Kotiviini

Kilju ketjun innoittamana tekee mieli itse tehdä omaa alkoholijuomaa :D ja aattelin kotiviiniä valmistaa.
Jos täällä on konkareita tällä alalla, mieluusti kuunnellaan vinkkejä, neuvoja, kokemuksia?

http://www.kotiviini.fi/

Tuolta olisin tilaamassa tarvikkeita: viini panimon, viinipakkauksen, lappoastian ja pulloja. Tarviiko mitään muuta?

:dance2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kerran olen juonu kotiviiniä. Se oli ihan hyvää, oikein vuosikertaa. Oli vuosia kellarissa. Siskon miehenkanssa pullo kumottiin ja elämäni kovin krapula oli sen jälkeen. Oksensin iltaan asti ja melkein tuli mahalaukku mukana. Aivan kauhea ,en koskaan juo mitään kotitekoista alkoholijuominkia.

Vajaa 40 pulloa olis tuolla raparperiviiniä:D Maku ei ole mikään kovin hyvä mutta ihan juotavaa kun vähän lantraa jollain mehulla. Maun pitäis parantua kunhan antaa pulloissa olla pari kuukautta. Saa sitten nähdä miten juotavaa se sitten on

Joskus jotain "punaviiniä" tehnyt sellaisesta valmispakkauksesta. Ihan juotavaa tuli.
Voisi taas joskus kokeilla...

Tämmönenkin keskustelunpätkä löyty täälltä...
Itsehän pullotin juuri 29plo selfmade luumuviiniä ja nyt ne saavat sitten sen pari kk olla tuolla kellarin pimeydessä valmistumassa ja odottamassa korkkaamista :P

Herätelläänpä tätä. Jos jollain on tiedos tuoreempi ja kirjoitetumpi threadi pakkikselta niin linkittäkää.

Itsellä toinen setti juuri tekeytymässä. Mukava vesilukon pulputus iloisena kuuluu tuolta eteisen kaapista :)

Eka setti oli sellanen, että siihen tuli 6 kg marja-aroniaa ja 1 kg pihlajanmarjaa. En käyttänyt mitään ylimääräistä enkä mitään valmis pakkauksia. Ihan vaan 5 kg sokeria ja 1 pussi viinihiivaa. Annoin käydä ihan loppuun enkä siis laittanu käymisen pysäytysaineita enkä kirkasteita. Tuli oikein mukavaa viiniä, 12 %, 25 litraa.

Tein marjojen kanssa silleen että vedin ne vähäisen vesimäärän kanssa ihan soseeksi ja sitten siivilän läpi suodatin mehun, painelin siivilän pohjaa vasten sitä massaa niin että sain siitä mahdollisimman paljon nestettä menemään mehuks. Sen jälkeen puristin käsin verkkopussissa vielä loput mehut irti siitä mäskistä. Monihan tekee viinin niin että laittaa vaan rikotut marjat sinne verkkopussiin käymisastiaan käymisen ajaks. Itse halusin kaiken irti marjoista, että tuli oikein superfoodia siitä viinistä :) Yksi hyvä konstihan on mehumaijalla höyrystellä se mehu ja tehdä siihen mehuun viini.

Tokassa setissä on 6 kg oman pihan omenoita, siivuina kuorineen, siemenkodat poistettu.Sitten siinä on marja-aroniaa 2 kg, ja pihlajanmarjaa 1kg. Samaan tapaan soseutin kannussa nuo ainesosat. Ja tein tän tokan setin sen edellisen "pohjaliemiin" eli ei tarvinnut lisätä hiivaa. 5 kg on taas sokeria.

Olen tykänny tehdä silleen että laitan sokerin vähä osissa, 2 kg aloitukseen ja sit seuraavina päivinä lisää ja laitoin viidentenä päivänä viimeisen kilon ja samalla vesilukko kiinni. Tällä tavoin saa pidennettyä käymisaikaa ehkä? Myös mehun kanssa voi pelata, eli aloittaa vaikkapa sillä että on mehumaijalla tehtyä mehua 10 litraa, ja ekana päivänä laittaa siihen 5 litraa vettä plus 2 kg sokeria, sitte aina lisää 5 litraa vettä ja sokeria, muutamien päivien välein kunnes on esim se 25 litraa mehua käymässä.

