Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Tää nyt oli ihan samaa tasoa kuin jos joku random kansalainen kirjottaisi mielipidepalstalle, että mökkitiet ei sovellu yli 30km/h ajoon ja sit siihen tulee Juha Kankkunen toteamaan, että annas kun minä tulen näyttämään, että hiekkatiellä voi ajaa vaikka 150km/h.

PCR testien luotettavuudesta korona virusten löytämisessä ei edelleenkään ole konsensusta (josko mistään ikinä voikaan olla). Arvostettu alan tutkija Peter Hotez selitti asian muistaakseni edellisessä JRE vierailussaan kansantajuisesti miksi näin ja näitä löytyy muitakin tutkijoita, jotka samaa mieltä. Kaikki he väärässä?

Muutenkin herättää ihmetystä äijän kirjoittelu. Näitä linkkejä tulee sellaisella tahdilla välillä, että et mitenkään ole voinut ehtiä lukemaan läpikotaisin linkkaamiasi juttuja. On linkkailtu maskitutkimuksia missä selvästi sanotaan, ettei kyseisen tutkimuksen mukaan voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä maskien hyödyllisyydestä ja kuitenkin samaan syssyyn mies heittää kommenttia tyyliin "ai ei maskeista ole muka hyötyä".
Vahvasti tulee fiilis että ole lukenut kaikkia tutkimuksia joita linkkaat tai sit et ole kovin hyvä englannin kielessä. Enkä siis ihmettele, kukapa ehtisi tolla tahdilla etsiä tutkimuksia, lukea niitä ja jakaa pää märkänä ainakin tänne.

Alkuviikosta linkkasit jonkun twitter uutisen kuinka rokotteet estää hyvin vakavaa taudin muotoa ja kuolemia. Kyseessä oli "observational study" jossa keski-ikä oli alle 40v , osallistujia ei kummoinen määrä ja tutkimuksen lopputulema oli, että hyvin toimii rokotteet. Surprise surprise.
Kuinka moni alle 40v muutenkaan kuolee koronaan tai saa sen vakavan taudin? Voiko tollaisista tutkimuksista vetää yhtään mitään johtopäätöksiä?

Ihan sillä kyselen, että opiskeletko alaa vai mistä tämä uskomaton innostus pommittaa näitä uutisia?
Eläkä ota tätä vittuiluna vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Sulla paistaa kommenteista hyvin vahva usko kaikkiin lähteisiin jotka tukee sun omaa näkökulmaa tästä aiheesta ja kova kiire on ampumaan alas kaikki "väärät" asiantuntijalausunnot joita tänne muut linkkailee. Ja voihan ne ollakin vääriä , en mää tiedä, mutta kykenetkö sä näkemään absoluuttisen totuuden?

Ihmetyttää vaan onko ne kaikki (ennen tätä showta ihan arvostettuja tiedemiehiä) vain seonneet nyt. Tyyliin Phizerin entinen vice president kritisoi aika vahvasti tätä touhua.

En haluaisi haukkua tai mitään, mutta tuosta mikasasta tulee mieleen ns. botti joka linkkaa juttuja mikä tulee muualta jaettavaksi ns. "fact checkin" kautta.
Monesti linkkaa vain linkit ilman mitään omaa kommenttia mikä puoltaa vain tähän bottaamiseen.

Ja taas kun moni haluaa varmasti käsittää tämän huomion väärin eli en kiellä tai halua cancelloida ketään... Se että ilmaisee huomionsa jostain ei tarkoita sensurointia enkä ole poistumista ehdottanut enkä ehdota mitä minulle kuitenkin tarjottu moneen otteeseen täällä.

Ihan miltä susta tuntuu. Täytyy oikeasti olla todella naiivi, jos ei muka näe mitä media tekee varsinkin nykyään ja tulkisee tämän foliohattuiluksi. Ei meinaan naurata kun ymmärtää kuinka tuhoisaa tämäkin ollut esim. pienyrityksille kautta maailman ja sitä kautta ihmisille. Oikea tragedia ja vain yksi haara tässä casessa.
Anteeksi jos olen turhan rohkea olettaessani, että yli vuoden kestänyt koronauutisointi olisi menettänyt jo ajat sitten "savuverhovaikutuksensa".

