Korvat lukkoon reenatessa

Ennenkuin juoksen lääkärin vastaanotolle ajattelin kysästä onko täällä reenaajia joilla on sama ongelma? Harvinaisen ärsyttävä tunne nimittäin tuo lukkiintuminen ja se tapahtuu aina muutaman suht.kovan sarjan jälkeen. Jonkinsortin painehan sinne taitaa tulla mikä tuon aiheuttaa, mutta jos teillä on kokemusta niin kertokaas ihmeessä onko tässä nyt lekurin paikka vai meneekö ohi vai jatkanko vaan reenaamista puolikuurona.

Musiikki ei soi liian kovalla ;)

Forsaken sanoi:
Ennenkuin juoksen lääkärin vastaanotolle ajattelin kysästä onko täällä reenaajia joilla on sama ongelma? Harvinaisen ärsyttävä tunne nimittäin tuo lukkiintuminen ja se tapahtuu aina muutaman suht.kovan sarjan jälkeen. Jonkinsortin painehan sinne taitaa tulla mikä tuon aiheuttaa, mutta jos teillä on kokemusta niin kertokaas ihmeessä onko tässä nyt lekurin paikka vai meneekö ohi vai jatkanko vaan reenaamista puolikuurona.

Mullakin on joskus esiintynyt tota, itse olen veikannut että johtuisi jotenkin tukkoisista poskionteloista tjsp. (mulla on poskiontelot melkein aina vähän tukkoiset). Toisaalta olen miettinyt että voisko vaikuttaa se että sali on neljä kerrosta maan alla ja jos ilmanvaihdossa ois jotain vikaavikaavikaa... Ja vielä yks juttu, joskus olen pessyt korvat runsaalla vedellä ja putsannut korvakäytävät vanupuikoilla, nytten olen jättänyt korvakäytävät kuiviksi ja vanupuikot pois sieltä korvasta ja kaapinut vain sormella vaikut siitä korvakäytävän suulta, jos vanupuikolla sörkkii niin voi mennä vaikut jumiin jotenkin ovelasti ja aiheuttaa kaikenlaista huonoutta.

Mulla oli 3vkoa sitten viikon flunssa ja edelleen menee korvat lukkoon heti kun juoksen lenkillä kovaa tai treenaan salilla. Vitun ärsyttäväähän se on kieltämättä, mutta yskäsemällä kerran tai haukottelemalla sopivasti korvat saa avattua taas minuutiksi. :D

En ainakaan ole itse jaksanut välittää asiasta, joten treenaan ihan normaalisti...

naksu sanoi:
Mulla oli 3vkoa sitten viikon flunssa ja edelleen menee korvat lukkoon heti kun juoksen lenkillä kovaa tai treenaan salilla. Vitun ärsyttäväähän se on kieltämättä, mutta yskäsemällä kerran tai haukottelemalla sopivasti korvat saa avattua taas minuutiksi. :D

En ainakaan ole itse jaksanut välittää asiasta, joten treenaan ihan normaalisti...

Ei ole flunssaa ollut herran aikoihin eikä myöskään yskäsemällä tai haukottelemalla avaudu. Tunnin päästä kun kroppa on rentoutunut niin sitten alkaa tukkosuuskin helpottumaan. Oliskohan ne sitten tosiaan vaikkua täynnä. Kerran tai pari viikossa korviani putsailen, mutta työnnänköhän sittenkin sitä pashkaa sinne syvemmälle korvaan pikemminkin ku putsaan.. hymm..

Tarkkaile tilannetta,jos alkaa tuntua tosi pahalta, niin ei muuta kuin lääkäriin.Tosin lievän flunssan aikaan ja silloin kun ei oo lepo ja ravinto ollut kohdallaan on tota ollut mullakin.

Mulla menee korvat lukkoon melkein aina kovaa kyykätessä.
Vittumaistahan se on, mutta ei sen takia lääkärille tarvi juosta.
Kova paine ja hengityksen pidättäminenhän tuon aiheuttaa. Oikealla hengitysrytmillä sarjan aikana korvien lukkiutumisen voi ehkä välttää.

Jalkatreenissä kovissa prässisarjoissa menee varsinkin korvat lukkoon. Mulle ei ainakaan tuota ongelmia avata niitä korvia settien välissä. Jos on tuttu treenikaveri, niin voi vaikka ilmottaa heti perään, että korrrRRRRrrrva aukes.

Terveisiä vaan Sumulle ja Mikelle.

Juu on tuttua tuo korvien lukkoon meneminen. Tosin vasta nyt kesän jälkeen tuota alkoi tapahtuma ja kovien sarjojen jälkeen. Kesän jälkeen aloin myös käyttämään piristeitä treenien yhtedessä joten syy todennäköisesti siinä. Eipä se nyt mikään iso juttu ole, saahan ne samantien auki. Mulla menee korvat kyllä muutenkin helposti lukkoon, mm autolla kun ajelee isompia korkeuseroja ihan Hki-Tku välillä niin lyö lukkoon.

Forsaken sanoi:

Todennäköisesti hukkaat aikaasi, jos juokset lääkärille. Ihan normaalia, ilma vain työntää itseään välikorvaan (nielua ja välikorvaa yhdistävän putken kautta). Jos häiritsee, niin nielaise, pitäs aueta. Jos ei aukea, niin pidä nenästäsi kiinni ja nielaise uudestaan. Tai mene puolikuurona, niin minäkin teen.

Tuohon lukkeutumiseen vaikuttaa aika paljon onko korvassa
paljon vaikkua ja jos sitä on päässyt kertymään niin se tahtoo painaa tärykalvoa ja siten tahtoo pienestäkin paineesta painautumaan kokonaan sisäänpäin. Koita puhistella korvias vanupuikolla ennen kun meet salille, jos se auttais jotain.

Korvien yleisiä hoito-ohjeita. Älä tunge sinne mitään. Älä kaada sinne mitään. Älä sörki sinne millään. Anna sen olla rauhassa. Jos lääkäri ei toisin määrää.

Kuten korvatautien opettajat sanoo, korvaa kaivetaan vain kyynärpäällä (yks kapinallinen kyllä suositteli pikkusormea). Sillä topsilla se vaikku saadan kyllä jumittamaan. Juurikin vanupuikolla tökkimällä saat vaikun sellaiseen paikkaan mistä se ei tule pois kuin lääkärin ottamana imulla tai metalli"koukulla". "Normaalisti" vaikku ei kökötä tärykalvoa vasten. (ja jos saat vanupuikon tärykalvollesi asti ilman huutoa/ulkopuolista väkivaltaa, niin nostan hattua)

Eikä vaikun määrällä ole paljoakaan tekemistä tälläisen korvien lukkiutumisen kanssa.

Tässä yksi niksi joka auttaa korvien lukittumiseen ainakin olankohautuksissa:
Pidä kieli painettuna suun yläosaan koko liikkeen ajan. Helppo, mutta yllättävän hyvin toimiva temppu ainakin itselläni, harmittelin myös aikaisemmin korvien lukittumista olankohautuksissa.

Hieman OT muttei ehkä sittenkään:

Topsipuikolla ei sovi putsailla korvakäytävästä vaikkuja, siitä suuaukolta vain. Vaikut pakkautuu ja tuloksena tulppa korvassa, sitten sinne lekurille on syytä mennä ja sekös nappaa sen rautakoukulla sieltä pois.

Remowax niminen aine auttaa, apteekista, lirutellaan korvaan ja annetaan olla sen verran että sulattaa möhnät pois.

Pieni vinkki: Tätä ei kannata tehdä ennen treffeille lähtöä, korvassa ja tässä tapauksessa sen ulkopuolella voi olla vaikkumömmöä enemmän kuin uskoitkaan.

Ei oo tuommosta ongelmaa vielä ollut, mutta lekurin muistan joskus sanoneen, ettei korvaan pitäisi työntää mitään kyynärpäätä pienempää. :D

Näkö on kyllä joskus pimentynyt täysin, kun olen ykköstä kokeillut penkissä tai mavessa ja lähes ykköstä kyykyssä. Vinkeä kokemus, on pakko vain fiiliksen perusteella nostaa ja pyrkiä pitämään tekniikka kasassa. Ei taida näön pimenemisessä noissa tilanteissa olla kumminkaan mitään kummallista, vai?

Itselläni korvat menevät lukkoon myös treenatessa, ja noin 30-60min päästä sitten palautuvat taas normaaliksi.

Veikkaisin omalle kohdalleni syyksi verenpainetta ja ahtaita korvatorvia, tai muuten lukkoherkkiä korvia. Nimittäin kun minulla oli painoa 10kg enemmän, ja verenpaine vastaavasti vähän korkeammalla, korvat olivat enemmän tai vähemmän lukossa miltei puolen vuoden ajan. Sain painon laskemaan ja ongelma hävisi. Tänä aikana ehdin käydä kolmella eri yksityisellä korviin erikoistuneella lääkärillä, joista ei ollut minkäänlaista apua, ei kukaan keksinyt tuota verenpainettakaan syyksi ehdottaa, eikä sitä edes mitattu. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta ennen kuin joku keksii jotain fiksumpaa, pysyn kannassani. :)

Eikös kova punttitreeni nosta hetkellisesti verenpainetta?

flunssa epäilen.

Forsaken sanoi:

Musiikki ei soi liian kovalla ;)

"huonosti hoidettua" flunssaa epäilen.

Niistä nenä paremmin silloin kun räkä irtoaa.
-> rusahtaako korvat ? Jos niin jotain sontaa siellä vielä on.

Mulla on ollut vähän sama ilmiö flunssan jälkeen, aluksi
ei huomaa mitään mutta treenin myötä ryönät lähtee
liikkeelle, ehkä verenpaineen nousu tms. aiheuttaa
rasittuneisiin pään kanaviin jotain tunnetta.

Mee lääkäriin, eiköhän se katso onko korvat tukkeessa.

Tuttu homma, ja todella ärsyttävä! Itselläni korvat menivät lukkoon aina kovan nopeuskestävyystreenin aikana. Ei ole kovinkaan mukava tunne, kun maitohapot jyllää jaloissa, olo on muutenkin hieman heikko(lievästi ilmaistuna) kovian sarjojen jälkeen ja sitten vielä korvat on lukossa, niin, että kuulee oman hengityksen voimakkaana kohinana pääkopan sisässä. Tuo yhdistelmä on kyllä aika karmea.. :rolleyes:

Back
Ylös Bottom