Kotisivut yksityisyrittäjälle

Ikä
43
Haetaan hyvää ratkaisua yksityisyrittäjän kotisivujen tekoon. Vaihtoehtoina olisi tehdä itse (perus atk-taidot, sivuja en ole ikinä tehnyt) tai teetättää jollain ulkopuolisella.

1) Kannattaako tehdä itse ja jos kannattaa niin missä?

2) Jos teettää ulkopuolisella niin paljon sivujen teetättäminen yleensä maksaa?

3) Paljon kotisivuista kannattaa maksaa/kk?

Sivujen ei tarvitse olla laajat, mutta jotakin perustietoa tuotteista ja palveluista niiden tulee tarjota yhteystietojen lisäksi. Sivut tulevat talojen lämmitysjärjestelmistä vastaavan yrityksen käyttöön. Netissä on ilmeisesti palveluita tämmösille porupeukaloille kotisivujen tekoon ilman mitään taitoa.

http://www.kotisivukone.fi/ Tommosesta kuulin ainakin tänään radiossa. Kannattaako tosta maksaa 20€/kk? Ihan kohtuu näköisiä sivuja tuoltakin löytyy mitä esimerkkisivuja katselin. Ja laskuri kuuluu peruspalveluihin millä voi seurata että paljon ihmisiä sivuilla oikeasti käy. Tolla voisi vaikka aloittaa ja jos homma saa yhtään tuulta alleen niin teettää vaikka vähän myöhemmin sitten kunnon sivut jos niistä hyötyä olisi. Aluksi ei siis tavoitella kuuta taivaalta vaan pyritään saamaan yksi markkinointikanava lisää pienyrittäjälle. Kannattaako itse siis yrittää tuon kotisivukoneen kautta vai ei? Tai löytyykö vastaavia mutta parempia palveluita mistään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota kautta yrityksennimi.fi -verkkotunnuksen varaaminen maksaa 70€. Voiko tuon verkkotunnuksen varata jotain kautta merkittävästi halvemmalla?

Se maksaa, että sivut ovat palveluntarjoajalla. Itse sivuista ei minusta kannata maksaa kuin könttäsumma. Sivut on hyvä olla sellaiset, että niitä osaa itse päivittää tarpeen mukaan.

Itse "painin" saman ongelman kanssa, kun vanhempien pienyritykselle piti saada kotisivut. Päädyin tekemään sivut itse käyttäen kotisivuissa valmista vapaaseen lähdekoodiin perustuvaa pohjaa. Noita valmiita pohjia, joita saa vapasti käyttää on netissä tarjolla pilvin pimein ja jos yhtään jaksaa nähdä vaivaa, niin suosittelen tekemään itse sivut jonkin sopivan pohjan avulla. Siinä säästää heti satoja euroja.

Itse olin joskus yläasteella ja lukiossa käynyt pari basic html-kurssia, joten paljoa ei kokemusta ollut. Tosin ei tuommoisen perusasiat sisältävän asiallisen näköisen kotisivun tekeminen mitään rakettitiedettä ole, joten homma ei loppujen lopuksi hankala ollut.

Itse kun katselin noita hintoja, niin jostani muutamasta sadasta eurosta ylöspäin oli hinnat. Päivittäminen olisi maksanut tietenkin erikseen tietyn kk-maksun. Elisa myy suht sopivia yrityspaketteja, joiden mukana saa www.xxxx.fi osoitteen, palvelintilaa ja yhden sähköpostiosoitteen.

Kannattaa tutustua ainakin http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Kotisivun_teko&sivu=Johdanto
sivustoon, tuolta ainakin ite sain paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita koskien esim noita valmiita kotisivupohjia.

Ja esim tuolta http://www.oswd.org/designs/browse/ löytyy noita sivupohjia, joita saa vapaasti ladata ja muunnella.

Itse käytin/käytän html-editorina Macromedia Homesitea. Helpottaa ja selkeyttää sitä sivujen tekoa ja editointia hyvin verrattuna niiden värkkäämiseen tuon pelkän notepadin kanssa.