En haluaisi haukkua tai mitään, mutta tuosta mikasasta tulee mieleen ns. botti joka linkkaa juttuja mikä tulee muualta jaettavaksi ns. "fact checkin" kautta.
Monesti linkkaa vain linkit ilman mitään omaa kommenttia mikä puoltaa vain tähän bottaamiseen.

Ja taas kun moni haluaa varmasti käsittää tämän huomion väärin eli en kiellä tai halua cancelloida ketään... Se että ilmaisee huomionsa jostain ei tarkoita sensurointia enkä ole poistumista ehdottanut enkä ehdota mitä minulle kuitenkin tarjottu moneen otteeseen täällä.
Noh, mää oon ollut huomaavinani, että tässä ketjussa on kaksi muutakin "bottia", jotka nimimerkki mikasa90:stä poiketen, eivät edes yritä keskustella levittelemistään jutuista.

Euronewssissä oli just juttua, että euroopassa on esim. jäänyt tekemättä yli 10 miljoonaa syöpäseulontaa tämän koronapelleilyn takia. Kyllä ne kuolleisuustilastot kohta nousuun saadaan.

Jos tuota tarkoitat niin kirjoituksesi osui hyvin keskelle logaritmisella asteikolla:D

Tuossa lukee, että melkein 1 miljoona syöpätapausta jäänyt diagnosoimatta ja 100 miljoonaa seulontaa jäänyt tekemättä.

Jos tuota tarkoitat niin kirjoituksesi osui hyvin keskelle logaritmisella asteikolla:D

Tuossa lukee, että melkein 1 miljoona syöpätapausta jäänyt diagnosoimatta ja 100 miljoonaa seulontaa jäänyt tekemättä.
Hupsista, ei kannattais aina muistiin luottaa....Mut toinen lause pitää kuitenkin paikkaansa.

PCR testien luotettavuudesta korona virusten löytämisessä ei edelleenkään ole konsensusta (josko mistään ikinä voikaan olla). Arvostettu alan tutkija Peter Hotez selitti asian muistaakseni edellisessä JRE vierailussaan kansantajuisesti miksi näin ja näitä löytyy muitakin tutkijoita, jotka samaa mieltä. Kaikki he väärässä?

Muutenkin herättää ihmetystä äijän kirjoittelu. Näitä linkkejä tulee sellaisella tahdilla välillä, että et mitenkään ole voinut ehtiä lukemaan läpikotaisin linkkaamiasi juttuja. On linkkailtu maskitutkimuksia missä selvästi sanotaan, ettei kyseisen tutkimuksen mukaan voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä maskien hyödyllisyydestä ja kuitenkin samaan syssyyn mies heittää kommenttia tyyliin "ai ei maskeista ole muka hyötyä".
Vahvasti tulee fiilis että ole lukenut kaikkia tutkimuksia joita linkkaat tai sit et ole kovin hyvä englannin kielessä. Enkä siis ihmettele, kukapa ehtisi tolla tahdilla etsiä tutkimuksia, lukea niitä ja jakaa pää märkänä ainakin tänne.

Alkuviikosta linkkasit jonkun twitter uutisen kuinka rokotteet estää hyvin vakavaa taudin muotoa ja kuolemia. Kyseessä oli "observational study" jossa keski-ikä oli alle 40v , osallistujia ei kummoinen määrä ja tutkimuksen lopputulema oli, että hyvin toimii rokotteet. Surprise surprise.
Kuinka moni alle 40v muutenkaan kuolee koronaan tai saa sen vakavan taudin? Voiko tollaisista tutkimuksista vetää yhtään mitään johtopäätöksiä?

