korvausvelvollisuus ja kaverisuhteet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin kysyä teidän apuanne tälläisessa moraali/periaate kysymyksessä.

Lauantai-sunnuntai välisenä yönä olimme kaveriporukalla juhlistamassa Lordin viisuvoittoa. Meitä oli kolmen hengen seurue ja virvoitusjuomia kului illan aikana runsaasti. Menimme vielä jatkoille ja haimme jatkopullot (1x jallu ja jekku) matkalta. Saavuttuamme jatkopaikalle herra (x seurueestamme) joimme ja höpöimme hetken, kunnes isätnä (herra x) sammui olohuoneen sohvalle :rock:

Herra X: sammuttua päätimme kaverini (herra x yhteinen ystävämme) kanssa hieman "jäynätä" herra x:ään ja laitoimme sekalaista tavaraa hänen päälleen, miehen ollessa sammuneena. Tavara oli lähinnä 1k kvanhoja hesareita(2kpl), akuankkoja(4kpl) ja vaatteita hänen huoneen lattialta. Tämän lisäksi oli vielä yksi patja, eli kokonaisuus muistutti etäästi majaa:rolleyes: .

Olimme vielä niin "huomaavaisia" että siirsimme "majan" vierestä kaikki mahdollisesti rikkoutuvat esineet syrjemmälle, jos kaveri nousee äkillisesti ylös:D .

Sunnuntai-aamuna klo 11:06 sain kaksi vihaista viestiä, jossa hän kertoi katkaisevansa välit kokonaan. Toiselle ystävälleni hän ilmoitti vaativansa velkojen kuittaamista, koska sotkimme hänen asuntoaan (joka on aivan sekaisin ja sotkuinen ollut viimeiset 2-vuotta).

Eilen hän soitti minulle ja pahoitteli tekstiviestiä ja minä pyysin anteeksi mahdollista sotkua. Kertoi, että oli vielä humalassa ja äkkipikainen kun kirjoitti viestin (tosin henkilö uhkaa melko usein katkaista välit ystäviensä kanssa). Puhelun yhteydessä hän otti puheeksi myös vahingonkorvaukset, koska majaa rakentaessa oli joku paperi tilapäisesti hävinny ja se viivytti hänen työskentelyään (työ: erään vantaalaisen nuorisoryhmän sihteeri, tekee jonkinsortin etätyötä). Hän väitti, että tästä "majasta" koitui hänelle monen tunnin lisätyöt yöllä :anssi:. Ja nyt tämä herra x meinaa veloittaa käyttämänsä työtunnit meiltä:hyper: .

Hauskinta asiassa on, että emme edes koskeneet hänen työpapereihinsa ja epäilemme vahvasti saako hän edes palkkaa harrastepohjaisesta järjestötyöstä. Sotkun joka majasta syntyi siivoaisi normaalisti krapulassa noin 20 minuutissa.

Mielestäni meillä ei ole mitään velvollisuuksia alkaa maksamaan hänelle palkkaa, siitä että hän siivosi asuntonsa. Aina jatkoilla syntyy jotain sotkua tms ja etenkin kun mitään ei mennyt rikki! Sama herra X on usein rahavaikeuksissa (itse olen tarjonnut hänelle virvokkeita viime 2v aikana noin 150€:lla ja hän on aikeissa kuittaa "piikkinsä" 6pac:lla :curs: ), joten mieleemme juolahti, että hänellä on vain aikeita kerätä taskurahaa moisen tekosyyn verukkeilla!!!

Kertokaa toki mitä tässä pitäisi tehdä??? Itse ajattelin pyytää häneltä tarkan laskelman ja perusteet työtunneista, jotka olimme aiheuttaneet hänelle. Etenkin kun hänen tietokoneeseen emme koskeneet.

sori jos on vähän hankalasti luettava teksti, tein työn ohessa hirveellä kiireellä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
alan rautaisena ammattilaisena juridinen nouvoni olisi olla asioimatta moisten keilojen kansa ts. unohda koko juttu. Aika periaatteen mies on jos alkaa jotain vahingonkorvauksia tuosta oikeusteitse vaatimaan :D

Kevyt sekopää teillä on kaverina.

Tuo juttu on täysin sitä tasoa, että jättää vaan sikseen ja jos alkaa jotain urputtamaan niin sanoo vaan "höpöö höpöö".

Nää on just näitä.

Baareissa tarjotaan drinkkejä ja kuskataan paikasta toiseen. Rahaa lainataan ja ollaan kärsivällisiä maksun suhteen. Sitten, kun itse joskus erehdyt sen yhden femman ottamaan lainaksi, niin vitun moinen kinutus, että maksa kusipää velkas!:david:

Älä helvetissä anna mitään, tai pyydä ainakin todistamaan noi hommat mihin se perustaa maksupyynnön.

Jaa-a, meitsi osti uuden bemarin, tai noh, vuoden vanhan. Kaveri sitten parkkeeras viereen ja joku sen kyytiläinen veti ovella lommon/naarmun mun bemun kylkeen, harmitti kyllä vietävästi mutta en viitsinyt lähteä velkomaan tuota...

Mm. tuollaisten asioiden vuoksi möinkin auton, vituttaa kun muut turmelevat sen eikä itse mahda sille mitään.

No toi kaveri on elämänsä todellinen epäonnistuja, en tiedä miksi olen hänen kaveri. Vituttaa vaan toi kiittämättömyys ja kirkkainsilmin kusettaminen. Kyseinen kaveri ei ole saanut elämässään oikeastaan mitään aikaiseksi, pisin työputki on noin 4kk josta hänet savustettiin pois liiallisen sairastelun takia. Hänellä on myös aina loistavast tekosyyt tekemättömiin töihin ja maksamattomiin velkoihin. Voi vaan odottaa todella loistavaa poliittista uraa eduskunnassa...

Ei olisi ensimmäinen kerta kun "kaverisuhde" katkeaa ryyppäämisen takia. Olkaa onnellisia että se tapahtui puhelimitse eikä siten että heräätte mora selässä sairaalassa. Tuollaiset "kaverit" ovat tympäiseviä eikä heidän kanssaan pitäisi olla missään tekemisissä.

Mythillä taisi olla se paras konsti tähän. Antaa jätkän krapulan hellittää niin alkaa järki juosta paremmin.

Melkonen lusmu tuntuu toi sun "kaveri" olevan. Parempi että annat sen vaan rauhassa katkaista kaverisuhteet.

[/QUOTE]

(itse olen tarjonnut hänelle virvokkeita viime 2v aikana noin 150€:lla ja hän on aikeissa kuittaa "piikkinsä" 6pac:lla :curs: ) [/QUOTE]

Jos tarjoat, ni mitä perkelettä sä odotat takaisinmaksua kieli pitkällä? Lainaa, eläkä tarjoa, jos jotaki pitää tehä.

Ja siitä kaveristas, ettei nyt ihan oftöpikkiä olis:

Enpä olis semmosen ihmisen kaveri, joka pyytää maksua tollasesta jutusta. Taitaa olla veloissa/rahat loppu.

Aarne sanoi:
Jos tarjoat, ni mitä perkelettä sä odotat takaisinmaksua kieli pitkällä? Lainaa, eläkä tarjoa, jos jotaki pitää tehä.

No kyllä mä olen aina käsittänyt tän homman niin, että sillon kun yhdellä on paljon rahaa, niin se vähän tarjoilee ja fiksuna kaverina toinen tarjoilee vähän takasin kun oma talous on kunnossa. Ei siinä nyt mitään velkakirjoja tehdä. Tai jos ei tarjoile tai rahaa ei ikinä ole, niin ei ainakaan kinua kaikkea pikkuhilua tai jotain vitun mukapilattuja työtunteja takasin kuin joku pummi.

Hoku sanoi:
No kyllä mä olen aina käsittänyt tän homman niin, että sillon kun yhdellä on paljon rahaa, niin se vähän tarjoilee ja fiksuna kaverina toinen tarjoilee vähän takasin kun oma talous on kunnossa. Ei siinä nyt mitään velkakirjoja tehdä. Tai jos ei tarjoile tai rahaa ei ikinä ole, niin ei ainakaan kinua kaikkea pikkuhilua tai jotain vitun mukapilattuja työtunteja takasin kuin joku pummi.

Sain vaan käsityksen, että odottamalla odottaa takaisin"maksua" ja sit saakin vain sikspäkin. Tokihan, jos se on fiksu kaveri, niin tarjoaa myös takaisin, jotta kaikilla on kivaa. Mutta jos tietää, että rahaa ei hepulta pahemmin löydy, niin tuskinpa niitä takaisin saakaan vaikka kuinka odottais.

Voi helvetti mikä jurpo. Voisit melkein laskuttaa takaisin kaikista niistä työtunneista minkä sille sitä hienoa majaa vai mikä olikaan niin väsäsitte.

Asiasta ja asian vierestä: Jos tarjoaa, niin se todella on tarjoamista ja ei edellytä takaisinmaksua. Ja toisaalta, jos saa jatkuvasti "tarjota" jollekin kaverille, niin loppuu ainakin omalla kohdallani ne tarjoamiset aika lyhyeen. Mä en ole mikään pankkiautomaatti tai yleinen lompakko. Pummit ja köyhät, saatana.

Mutta on eri asia toimia periaatteella "mä haen nämä, niin hae sä seuraavat".

Ja jos joku oikeasti uhkaa katkaista välit, niin katkaiskoon. Ei paljoa vähempää voi enää kiinnostaa "ystävä" joka uhkailee ja yrittää kiristää tekemään jotain tuolla perusteella. Suksikoon vaikka vittuun jos ylimääräistä aikaa on.

Sumu sanoi:
Asiasta ja asian vierestä: Jos tarjoaa, niin se todella on tarjoamista ja ei edellytä takaisinmaksua. Ja toisaalta, jos saa jatkuvasti "tarjota" jollekin kaverille, niin loppuu ainakin omalla kohdallani ne tarjoamiset aika lyhyeen.

Näinhän se menee, jotenkin se vaan harmittaa kun sitä tarjoaa kaverille kerta toisen jälkeen ja uskoo että kyllä se jossain vaiheessa tarjoaa takaisin. Ja siinä vaiheessa kun ymmärtää ettei se tarjoa niin vitutus on kohtalaista kertaluokkaa :curs:

Eli jos vaikka sovitaan että tarjoamiset on tarjoamista, mutta jos siitä tulee tapa niin on kohtuullista odottaa vastapalvelusta...

Itselläkin on yksi kaveri jonka olen tuntenut ihan pienestä pitäen, asutaan jopa samassa talossa. Olen tarjonnut hänelle about 10-15 ateriaa ja ainakin kahdetkymmenet kännit viimeisen 3 vuoden aikana. Mitään ei ole tullut takaisinpäin.

Jännä miten kaveri ei ole enää ottanut yhteyttä kuin harvakseltaan kun lopetin viinan tarjoamisen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom