Jos itse saat rakennettua räkin, niin kykenet varmasti rakentamaan myös lavan ja penkin. Ja eikös siinä ole kalustoa ensitarpeisiin jo ihan riittävästi?
Tanko ja painot on ostettava. Ja maksaahan ne, ei siitä mihinkään pääse. Tankoon saa laittaa rahaa ~300-500€ riippuen vähän minkälaista hakee ja paljon aikoo malmia lastata.
Painoja saa uutena halvimmillaan valurautaisia 2,5€/kg ja kumitettuja 3€/kg (korjatkaa jos olen ihan väärässä). Toria kannattaa kytätä, mutta äkkiä tuppaavat menemään kaupaksi, eikä hyväkuntoisia juuri alle 2€ kilohinnalla saa sieltäkään. Itse ostin 150kg tutulta salinpitäjältä järkevään hintaan ja loput tarjouksista netistä. Kannattaa siis kysellä myös saleilta varsinkin jos tuttavapiiriin kuuluu.
Mutta jos nyt ajatellaan, että sijoitat tankoon ja painoihin tonnin, ja rakennat räkin yms itse muutamalla satasella, niin minusta se on kohtalaisen hyvä ja edullinen sijoitus. Hyvillä välineillä reenaa kuitenkin useita vuosia, parhaassa tapauksessa jää jälkipolvillekkin käytettäväksi. Jo pelkkiin salikorttimaksuihin menee se 1500€ salista riippuen muutamassa vuodessa. Puhumattakaan säästetystä ajasta kulkemisessa ja jonottamisessa.
Kaikkea ei myöskään ole pakko ostaa kerralla. Jos hankit aluksi sen 200kg setin niin reenailet aerobista sillä ja hankit lisää sitä myöten kun talous antaa myöten ja käytettyjä/tarjouksia löytyy. Kahvakuulia tulee ja menee torissa jatkuvasti. Kuminauhoja myydään ihan marketeissa joista kannattaa katsella etenkin sesonkien vaihtumisten ja inventaarioiden aikoihin. Oranssilla -30% lapulla voi löytää hyvinkin. Ja sitten kun äiti kyselee joulun tienoilla että mitäs se Seppo haluaisi joululahjaksi niin ideoita löytyy varmasti ainaisen "enmitään" sijaan.
Itse olen jättänyt käsipainot kokonaan hankkimatta ja keräillyt kahvakuulia sen sijaan. Eihän ne ihan sama asia ole mutta likelle kuitenkin.