuullinen mielestäni. Alemmilla kouluasteilla vedin ruokaa kyllä aina nurkumatta naamaan. Välillä hyvää, välillä huonompaa mutta ei kyllä passaa valittaa ilmaisesta ruuasta!

Hyvää on ollut korkeakoulujen safka. Pitää nykyisin vain varoa ettei tolkuttomasti vedä hiilareita yhdellä aterialla joten vähän on tullut välteltyä riisi-pottuakselia, salaattia sitten vastaavasti vähän enemmän lautaselle. Kasvisruokiakin on tullut syöpöteltyä, ne tosin tuppaavat olemaan aina rasvassa kokattuja.

Tänäänkin tuli koululla syötyä nakkeja pekonikermakastikkeessa muusin kera :kuola:

Back
Ylös Bottom