Ihan sillä kyselen, että opiskeletko alaa vai mistä tämä uskomaton innostus pommittaa näitä uutisia?
Eläkä ota tätä vittuiluna vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Sulla paistaa kommenteista hyvin vahva usko kaikkiin lähteisiin jotka tukee sun omaa näkökulmaa tästä aiheesta ja kova kiire on ampumaan alas kaikki "väärät" asiantuntijalausunnot joita tänne muut linkkailee. Ja voihan ne ollakin vääriä , en mää tiedä, mutta kykenetkö sä näkemään absoluuttisen totuuden?

Ihmetyttää vaan onko ne kaikki (ennen tätä showta ihan arvostettuja tiedemiehiä) vain seonneet nyt. Tyyliin Phizerin entinen vice president kritisoi aika vahvasti tätä touhua.
Sitten sun pitää pistää vastine niihin jotka on sun mielestä väärin. Sehän on helppoa jos olen väärässä, eikö vain?

Otetaan vaikka tuo pcr testi, niin miten esimerkiksi virusta pääsee siihen testiin jos sitä ei kerta ole nenänielussa? Pcr monistaa ''virusta'' mutta mistä se monistaa jos sitä ei ole? Itse en usko yliluonnollisiin ilmiöihin. Näyttääkö se randomisti tuloksen ja jos näin tapahtuu mihin se perustuu? Näin simppeliin kysymykseen en ole vielä saanut kovin järkevää vastausta.

Ja tuohon observational tutkimukseen, osota että se on väärässä. En halua kuulla sun mielipidettä vaan faktaa. Jos mä haluan kuulla sun mielipiteen, kysyn sitä erikseen. (tämä neutraalilla ''äänensävyllä'' sanottuna)

Myöskään en halua katsoa koomikon ohjelmaa joka sanoo ITSE, että ''olen ääliö joka ei tiedä aiheesta yhtään mitään''. Mikään testi ole täydellinen, siitä olemme samaa mieltä. Myös diagnostiikkaan liittyy muitakin tekijöitä kuten henkilön oireet, altistuminen ja testin tulos. Nämä yhdessä.

Viimeks tänään linkkasin esim. johan helsströmiä jonka kanssa olen erimieltä muutamasta asiasta. Ja sillä ei ole merkitystä mitä mieltä yksittäinen asiantuntija on. Expert opinion on muuten heikointa tiedettä mitä on. Dataa pitää seurata johdonmukasesti.

1621509644119.png

Meta-analyysi jossa todetaan maskeista olevan hyötyä. Ja jos vähintään 47% vähemmän lentäviä pärskeistä ei ole hyötyä, ottaen huomioon että tartuntaa vaaditaan merkittävä viruskuorma, niin toisella mielipiteellä ei ole kauheasti merkitystä minulle.

Me voidaan kyllä taas keskustella maskeista. :)

Recommendations regarding the effect of wearing a mask on the prevention of respiratory virus transmission (RVI) have been confirmed by many studies. A meta-analysis found reduced spread of Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS; OR = 0.32; 95% CI: 0.25–0.40).
7
Another meta-analysis recently found that mask use by healthcare and nonhealthcare workers reduced the risk of laboratory-confirmed respiratory viral infection by 80% (95% CI: 0.11-0.37) and 47% (95% CI: 0.36-0.79), respectively.
8

Wearing a mask can prevent the inhalation of large droplets and sprays.
25
Research evidence shows that masks can filter sub-micron dust particles.
26
The previous meta-analysis concluded that after wearing a mask, the risk of respiratory viral infections including influenza, SARS, and H1N1 was significantly reduced with the pooled OR was of 0.35. This result is similar to the result of our meta-analysis that wearing a mask is also very effective in preventing the spread of COVID-19 (OR = 0.38, 95% CI: 0.21-0.69).
It should be noted that this meta-analysis was not the only study investigating the association between the facemask and the risk of COVID-19. Chu et al. found that the face mask use reduced the risk of COVID-19, SARS, and MERS.
1
Wang et al. implemented a protocol for systematic review and meta-analysis and plan to collect randomized controlled trials on the efficacy of community masks against influenza. Although the relevant results have not been published, they concluded that in the face of disasters such as COVID-19, even if the masks might not be significantly effective, as an option, people could use it before the evidence is available.
27
Another unpublished meta-analysis on face masks in community settings suggested that face masks significantly reduce the risk of SARS-CoV-2 infection.
28
Compared with other respiratory virus infections, the protective effect of masks on COVID-19 still lacks relevant comprehensive evidence. Therefore, we performed a systematic review and meta-analysis to evaluate the effectiveness of the use of masks to prevent SARS-CoV-2 transmission.

Viimeksi muokattu:
Vastaus oli juuri sellainen kuten odotinkin (y). En selvästikään ollut väärillä jäljillä sun suhteen.

Peter Hotezinkin dumasit ihan sillä vaan, että kertoi tuon asian Jre:ssä. Tää on just sitä woke touhua (mitä selvästi edustat), jossa faktatkin muuttuu saduiksi jos väärässä paikassa tai väärä ihminen niistä puhuu tai on tiedemies väärässä ohjelmassa kertomassa asian. On teillä helppoa nähdä faktat mistä tahansa :ROFLMAO:
Kykenetkö todella esittämään kyseisen herran tutkimuksiin vastaväitteitä? Ai niin , ei sun tarvi koska yksittäinen tiedemies ja selvästi "väärässä".

Ei mitään , jatka samaan malliin , mä yritin esittää asiallisia kysymyksiä sä väistelit ja heitit taas vastakysymyksiä. Ei yllätä.

Btw, ootko kertaakaan kysynyt täältä itse haluaako väki täällä sun jatkuvaa uutisointia?? (neutraalilla äänensävyllä sanottuna)

Vastaus oli juuri sellainen kuten odotinkin (y). En selvästikään ollut väärillä jäljillä sun suhteen.

Peter Hotezinkin dumasit ihan sillä vaan, että kertoi tuon asian Jre:ssä. Tää on just sitä woke touhua (mitä selvästi edustat), jossa faktatkin muuttuu saduiksi jos väärässä paikassa tai väärä ihminen niistä puhuu tai on tiedemies väärässä ohjelmassa kertomassa asian. On teillä helppoa nähdä faktat mistä tahansa :ROFLMAO:
Kykenetkö todella esittämään kyseisen herran tutkimuksiin vastaväitteitä? Ai niin , ei sun tarvi koska yksittäinen tiedemies ja selvästi "väärässä".

Ei mitään , jatka samaan malliin , mä yritin esittää asiallisia kysymyksiä sä väistelit ja heitit taas vastakysymyksiä. Ei yllätä.

Btw, ootko kertaakaan kysynyt täältä itse haluaako väki täällä sun jatkuvaa uutisointia?? (neutraalilla äänensävyllä sanottuna)
Mä jätin vastaamatta ainoastaan sun kysymyksiin mun motiiveista. Mielestäni niillä ei ole mitään merkitystä, tai ei ainakaan pitäis olla.

En mä ole PH:ta dumannu, totesin vain, että en ole katsonut ja syyn kerroin yllä. Enkö vain? Mutta mä haluan vastauksen, miten testiin voi tulla viruksen osia jos niitä ei ole nenänielussa? Tarkotan nimenomaan väärien positiivisten kohdalla. PH on käsittääkseni pätevä tyyppi en mä sitä kiellä.

Niin kauan kun ei tule ylläpidolta kieltoa, mielestäni en tarvitse väen lupaa siihen, eikö vain?

edit. ph:han dumas hyvin paljon käsittääkseni rokotevastasten juttuja jre:ssä. Se on hyvä juttu.
edit2 mikä tai mitä on woke touhu?

Viimeksi muokattu:
Otetaan vaikka tuo pcr testi, niin miten esimerkiksi virusta pääsee siihen testiin jos sitä ei kerta ole nenänielussa? Pcr monistaa ''virusta'' mutta mistä se monistaa jos sitä ei ole? Itse en usko yliluonnollisiin ilmiöihin. Näyttääkö se randomisti tuloksen ja jos näin tapahtuu mihin se perustuu? Näin simppeliin kysymykseen en ole vielä saanut kovin järkevää vastausta.

alla olevan linkin vertaisarvioitu 22 alan-ammattilaisen tekemä raportti vastaa myös noihin kysymyksiin ja antaa oikean kuvan ko. mittauslaitteen "luotettavuudesta" diagnosointiin.

