Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Mut jos se menee pankkikortin kautta jotenkin?

Jep. Ja ilmeisesti stm ja thl:läkin on napit vastakkain.
Nii toihan vaatis jonkinsortin laitteeseen investoinnin jolle näytettäs sitä qr-koodia. tms. Onhan noita lukulaitteita kauppojen itsepalvelukassoillakin, ettei pääse ulos porteista ennenku näyttää kuittia. Samanlainen systeemi varmaan ois sit esim. uimahalleille yms.
Ja viisastelijoille taas kerran, että EI en mä ole sitä mieltä että tommoset tarvis. Pystyn vain ajattelemaan mimmonen laitee se mahtaisi olla jos semmoinen nyt tulisi.

Ei kyllä näytä siltä, että mitään koronapassia olis tulossa - senverta ovat sekavia nuo selitykset.

Onhan noita lukulaitteita kauppojen itsepalvelukassoillakin, ettei pääse ulos porteista ennenku näyttää kuittia.
Onko tuollaisia oikeasti jossain? Tuli vain heti mieleen, kun mulla on S-kortille määritetty kuititon palvelu, niin S-kaupassa toimisi aika huonosti tuollainen. Btw, suosittelen, mikäli S-kortin omistatte ettekä kuitilla mitään tee, niin toi toiminto käyttöön. Ei tarvitse vastailla myyjälle ettei tarvitse kuittia, eikä itsepalvelukassakaan sitä tulosta.

Onko tuollaisia oikeasti jossain? Tuli vain heti mieleen, kun mulla on S-kortille määritetty kuititon palvelu, niin S-kaupassa toimisi aika huonosti tuollainen. Btw, suosittelen, mikäli S-kortin omistatte ettekä kuitilla mitään tee, niin toi toiminto käyttöön. Ei tarvitse vastailla myyjälle ettei tarvitse kuittia, eikä itsepalvelukassakaan sitä tulosta.
Onniitä näkyny sittareissa ainakin. Onhan noita ip kassoja ties minkälaisella konseptilla. Jossain ei saa kaljaa ees ostaa ja jossain on myyjä kokoajan jotta saa just kaljaakin.
Toi on näppärä toi kuititon palvelu kyllä.

No mun kommentti koski nyt salaliittohörhöjä, ei kumihanskahiippareita. Olen kyllä niistäkin joskus sanonut, että eivät käy ihan kaikilla, mutta en tiennyt, että se olisi tähänkin yhteyteen pitänyt lisätä.

Mutta eikö tässä ironista ole se, että kummatkin noista ovat hörhöjä, mutta ainakin tällä hetkellä litteä maa -hörhöt on valtaosan mielestä jotain suljetun osaston porukkaa, kun taas kumihanskat kädessä kaupassa paineleminen on hyvinkin vastuullista ja oikeaoppista? Virallinen media siihen jopa kannustaa, tai on kannustanut viimeiset 1,5 vuotta, vaikka nyt vähän on vouhotus keventynyt.

Mä lähinnä peräänkuulutan sellaista tasapuolisuutta. Hörhö ei ole hörhö sen perusteella, mitä lehtiä se lukee. Kuitenkin valtaosalla hörhön määritelmä menee juuri noin, että on #virallinentotuus ja sitten on kaikki sen ulkopuolella. Ehkä sinun tarkoitus ei ollut viestittää tällaista, mutta kovin särähti korvaan tämä lause: "eihän sellaista ihmistä voi löytyä joka tähän uskoo, eihän. Ja niin vain niitäkin löytyy."

En mä halua alkaa kinastella tästä asiasta, mutta kai ihan mahdollista on, että mulla on pointti tässä.

Mutta eikö tässä ironista ole se, että kummatkin noista ovat hörhöjä, mutta ainakin tällä hetkellä litteä maa -hörhöt on valtaosan mielestä jotain suljetun osaston porukkaa, kun taas kumihanskat kädessä kaupassa paineleminen on hyvinkin vastuullista ja oikeaoppista? Virallinen media siihen jopa kannustaa, tai on kannustanut viimeiset 1,5 vuotta, vaikka nyt vähän on vouhotus keventynyt.

Mä lähinnä peräänkuulutan sellaista tasapuolisuutta. Hörhö ei ole hörhö sen perusteella, mitä lehtiä se lukee. Kuitenkin valtaosalla hörhön määritelmä menee juuri noin, että on #virallinentotuus ja sitten on kaikki sen ulkopuolella. Ehkä sinun tarkoitus ei ollut viestittää tällaista, mutta kovin särähti korvaan tämä lause: "eihän sellaista ihmistä voi löytyä joka tähän uskoo, eihän. Ja niin vain niitäkin löytyy."

