Kotisali - Rautapyhättö omassa kämpässä

Meta title: 💥 Kotisali – rautapyhättö omassa kämpässä ilman jonotusta tai ärsyttäviä selfie-tyyppejä

Meta description: Keskustelua kotisalin laitteista, tilaratkaisuista, treeneistä ja ideoista – miten rakennat toimivan salin kotiin omilla ehdoilla.

Sali on ulkovarastossa, josta löytyy:

-Yhdistetty kyykky/punnerrus -teline, jossa tapit levypainojen säilytykseen
-Tasapenkki
-Tanko (20kg)
-reilu 200 kg levypainoja
-Leuanvetotanko
-1 käsipaino, johon saa 60 paunaa painoa.

Lisäksi oon roudannu leveän kuusipölkyn box-kyykkäilyyn, kovalevypäällysteinen pikkulava korokevetoihin ja lankkua pohjenousuihin. Pihalla on kolme luonnon kiveä, joita joskus kantelen ja kaksi 40 kg: kanisteria, joilla talvella hangessa tein farmarikävelyä varastoa kiertäen. Onneksi on vähän metsää näkösuojana, ettei naapurit soita valkotakkisia paikalle.

Hankintalistalla olisi vielä aikanaan hommata:
-pari käsipainotankoa, joihin sopivat samat levypainot, kuin tankoon
-vinopenkki olis kova juttu joskus, mutta hyvin tulee toimeen tasapenkillä
-gripperi

Fin-lavasta olen suunnitellut tekeväni jonkinlaisen voimareen. Ja joskus jos rupeaa alataljat, mutkatangot ja muut höpöhöpöt;) himottamaan, niin voi käväistä julkisella salilla. Oma sali kuitenkin sopii mulle tosi hyvin, enkä ole katunut, että pistin rahaa omiin treenivehkeisiin. Saa karjua ja pieriä ja treenata vaikka keskiyöllä jos siltä tuntuu.

Ihan huvikseen kyselen, että onko täällä kenelläkään aikeissa tehdä tällaista homegymiä, tai onko jollain joskus ollut? Mä pystyisin periaattees väsää oman salin, mut toisaalta oikealla salilla on kivempi käydä. Mutta kyykkyhäkki ja penkki melkein riittäisi + kässäreitä ja painoja? Ja miten on motivaatio pysynyt jos treenaa himassa, laskenut vai noussut?

Mä rakentelin kotisalin, jossa tällä hetkellä:

- Punnerruspenkki, johon asennettavat varmistusraudat mitoitettu itselle. Voi turvallisesti nostella yksin.
- Powerrack
- Säädettävä vinopenkki / tasapenkki
- Vatsapenkki
- Monitoimitalja: Jossa Ylätalja / alatalja / rintaprässi
Talja on ainoa laite jota ei ole itse kokonaan tehty, ja se on aika vempula. Jossain vaiheessa tarttee tehdä vahvempi.

- 2 x 20 kg tanko (50mm)
- 30mm tanko + irtopainoja
- Mutka tanko
- 50mm Painoja 240kg asti
- Säädettävät käsipainot 25kg
- Säädettävät käsipainot max 60kg (itse tehdyt 50mm)
- Taljaan erilaisia rautoja (leveä, mutka, v-kahva, 1-käden)

- Iso peili
- Mave paikalla 30mm filmipintavaneri vahvikkeena lattiassa

Kyllä mielestäni jonkin verran tarvitaan laitteita että treenaaminen on edes mielekästä. Motivaatio on pysynyt ihan hyvin.
Motivaatioon vaikuttaa ainakin itsellä se, että täytyy päästä treenaamaan monipuolisesti.

Tulevaisuudessa täytyy vielä tehdä:
- dip -teline
- kunnon talja, jossa parempi alatalja
- selkäpenkki

mun salilla on kahvakuula.
niin, ja voimaa on enemmän ku ikinä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse treenaan kotona. Tilaa on käytettävissä 30neliöö.
Laitteita mitä äkkiseltään tulee mieleen:
Ylätalja
Alatalja
Leuanvetopaikka
Kyykkyteline
tasapenkki
vinopenkki
Käsipainot ja levytankoja a la 50mm. Kumitetut ja otekahvat painoissa. + rautaa 200kg

Nyrkkeilysäkki ja kuntopyörä löytyy myös.
Vielä pitäisi jalkaprässi ja ristikkäistalja hommata. Sitten rupeaisi olemaan täydelinen varustus. (itselleni)

Neljä vuotta treeniä takana ja motivaatio pysynyt kokoajan huipussa. Sali on kun kävelee vain raput alas. Helppoa ja vaivatonta. Keskittyminen todella helppoa ja treenauksessa on sitä hoocee meininkiä kun vanhassa autotallissa treenaa. Hieman tunkkaiselle haisee mikä lisää tunnelmaa entisestään hien virratessa.
Lisäksi löytyy High End stereo-laitteisto 2.0 ja potkua tulee treeneihin kummasti kun alkaa whitesnaken Still of the night!

Suosittelen kaikille kenellä vain on mahdollisuus omaan saliin!

Kai minäkin latelen omani: smith-laite 25mm tangolla (7kg), säädettävä penkki, jalkalaite, kyykky/dippiteline, tasapenkki, leuanvetotanko, vatsalauta, nyrkkeilysäkki, kuntopyörä, juoksumatto, kolmet kässäritangot + niiden romut, 4 judomattoa mavepaikalle, 50mm vapaa tanko; johon painoja 175kg asti sekä 25mm vapaa tanko; johon painoja 195kg asti. Näillä mennään. Jos vielä ylätaljan jostain saisi.

Meillä on taloyhtiön tiloissa leuanvetotanko, penkki, ylätalja, nyrkkeilysäkki, pingispöytä, pari levytankoo, säädettävät käsipainot ja levypainoja. Kylhän noilla saa ihan hyvät reenit aikaseks. Tietenki kyykkyteline olis hieno homma mut maastavetokin treenaa jalkoja ihan kivasti.

- Tanko + ~170 kg painoja. Mave, etukyykky, penkki samalla tangolla.
- Itse tehty säädettävä penkki/vinopenkki + teline, jossa paikat tangolle penkkiä ja korkeammalla kyykkyä varten.
- Kaksi käsipainoa, molempiin saa n. 25 kg
- Tuollainen kuntokeskus, jossa 50 kg asti painoja

Sali sijaitsee omassa huoneessani =)=)=)=)=)=)=)=)

"Koti"sali valmistuu kuukauden-kahden sisällä. Saatiin kaverin kanssa reilun 30 neliön tilat ilmaiseksi käyttöön, matkaa 500 metriä kotoa. Tällä hetkellä varusteista löytyy penkki, 2 levytankoa + painoja riittämiin, käsipainoja jotka säädettävissä johonkin + 35 kg asti. Ja kun vielä saadaan kaverin kamat roudattua sen kotoaan niin sieltä saadaan kyykkyhäkki, kulmatanko, lisää käsipainoja ym... niin rupeaakin meille jo olemaan siinä salia ihan tarpeeksi :).

Mulla on kotisalilla jotain laitteita kans

2 normaalimittaista tankoa ja 1 mutkatanko, kiekkoja ~230 kg, penkki :wtf:, kyykkyteline, ala- ja ylätaljat, joihin molempiin saa noin 160 kg rojua, eli sama pakka, taljaan on 4 erilaista kahvaa, kiinteät käsipainot: 2x6 kg, 10 kg, 14 kg, 19 kg, 23 kg, 25 kg. Säädettävät käsipainot joihin 57 kg olen saanut levyjä mahtumaan, leuanvetotanko + jotain muuta kilkettä, pari nyrkkeilysäkkiä joita en tosin ole moneen aikaan tarvinut, kahvakuula 32 kg tulee vielä mieleen.

Tässä pitäisi kotia hankkia vähän kuntosalilaitteita. Kotoa löytyy tällä hetkellä ennestään: vatsa/selkäpenkki, leveä penkki ja -tanko, mutkatanko, sekä suora kapempi tanko. Sitten löytyy tarpeeksi levypainoja, sekä erinäisiä käsipainoja. Tarkoitus olisi tuohon vielä lisäksi hommata ylä/alatalja, vino/tasapenkki, sekä smith-teline, tai kyykky häkki. Kumpikohan noista kannattaisi ennemmin laittaa Smith-laite, vai kyykkyhäkki?

E: Penkistä löytyy toki velä jalkalaitteet ja hauislauta.

Kunhan muutan uuteen taloon, tarkotus on että tulee Ainaki kulmatanko, penkkipunnerruspenkki, tanko, levypainoja, ja nyrkkeilysäkki. =)))))

Wrangesta olisi tarkoitus tilailla tuo Smith-laite, tai kyykkyhäkki. Molemmilla saman verran hintaa(n.350€), häkkiin joutus vielä tangon ostamaan. Kumpi noista kannattaisi, sitten kotia hommata? Pitäisi tilaus tässä pikapuolin tehdä ja smith-laitten aattelin ostaa, jos jolla kulla on mielipidettä, että kannattaisiko ehdottomasti ostaa tuo häkki mielummin, jos viitsisi kertoa mielipiteensä. Yksin tulee lähinnä treenattua nyt aluksi, että turvallisuus olisi aika tärkeää.

Wrangesta olisi tarkoitus tilailla tuo Smith-laite, tai kyykkyhäkki. Molemmilla saman verran hintaa(n.350€), häkkiin joutus vielä tangon ostamaan. Kumpi noista kannattaisi, sitten kotia hommata? Pitäisi tilaus tässä pikapuolin tehdä ja smith-laitten aattelin ostaa, jos jolla kulla on mielipidettä, että kannattaisiko ehdottomasti ostaa tuo häkki mielummin, jos viitsisi kertoa mielipiteensä. Yksin tulee lähinnä treenattua nyt aluksi, että turvallisuus olisi aika tärkeää.

No aivan ehdottomasti kyykkyhäkki. En perustele sen enempää, koska smith- laite ei ole minusta edes vaihtoehto.

Tilaa se häkki. Itse tein näin!!

Back
Ylös Bottom