Kotona harjoittelua vai salille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalpaha
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hei

Tämä onkin ensimmäinen posti tänne. En ole ikinä ollut oikein urheilullinen, mutta pari kesää sitten totesin, että saliharjoittelu on pirun mukavaa. Syystä ja toisesta homma kuitenkin jäi pariin kuukauteen. Nyt olisi tarkoitus aloittaa harjoittelu uudelleen. Ongelma on siinä, että olen aivan pirun itsetietoinen siitä, että olen pieni kaveri (pituuden puolesta) ja painot joilla saa puhtaita toistoja on ihan lastensarjaa ;)

Olen miettinyt kahta vaihtoehtoa:
1) Hommaan kotiin käsipainot ja jonku postimyyntipenkin. Luultavasti saisin tuplattua penkkituloksen kahdessa kuukaudessa (kyllä, aloitan niin alhaalta), jonka jälkeen voisi uskaltautua salillekin.

2) Purra hammasta ja uskoa että ketään ei oikeasti kiinnosta, millä painoilla joku kynäniska treenaa. Täällä ainakin näyttää olevan sen verran rentoa porukkaa, että voisin varmaan unohtaa jossain yläasteella hommatut ennakkoluulot salityyppejä kohtaan :-)

Joten,
Onnistuuko tuollaisilla postimyyntipenkeillä kyykkäys? Vaihtoehtoa 1 harkitessa katselin treeniohjelmia aloittelijoiden osastolla, ja kyllähän irtopainoilla ja penkillä saa ihan kattavan ohjelman, jos kyykyn saa mukaan. Ja ei, PowerRackia en toistaiseksi ala kyhäämään ;)

Ja vielä kysymys ravinnosta. Itsellä on tuota vararavintoa varastoitunut paljon suhteessa pituuteen. Miten se (teoriassa) pitäisi ottaa huomioon harjoittelussa / syömisessä? Voisin tietysti vetää paljon aerobista liikuntaa nyt, kun ei edes ole lihaksia minkä puolesta pelätä ;) mutta en ole mitään kestävyystyyppiä ja mielummin kulutan saman ajan salilla :-)

Kysymys on tosiaan teoreettinen; taidan joka tapauksessa vetää vaan perustreeniä aluksi, että saa tekniikan kohdalleen ja vähän tuntumaa, ja annan lihasten korvata rasvaa pikkuhiljaa.

Ketään ei tosiaankaan kiinnosta mitä sä salilla teet, joten huoli on ihan turha. Muistan kun itselläni oli sama huoli kun aloitin, mutta tajusin sen sitten ajan kanssa kun yli 110 kiloisena kiinnosti niin maan helvetin vähän mitä muut siellä tekee. Ymmärsi ja antoi rispektiä jokaiselle joka siellä painoja vatkaa.

Itse olen treenannut melkein aina kotosalla, eikä mitään valittamista.
Kyykky ei kaikissa penkeissä onnistu kun ei saa tankoa nostettua
tarpeeksi ylös, mutta MAVE, ym. onnaa hyvin.
Ostaa vaan tarpeeksi rautaa tankoon.

Jos lähellä on kuitenkin mukava ja "halpa" sali niin tottakai
sinne kannattaa mennä niin sitten ei ole painot tiellä kotosalla.
(ellei ole tilaa omalle "kuntosalihuoneelle")

Aina kunnon sali antaa paremmat puitteet treeniin ja jopa motivoi paremmin treenaamaan kuin kotona. Kotona helposti jää töllön ääreen tai jotain muuta tekemistä keksii kuin treenaamisen. Kun lähdet salille niin olet vain treeniä varten siellä ja niin ovat muutkin joten ei muita kiinnosta toisten tekemiset. Ja aina aloittelijalle olisi että kunnon laitteilla ja kenties pienellä opastuksella jopa aloittaisi treenaamisen että liikeradat tulevat heti alkuun oikein. Elikkä salille reilusti vaan!!

Mä en ymmärrä näitä juttuja. Oon aina ollut ruumiinrakenteeltani hoikka ja koskaan kukaan ei ole tullut sanomaan MISSÄÄN, että teet liian pienillä painoilla.

Kun alat käymään salilla, niin niitä katseita tulee, mutta kun aikas käyt säännöllisesti, niin ihmiset alkavat tunnistaa ja sitä kautta tulee hyväksyntää. Useimmille ns. vanhoille parroillekin jo muutaman kuukauden päästä viimeistään selviää, että tää jätkä treenaa tosissaan, eikä millään muulla ole väliä, joten hyväksyntää alkaa löytyä. Ehkä jopa juttelua alkaa syntyä.

Ihmiset kuitenkin loppupeleissä on niinkin sosiaalisia, että niitä lämmittää aloittelijoidenkin kehitys.

Niin, että salille vaan hampaita purren. Ei siitä kotona vatkaamisesta tule suoraan sanottuna anttilan kuntopenkillä hevon vittua.

Voihan sitä kotonakin reenata, mutta joku postimyynnin halpapenkki ja käsipainot eivät vielä riitä kokonaisvaltaiseen reeniin. Vähintään kyykkytelineet ja leuanvetotanko pitäisi olla ja riittävästi rautaa ja mahdollisuus vähän kolistellakin niitä. Eli ihan missään tyyliin oman huoneen nurkassa ei mikään järkevä treeni onnistu.

eli sinne salille vaan jos ei ole mahdollista jotain fiksua kotisalia laittaa pystyyn. Itse treenaisin varmasti kotona jos olisi esim. reilunkokoinen autotalli johon mahtuisin perusvehkeet.

Salille.
Kotona ei voi treenata ellei sitten ole aivan helvetin iso lukaali, jossa tyyliin parin auton autotalli on pyhitetty saliksi.

Kaikki ovat olleet aloittelijoita joskus. Salille vaan.

Ainakin minulta, sikäli mikäli kun pruukaan muiden treeniä tarkkailla (yleensä EVVK), aloittelija, joka treenaa oman tasonsa mukaisesti tehokkaasti, puhtaalla tekniikalla ja järkevillä liikkeillä, saa täydet pojot. Tietäähän sen itsekin, että jostain pitää aloittaa. Jos joku toisen liian pienistä treenipainoista häiriintyy, niin se osoittaa kyllä melkoista mielen tyhjyyttä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voin sanoa omasta kokemuksestani että itseänikin hieman jännitti ja ujostutti lähteä tuonne julkisille salille. Samoja ajatuksia pyöri päässä että kun on niin pienet painot, olen niin kynä ja tekniikka pitäis osata jne.Myöhemmin huomasin että ihan turhaan pelkäsin. Opettelin mahdollisimman tarkasti kaikki ja aloitin pienillä painoilla. Huomaat itseki muutaman käynnin jälkeen salilla että ei tässä ole mitään pelättävää! Ja voittaa kotitreenin 100-0.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom