koululainen pahoinpiteli toista...

Vitun urpo! Etkai ihan tosissaan kehoita puolustatumiskurssille? Väkivalta kun ei lopu väkivallalla. Aikuisten vastuulla on lopettaa kiusaamistilanteet, ei kiusatun velvollisuus ole lyödä takaisin.

Itse olin koulukiusattu aikanaan yhden natiaisen toimesta, kiusaaminen loppui kun jahtasin sitä pallinaamaa laudanpätkän kanssa:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sitten se pallinaama keksi ruveta kiusaamaan toista jannua. Tästä päästiin mun pointtiin, että kiusaaminen ilmiönä ei lopu ennen kuin aikuiset sen lopettavat keinolla millä tahansa. Kiusaajan siirtäminen toiseen kouluun, sosiaalitoimen puuttuminen jne.

Lähinnä kommentoin sitä että kyseessä ei todellakaan ole mikään poikkeuksellinen tapaus tai uutinen.

Mä olen ilmeisesti kasvanut niin pumpulissa ja hienostoalueella ala-asteikäisenä, että en ole joutunut kokemaan kaksi vuotta vanhempien poikien rahankiristämistä, kuristamista enkä vatsaan potkimista leikkipuistoissa. Eikä kellekään luokkakaverillenikaan käynyt vastaavaa. Eli tällaista siis tapahtuu mielestäsi yhtenään Suomen leikkipuistoissa?

Eikös ne itsepuolustuskurssit ole juuri tehty tämmöisten tilanteiden varalle? Vaan tyhjän takiako porukkaa siellä ramppaa?

Ja kyllä väkivalta loppuu väkivallalla.

Mun käsittääkseni itsepuolustuskurssit on tarkoitettu akuutiksi ensiavuksi väkivaltatilanteisiin, ei kiusaajan hakkaamisen välineeksi, jonka kautta suhun hohdistuva kiusaaminen SAATTAA loppua. Pahempi skenaario on, että muutaman tunnin jälkeen luulee hallitsevansa tilanteen ja saa vielä pahemmin kuonoonsa kun taidot eivät vaan vielä riitä.

Itse näen työsäni niin paljon väkivaltaa, niin suoranaista kuin välillistä, jotta voin todeta, että väkivalta ei ole väkivaltaan ratkaisu. Esim. perheväkivalta - isä hakkaa poikaansa ja poika vuosien kuluttua pieksee isänsä. Homma ratkaistu? Ei, liian usein tämä poika jatkaa opittua tapaansa omassa perheessään. Toinen esimerkki lastensuojelulaitoksessa tapahtuneesta: poika saa köniinsä säännöllisesti ja itkee kohtaloaansa hoitajalle ja vannoo, että ikinä ei samoin toimi pienempiäänsä kohtaan. Hakkaa kiusaajansa kasvettuaan ja jatkaa hienoa perinnettä itsekkin päästyään vanhemman pojan asemaan.

Väkivalta loppuu silloin kun siihen ei turvauduta asian ratkaisussa.

Mun käsittääkseni itsepuolustuskurssit on tarkoitettu akuutiksi ensiavuksi väkivaltatilanteisiin, ei kiusaajan hakkaamisen välineeksi, jonka kautta suhun hohdistuva kiusaaminen SAATTAA loppua. Pahempi skenaario on, että muutaman tunnin jälkeen luulee hallitsevansa tilanteen ja saa vielä pahemmin kuonoonsa kun taidot eivät vaan vielä riitä.

Itse näen työsäni niin paljon väkivaltaa, niin suoranaista kuin välillistä, jotta voin todeta, että väkivalta ei ole väkivaltaan ratkaisu. Esim. perheväkivalta - isä hakkaa poikaansa ja poika vuosien kuluttua pieksee isänsä. Homma ratkaistu? Ei, liian usein tämä poika jatkaa opittua tapaansa omassa perheessään. Toinen esimerkki lastensuojelulaitoksessa tapahtuneesta: poika saa köniinsä säännöllisesti ja itkee kohtaloaansa hoitajalle ja vannoo, että ikinä ei samoin toimi pienempiäänsä kohtaan. Hakkaa kiusaajansa kasvettuaan ja jatkaa hienoa perinnettä itsekkin päästyään vanhemman pojan asemaan.

Väkivalta loppuu silloin kun siihen ei turvauduta asian ratkaisussa.

Mielenkiintoista. Oon pitkälle samaa mieltä sun kanssasi, mutta mielestäni ei noiden kiusattujen tilannetta paranna paljoakaan se, että kiusaaja siirretään muualle. Koska jos ei puututa kiusatun mahdolliseen asennevammaan vaan sokeasti kohdistetaan kaikki syytökset kiusaajaan, niin se kiusaaminen jatkuu alistuvan kohdalla koulun jälkeen työelämässä, jne. Ongelma on oikeestaan kummallakin yleensä, kiusatulla että kiusaajalla.

Jos minä menen ja huvikseni vetäsen naapurin Jormaa kuokkaan, niin ongelma on joo molemmilla.

Syy on kuitenkin mun.

Turha vissiin sillon puuttua Jorman asenneongelmaan?

Asioiden ymmärtämiskykysi on huippuluokkaa. En postauksellani ihan tuommoista tilannetta tarkoittanut. Tarkoitin vaan, että kiusatuillekkin olisi hyvä opettaa sellaisia sosiaalisiataitoja joilla pärjää yhteiskunnassa, jos siihen on tarvetta. Sillä mulkkuja tulee aina riittämään. Ja mainitsemasi tapaus luokiteltaisiin pahoinpitelyksi, joka on jo asia erikseen.

Asioiden ymmärtämiskykysi on huippuluokkaa. En postauksellani ihan tuommoista tilannetta tarkoittanut. Tarkoitin vaan, että kiusatuillekkin olisi hyvä opettaa sellaisia sosiaalisiataitoja joilla pärjää yhteiskunnassa, jos siihen on tarvetta. Sillä mulkkuja tulee aina riittämään. Ja mainitsemasi tapaus luokiteltaisiin pahoinpitelyksi, joka on jo asia erikseen.

Se nyt taidat olla sinä, Thaikkari, joka et täysin ymmärtänyt.

Kiusatuksi tuleminen ei ole mikään synti, vaikka kohde olisikin keskivertolapsesta poikkeava. Sosiaalisten taitojen opettaminen on toki kaikille OK:thumbs: , mutta mulle ei uppoa tuo väitteesi "kiusatun asennevammasta". On katsos olemassa lapsia, jotka ovat aidosti arkoja tai hiljaisempia, riippumatta mistään asennekasvatuksesta. Ja se on ok. Ihmisten tulee saadakin olla erilaisia, eikä se saa johtaa kiusaamiseen.

Koska jos ei puututa kiusatun mahdolliseen asennevammaan vaan sokeasti kohdistetaan kaikki syytökset kiusaajaan, niin se kiusaaminen jatkuu alistuvan kohdalla koulun jälkeen työelämässä, jne.

Kiusaus tarkoittaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa toista kohtaan. Väkivalta taas on toisen tietoista alistamista vasten tämän tahtoa. Tahtoo sanoa, että teko riippuu aina tekijästä.

Ja jos toi äskeinen höpinäsi tarkoittaa, että kersojen on opittava/ niitä on opetettava pitämään omaa puoltaan, niin olen edelleen pääosin eri mieltä. Sehän ei näet täydellisessä maailmassa olisi tarpeellista, mikäli itse kiusaamista ei tapahtuisi. Eikä kiusatulle saa antaa kuvaa siitä, että joskus on syytäkin tulla kiusatuksi. Muun muassa näiden asioiden takia olen sitä, mieltä, että toimenpiteet on kohdistettava suoraan kiusaajaan. Sinun mielestäsi se on sokeaa, mutta hei, tämähän on vissiin sitä keskustelua?

Kiusatuksi tuleminen ei ole mikään synti, vaikka kohde olisikin keskivertolapsesta poikkeava. Sosiaalisten taitojen opettaminen on toki kaikille OK:thumbs: , mutta mulle ei uppoa tuo väitteesi "kiusatun asennevammasta". On katsos olemassa lapsia, jotka ovat aidosti arkoja tai hiljaisempia, riippumatta mistään asennekasvatuksesta. Ja se on ok. Ihmisten tulee saadakin olla erilaisia, eikä se saa johtaa kiusaamiseen.

Juuri näin. Minua kiusattiin koska yritin olla kaikille kiltti ja kohtelias.:(

No sitten minusta tuli pahis, ja loppui se leikki.

Nykyään olen kovis, joten voin taas olla kiltti ja kohtelias.:D

Koska jos ei puututa kiusatun mahdolliseen asennevammaan vaan sokeasti kohdistetaan kaikki syytökset kiusaajaan, niin se kiusaaminen jatkuu alistuvan kohdalla koulun jälkeen työelämässä, jne. Ongelma on oikeestaan kummallakin yleensä, kiusatulla että kiusaajalla.

