Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, Rauman telakalla olivat hommissa, osa kuulemma siirtyi saman tien Turkuun.Hyvä toi Porin käppyä. Koko piikki 100% ulkomaalaisten tartuntoja. Heidän kotipaikaa ei tiedossa, vaan merkataan testin tutkineen laboratorion sijainnin mukaan. Eivät oleskelleet, eikä välttämättä koskaan käyneetkään Porissa.
Luitko mitä Merikelle kävi?
Itteäni on viety huppupäässä vielä vähäpätöisemmästä.
Laitan maskin naamalle, koska ilman tai kunnollisella suojaimella -> huput päähän ja menoksi
e: Kyllä se osin hävettää, mutta kipu on ikävää ja jos tuolla sen välttää niin halpoja on suojelurahat.
Niinkauan kuin piikki on vapaaehtoinen en helvetissä ota moista, vaarallisempihan se näyttäisi olevan kuin tauti. Ja sana piikki kuvaa tätä tuotetta paremmin kuin rokote tosiaan.
"Älä tee niinkuin minä, vaan niinkuin mä sanon"Tuossakin nähdään, että käytännön tasolla naamareista enemmän vaan haittaa. Kamala ottaa omansa pois tarttumalla kiinni naamarin sisäpuolelta ja samalla kontaminoi sitten kädellään puhujanpönttöö. Sietääkin desinfioida sitä.
samasta keissistä kyse.Näin niitä koronatartuntoja tehtaillaan, eli negatiivisesta testistä huolimatta merkataan koronapositiiviseksi, normi nuhan takia. Olis taas tutkivan journalismin paikka (ei tule tapahtumaan), Kuinkahan yleistä mahtaa olla tämmöinen kusetus?
![]()
Satu Mäkelä:
Olen erittäin pahoillani heidän vuokseen, jotka ovat sairastaneet vakavan koronan tai joiden lähipiirissä on joku, joka on menehtynyt koronaan. Olen todella, todella, pahoillani tästä tilanteesta, mihin on jouduttu. Olen myös erittäin pahoillani kaikesta siitä mitä rajoitukset ovat aiheuttaneet. Niistä itsemurhista ja muista kuolemista, joihin rajoitukset ovat osallisena, konkursseista, velkaantumisesta, syrjäytymisestä, masennuksesta jne.
Minulla on oma mielipide tästä kaikesta. Sinullakin varmasti on. En omaani lähde tässä avaamaan, koska kuten jokainen tietää, mielipiteistä on turha kiistellä. Sen sijaan tietoa kannattaa ja voi jakaa. Eikös? Jokainen voi sitten päättää mitä sillä tekee tai miten sen tulkitsee. Tai toki voi vain ohittaa. Kaikki on ihan yhtä oikein![]()
Perheenjäseneni kävi nuhan ja tulevien palavereiden vuoksi koronatestissä 31.1. Tulos oli negatiivinen (tieto tuli kirjallisena Mehiläisen kautta). Omakannassa negatiivista tulosta ei kuitenkaan ollut näkyvissä, kun eilen asiaa katselin, vaan pelkästään diagnoosi UO7.2 (Epäily COVID-19-virusinfektiosta, ei varmistettu laboratoriotutkimuksella).
Olin kuullut, että koronapositiivisen koodi on UO7.1 (COVID-19-virusinfektio, laboratoriotutkimuksella varmistettu). Tämän koodin perusteella raportoidaan tieto omakannasta suoraan koronapositiivisten tilastoihin. Järkeen käyvää.
Mutta, että tämän lisäksi raportoitaisiin myös koodi UO7.2? Näin jotkut ovat osanneet kertoa. Itse en oikein voinut asiaa uskoa, koska suurimmalta osinhan tämän epäilyn seurauksena testi tehdään. Mutta tässähän olikin vain uskostani kyse![]()
Asia kuitenkin vaivasi sen verran mieltä, että laitoin sähköpostin THL:n sotetiedonhallintaan ja sainkin sieltä erityisasiantuntijalta vastauksen.
Kysymykseni oli:
"Hei,
Olisin tiedustellut koronatilastoista. UO7.1 koodilla kirjatut tapaukset tietysti kirjataan koronapositiivisten tilastoon, mutta kuinka toimitaan diagnoosi UO7.2 -koodin kohdalla? Näkyykö kyseinen diagnoosi koronapositiivisten tilastoissa?"
Vastaus kuului:
"Hei
Pääsääntöisesti kyllä. Diagnoosia U07.2 voi käyttää, jos oireisella potilaalla esitiedot, kliininen kuva ja muut löydökset viittaavat infektiolääkärin arvion mukaan selvästi akuuttiin COVID-19-virusinfektioon, vaikka PCR- ja antigeenitutkimuksen tulokset jäävät negatiiviseksi."
Mitä tästä pitäisi ajatella? Meidän perheessä ei ole ollut ketään koronapositiivista, mutta tilastoissa asia on todennäköisesti (tai "pääsääntöisesti") näyttäytynyt toisin.
Ei mulla muuta, kui että nauttikaahan kevään tulosta, rakkaistanne ja kaikesta ihanasta, mitä maailma on pullollaanValo voittaa aina![]()
![]()
EDIT: mainittakoon vielä, että kyseinen diagnoosi tehtiin puhelinkeskustelun perusteella (nuha 5 päivää, kuivaa yskää, ei altistusta). Negatiivinen testitulos ilmoitettiin mehiläisen kautta kirjallisena.
Eliniän odote ei luonnollisesti tarkoita että jokainen elää sen verran. Osa jää parikymppisinä auton alle, ja toisaalta osa porskuttaa yli satavuotiaiksi ja käy loppun asti zumbassa. Nykyisellään laskettava eliniän odote vaikkapa tänään syntyvälle on oletusarvoisesti matalampi kuin todellinen keskiarvoinen elinikä siinä ryhmässä, koska luonnollisesti arvio tehdään tällä hetkellä olemassa olevan väestön, lääketieteellisen osaamisen, terveyskäyttäytymisen etc. pohjalta. Jos nyt kärjistäen huomenna keksittäisiin rokote syöpää vastaan, kaikkien eliniän odote heilahtaisi ylöspäin aiemmasta.Eliniän odote ei automaattisesti tarkoita, että kaikki elää minimissään edellä mainittuihin lukemiin. Sikäli kun muuttujina geenit, elintavat, ympäristö ja ihan vain tuuri. Tähän peilaten, täysin ok ja normaalia delata seitenkymppisenä. Jotkut ei selviä luonnollisista syistä johtuen edes kohdusta ulos.
EDIT: Sikäli kun maailmanlaajuista dataa penkoo, niin suurin osa "korona" kuolleista asettuu nimenomaan tuonne +80v ryhmään, joten tässäkin mielessä mennään ihan normaalin mukaan.
Se on kyllä rasittavaa, kun a) ihmisiä lähetetään norminuhan takia infektiolääkärille b) infektiolääkäri tulkitsee että norminuha on "selvästi akuutti COVID-19-virusinfektio".Näin niitä koronatartuntoja tehtaillaan, eli negatiivisesta testistä huolimatta merkataan koronapositiiviseksi, normi nuhan takia. Olis taas tutkivan journalismin paikka (ei tule tapahtumaan), Kuinkahan yleistä mahtaa olla tämmöinen kusetus?
![]()
Satu Mäkelä:
Olen erittäin pahoillani heidän vuokseen, jotka ovat sairastaneet vakavan koronan tai joiden lähipiirissä on joku, joka on menehtynyt koronaan. Olen todella, todella, pahoillani tästä tilanteesta, mihin on jouduttu. Olen myös erittäin pahoillani kaikesta siitä mitä rajoitukset ovat aiheuttaneet. Niistä itsemurhista ja muista kuolemista, joihin rajoitukset ovat osallisena, konkursseista, velkaantumisesta, syrjäytymisestä, masennuksesta jne.
Minulla on oma mielipide tästä kaikesta. Sinullakin varmasti on. En omaani lähde tässä avaamaan, koska kuten jokainen tietää, mielipiteistä on turha kiistellä. Sen sijaan tietoa kannattaa ja voi jakaa. Eikös? Jokainen voi sitten päättää mitä sillä tekee tai miten sen tulkitsee. Tai toki voi vain ohittaa. Kaikki on ihan yhtä oikein![]()
Perheenjäseneni kävi nuhan ja tulevien palavereiden vuoksi koronatestissä 31.1. Tulos oli negatiivinen (tieto tuli kirjallisena Mehiläisen kautta). Omakannassa negatiivista tulosta ei kuitenkaan ollut näkyvissä, kun eilen asiaa katselin, vaan pelkästään diagnoosi UO7.2 (Epäily COVID-19-virusinfektiosta, ei varmistettu laboratoriotutkimuksella).
Olin kuullut, että koronapositiivisen koodi on UO7.1 (COVID-19-virusinfektio, laboratoriotutkimuksella varmistettu). Tämän koodin perusteella raportoidaan tieto omakannasta suoraan koronapositiivisten tilastoihin. Järkeen käyvää.
Mutta, että tämän lisäksi raportoitaisiin myös koodi UO7.2? Näin jotkut ovat osanneet kertoa. Itse en oikein voinut asiaa uskoa, koska suurimmalta osinhan tämän epäilyn seurauksena testi tehdään. Mutta tässähän olikin vain uskostani kyse![]()
Asia kuitenkin vaivasi sen verran mieltä, että laitoin sähköpostin THL:n sotetiedonhallintaan ja sainkin sieltä erityisasiantuntijalta vastauksen.
Kysymykseni oli:
"Hei,
Olisin tiedustellut koronatilastoista. UO7.1 koodilla kirjatut tapaukset tietysti kirjataan koronapositiivisten tilastoon, mutta kuinka toimitaan diagnoosi UO7.2 -koodin kohdalla? Näkyykö kyseinen diagnoosi koronapositiivisten tilastoissa?"
Vastaus kuului:
"Hei
Pääsääntöisesti kyllä. Diagnoosia U07.2 voi käyttää, jos oireisella potilaalla esitiedot, kliininen kuva ja muut löydökset viittaavat infektiolääkärin arvion mukaan selvästi akuuttiin COVID-19-virusinfektioon, vaikka PCR- ja antigeenitutkimuksen tulokset jäävät negatiiviseksi."
Mitä tästä pitäisi ajatella? Meidän perheessä ei ole ollut ketään koronapositiivista, mutta tilastoissa asia on todennäköisesti (tai "pääsääntöisesti") näyttäytynyt toisin.
Ei mulla muuta, kui että nauttikaahan kevään tulosta, rakkaistanne ja kaikesta ihanasta, mitä maailma on pullollaanValo voittaa aina![]()
![]()
EDIT: mainittakoon vielä, että kyseinen diagnoosi tehtiin puhelinkeskustelun perusteella (nuha 5 päivää, kuivaa yskää, ei altistusta). Negatiivinen testitulos ilmoitettiin mehiläisen kautta kirjallisena.
Infuenssat ovat hävinneet käytännössä kokonaan, myös muut flunssat ovat olleet hyvin vähäisiä, mutta "koronaa" on todella paljon, et varmaankaan huomaa asiassa mitään yllättävää (kysymys oli retorinen).Se on kyllä rasittavaa, kun a) ihmisiä lähetetään norminuhan takia infektiolääkärille b) infektiolääkäri tulkitsee että norminuha on "selvästi akuutti COVID-19-virusinfektio".
Näitä tapauksia on varmasti miljoonia. Luultavasti tämä selittää valtaosan koronatartunnoista.
samasta keissistä kyse.
View: https://twitter.com/mikaelniku/status/1371703154648215553?s=21
View: https://twitter.com/markkupeltonen/status/1372079841378467841?s=21
eli sielläkin on raja arvot. Tietyn rajan yli ku menee saat posin. Alle jäävät negan.
voi olla et rajotuksey ja hygienia ohjeet toimii influun todella tehokkaasti.Infuenssat ovat hävinneet käytännössä kokonaan, myös muut flunssat ovat olleet hyvin vähäisiä, mutta "koronaa" on todella paljon, et varmaankaan huomaa asiassa mitään yllättävää (kysymys oli retorinen).
Joo noit rekistereitä on ihan helvetisti. Ja epäselvää tavalliselle kansalaiselle.Helkkarin epäselvä tuo käytäntö on jos THL ei tiedä mitä vastaa
Joo, tästä ikuisuuteen meillä on harminamme enää vain korona.Jumankauta, on tästä sitten jotain hyvääkin kun korona hävittänyt maailmasta kaikki ikävät pöpöt!
Aikaisemminkin huomattu (useita kertoja), että jauhetaan ihan silkkaa paskaa mut kovalla itse luottamuksella, koska auktoriteetti.Helkkarin epäselvä tuo käytäntö on jos THL ei tiedä mitä vastaa ja tuo Nikukin vähän mutuilee/arvelee
Onko tilastoja miten sukupuolitaudit on vähentyneet kun porukka ei ole päässyt baareissa aamuyön kontakteihin vaan on vetänyt vuoden verran kotona käteensä?Jumankauta, on tästä sitten jotain hyvääkin kun korona hävittänyt maailmasta kaikki ikävät pöpöt!
Niin siis sun terminologiassa influenssa on yhtä kuin norminuha ja koronatartunnat on siis todellisuudessa kausi-influenssaa? No tämä selventää.Infuenssat ovat hävinneet käytännössä kokonaan, myös muut flunssat ovat olleet hyvin vähäisiä, mutta "koronaa" on todella paljon, et varmaankaan huomaa asiassa mitään yllättävää (kysymys oli retorinen).
"kyseinen diagnoosi tehtiin puhelinkeskustelun perusteella (nuha 5 päivää, kuivaa yskää, ei altistusta). Negatiivinen testitulos ilmoitettiin mehiläisen kautta kirjallisena."