En mä halua alkaa kinastella tästä asiasta, mutta kai ihan mahdollista on, että mulla on joku pointti tässä?
Se on valitettavaa miten monet paikat kuten tokentubet jne. on täytetty myös täydellä hevonpaskalla ja sitten koronafanit tässä tapauksessa tarttuvat näihin lillukanvarsiin ja leimaavat sitten kaiken sieltäkin paskaksi.
Tuota samaa taktiikkaa käyttää media ja päättäjät monissa asioissa mitkä ovat valta-agendoja vastaan. Tuntuu kuin näitä false flag roskia tehtäisiin tarkotuksella näihin paikkoihin missä on "väärää tietoa". Toki osa on vain sekaisin.

Se on vähän samaa juttua kuin natsiksi leimaaminen jos sanoo maahanmuuttopolitiikan olevan täysi virhe. Sillä vain katkaistaan dialogi ja saadaan vain lisää keppiä poikittain kansaan.

Eikö tuo ole varsin looginen vaihtoehto.
Baariin ei pääse kuin koronapassilla, eli tuplarokotettu. Täten vaikka siellä baarissa tartuntoja olisi, niin kukaan ei sairastaisi koronaa vakavana.
Eli tällähän nyt yritettänee kertoa ihmisille, että jos on 2 rokotetta (tai enemmän) niin vaikka on suotavaa pitää tottakais omasta käsihygieniasta huolta, niin saattaa pärjätä ilman maskia.

Eli taudin leviämisen estäminen ei ole enää prioriteetti.

Eli tavoitteena estää ettei rokottamattomat saa tautia. Onko tämä jäljelle jäänyt 20% niin suuri uhka, että terveydenhuollon kantokyky loppuu?

Koko maassa nyt koronan takia 97 sairaalassa, joista 29 tehohoidossa.

Kuinkahan monta nuista 0, 1 ja 2-rokotettuja.

Edit: Ois mukava aina nähdä myös minkä ikäisiä nuo 29. Eikä haittais vaikka näkis myös minkä ikäisiä nuo 68 jotka muilla osastoilla.

Varmaan tilastoista huomattu, että itsestä huolta pitävät nuoret aikuiset ei käy piikillä, niin tässäpä hyvä tapa painostaa sinne.
Itsellä tämä toimii päinvastoin ja olen varautunut sekä omavarainen harrastuksissa. Kotisali käytössä tarpeen mukaan ja uuden lenkkarit tilasin juuri. Netistä tulee maasturiin osia tarpeen mukaan tallissa voi itse korjailla jne jne.

Saa nähdä tuleeko kiuru kotiovelleni saarnaamaan joskus koska tänne asti pitää tulla jos meinaa minulle jotain pakottaa tai kiristää.

THL kauhuissaan STM:n koronapassisuunnitelmista: voisi estää jopa lasten harrastamisen – ”Erittäin kyseenalaista”​

STM kaavailee koronapassia jopa 12-vuotiaille lapsille. THL vastustaa kovin sanakääntein.

Ollaanko koronapassia kuoppaamassa vai kuuluuko se uuteen stategiaan? Näin Ministeri Kiuru vastasi eilen tiistaina. VALTIONEUVOSTO
Tekijän kuva
Mari Julku
mari.julku@iltalehti.fi
Eilen klo 21:27 (muokattu tänään klo 8:53)

• THL on antanut poikkeuksellisen kovasanaisen lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle.
  • THL sanoo pitävänsä ”erittäin kyseenalaisena” sitä, että STM kaavailee koronapassia jo 12-vuotiaille lapsille.
  • THL:n arvion mukaan koronapassi estäisi pahimmassa tapauksessa pienten lasten harrastustoiminnan.
Iltalehti uutisoi tiistaina, kuinka STM kaavailee koronapassia jo 12-vuotiaille ja sitä vanhemmille lapsille.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vastustaa ideaa täysin. Tämä selviää lausunnosta, jonka THL on toimittanut sosiaali- ja terveysministeriölle.
– THL pitää erittäin kyseenalaisena oikeasuhtaisuuden ja välttämättömyyden kannalta sisällyttää lapset koronapassivaatimuksen piiriin, laitos lataa lausunnossaan.

THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta (vas) ja yksikönpäällikkö Otto Helve (oik) ovat allekirjoittaneet lausunnon, jossa kritisoidaan STM:n koronapassisuunnitelmia. IL-ARKISTO/MOSTPHOTOS/VALTIONEUVOSTO
THL:n mukaan STM kaavailema ikäraja tulee rajoittamaan alaikäisten lasten mahdollisuuksia osallistua lasten kehitykseen, terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttaviin toimintoihin mahdollisesti melko pitkäänkin. THL sanoo suoraan, että se pitää koronapassin ikärajaa liian matalana. Laitoksen mukaan ikärajan pitäisi olla 16 vuotta.

"Ei mitenkään kohtuullista”​

Sosiaali- ja terveysministeriön kaavailujen mukaan koronapassi voisi tietyissä tilanteissa olla edellytys muun muassa harrastustoimintaan osallistumiseen. Koronapassilla pääsisi esimerkiksi sisäliikuntatiloihin, mikäli on ottanut täyden koronarokotussarjan.
Mikäli rokotuksia ei ota, pitäisi käydä koronavirustestissä. Yhdellä negatiivisella testillä pääsisi harrastuksiin ja muihin tapahtumiin 72 tunnin ajan. Sen jälkeen pitäisi käydä uudessa testissä.
– THL ei nykyjärjestelyin pidä mitenkään kohtuullisena tai oikeasuhtaisena edellyttää alaikäisiltä lapsilta mahdollisesti useaan kertaan viikossa toistuvaa testausta harrastuksiinsa osallistumisen edellytyksenä, THL kirjoittaa lausunnossaan.
– Koronapandemian aikana erittäin merkittävä osa lapsista on pysyvästi lopettanut liikunta- ja muut harrastuksensa. Negatiivinen kansanterveydellinen ja hyvinvointivaikutus voi jäädä erittäin suureksi ja pitkävaikutteiseksi.
Rokottamattomien koronapassitestiä kaavaillaan maksulliseksi ja yhden testin hinnaksi on lausunnon mukaan arvioitu 98–200 euroa. THL pitää lausunnossaan riskinä sitä, jos rokottamattomien lasten testit ovat maksullisia.

Mitä tähänkään nyt sanois. Ei olla kaukana siitä, että lähiopetukseen aletaan passia vaatimaan.

Ei vaan itsellä ymmärrys riitä.

Eli tavoitteena estää ettei rokottamattomat saa tautia. Onko tämä jäljelle jäänyt 20% niin suuri uhka, että terveydenhuollon kantokyky loppuu?

Edit: Ois mukava aina nähdä myös minkä ikäisiä nuo 29. Eikä haittais vaikka näkis myös minkä ikäisiä nuo 68 jotka muilla osastoilla.
VAstasin lähinnä siihen, että tommosen baareihin tarvittavan passin idea on looginen mun mielestä.
En vastannut, että mun mielestä sitä tarvittas.

Eikö näistä ollut joku juttu vähän aikaa sitten et 40% vai mitä tehohoitopotilaista rokottamattomia. Eli nopeella matikalla atm 13-14. Ja oliko nyt Turussa hirveä hätä kun teho-osastolla oli 6 koronapotilasta. Ilmeisesti meillä on sitten terveydenhuolto näin huonoissa kantimissa(1,5v ollut aikaa valmistautua) että 20% väestöstä on sairastuessaan niin hiton suuri uhka.

Tai sitten tuli semmoinenkin ajatus mieleen että tässä hirveällä mölyämisellä ja uhkailulla halutaan saada ihmisiä piikille, eikä itse passia tässä vaiheessa ollut edes alun perin tarkoitus saada menemään läpi. Tää on se mitä itse toivon. Ei tässä nyt hitto soikoon oo mitään perusteita enää näin koville toimille.

Mut jos se menee pankkikortin kautta jotenkin?

Jep. Ja ilmeisesti stm ja thl:läkin on napit vastakkain.
Miten sali lukisi mun pankkikorttia? Ehkä jotkut salit, mutta meinaatko että koko kulunvalvonta infra ja softa uusiksi, että voi pari kk lukea pankkikorteilta terveystietoja? Maksut hoituu laskulla.

Miten sali lukisi mun pankkikorttia? Ehkä jotkut salit, mutta meinaatko että koko kulunvalvonta infra ja softa uusiksi, että voi pari kk lukea pankkikorteilta terveystietoja? Maksut hoituu laskulla.
Jep. Taikka salisedälle hakee euroja automaatista jos tarvii uusia salikortti. Ei tarvi kuittiakaan kiitos!
Voi kyl sanoa ettei ainakaan oman pitäjän salisetiä kiinnosta hevonvittuakaan mitä nuo soijaiset päättäjät ulisevat.

Eiks sitra joku aika sit maininnu et teknologia on JO olemassa. Tarvitaan vaan ilmeisesti vihreetä valoa hallitukselta.

Uskallammeko voittaa koronan?​

Maksupäätteet ovat jo olemassa oleva ja tietoturvallinen tapa todentaa yksittäisen ihmisen riski levittää koronavirusta. Järjestelmä voisi vauhdittaa merkittävästi yhteiskuntien avaamista yhdessä laajamittaisten rokotusten kanssa.

okotuskattavuuden lisääntyessä liikkuminen mahdollistuu ja yhteiskunnat alkavat avautua. Silloin tarvitaan tietoa: oletko rokotettu, kannatko virusta, oletko immuuni virukselle koska olet sairastanut koronan? Tietoa tarvitaan valtioiden rajoilla, matkustamisessa, yleisötapahtumissa ja monissa palveluissa koronan leviämisen estämiseksi. Jo nyt esimerkiksi lentoyhtiöt vaativat rokote- ja testaustodistuksia.

Maakohteisesti on myös ryhdytty kehittämään erilaisia rokotepasseja. Ongelma on näiden yhteensopivuus globaalisti eli standardointi. Yhden maan ratkaisun skaalaaminen ei ole mahdollinen mutta pandemian luonteen vuoksi ratkaisujen tulisi olla globaaleja

Ehdotamme tutkittavaksi ennakkoluulotonta ratkaisua: maksu- ja luottokorttijärjestelmän käyttämistä henkilön koronastatuksen välittämisessä globaalisti. Järjestelmä toimii seuraavasti: asiakas esittää pankki- tai luottokorttinsa palveluntarjoajan maksupäätteelle samalla tavalla kuin maksaessaan pikkuostoksen. Maksupääte kertoo, onko koronastatus kunnossa vai ei. Pääte ei kerro mitään tarkempia potilastietoja. Järjestelmä toimii ainoastaan kansalaisen lukuun ja toimeksiannosta hänen käyttäessään itse omaa määräysvaltaansa saada omat rokotustietonsa.

”Korttijärjestelmä käy millisekunneissa katsomassa henkilön statuksen samalla tavalla kuin maksutapahtumassa se käy tutkimassa onko tilillä katetta.”
Erilaisia rokotepasseja kehitellään parhaillaan ympäri maailmaa. Ne lähtevät kuitenkin takamatkalta jo olemassa olevaan maksupäätejärjestelmään nähden. Myöntäessään henkilölle maksu- tai luottokortin pankki on tunnistanut henkilön vahvasti ja siten korttia voidaan käyttää tunnisteena. Korttijärjestelmä käy millisekunneissa katsomassa henkilön statuksen samalla tavalla kuin maksutapahtumassa se käy tutkimassa onko tilillä katetta.

Mallissa ei luoda mitään uutta kallista erillistä rokotustiedon globaalia välitysjärjestelmää. Tämä on edullinen ja nopea ratkaisu. Suomen kohdalla ihmisen koronatiedot tulisi saada OmaKanta-järjestelmästä.

Sirulle mahtuu vaikka ja miten paljon vielä tietoa.
Juu, varmasti, mutta ettäkö höyläisin/etäluettaisin aina pankkikorttia että pääsisin salille sisään? Ja että salilla olisi joku intoa/velvollisuus hankkia tämmöinen kulunvalvontajärjestelmä? Entä nuoret joilla ei ole korttia ja käyvät treenaamassa?

Joo, naitetaan vaikka kokoko FB-viestihistoria pankkikorttiin, mutta kuka noi himmelit rakentaa, asentaa ja maksaa?

Helppo tämmösiä on puhua ja suunnitella, kun tällä hetkellä käytäntö on joku omakannasta tulostettu QR-koodi jonka joku viranomainen saattaa esim. rajalla lukea, mutta mielestäni siitä on vielä aika pitkä matka siihen, että vaikka partioon mennessä 12v:ltä luetaan jostain onko rokote tai nega.

Back
Ylös Bottom