Pieter Borger 1 *, Rajesh K. Malhotra 2 , Michael Yeadon 3 , Clare Craig 4 , Kevin McKernan 5
Klaus Steger 6 , Paul McSheehy 7 , Lidiya Angelova 8 , Fabio Franchi 9 , Thomas Binder 10
Henrik Ullrich 11 , Makoto Ohashi 12 , Stefano Scoglio 13 , Marjolein Doesburg-van Kleffens 14
Dorothea Gilbert 15 , Rainer J. Klement 16 , Ruth Schruefer 17 , Berber W. Pieksma 18 , Jan Bonte 19 ,
Bruno H. Dalle Carbonara20, Kevin P. Corbett 21, Ulrike Kämmerer 22 .)

Ulkopuolinen vertaisarviointi RT-PCR testistä SARS-CoV-2 viruksen havaitsemiseksi paljastaa 10 merkittävää tieteellistä virhettä sekä molekyyli- ETTÄ metodologisella tasolla: vaikutuksia virheellisiin positiivisiin tuloksiin.​

Lyhennelmä suomeksi:

Alkuperäinen raportti lontoon murteella:

alla olevan linkin vertaisarvioitu 22 alan-ammattilaisen tekemä raportti vastaa myös noihin kysymyksiin ja antaa oikean kuvan ko. mittauslaitteen "luotettavuudesta" diagnosointiin.

Pieter Borger 1 *, Rajesh K. Malhotra 2 , Michael Yeadon 3 , Clare Craig 4 , Kevin McKernan 5
Klaus Steger 6 , Paul McSheehy 7 , Lidiya Angelova 8 , Fabio Franchi 9 , Thomas Binder 10
Henrik Ullrich 11 , Makoto Ohashi 12 , Stefano Scoglio 13 , Marjolein Doesburg-van Kleffens 14
Dorothea Gilbert 15 , Rainer J. Klement 16 , Ruth Schruefer 17 , Berber W. Pieksma 18 , Jan Bonte 19 ,
Bruno H. Dalle Carbonara20, Kevin P. Corbett 21, Ulrike Kämmerer 22 .)

Ulkopuolinen vertaisarviointi RT-PCR testistä SARS-CoV-2 viruksen havaitsemiseksi paljastaa 10 merkittävää tieteellistä virhettä sekä molekyyli- ETTÄ metodologisella tasolla: vaikutuksia virheellisiin positiivisiin tuloksiin.​

Lyhennelmä suomeksi:
Toihan vedettiin takasin tekijöiden omasta toimesta jos en väärin muista.

''After careful consideration, our international consortium of Life Science scientists found the Corman-Drosten paper is severely flawed with respect to its biomolecular and methodological design. A detailed scientific argumentation can be found in our review “External peer review of the RTPCR test to detect SARS-CoV2 reveals 10 major scientific flaws at the molecular and methodological level: consequences for false positive results”, which we herewith submit for publication in Eurosurveillance.
Further, the submission date and acceptance date of this paper are January 21st and January 22nd, respectively. Considering the severe errors in design and methodology of the RT-PCR test published by “Eurosurveillance”, this raises the concern whether the paper was subjected to peer-review at all.''

Joo ja se "koronatauti on sitten tullut siitä että ei ollut tarpeeks montaa tehoste annosta.Joku irvi leuka täällä vois väittää että tuo "rokote" sairastuttaa nuo ihmiset mutta sehän olis ihan science fiction.Mun sisko otti ensimmäisen ja sai 3 päivän päästä elämänsä suurimma herbeksen joka ei meinaa parantua.Ei liity mitenkään tohon ruiskeeseen vaan on sattuma. :D Koitin varottaa sitä.

Back
Ylös Bottom