Ja Googlella on "Google analytics" -niminen palvelu, johon voit rekisteröidä omat kotisivusi ilmaiseksi ja pääset seuraamaan miten sivuilla käy kävijöitä, mistä he tulevat sinne (suora linkki, google, keltaisetsivut yms) ja jopa miltä paikkakunnalta ne käy siellä. Joten tommosesta kävijälaskurista ei kannata ainakaan maksaa mitään, jos joku semmoista tarjoaa, kun Google tarjoaa ilmaiseksi erittäin hyvän ja monipuolisen työkalun tuohon samaan hommaan.

http://www.google.com/analytics/fi-FI/

Se maksaa, että sivut ovat palveluntarjoajalla. Itse sivuista ei minusta kannata maksaa kuin könttäsumma. Sivut on hyvä olla sellaiset, että niitä osaa itse päivittää tarpeen mukaan.

Minkälainen sivu tällainen on? Toiminnallisuutta esim että voi selaimesta päivittää sivua? Mitä enemmän sellaista sivulla on, sitä kallimmaaksi se käy kukkarolle.

Jos taas puhut HTML-koodin muokkaamisesta, niin se tuntuu olevan aivan käsittämättömän vaikeaa ihmisille.

Jos paikkakunnalta löytyy ammattikoulu/AMK niin sivujen teettämistä jonkun kurssin harjoitustyönä tai opinnäytetyönä kannattaa kysellä. Hyvällä tuurilla saat ihan hienot sivut ilmaiseksi.

Tuota kautta yrityksennimi.fi -verkkotunnuksen varaaminen maksaa 70€. Voiko tuon verkkotunnuksen varata jotain kautta merkittävästi halvemmalla?

Tsekkaa esim. datamappi tai googleta muita palvelinhotelleja ja vertaile niitä. Eli hintahan riippuu esim. siitä kuinka paljon tallennustilaa tarvitset palvelimelta.

www.mmd.net on myös hyvä ja kohtuu halpa paikka. Kaverin firmalla sieltä domain ja palvelin. 6e/kk 100mb tilaa ja sähköpostit ym. kuuluu kauppaan. Kaikki muiden rekisteröinti paitsi .fi ilmainen. Vuodessa 25e rekisteröinti domainille.

Kotisivut kannattaa tehdä itse. Kun sen kerran oppii niin on se taito sitten "aina". Tosin aikahan sen sanelee, kannattaako. Sekä se, paljonko arvoa omalle opiskeluajalleen laskee.

www.int2000.net on mielestäni hyvä paikka kotisivuille (vaikka kaikki eivät ko.paikasta pidäkkään). Muistaakseni sivuni siellä maksavat noin 70 €/ vuosi.

Ja ainahan löytyy kumminkaimoja jotka sivuja tekevät.

Itse olin joskus "yrittäjänä" it-alalla, mutta koska töitä ei oikein ollut (en kai osannut markkinointia), siirryin rakennusalalle. Nyt riittää hommia :)

En lähtis ite tekeen sivuja, koska lähes poikkeuksetta ne näyttää tosi amatöörimäisiltä, joka taas puolestaan laskee yrityksen imagoa.
http://www.techvision.fi/uudet/index.php?id=58 tossa esim yks edukas firma joka on tehnyt monia kymmeniä nettisivuja edullisesti.
Sivuja pystyy päivittämään tämän jälkeen ihan pelkällä webbiselaimella tosi helposti.
Harmi että tuolla sivuilla ei ole enempää materiaalia. Etusivulla kyllä löytyy vastaus siihen miksi sitä materiaalia ei ole.

1) Kannattaako tehdä itse ja jos kannattaa niin missä?

Mä tekisin ite (ja kirjoittaisin suoraan html-koodin tekstieditorilla) mutta riippuu ihan oman ajan hinnasta. Näyttävät sivut saa helposti tehtyä käyttäen paljon table-tageja. Tee vaikka ensin kuvankäsittelyohjelmalla kotisivun luonnos ja seuraavaksi teet taulukkorungon sivuille ja lopuksi lätkit kuvat ja tekstit taulukon soluihin. Mulla ei ole kokemusta noista html-koodikoneista, mutta kai nekin nykyään ihan hyvin toimii.

2) Jos teettää ulkopuolisella niin paljon sivujen teetättäminen yleensä maksaa?
500€ oli tuolla Miikkah:n antamilla sivuilla. Tuntuu aika paljolta mutta kun ite rupee sivuja tekemään niin menee siinäkin aikaa. Jos yrityksellä menee mukavasti ja tekemistä riittää niin oma aika kannattaa varmaan käyttää yrittämiseen ja muut palvelut hankkia ulkopuolisilta.

3) Paljon kotisivuista kannattaa maksaa/kk?
Mä vertailin jonkin verran hintoja ja päädyin hankkimaan webhotellipalvelun Louhelta. Ne hoiti suoraan sen verkkotunnuksen varaamisen ficoralta (maksoi 53e/3v alv. 0%) ja hostauspalvelun kuukausimaksu on 2,95e.

Jos haluut ite tehdä sivut niin laita tänne luonnos ja etköhän saa apua sen html-rungon tekemiseen. Säästyneellä 500 eurolla voit vaikka ostaa Mikeltä proteiinia :)

tee itte macromedia dreamweavarilla (kotisivu editori), saat sen jostain netistä tai kaverilta lainaksi tietenkin. Sitten siirrä sivut http://webol.fi esim. http://www.firmanimesi.com. Maksaa 20e vuosi.

Tarvitaan jonkin verran taitoa, mutta harjoittelemalla opit. Tietty voit antaa jollekin luovalle tyypille tiedot/kuvat/ohjeita ja tämä tyyppi värkkää sivut sulle ja laittaa ne tuonne weboliin. Päivitykset vaan jää sitten tekemättä. Tietty voit aina sille tyypille soittaa ja kertoa mitä pitäisi päivittää...

Oon itse amatööri ja värkkään huvikseni sivuja. Tein esim. kaverille sivut -> pyrkii eduskuntaan:
http://www.teijo.us
Sitten tekasin bändisivut:
http://www.ullajaana.com

Käy katsomassa www.kynnysmaa.com
Tekee tyylikkäät sivut (grafiikat + julkaisujärjestelmä) kilpailukykyiseen hintaan. Jatkossa voit itse päivittää sivujesi sisältöä selaimella. Kertasuoritus sivuista ja sen jälkeen maksat vain palveluntarjoajalle palvelintilasta + domainista.

En ainakiin itse käyttäis jos firmasta olisi kyse pelkkää html-koodia,vaan eiköhän siihen pitäis ihan php ja java-koodia pitäis laittaa että tulisi nykyaikaiset sivut. Tietysti pelkällä html-koodilla voi saada aikaseksi hienot sivut,mutta alkaa toi php olemaan enemmän nykypäivää.

En ainakiin itse käyttäis jos firmasta olisi kyse pelkkää html-koodia,vaan eiköhän siihen pitäis ihan php ja java-koodia pitäis laittaa että tulisi nykyaikaiset sivut. Tietysti pelkällä html-koodilla voi saada aikaseksi hienot sivut,mutta alkaa toi php olemaan enemmän nykypäivää.

Kerrokko nyt mihin sitä javaa ja php:tä tarvitaan. Ei ne ole mitään itseisarvoja vaan tuo lisää toiminnallisuutta sivuille, jos sellaista TARVITAAN.

Enpä suosittelisi itse tekemistä, koska aloittelijalla työn jälki useimmiten ei ole mitenkään erityisen hyvää. Ei osata ottaa huomioon sivun käytettävyyttä kunnolla, eikä ulkoasukaan useimmiten ole kovinkaan hieno, joten kävijöille voi jäädä huono kuva firmasta. Mieluummin maksaa sen 500-1000€ ammattilaisille, jotka hoitavat sen.

Asiatekstiä kovasti.
On paljon tyyppejä jotka on ihan guruja vääntään koodia, mutta ulkoasun suunnittelu ei luonnistu, tai luonnistuu mutta jälki on paskaa.
Vähän isommissa, niinkuin monessa pienessäkin on eri kaveri vääntämässä koodia ja toinen kaveri tekee ulkoasun.
On toki monia joilta onnistuu molemmatkin kuin vettä vaan.

Niin ja tietysti kauneus on katsojan silmissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom