Kotiviini

Hehe, mulla on yks pullo tuttavan tekemää kotiviiniä, sain sen joskus kolme vuotta sitten enkä ole uskaltanut avata... Tuskin ikinä uskallankaan, varmaan maukasta :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viime viikon maanantaina laitoin elämäni neljännen kotiviinisatsin käymään. Kyseessä oli Vinesse Mooselin valmispakkauksesta tulevaa valkoviiniä. Tuota ennen en ole koskaan aiemmin kokeillut valmistaa kotiviiniä muista kuin Preston valmispakkauksista. Sokeria satsiin meni 4 kg. Yli viikon verran on tuo viini nyt käynyt ja tällä hetkellä vesilukon pulputustahti on senverran hidasta että viikonloppuna lienee seuraava vaihe edessä eli käymisen pysäyttäminen ja kirkasteiden lisääminen viiniin.

BACCHUS Oakmore Red lähtee huomenna pörisemään.

Tunnustan tohelointini, olin unohtanut lisätä hapon. Lisäksi kun jätin tarkoituksella tanniinit lisäämättä niin maku on melkoisen ohutta. Seljankukka maistuu aika voimakkaasti, mutta on vähän liiankin helppoa lipitellä kun yhden (lue: kaksi) pullon kokeeksi maistoin.

Viime viikon maanantaina laitoin elämäni neljännen kotiviinisatsin käymään. Kyseessä oli Vinesse Mooselin valmispakkauksesta tulevaa valkoviiniä. Tuota ennen en ole koskaan aiemmin kokeillut valmistaa kotiviiniä muista kuin Preston valmispakkauksista. Sokeria satsiin meni 4 kg. Yli viikon verran on tuo viini nyt käynyt ja tällä hetkellä vesilukon pulputustahti on senverran hidasta että viikonloppuna lienee seuraava vaihe edessä eli käymisen pysäyttäminen ja kirkasteiden lisääminen viiniin.
Ja nyt se on pullotettu. Aivan kirkasta! Yhden pullon olen tänään sitä nauttinut ja lisää vedän kokoajan ja nyt on erittäin rento olo. Hyvin samankaltaista kuin Preston Liebling-viini.

Kotiviineissähän Sprite on paras kaveri. Ei sitä nuoruusajan herukkaviiniä olisi muuten saanut alas kukaan. Paitsi ehkä joku paatunut tenukeppi lähimetstästä.

Täälläpäin pistettiin viimeksi eilen kotiviinit käymään. Viides kerta elämässäni kun laitan kotivinit käymään ja toinen kerta kun kyseessä on Preston Liebling -valmiste. Laitoin tuota koska oli halpa valmispakkaus ja muutenkin siitä jäi positiiviset muistot kun sitä viimeksi join viime vuonna suunnilleen näihin aikoihin.

Mistäs syystä kotiviinikeskustelu on hiljentynyt näin tyystin :D Minun olisi tarkoitus pullottaa huomenna satsi Preston valmispakkauksesta tehtyä omenaviiniä. Aiemmin olen valmistanut Preston vadelmaviiniä, lieblingiä ja metsämarjaviiniä. Vinessen valmispakkauksista kokeiluun on mennyt mooseli. On äkkiseltään vaikeaa sanoa, mikä noista mainituista maistui selkeästi parhaalta, mutta kyllä niukkaan voittoon nostaisin kuitenkin metsämarjaviinin, jota on kypsytetty pulloissa usean kuukauden ajan.

Kesällä valmistin myös alkoholijuomaa, jossa oli 4 kg:n edestä appelsiinejä ja sitruunoita, mutta valmistus pikahiivan avulla, eli esim. käymisenpysäyttäjää tai kirkasteita ei käytetty lainkaan. Vaikka se tehtiinkin ns. laillisesti eli käytettiin kokonaisia hedelmiä niin maku muistutti kuitenkin enemmän kiljua kuin kotiviiniä, kiitos pikahiivan. Muistutti hieman simaa maultaan.

Ei ole vielä tullut vastaan noista valmisviinipakkauksia semmoista, mistä olisin pitänyt.

Muutaman viikon ollut St. PETERS Cream Stout pulloissa, en ole vielä uskaltanut maistaa. Tällä hetkellä pulputtaa FESTIVAL Father Hooks Best Bitter.

Kun tuo on pullotettu niin lahjoitan yli kaksikymmentä vuotta palvelleen käymisastian pois ja hankin FastFermentin.

setit.jpg

Hei, mulla olisi monta käymispönttöä, korkkeja, korkituslaite, lappo jne. roinaa. Olleet mukana vuosia ja kellarista kellariin muutettu. Saa ilmaiseksi hakea Karakalliosta Espoosta alkuviikosta tai lähtee roskiin.

Ei pysty elämään ilman pulputusta, tilasin FastFermentin.

Kai tässä projektissa vielä jokin asia voi mennä ketuiksi. Tähän asti yhtä tragediaa.

Mutta lopputulos melko hyvää. Seuraavaan settiin hienosäätöä lekalla niin tiedossa entistäkin parempaa herkkua.

Muntonssin Imperial stout lähti pörisemään. Pistin vain 15 litraa nestettä, että saa vähän potkua.

Jälkimaustamiseen herkulespellettejä.

Välillä on tullut tehtyä kaikkea kiljun, kaljan ja viinin väliltä. Nyt pistin vapun kunniaksi ämpärillisen simaa porisemaan. 1.5kg sokeria sitruunahapolla invertoituna, 2 sitruunaa viipaloituna, 50g hiivaa yht. 8 litraan. Kun käyminen on valmis, laitan liivatetta sekaan ja sakkautan sen kylmässä, lisään ½kg fariinisokeria makeutukseksi ja sitten se on valmis.

Stoutin voisi pistää pulputtamaan kunhan löytää jostain kannen tiivisteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom