Kotimaamme murhaava verotus suomenkielellä

Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 792
Oletetaan perus "hemmetin hurjatuloinen" perus-punttipentti. Liksa esim. 5000e. Vero% 30 nurkilla. En tiedä ihan tarkkaan, joten otetaan vaan suuntaa-antavaksi.

Yritys maksaa tuon palkan. Palkan lisäksi firman tililtä lähtee sosiaalikulut, otetaan 1,7*5000 = 8500€.

Tälle supertienaavalle jantterille maksetaan käteen 3500. Tästä sitten punttipentti maksaa elämässään kaiken, bensat, vuokrat, ruuan, harrastukset, jne kikkelinnysväykset.

About kaikki, ilman veronoikaisuja (mahd. tukia, tulonvähennyksiä veroprosentteihin, veroluonteisia pakkomaksuja, yms. paskaa), mitä jantteri tästä ostaa on ALV 24%. 3500*0,24 = 840e, eli 3500 käteen jäävästä kun vähennetään, niin 2660€ jäisi itse kulutukseen.

Nyt kun ei lähdetä sotkemaan esim. polttoaineita (kulutusyksikön vero% taitaa huidella lähempänä 100% kuin 10 %, mitä lie nykyään), tai muita, niin firman tililtä lähtevästä 8500 €:sta kulutukseen (=ostovoima) jää 2660€. Tästä pikaisesti päässä laskettuna 2660/8500 = n. 31%. Käänteisesti tuosta tulisi 69% veroaste.

Polttoaineiden kohdalla tästä on (jo klassinen esimerkki), karkeasti näin. Työntekijälle maksetaan 100€ bonuspalkka. Veroasteella 30% ja sosiaalikuluilla firman tililtä lähtee 170€, ja jantteri saa käteen 70€. Tällä summalla hän tankkaa bensakäyttöisen Ford Mondeonsa, otetaan polttoaineveroksi vaikkapa 66%. Bensaan päätyy 23,8. Eli tässä polttoaineen kohdalla 170 € rahasta päätyy kulutukseen 23,8€, joka tekee veroiksi ja veroluonteisiksi kuluiksi 86%.

Tuottajapäässä on vähän sama, ALV maksetaan joka välissä aina raaka-aineesta jalostusvaiheineen lopputuotteeksi. Tämän lisäksi tuottajapäälle iskee tuo sosiaalikulu joka työntekijälle, työnjohdolle, kirjanpidolle, jne.

Saadaan aivan *ttanan tolkuttomia veroasteita. Ja samalla kaavalla tuloerojen vaikutus kulutukseen jäävään summaan on oikeasti aika mitätön. Käytännön esimerkkinä kaveripiirin yleinen pohdinta; n. 2000€ käteen jäävään osuuteen on helpohko päästä, mutta sen jälkeen on vaikeaa saada esim. käteenjäävä osuus 3000 €:eek:on, koska veroprogressio.

Foorumilla kun on talousviisaitakin, niin onko tässä ajatusmallissa jotain totaalisen väärin, vai onko eri tahot oikeassa väittäessään, että tämän neitomuotoisen kommunistivaltion verotus tappaa yrittämisen ilon, työnteon (=ansaitsemisen) ilon, ja oikeastaan kaikenkin, koska lopuksi tämä kruunataan kateellisilla naapureilla, lisätukia vaativilla tukeasaavilla, sekä verorahoin rahoitettavissa tuottamattomissa töissä olevilla, vrt. eri instanssien excel-taulukoiden ammattihakkaajat?

Vanhan Ampun saa kyllä haukkua, mutta ylläolevan murhaavan veroasteen perusteella en kyllä katso yhtään pahalla veronkiertäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuten oikein, paitsi että jalostusketjussa voi vähennellä osto-ALVit myynti-ALVeista, eikä vero siten kertaudu. Lohtu se on pienikin lohtu. Tästä huolimatta Suomea kommunistisempia valtioita ei taida olla kuin Pohjois-Korea, mikäli mittarina käytetään julkisen sektorin kokoa suhteessa yksityiseen.

Itseäni Suomen verotuksessa sen järjetöntä tasoa enemmän vituttaa se, ettei verotettavalla ole maassa mitään oikeusturvaa. Verovirkailija voi päättää ihan mitä kulloisenakin päivänä huvittaa. Veropäätöksestä voi valittaa verotuksen oikaisulautakuntaan, jossa istuu pelkästään Veroviraston työntekijöitä eli aiemman päätöksen tekijä työkavereineen. Valittajaa ei valituspäätöstä tehdessä kuunnella, ja päätös ilmoitetaan valittajalle postitse ilman mitään perusteluita. Seuraavaksi voikin sitten lähteä käräjille, missä jutun hävitessään saa maksaa myös Veroviraston oikeudenkäyntikulut.

Suomen verotuksesta voi onneksi jokainen omalta kohdaltaan äänestää vuoden jokaisena päivänä. Äänestyslippuja voi ostaa esim. Finnairilta.
 
Margaret.jpg
 
Onhan kokonaisveroaste aika karu.

Vituttaa kuitenkin kokkareiden jeesustelu miten tuloveroja pitäisi laskea ja samat kymmenykset otetaan valtiolle sitten kaikkia muita veroja korottamalla. Lopputulos on +-0 Autoilua pitäisi taas kuulemma tehdä kalliimmaksi, taulapäät ei vaan tajua että siinä taas rokotetaan sitä työssäkäyvää kansanosaa joka edes yrittää tehdä jotain oman tulevaisuutensa eteen.

Tai oikeastaan enemmän vituttaa kuitenkin sen kansanosan ulina joka saa kaiken toimeentulonsa toisten veroista. Että voi kun ei työtttömällä ja sairaseläkeläisellä ja muuten vaan toimettomalla ole varaa käydä etelänlomalla, että meille lisää rahaa. Ei mitään kiitollisuutta, vain vittuilua. Yhteiskuntarauhan vuoksi olisi kuitenkin yritettävä pitää tulonjakoa kohtuullisena.

Sitten on se hankalampi yhtälö, eli mikä olisi vaihtoehto? Erilaisia tukia ja tulonsiirtoja on tolkuttomat määrät, joihin niitä verotuloja tarvitaan. Ilmaista koulutusta, asumistukea, sairaanhoitoa... mistä leikataan? Ainakin toistaiseksi voimassa oleva käytäntö missä korvataan joutenolosta ja rangaistaan työssäkäymistä pitäisi saada loppumaan. Mutta onko kansalaispalkkakaan ratkaisu, vai saako sillä vain tuhottomasti lisää puoliturhaa työtä jota pitää tukea ja vääristyneet työmarkkinat?

Jos tietäisin mielestäni ehdottomasti oikean ratkaisun niin olisin poliitikko.
 
Mielestäni hemmetin hyvä tapa aloittaa oikaisu olisi vähentää turhia hallintokuluja. On tilastointia, talustointia, tilastojohtajaa ja miljoonaa virastoa. Mennävuosina oli lehdissä artikkeli maajussista. Maajussin toimintaa ohjasi kymmeniä virastoja, ja kukaan ei edes tiennyt mistä saisi koontilistan kaikkea maataloutta sääntelevästä. Hieman vaikuttaisi olevan kertaantumista.

Samaten esim. terveydenhoitoalalla (julkisella) taitaa tilastointiin yms. oheistoimintaan mennä aivan jäätäviä työmääriä. Sitten ihmetellään, miksei ole hoitajilla yhtä tehokas hoitosuhde per rahayksikkö kuin ennen..

Aikanaan kun vienti pelasi ja talous voi hyvin, niin vienti rahoitti tämän turvotuksen. Nyt, kun säästöjä yms. metsästetään, niin kaikesta muusta paitsi hallinnosta säästetään. Mites kävi poliisin säästökuurilla? Miehistöä vähennettiin, poliisihallinnon kulut nousivat.. Tehokasta.

Kaiken tämän kruunaa Lafferin käyrä, jossa ollaan jo rajojen yli. Veronkorotuksia haaveillaan, mutta eipä se valtiota auta tippaakaan. Oma ajatus olisi, että kun höllentäisi tuota, niin voisi talous lähteä oikaisemaan itse itsensä. Kuten joidenkin verojen laskeminen on jo vaikuttanut - verokertymä nousi.

Jos ei kotimaahan jäisi nuo lapsiraukat, niin se Finnairin äänestyslippu olisi ollut valintani kyllä jo kauan sitten.. Osaavalle väelle kun löytyy muualtakin töitä.
 
Nyt on asiallinen ketju @Ampuhaukka !
Minkäs tässä ns. vähiten huonossa hallintomuodossa tekee asioille, kun muiden taskuista kaivavia on aivan hemmetisti liikaa. Ongelmahan on kompleksinen juuri edellä mainituista syistä. Verokertymää täytyy saada ja verot ei tietenkään auta asian parantamisessa. Leikkauksia ei voi tehdä, koska vasemmistoa ja tätä ns "oikeistoa" joka toimii kuten vasemmisto on sitten loput. Loppupeleissä tullaan ajamaan paatti karille ja konkurssiin, ihmetellään sitten sen jälkeen. Mitään korjaavaa ei kuitenkan sitä ennen oikeasti tulla tekemään, kun se kympinkin leikkaus sosiaalituesta tuntuu olevan niin hirvittävää.

- Joku kun keksisi ajaa ei pakolliset menot minimiin, moni varmaan tietää mitä tarkoitan...
- Laskea veroja
- Leikata tukia
- Pakko yt:t päälle valtion virastoihin (ainiin tais olla joku Tarja Halosen 5vuoden irtisanomissuoja).

Niin oltaisiin jo oikealla tiellä.
 
Mihin töihin ne kaikki irtisanotut virastotantat ja -ukot laitetaan?

Mitä merkitystä? Vähemmän ne kortistossa maksaa, kuin viroissaan. 1200/ekk veronmaksajien rahaa vai 3000 - 12 000/ekk. Toki tätä ei yksioikoisesti voi ajatella, kun tulee kerrannaisvaikutuksia laskeneen tulon mukana kulutukseen jne. Mutta absoluuttisesti halvempaa pitää henkilöitä vaikka sitten työttöminä, kuin syömässä valtavaa summaa verorahoja. Aiheesta ohi mennen vastaiseen logiikkaan kuuluu muunmuassa tämä "hei me tienataan tällä" ajatellumalli, jossa valtionrahoista mukamas saatiinkin lisää rahaa. Tällä logiikallahan kaikille kannattaisi antaa 10 000e kansalaispalkkaa ja kaikki tienaisivat, kun olisi hemmetisti rahaa kulutukseen :)
 
Mielestäni hemmetin hyvä tapa aloittaa oikaisu olisi vähentää turhia hallintokuluja.

Menee vähän populistiseksi heitoksi nyt. Ei sillä että turhat hallintokulut olisivat jees, mutta paljonko turhaa hallinnointia tehdään ja mitä se maksaa? Veikkaan että puhutaan pullanmuruista. Samaan aikaan sairaanhoitokulut kasvaa luokkaa 10% vuosittain ja vie puolet valtion budjetista. Joku saattaa toivoa että sote tulee ja pelastaa... mutta väestö ikääntyy ja lääketiede keksii yhä uusia ja kalliimpia konsteja pitää porukkaa elossa.
 
Tuossa ole muuta ongelmaa kuin se, että elinikään ja toimintakykyyn nähden porukkaa jää liian aikaisin eläkkeelle. Toisekseen ei sairaanhoidon tarkoitus ole pitää ihmistä hengissä vaan tarjota ihmisarvoista elämää, nämä ovat eri asioita. Vaikka jotakuta voitaisiinkin pitää väkisten hengissä, ani harvoin siihen lähdetään, jos elämä ei muutoin ole ihmisarvoista ja vanhat ihmiset ja omaiset sen itsekin tajuavat. Lääketieteen sijaan meitä pitää hengissä pidempään ennen kaikkea aiempaa parempi hygienia ja ravinto.
 
Liian aikaisin eläkkeelle jäämisestä pääsemme pääasiaan: huoltosuhde. Tälle tulisi luoda paremmat olosuhteet globaalisti vertaillen alentamalla verotusta. Jos voidaan tuottaa jossain muualla halvemmalla, se todennäköisesti tehdään mahdollisuuksien salliessa.
 
Menee vähän populistiseksi heitoksi nyt. Ei sillä että turhat hallintokulut olisivat jees, mutta paljonko turhaa hallinnointia tehdään ja mitä se maksaa? Veikkaan että puhutaan pullanmuruista. Samaan aikaan sairaanhoitokulut kasvaa luokkaa 10% vuosittain ja vie puolet valtion budjetista. Joku saattaa toivoa että sote tulee ja pelastaa... mutta väestö ikääntyy ja lääketiede keksii yhä uusia ja kalliimpia konsteja pitää porukkaa elossa.

Voi olla populistinen heitto, mutta jos esim. katsot hoitajaa / lääkäriä työssään, niin sitä tilastoivaa yms. kirjanpitoa on monenkirjavaa ja ehkä jopa moninkertaista. Väittäisin että aika iso osa tästä tietomäärästä on sellaista "nice to know"-tasoa = turhaa kirjausta. Etenkin lääkärin työaika on aivan turhaa kirjaamista. Oleellinen työ on ottaa vastaan asiakas, hoitaa, ja dokumentoida tapahtunut kuten esim. kanta.fi - palvelussa nähtävässä diagnoosissa ym. tiedoissa on. Sairaanhoidolla ON paljon kuluja, nimenomaan hoitoon liittyvää. Tästä ei puhettakaan että pitäisi säästää, nimenomaan tähän pitäisi saada se rahavirta ohjattua. Ei esim. osastonhoitajille, tai muille "väliportaan" johtajille. Vertailupisteeksi, yksityisellä on yleensä aika vähän johtoa vs. työntekijä. Julkisella tämä suhde on pääsääntöisesti jotain aivan muuta. Esim. Trafin hallinnossa on viheltäjää kuin pipoa, ja palkat on sellaista, mistä yksityisellä voi vain haaveilla. Googlesta lisätietoa.

Ylläolevan kaltaisesti tuota piilovaa "hallintoa" on julkisella nähtävissä jokaisessa tuotantorakenteessa. Osa on varmasti tarpeen, mutta suomi-slavian malliin aika raskasta. Esimerkkinä meidän kuolevaisten puolelta vaikkapa Kela:n lomakkeet. Paljonko siinä on itse asiaan liittyvää, ja paljonko turhaa?

Voit olla pullanmurujen kanssa oikeassa, mutta itse veikkaan että puhutaan jostain ihan muusta, kuin murusista. Se on vain piilossa tuolla organisaatioiden toiminnassa, sen lisäksi että sitä excelinhakkaajaa löytyy näiden taustalta sitten käsittelemässä tätä Tärkeää Tuotettua Tietoa. Nämä excelin hakkaajat tarvitsevat työtilat. Kertaantuu kiinteistökuluihin asti tuo turha naputtelu.

Ylläolevan lisäksi sitten näitä kaikenmaailman virastoja, joista suuri osa ei itsekään tiedä, mitä tekee. Tai esimerkki mennävuosilta, Lappiin nimettiin viranomainen opastamaan paikallisia yrittäjiä, että miten he voisi hyödyntää sienisatoa. Viisas Viranomainen ohjaamassa Tyhmää Yrittäjää™. Tarkkaan en tätä tapausta muista, mutta aika kattavasti se oli aikanaan esillä, etenkin pohjoisen ihmiset muistanevat tapauksen.
 
Ne käyntitiedot on pakko kirjata jos jotain toimivaa hoitoa aiotaan toteuttaa, suurempi ongelma on ehkä nuo tietojärjestelmät kun ne suojattu kilpailulta aivan typerillä vaatimuksilla jolloin hankinnat ohjautuu isoille toimittajille joiden tuotos on kallista skeidaa. Apotti-hanke on hyvä esimerkki aivan käsittämättömän idioottitason tietojärjestelmähankkeesta, kallista paskaa korvataan kalliilla paskalla. Sama toteutuu laajassa osassa julkishallinnon tietojärjestelmiä.

Soten myötä on jotenkin syntynyt ihmeellinen utopia että samat henkilöt voisi hoitaa saman työn tehokkaammin istuessaan yksityisen lääkäritalon tuolilla kuin istuessaan päävirassaan julkisella. Sama työ, samat ihmiset, toisessa vain viivan alle kerätään lisäksi muhkea kate omistajille jaettavaksi mitä voi kasvattaa lisää jos laskee laatua. Jos nyt kulut on suuret, kaikki tuntemani alalla työskentelevät ovat sanoneet että laatu heikkenee ja kustannukset nousee vaan soten myötä, luotan kyllä oikeaa työtä tekevien arvioon asiassa.

Julkishallinnossa johto usein ihan pihalla oikeasta työstä mitä tehdään ja siksi kustannukset on mitä on. Hyviä esimerkkejä löytyy vaikka omalta paikkakunnalta Porista missä esim. rempataan toimitilat 6kk käyttöä varten jonka jälkeen tilat jää tyhjilleen tai aiotaan laittaa terkkarit pitämään lasten tarkastuksia päiväkoteihin missä ei ole sitä varten tiloja tai varusteita(eli rakennetaan ja hankitaan olemassaolevien lisäksi...), mutta koska se vaan mukamas niin hyvä idea täysin toisen toimialan johtajan mielestä (joutui hakemaan lapsen päiväkodista ja viemään terkkarille, kerran). Kyllä sielläkin tekevässä portaassa lapioon nojataan, mutta kalliimmaksi tulee nämä johtoportaan sekoilut.
 
Sitten, kun et juokaan kaikkia kolmesti verotettuja rahojasi, vaan sijoitat ne, niin maksat taas ~kolmanneksen voitoista veroja ja olet päälle vielä pääomatuloja työväen selkänahasta riistävä paska.
 
Onko kellään kokemusta pääurakoitsijana olosta? Vittu käänteinen alv eli minä maksan kaikesta alvit ja sitten asiakkaalle alv on 0, ihan perseestä. Pelkästään toi laki lisää suoraan 24% tuotantohintaa ja lopullista hintaa rakentajasta riippuen 30-40%, ihan riippuu paljon haluaa "katetta". Sitten pari sanaa vielä tehokkuudesta, pyydät jonkun suomalaisen timpurin tai sähkärin tai minkälien töihin niin 40-55e tunti sisältää alv ja 8 tunnista 4,5 tuntia on tehokasta työaikaa jos et valvo kokoajan. Eli maksat yhdestä normaalista päivästä semmoiset 400euroa ja vittu saat tehokasta työtä 4,5 tuntia.
 
Mitä merkitystä? Vähemmän ne kortistossa maksaa, kuin viroissaan. 1200/ekk veronmaksajien rahaa vai 3000 - 12 000/ekk. Toki tätä ei yksioikoisesti voi ajatella, kun tulee kerrannaisvaikutuksia laskeneen tulon mukana kulutukseen jne. Mutta absoluuttisesti halvempaa pitää henkilöitä vaikka sitten työttöminä, kuin syömässä valtavaa summaa verorahoja. Aiheesta ohi mennen vastaiseen logiikkaan kuuluu muunmuassa tämä "hei me tienataan tällä" ajatellumalli, jossa valtionrahoista mukamas saatiinkin lisää rahaa. Tällä logiikallahan kaikille kannattaisi antaa 10 000e kansalaispalkkaa ja kaikki tienaisivat, kun olisi hemmetisti rahaa kulutukseen :)

Tästä raskaasta virastopoppoosta on puhuttu jo vuosia. Onkohan sitä vähennetty yhtään? En tarkoita irtisanomisia vaan ihan luonnollisen poistuman kautta (ei rekrytä).
 
Onko kellään kokemusta pääurakoitsijana olosta? Vittu käänteinen alv eli minä maksan kaikesta alvit ja sitten asiakkaalle alv on 0, ihan perseestä. Pelkästään toi laki lisää suoraan 24% tuotantohintaa ja lopullista hintaa rakentajasta riippuen 30-40%, ihan riippuu paljon haluaa "katetta". Sitten pari sanaa vielä tehokkuudesta, pyydät jonkun suomalaisen timpurin tai sähkärin tai minkälien töihin niin 40-55e tunti sisältää alv ja 8 tunnista 4,5 tuntia on tehokasta työaikaa jos et valvo kokoajan. Eli maksat yhdestä normaalista päivästä semmoiset 400euroa ja vittu saat tehokasta työtä 4,5 tuntia.
Meniköhän tuo nyt ihan varmasti oikein? Joko minä olen ymmärtänyt verotusasian täysin väärin, tai ymmärrän tuon tekstin täysin väärin tai SirMaxilla itsellään ei taida olla kokemusta pääurakoitsijana toimimisesta?
 
Tästä raskaasta virastopoppoosta on puhuttu jo vuosia. Onkohan sitä vähennetty yhtään? En tarkoita irtisanomisia vaan ihan luonnollisen poistuman kautta (ei rekrytä).
Hieman on siirrytty terveempään suuntaan eli yksityinen sektori on kasvanut julkisen kustannuksella: http://www.stat.fi/til/tyti/2017/03/tyti_2017_03_2017-04-27_tau_009_fi.html. Valtio lisännyt, mutta kunnista vähentynyt enemmän.

Tietysti Suomessa on paljon "yksityistä sektoria", missä ainoa asiakas on kunnat tai valtio.
 
Aloituksen sosiaalikulujen prosentti on kyllä vähän yläkanttiin. Työnantajan sosiaalimaksut ovat:
TyEL 17,45-18,95%
TVR 0,8% (2,05mil ylittävästä osasta 3,3%)
tapaturma keskimäärin 0,8%
ryhmähenki keskimäärin 0,07%
sairausvakuutusmaksu(sotumaksu) 1,08%

Eli 20,2% - 21,7% suurelle osalle suomalaisista yrityksistä. Toki jos tähän lasketaan mukaan työterveyttä yms. muita lakisääteisten velvollisuuksien aiheuttamia kuluja niin päästään vähän korkeampiin kuluihin.
 
Tästä raskaasta virastopoppoosta on puhuttu jo vuosia. Onkohan sitä vähennetty yhtään? En tarkoita irtisanomisia vaan ihan luonnollisen poistuman kautta (ei rekrytä).

Onhan se näennäisesti vähentynyt: http://vm.fi/documents/10623/307723...3-03.pdf/5cb158dc-c22c-4e90-bd85-808c8a15ed71

Mutta esimerkiksi yliopistoja ei enää tilastoida valtion työnantajina. Myöskin kunnille tuli yhtiöittämisvelvoite 2013 ja siirtymäaikaa 2014 vuoden loppuun. Eli liikelaitokset, jotka harjoittavat liiketoimintaa markkinoilla tarjoten palveluita muille, kuin kunnalle tai kunnan asukkaille täytyi yhtiöittää. Käytännössähän tämä ei täysin ole mennyt toimeen tänäkään päivänä. En tiedä, ovatko nämäkään enää tilastoissa mukana.
 
Back
Ylös Bottom