Eli periaattessa hieman normista poikkeava yksilö kerjää kiusaamista, joka on siis oikeutettua, jotta tämä palaisi normaaliuden ruotuun? Jokaisella on oikeutus olla sellainen kuin haluaa joutumatta kiusaamisen kohteeksi ja joutumatta kohtaamaan muutostoiveita aikuiselta. Poislukien tietysti sellaiset tapaukset, joissa pienempi kundi räkyttää ja joutuu siten uhriksi. Tällöin tälle kundille on hyvä kertoa kuinka maailmassa eletään eikä tässäkään tapauksessa tulisi ymmärtää kiusaajaa, joka katsoo oikeudekseen kouluttamisen.

Eli periaattessa hieman normista poikkeava yksilö kerjää kiusaamista, joka on siis oikeutettua, jotta tämä palaisi normaaliuden ruotuun? Jokaisella on oikeutus olla sellainen kuin haluaa joutumatta kiusaamisen kohteeksi ja joutumatta kohtaamaan muutostoiveita aikuiselta. Poislukien tietysti sellaiset tapaukset, joissa pienempi kundi räkyttää ja joutuu siten uhriksi. Tällöin tälle kundille on hyvä kertoa kuinka maailmassa eletään eikä tässäkään tapauksessa tulisi ymmärtää kiusaajaa, joka katsoo oikeudekseen kouluttamisen.

Ennemminkin:
Eli periaattessa hieman normista poikkeava yksilö kerää kiusaamista, joka on siis seurausta vittumaisesta maailmasta, minkä ymmärtämällä kiusattu joissain tapauksissa palaa keskimääräisyyden ruotuun. Jokaisella on oikeutus olla sellainen kuin haluaa joutumatta kiusaamisen kohteeksi, mutta jokaisella on myös oikeus jättää omaisuuttaan yleiselle paikalle ilman että se källitään. Maailma ei ole täydellinen vaan myos vittumainen.

Jokaisella on oikeutus olla sellainen kuin haluaa joutumatta kiusaamisen kohteeksi, mutta jokaisella on myös oikeus jättää omaisuuttaan yleiselle paikalle ilman että se källitään. Maailma ei ole täydellinen vaan myos vittumainen.

Omaisuutensa jättäminen julkiselle paikalle pöllittäväksi on silkkaa tyhmyyttä. Siitä ei tainnut olla kyse?

Mutta kyllä, maailma osaa olla vittumainen.

Ennemminkin:
Eli periaattessa hieman normista poikkeava yksilö kerää kiusaamista, joka on siis seurausta vittumaisesta maailmasta, minkä ymmärtämällä kiusattu joissain tapauksissa palaa keskimääräisyyden ruotuun.

Tuo ruotuun palaaminen on varmasti monilta osin totta.

Jokaisella on oikeutus olla sellainen kuin haluaa joutumatta kiusaamisen kohteeksi, mutta jokaisella on myös oikeus jättää omaisuuttaan yleiselle paikalle ilman että se källitään. Maailma ei ole täydellinen vaan myos vittumainen.

Tuo ei oikein aukea... en oikein löydä korrelaatiota kiusatuksi joutumattomuudesta ja omien kamojen säilymisestä vahtimatta yleisillä paikoilla. Muuten kuin, että molempiin meillä kaikilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus.

Mainio tuo sun termis "vittumainen maailma". Näin humanistin korvaan tuo kuulostaa kovin pessimistiseltä.

Kiusaus tarkoittaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa toista kohtaan. Väkivalta taas on toisen tietoista alistamista vasten tämän tahtoa. Tahtoo sanoa, että teko riippuu aina tekijästä.

Ja jos toi äskeinen höpinäsi tarkoittaa, että kersojen on opittava/ niitä on opetettava pitämään omaa puoltaan, niin olen edelleen pääosin eri mieltä. Sehän ei näet täydellisessä maailmassa olisi tarpeellista, mikäli itse kiusaamista ei tapahtuisi. Eikä kiusatulle saa antaa kuvaa siitä, että joskus on syytäkin tulla kiusatuksi. Muun muassa näiden asioiden takia olen sitä, mieltä, että toimenpiteet on kohdistettava suoraan kiusaajaan. Sinun mielestäsi se on sokeaa, mutta hei, tämähän on vissiin sitä keskustelua?

En väitä että jokaisella kiusatulla olisi sosiaalisten taitojen puutetta tai saati että kiusatuksi tuleminen olisi synti. Ihmiset saavat todellakin olla erilaisia,mutta jokaisella olisi silti olla hyvä olla jonkinlainen taito selviytyä eri tilanteissa.

Sä voit elää täydellisessä maailmassa ainoastaan mielikuvituksessasi, niin jospa ei sotkettaisi sitä tähän keskusteluun? Mielestäni vanhempien kuuluisi opettaa lapsilleen pitämään puoliansa. Vaikutat aikalailla idealistilta niin tällä kertaa keskustelu ei taida johtaa mihinkään.

Jotenkin minusta tuntuu etten tarkoittanut asennevammalla erilaisuutta.

Täällä on kyllä nyt tullut huippuväittämiä kiusattujen asennevammoista ja väkivallan loppumisesta väkivallalla. :D

Maailmanhan pitäisi tuon jälkimmäisen periaatteen mukaan olla varsin rauhallinen paikka, eikä sotien ja väkivallan kierteestä pitäisi olla tietoakaan. :)

EDIT: tuohon asennevamma-juttuun tulikin hieman valotusta.

En väitä että jokaisella kiusatulla olisi sosiaalisten taitojen puutetta tai saati että kiusatuksi tuleminen olisi synti. Ihmiset saavat todellakin olla erilaisia,mutta jokaisella olisi silti olla hyvä olla jonkinlainen taito selviytyä eri tilanteissa.

Sääli vaan, että lapsella, joka joutuu isomman oppilaan/porukan kiusattavaksi henkisesti/fyysisesti on yleensä kasvatuksesta riippumatta erittäin vähän työkaluja tilanteesta selviämiseen. Tunne-elämä kokee loukkaukset moninkertaisena aikuiseen verrattuna, ja fyysisesti alakynnessä ollessa nyt vaan ollaan alakynnessä.

Alaikäiselle tottakai voi ja pitää antaa eväitä pärjätä ikävissä tilanteissa, mutta vanhemmat ei edes kasvatuksella voi estää sitä mielipahaa, joka tilanteesta seuraa. Kyseessä on kuitenkin lapsi, josta tuntuu pahalta, ja joka pahimmillaan (lue: erittäin usein) nimenomaan kokee itsessään olevan tämän takia vikaa.

Sä voit elää täydellisessä maailmassa ainoastaan mielikuvituksessasi, niin jospa ei sotkettaisi sitä tähän keskusteluun?

Saattoi juu olla huonosti ilmaistu. Tarkoitin, että mielummin soisin lasta opetettavan lasta käyttäytymään hyvin ja ottamaan toiset huomioon, ja mikäli kaikki vanhemmat (tämä siis siinä ihannemaailmassa) näkisivät tämän eteen vaivaa, niin ongelma olisi sillä osittain hoidettu. Osittain siksi, että porukassa ne hönöilevät joka tapauksessa. Villipedot.

Mielestäni vanhempien kuuluisi opettaa lapsilleen pitämään puoliansa.

Tästä ollaan samaa mieltä. Syyt ja keinot saattaa vaihdella.

Vaikutat aikalailla idealistilta niin tällä kertaa keskustelu ei taida johtaa mihinkään.

Myönnetään. Tässä tapauksessa on mielestäni syytäkin olla idealisti.

Mutta tämä keskusteluhan on johtanut vaikka mihin. Ei se vääri oo!:)

mulla on lapsi, joka kävi aikoinaan koulua ja koka se oli ujo ,niin sitä kiusattiin . asia otettiin esille koulussa niin tämän kiusaajan vanhempien komentti että sattuuhan noita ja lapset on lapsia .eli heti puolustettiin omaa lasta. ainakin jos mun lapsi kiusaa toista otan kyllä heti puhutteluun.luin jostain että asia hoituu hyvin harvoin pelkästään pelkästään kiusatun ja kiusaajan vanhempien välillä.vaan koulu pitää otta mukaan kuvioon.

Jotenkin minusta tuntuu etten tarkoittanut asennevammalla erilaisuutta.

Asennevamma voi tarkoittaa monelle niin erilaisia asioita. Asennevamman nimiin voidaan laittaa esim. sellainen, että uskaltaa ajatella erilalilla asioista ja kertoa niistä muille. Asennevamma voi olla lasten maailmassa myös sellaista, että joku ei pidä samoista asioista.

Mutta tämä keskusteluhan on johtanut vaikka mihin. Ei se vääri oo!:)

Eihän tää keskustelu tosiaan pahasta ole. Pitäisi vaan jaksaa perustella väittämänsä niin tarkasti että muutkin ymmärtävät,tarkoitan tällä lähinnä omaa postaustani tähän threadiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom