Se, että sinä tai minä ollaan nyt 2 vuotta oltu terveitä rokotettuina tai rokottamattomina ei vielä kerro kokonaistilanteesta oikeastaan yhtään mitään. Siksi tällaiset esimerkit eivät ole kovin mielekkäitä.
Mutta kun otetaan otantaan vaikkapa miljoona ihmistä, niin sillä alkaa sitten olla merkitystä, onko otettu sitä rokotetta vai ei. Rokottamattomalla on rokotettuun verrattuna moninkertainen (taisi viimeisin arvio olla 33-kertainen) riski joutua tehohoitoon koronan takia. Jos nyt oletetaan tuon olevan totta, niin eikö tuo sitten kuormita sairaaloita ja teho-osastoja? Esimerkki oikeasta elämästä: Vaimoni on OYS leikkausosastolla töissä, suunniteltuja leikkauksia perutaan nyt siksi, että teholla on niin paljon koronapotilaita. Potilaat ovat enimmäkseen rokottamattomia, vaikka suurimmalla osalla on rokotteet. Tämän on hyvin hämmentävä tilanne, jos kerran rokotteista ei ole mitään apua. Eli ottamalla rokotteen, vähennät tuota todennäköisyyttä joutua sairaalaan koronan takia etkä tartuta muita niin helposti). Jos kaikki tekisivät niin, sairaalat eivät kuormittuisi yhtä paljon koronapotilaista ja muita hoitoja ei tarvitsisi sen takia perua. Ja nämä eivät ole mitään minun mielipiteitä, vaan asiantuntijoiden kertomaa.
Mutta tosiaan IMO jokainen saa itse päättää ottaako rokotteen vai ei. En itse kannata pakkorokotuksia eikä minulla ole tarvetta moralisoida muita sen mukaan, ottavatko he rokotteen vai eivät.
Millä tavalla rokotteen ottaminen lisää ongelmia?