Yksinkertaisin keinohan on lyödä vaan ekana päivänä kaikki neste ja hiiva ja sokeri sinne ja antaa käydä. En tiedä onko siten tehtynä lopputulos yhtään kummempi kuin tuolla yllä mainitulla kikkailulla. Uskoisin että suurin vaikutus saadaan sillä että miten ne raaka-aineet hyödynnetään, eli kuinka paljon niistä saadaan makua ja väriä ja nektarii irti..

Halpa ja hauska harrastus, sokeri maksaa jotain 0,80 euroa kilolta..ja kaikki marjat oli omasta takaa. Eli tokas setis tulee 25 litralle viiniä hinnaks jotain yhteensä 4 euroa..ekas setis muutaman euron enempi kun siihen piti ostaa se viinihiiva. Ja aloituskuluina käymisastia plus vesilukko maksoi tarjoustalos 13,90e.

Tossa linkki jonkun "oldschool" viinin tekijän sivulle, sieltä otin itse inspiraatioo ja oppia tähän ja kivasti meni. kotiviini

Tein edellisen setin pelkistä punajuurista. Käyttäminen kahteen kertaan ja reilusti sokeria sekaan lopuksi -> sherry.

Odottelen vielä hetken ennenkuin teen seuraavan satsin, että päästä valuu pois moiset ihan saakutin typerät ideat. Voitte uskoa millainen maku tuossa oli.

Hyvä topic. Kotiviiniharrastukseen päädyin tämän vuoden puolella ja kolme satsia tuota on tullut valmistettua. Yksi satsi on sisältänyt aina 18-20 litraa viiniä lappoamisten jälkeen. Ensimmäinen, jota ikinä valmistin, oli Preston vadelmaviiniä. Kävi kokemattomalle kotiviininjuojalle päähän kuin metrinen halko :D Sokeria tuohon meni 6 kg joten aika vahvaa tuli. Toka satsi oli valkkaria, Preston Lieblingiä. Siihen laitoin 4 kg sokeria, joten ei tullut kauhean vahvaa, tuolla pääsikin juuri sopivanlaiseen humalatilaan eli ei övereitä eikä sammumisia ennen aikojaan. Viimeisin valmistunut erä oli Preston metsämarjaviini. Sitä on vieläkin 9 ja puoli pulloa jäljellä, heinäkuussa noita pullotin jotain 26-27 pulloa joten ihan mukavasti ovat jäljellä olevat saaneet kypsyä pulloissa verrattuna aiempiin viinieriin :D Noista kaikista valmistamistani viineistä on tullut kavereilta palautetta, että menisivät Alkon tuotteista läpi.

Myös kiljua on tullut valmistettua kolme erää tämän vuoden puolella, mutta ei siitä sen enempää.

Pitikin kysymäni että saako noista kotiviineistä maultaan vastaavia kuin Alkon tuotteista? Edes sinne päin.. Saattaisin kokeilla jotain valmispakettia, ja myöhemmin hifistellä enemmän itse. Mutta jos maku on kauheaa kuraa, niin mieluummin maksan jatkossakin Alkon kiskurihinnat. Tarkoitus olisi tavoitella jotain seurustelu ja tenutustason kotiviiniä..:kippis1:

Joo kyllä valmispaketteja kannattaa ainakin kokeilla. Ja seurustelu/tenutasoon omatekoiset viinit menevät erinomaisesti. Ja luonnollisesti kannattaa pohtia niitä omia lempijuomia ja valita valmispakkaus niiden pohjalta. Jos tykkää mansikan makuisista juomista, kokeilee mansikkaviiniä, jos tykkää vadelmasta niin vadelmaviiniä jne. Sokeria 4-6 kg sen mukaan tykkääkö normaalivahvuisesta viinistä vai haluaako sen nousevan päähän kuin metrinen halko. Jälkimakeutus tai sen pois jättäminen sen mukaan, tykkääkö enemmän makeasta vai kuivasta. Minä en jälkimakeuttanut ainuttakaan noista kolmesta viinisatsista koska tykkään enemmän kuivasta viinistä.

Kyllä niistä ihan hyviä saa kunhan panostaa ihan kaiken puhtauteen tosissaan ja jaksaa antaa olla sen puolen vuotta rauhassa.

No tenutusviinille riittää huomattavasti vähempi.

