Kotiteatteri-asiaa

Ikä
38
Kun tuollaista kotiteatteria ajattelin hommata, enkä niin innostu sellaisesta valmiista pienestä kotiteatteri-paketista(haluun kunnon kajarit :rock: ja vähän oon kuullu negatiivista palautetta noista pikkupaketeista). No, jos hommaan vähän isommat vehkeet ni voisko esim. ostaa ensin pelkät etukaiuttimet, subbarin ja viritinvahvistimen ja vasta myöhemmin etu-ja takakaiuttimet? Vai olisiko järkevää ostaa koko kaiutinsetti samaan syssyyn? Onko etu-keski-ja takakaiuttimien tärkeää kuulua samaan "sarjaan" tai ainakin olla samanmerkkisiä? Nyt vielä asustelen porukoitten kanssa omakotitalossa, mutta pian tulee lähtö kerrostaloon, niin onko toi subbari fiksu/tärkeä ostos ensinkään, kun ei siellä kerrostalossa( tietysti naapureista riippuen :) ) varmaankaan voi kauheesti basson kanssa pelata? Jos jaksatte niin suositelkaa joitain hyviä etukaittimia( tai koko settejä jos mielestänne kannattaa ostaa kerralla kaikki) ja viritinvahvistinta. Mielellään ostaisin ihan täältä Suomen puolelta. Hintaluokasta nyt sen verran että en nyt varmaan mitään ihan huippuvehkeitä tarvii, mutta ihan kunnolliset kuitenkin. Ja vielä yks, että mihin noista vehkeistä nyt alussa kannattais eniten satsata? Kyllähän niitä tulee varmaan vuosien mittaan vaihdeltua, mutta kuitenkin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KYllähän sitä voi ostaa ihan etukajarit ja subbarin, myöhemmin sitten ostaa keskikajarin ja takakajarit. Itse tein näin ja olen ollut tyytyväinen.

Olisihan se hyvä jos kajarit olisivat samaa merkkiä ja malli lähes sama. Tällöin äänenlaatu on ainakin lähes samanlainen joka kajarista. Tosin voihan sitä muitakin merkkejä/malleja sekoitella, mutta varmaan hyvä olisi jos voisi testikuunnella, ettei tule pahoja yllätyksiä ja harmonia mene piloille.

Kotiteatterissa voi panostaa ihan kaikkeen kuinka paljon vain haluaa, mutta varmasti kannattaa panostaa kaikkein eniten etukajareihin, niistä tulee suurin osa äänistä, eli jos kuuntelet musaa ja kattelet leffoja. Tosin leffojen kattelussa keskikajarin tärkeys kasvaa paljon, koska puheet tulevat sen kautta. Itse en ole pitänyt takakajareiden merkitystä niin suurena kuin etukajareiden ja keskikajarin, koska sieltä tulee yleensä sellainen taustahölinä, viuhahdukset jne. Mutta ei kuitenkaan kannata ihan paskoja taakse ostaa verrattuna eteen.

Kaiutinsettinä saattaisit saada edullisemmin, mutta se riippuukin sitten myyjästä, että suostuuko myymään halvemmalla. Jos tarvitset monikanava systeemiä paljonkin, niin sittenhän kannattaa ostaa kaikki kajarit kerralla.

Itselläni ei ole kokemusta kerrostalossa subbarista, joten jätän asian sikseen. Kokeneet kommentoikaa!

Katsot itsellesi sopivan budjetin ja pyri ostamaan tasavertainen kokoonpano, eli ei kannata ostaa huippu vahvaria ja huonompia kajareita, vaan ennemmin tinkiä vahvarin laadusta ja ostaa paremmat etukajarit. Vahvistintakaan ei kannata ostaa ihan mitä vaan. Kannattaa lueskella testejä, netistä niitä löytyy kasoittain...

Ei kannata tarttua heti ensimmäisen liikkeen vaihtoehtoihin vaan käydä useat liikkeet ja kysellä kaikilta myyjiltä samoja asioita, sillä itse olen huomannut, että asiantuntevuus on hyvinkin erilaista...

Tsekkaa tämä foorum (täältä saat varmasti asiaan kuin asiaan vastauksen) http://www.dvdplaza.fi/forums/index.php

Ps. vanhemmat ostivat sellasen anttila paketin, jossa on kaikki kajarit ja subbari ja vahvistin/DVD-soitin samassa, niin täytyy sanoa, että jos on hieman "kuuro" äänenlaadun suhteen niin hintalaatusuhde on aivan kohdallaan. Paketti maksoi muistaakseni 169e, joten ei todellakaan hinnalla pilattu!!! Tämä siis vain jos haluua tinkiä laadusta ja säästää rahaa.

Edellisen kanssa samoilla linjoilla. Äänenlaadun kannalta suositellaan, että kaiuttimet laitettaisiin samaa sarjaa, koska erimerkkiset kaiuttimet saattavat soida hieman eri tavalla. Voithan ostaa ensin pelkästään etukaiuttimet ja sitten laittaa samaa sarjaa olevat etu- ja takakaiuttimet myöhemmin. Esim. "Tannoy Fusion" sarja on kohtuuhintainen ja hyvin soiva setti. Siitä ostat ensin Tannoy Fusion 2:set (reilu 300e/pari) etukaiuttimiksi ja myöhemmin voi laittaa keski- ja takakaiuttimet kun on paalua lisää.
Mulla itsellä on 5x80w vahvistin & Sonyn kaiutinsarja. 5kpl samanlaisia pikkukaiuttimia ja 10" aktiivisubbari. Ääni kuulostaa tosi puhtaalta ja hyvältä. Asun kerrostalossa, mutta harvemmin tulee isolla soitettua. Sanoisin, että subbari on leffakäytössä ihan pakollinen lisä ja muusikin kuuntelussakin ihan mukava. :) Musiikkia kuunnellessa säätää vaan sen subbarin sopivan pienelle, ettei naapurit häiriinny kovin pahasti. Vahvariksi hyvä vaihtoehto on esim. Pioneer VSX-915 S. irtoaa n. 350e suomesta. Toki kannattaa vertailla hintoja ja käydä kuuntelemassa useampaa mallia, niin löytää sen mieleisen ja omalle lompakolle sopivan setin.

Hynkkä sanoi:
Sanoisin, että subbari on leffakäytössä ihan pakollinen lisä ja muusikin kuuntelussakin ihan mukava. :)
Todellakin, äänentoisto ilman subbaria on kuin auto ilman renkaita. Niin se vaan menee. Muutenkin kannattaa ottaa bassot subbarista eikä etukajareista, näin saadaan nautittavaampaa ja puhtaampaa ääntä.

Hynkkä sanoi:
Vahvariksi hyvä vaihtoehto on esim. Pioneer VSX-915 S. irtoaa n. 350e suomesta.
Itselläni on Pioneer VSX-D814 (915 on vain uudempi ja hienompi malli) ja täytyy sanoa, että todella tyytyväinen olen ollut. Ennen oli joitain vuosia vanha Kenwoodin vahvari (DD 5.1) ja kun laitoin pioneerin tilalle, niin täytyy sanoa, että en ikinä olisi uskonut äänen muuttuvan niin paljon!!! Itse ainakin suosittelen tuota Pioneeria.

Kerrostalo ja subbari ei tosin ole mikään paras mahdollinen yhdistelmä. Kannattaa melkein ensin ottaa selvää naapureista ja vasta sitten hommata subbari. Riippuu tietenkin aika paljon elokuvista mitä katsot että onko tuo subbari aivan must hankinta muutenkaan ensimmäisenä.

Itse ostaisin hyvät etukajarit ja keskikaijuttimen ensimmäisenä, koska subbari on mielestäni suht kallis (hyvä sellainen) saa siitä jääneellä rahalla todella ison parannuksen noihin etummaisiin kaiuttimiin. Säästyy vielä naapurisopu jos on ikäviä naapureita.

Itse olen kerran käynyt kaverin naapurin luona kuuntelemassa subbaria naapurin asunnossa ja se ei kuullostanut kovin kivalta (joku sotaelokuva oli pyörimässä), he tekivätkin sitten sopimuksen ettei subbaria ollenkaan klo 10 jälkeen.

itselläni on subi kerrostalossa, kyllä sitä voi ihan käyttää jos
-talo on kohtalaisesti eristetty (eli siis 90-luvulla rakennettu)
-naapurit eivät ole mulkkuja
-et ole itse mulkku :)
-osaat käyttää tervettä järkeä

alppix sanoi:
Kerrostalo ja subbari ei tosin ole mikään paras mahdollinen yhdistelmä. Kannattaa melkein ensin ottaa selvää naapureista ja vasta sitten hommata subbari. Riippuu tietenkin aika paljon elokuvista mitä katsot että onko tuo subbari aivan must hankinta muutenkaan ensimmäisenä.

Itse ostaisin hyvät etukajarit ja keskikaijuttimen ensimmäisenä, koska subbari on mielestäni suht kallis (hyvä sellainen) saa siitä jääneellä rahalla todella ison parannuksen noihin etummaisiin kaiuttimiin. Säästyy vielä naapurisopu jos on ikäviä naapureita.

Itse olen kerran käynyt kaverin naapurin luona kuuntelemassa subbaria naapurin asunnossa ja se ei kuullostanut kovin kivalta (joku sotaelokuva oli pyörimässä), he tekivätkin sitten sopimuksen ettei subbaria ollenkaan klo 10 jälkeen.

Ei sitä subbaria tartte täysillä huudattaa. Sen voi laittaa pienemmällekin ja silti tulee syvyyttä äänentoistoon ja ei edes naapurit häiriinny.

Kiitos kaikille. Lisää vaan vinkkejä. Onko noi Tannoy Fusion kakkoset hinta/laatu suhteeltaan hyvää luokkaa? Onko parhaasta päästä? Tuleeko mieleen parempia samaa hintaluokkaa olevia? Wharfedale Diamond sarja? Entä onko toi Pioneer VSX-D814 hyvä vahvistin tohon hintaluokkaan? Tai että tuleeko mieleen muita hyviä vaihtoehtoja?

Raven sanoi:
Ei sitä subbaria tartte täysillä huudattaa. Sen voi laittaa pienemmällekin ja silti tulee syvyyttä äänentoistoon ja ei edes naapurit häiriinny.
No tärkeintähän tuo subbari on säätää siten, että koko äänijärjestelmän taajustoisto on tasainen (tai siten kun sen kohtuu tasaiseski saa huoneessa). Leffoissa tästä asiasta voi tietenkin hieman joustaa, kun monet leffat pukkaa ihan järkyttävällä äänepaineella kamaa subi kanavaan. Musiikissa toi tasaaminen on kyllä sitten elinehto.

RapidAid sanoi:
tarkotin siis Pioneer VSX-915
Mielestäni on, Itse ostaisin joko tuon tai jonkun samanhintaisen Sonyn. Kun itse ostin 814 mallin, niin kattelin testejä ja sony oli saanut :5:. Joten tuskin Sonykaan on huono (tosin en muista mikä malli). Mutta jos päädyt tuohon 915 niin et varmasti kadu ostostas!

metalman sanoi:
itselläni on subi kerrostalossa, kyllä sitä voi ihan käyttää jos
-talo on kohtalaisesti eristetty (eli siis 90-luvulla rakennettu)
-naapurit eivät ole mulkkuja
-et ole itse mulkku :)
-osaat käyttää tervettä järkeä

Näin. Ite kuuntelen yleensä järkevillä voluumeilla ennen kymmentä. Tai sitten vain vähän aikaa kerrallaan niin ei naapurit ehdi kyrpiintyä. Pitäähän sitä välillä naapurien huumorintajua kokeilla. Tuli tuossa toissaviikonloppuna katottua LOTR EE kaverien kanssa läpi siinä aamu 10 ja ilta 9 välillä ja seinät tärisi varmaan naapurirapussakin. Ei ole ainakaan vielä kukaan maininnut asiasta..

Newton sanoi:
Ei ole ainakaan vielä kukaan maininnut asiasta..

Tahtoo vaan olla, että eivät kerro suoraan sille joka luukuttaa, vaan taloyhtiöön jne.

Onko siinä eroja, että minkä vahvistimen hankkii minkäkin kaiutinsetin kanssa? Vai toimiiko hyvä kaiutinsetti aina hyvin hyvän viritinvahvistimen kanssa? Vähän oon nyt nimittäin tullut siihen tulokseen( siis ihan näin ensivaikutelma vaan ), että Tannoy Fusion 2 kaiutinsarja voisi olla ihan hyvä yhdistelmä ton Pioneer VSX-915 S:n kanssa. Vai tietääkö joku miten noi mahtaa toimia yhdessä? Mitenkäs toi subbari sitten. Kattelin tänään tollasta kymppituumasta Audio Pro B1.36 subbaria( Oli muuten tekniikan maailman joku testivoittaja ). Mahtaako olla hyvä kapistus kun saisin sen suht hyvään hintaan? Onko jollain siitä kokemuksia? Kiitos jälleen!

Totta vahvistimeen ja kaiuttimiin kannattaa panostaa. DVD-soittimissa ei nykypäivänä hirveitä eroja ole. Ellei nyt osta jotain ihan nitsunatsu merkkistä.

Kaiuttimet kotiteatteriin ehdottomasti 5 kappalta täysin identtisiä kaiuttimia. Näin äänimaailma on jokapuolella täysin identtinen. Vertaa että auto ajaa ohi ja edestä tullessaan ääni on mahtava moottorin pörinä ja taakse mennessä jos se ääni muuttuu muoviseksi ja heleäksi, niin kyllä se vähän harmittaa.

Vahvistimeksi en suosittele mitään 6.1 tai 7.1 vahvistinta, vaan 5.1 riittää pitkälle. Eihän noita 6.1 tai 7.1 leffoja edes ole varmaan montaakaan. Eli turhaa rahastusta nuo isommat.

Vahvistimeksi suosittelen kotiteatterikäyttöön Harman/Kardon, Yamaha, sekä Sony. Sonylta saa unohtaa ne muoviset halpamallit. Harman ja Yamaha on ehkä parhaimpia. Vahvistimien hintoja kannattaa katsoa saksasta, jossa osa merkeistä on melkolaillakin halvempia.
www.technikdirekt.de
www.mediacheckpoint.com
Näistä hyviä kokemuksia.
Sekä "epäviralliselta" maahantuojalta suomesta www.hifikrug.fi (Helsingissä eerikinkadulla)

Subbariasiasta on turha taistella. Omasta mielestäni se kuuluu leffoihin, muttei musiikkiin. Ehkä vähän on musiikkimaustakin kiinni.

Vielä sellanen, että jos nyt hommaisin etukaiuttimiksi noi tannoy fusion kakkoset niin mitkä mä sitten myöhemmin ottaisin keski-ja takakaiuttimiksi? Tai että mitkä on noitten etukaiuttimien kanssa samaa sarjaa?

RapidAid sanoi:
Kattelin tänään tollasta kymppituumasta Audio Pro B1.36 subbaria( Oli muuten tekniikan maailman joku testivoittaja ). Mahtaako olla hyvä kapistus kun saisin sen suht hyvään hintaan? Onko jollain siitä kokemuksia? Kiitos jälleen!
On varmasti todella hyvä subbari! Itselläni on Audio Pro B1.35 kirsikkana ja on hintalaatu suhteeltaan erinomainen. On testivoittaja. Joten voin sanoa, että hyvää subbaria olet havittelemassa!

ps. itse en kyllä tarttee yhtään enempää jytää, b.1.35 antaa kivasti. Antaa tarpeeksi alaskin, joskus subbarista ei kuulu mitään ja ovi vain tärisee huoneen toisessa päässä. :) Ja b.1.36 on 50w tehokkaampi. Milläpä hintaa saisit sen subin?

jalat sanoi:
Omasta mielestäni se kuuluu leffoihin, muttei musiikkiin. Ehkä vähän on musiikkimaustakin kiinni.
Toi kyllä pisti silmään, aika jännä näkemys! :eek:

Jos sulla vaan siinä lähistöllä on yhtäkään palvelevaa liikettä ni kannattaa mennä oman leffan/musa cd:n kanssa sinne ja pistää koekuunteluun. Ei se tietenkään vastaa sun kotioloja mut antaa jonkinlaisen kuvan siitä miltä se kuulostaa. Siinä on sit helppo vertailla kun voi vaihtaa nopeesti paria kolmeeki kaiutinvaihtoehtoo lennosta..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom