Kiusatuksi tuleminen ei ole mikään synti, vaikka kohde olisikin keskivertolapsesta poikkeava. Sosiaalisten taitojen opettaminen on toki kaikille OK:thumbs: , mutta mulle ei uppoa tuo väitteesi "kiusatun asennevammasta". On katsos olemassa lapsia, jotka ovat aidosti arkoja tai hiljaisempia, riippumatta mistään asennekasvatuksesta. Ja se on ok. Ihmisten tulee saadakin olla erilaisia, eikä se saa johtaa kiusaamiseen.
Kiusaus tarkoittaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa toista kohtaan. Väkivalta taas on toisen tietoista alistamista vasten tämän tahtoa. Tahtoo sanoa, että teko riippuu aina tekijästä.
Ja jos toi äskeinen höpinäsi tarkoittaa, että kersojen on opittava/ niitä on opetettava pitämään omaa puoltaan, niin olen edelleen pääosin eri mieltä. Sehän ei näet täydellisessä maailmassa olisi tarpeellista, mikäli itse kiusaamista ei tapahtuisi. Eikä kiusatulle saa antaa kuvaa siitä, että joskus on syytäkin tulla kiusatuksi. Muun muassa näiden asioiden takia olen sitä, mieltä, että toimenpiteet on kohdistettava suoraan kiusaajaan. Sinun mielestäsi se on sokeaa, mutta hei, tämähän on vissiin sitä keskustelua?