Pitikin kysymäni että saako noista kotiviineistä maultaan vastaavia kuin Alkon tuotteista? Edes sinne päin.. Saattaisin kokeilla jotain valmispakettia, ja myöhemmin hifistellä enemmän itse. Mutta jos maku on kauheaa kuraa, niin mieluummin maksan jatkossakin Alkon kiskurihinnat. Tarkoitus olisi tavoitella jotain seurustelu ja tenutustason kotiviiniä..:kippis1:

Makuasioita, mutta kyllä omat kokemukset on hyviä. Et ns "korkealta tipahda" vaikka kokeilet.. kyllä tuo oma eka viini on oikein hyvää omaan makuun. Sitä makua jotkut miksaa sillä että käyttää käymisen pysäyttäjää, ja lisää siinä vaihees sokeria. Kun ilman käymisen pysäyttäjää alkaa käyminen uudestaan jos laittaa lopussa lisää sokeria, eli lopputulos on aina se että kaikki sokeri on palanu pois. Tuossa mun linkissä tuo Eric-setä on pysäyttänyt käymisen laittamalla viinin kylmään. Eli hänen mukaan on mahdollista jättää vähä makeutta viiniin ilman käymisen pysäyttäjiä. Itse vähä jotenki epäilen.

Riippuen vähä missä päin suomea asut ja millaisia pakkasia on ollut, niin vielä ehkä pihlajanmarjat olis poimittavissa...se on ihan hyvä lisä, tuo kirpeyttä. Ja omenat on kova sana kans, mutta ne taitaa olla jo jäätynyt piloille. Mitä pahemman makuinen omena sitä parempi viiniin. Marja-aronia on kans sellanen mikä mun mielestä kestää pienii pakkasiakin. Itse poimin tähän viimeisimpään settiin aroniat ja pihlajanmarjat sekä omenat tilanteessa jossa oli jo ollut yöpakkasia.

Ota tuolta eric-sedän sivulta oppia..:) tuttujen ja sukulaisten pakastimis voi olla ylimääräistä pakastettua marjaa..siihen vähä kylkeen pihlajanmarjaa ja jos saat jostain lainaan tai omistat mehumaijan niin itse suosittelisin tekemään sillä mehun. Toinen vaihtoehto on tuo mun aiemmas viestissä kuvailema soseutus ja "kylmäpuristus"...itse en valmispakkauksiin meinaa sekaantua, mutta kyllä niilläkin moni on hyvää viintä väsänny.

Pistäkää raporttia tähän ketjuun jos päädytte kokeilemaan..kiva seurata miten setti etenee.

"Kahdeksan vuoden tauon jälkeen aloitin jälleen viininteon. Kesti hetken ennen kuin "asia kypsyi" sille tasolle että "tuumasta toimeen". Syynä lähinnä se shokki jonka sain kun huomasin miten entinen vaimoni käyttäytyi viinin (alkoholin) kanssa.
No, nyt se viininteko sitten taas alkoi."

Eeric-sedän sivulla on hauskaa läppää :) siellä siis alempana toinen viinipäiväkirja, harrastus ollut ilmeisesti hetken tauolla välillä :) kotiviini

BACCHUS Oakmore Red lähtee huomenna pörisemään. Parasta ennen päivä on mennyt kun oli piilossa hyllyn takaosassa, mutta eipä tuo ennenkään ole haitannut.

Mulla on käyny jo 12 päivää..vähä jo on harventunut vesi lukon porina mutta yhä käy..mahtaa tulla hyvää viiniä..

Viini kävi viidessä päivässä loppuun kun en tarkastellut, vahvuudeksi tuli siis noin 11%. Aika hyvää jo näin kypsymättömänä, taidan jättää tanniinipussin lisäämättä kun on sopivan kepeää seurajuomaa. Väri on kyllä aika vaisu, olisi pitänyt hivenen pistää mustikkaa sekaan.

Törsäsin vähäsen ja ostin pumpattavan lapon. Ihana härveli, ei enään imeskelyä.

Meikällä onnistunein viini siitä, kun kaveri lykkäs mulle viitisen litraa karviaisista keitettyä mehua. Saattoi olla enemmänkin. Vettä lisää satsiin muutama litra. Normiviinipakkauksen käytin siihen ja muistaakseni maltillisen sokerimäärän, oisko ollut kilon paikkeilla. Maku oli kuin valkkaria. Nyt valkkarit pulloissa Tallinnasta. Todellisuudessa valkkari on alkoholijuomista perustavaraa kohdallani.

En ymmärrä. Pari litraa omppupomppua kadonnut johonkin valmistusvaiheessa.

omppupomppu.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom