Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Jos epäilyttää että saan koronan helpommin maski päässä? Ei tietääkseni ole edelleenkään tutkimusta siitä että niistä olisi isommin hyötyä ja sitä ei ole ilmeisesti juurikaan tutkittu että voinko itse saada koronan helpommin jos käytän huonoa maskia.
OK.

Meidän perhe käyttää vain FFB2-maskeja.

Paska kuntonen voi pyörtyä liikunnan seurauksena ilman ja maskin kanssakin. On tuolla video missä kaveri juoksee kymmenen maskin kanssa 1km helteessä tupakoinnin jälkeen.

Niin moni asia vaikuttaa tuohonkin. Nesteytys, fyysinen kunto, kuumuus jne.

Ois ihan vtun hyvä, jos ei tarttis moikkailla muita. Maskin kanssa voi pysytellä enempi omissa oloissa. Ois just bueno. Muutenkin hyvä kun vastaan tulee tuttu niin ei tarvii jutella kun ei tunnista. Yks maskin hyvä puoli!:) Toinen on, et jos maskilla saa ihmiset musta kauemmaks.(y)

Mut joo, lapsi.. riippuu minkäikänen, Jos nyt ekaluokkalainen niin ihan perseestä. Jos 6-9 luokkalainen...
Ei kait kukaan normaalijärkinen käytä naamaria ulkotiloissa, esim. kadulla kävellessä? Toki olen näitä tapauksia nähnyt mutta varmaankin tällöin pelolle on annettu valta eikä ajattelu ole enää selkeää.

Ei kait kukaan normaalijärkinen käytä naamaria ulkotiloissa, esim. kadulla kävellessä? Toki olen näitä tapauksia nähnyt mutta varmaankin tällöin pelolle on annettu valta eikä ajattelu ole enää selkeää.
Tän protokollan kertonu parikertaa; himassa puhtailla käsillä asettelen niin, ettei tarvii kosketella kun vasta kun otan pois. 5-10minuutin matka kauppaan. 5-10min kaupassa. Käsidesiä käsiin, maski roskiin ja käsidesiä käsiin. Näin mä hoidan tän. Helppoo. Ei aiheuta minkäänlaista ressiä. Ei vaikka kauppa olijalla on maski tai ei. Ja kartan ihmisiä ku ruttoa, joka ei kauheesti eroa normi käyttäytymisestäni.😃 (vähä värikynää) 8/10 käytän maskia.

Vanha paskanenkin maski suojaa muita sinulta eihän maskilla muuta virkaa olekaan.
Maskin uudelleenkäyttö voi altistaa käyttäjän lisääntyneelle tartunnan riskille.

"Furthermore, individuals may choose to re-use face masks designed for single use, which could result in an increased risk of self-contamination [151]."

Tän protokollan kertonu parikertaa; himassa puhtailla käsillä asettelen niin, ettei tarvii kosketella kun vasta kun otan pois. 5-10minuutin matka kauppaan. 5-10min kaupassa. Käsidesiä käsiin, maski roskiin ja käsidesiä käsiin. Näin mä hoidan tän. Helppoo. Ei aiheuta minkäänlaista ressiä. Ei vaikka kauppa olijalla on maski tai ei. Ja kartan ihmisiä ku ruttoa, joka ei kauheesti eroa normi käyttäytymisestäni.😃 (vähä värikynää)
No joo, varmasti ainakin maksimoi naamarin hyödyt ja minimoi haitat tuolla tavalla käytettynä.

Maskin uudelleenkäyttö voi altistaa käyttäjän lisääntyneelle tartunnan riskille.

"Furthermore, individuals may choose to re-use face masks designed for single use, which could result in an increased risk of self-contamination [151]."
Cochranen katsaus antaa p-arvoks 1.01.

1615546846837.png

JOS tohon tulokseen liitetään se, JOS ihmiset noudattais ''MUN'' protokollaa, niin uskon aidosti, että hyöty kasvais. Mutta kun ihmiset on niin saatanan tyhmiä, että eivät osaa maskiakaan oikein ja kunnolla ja oikeanlaista käyttää niin tulos on tuo. Tutkimusten mukaan minimaalinen hyöty.

Cochranen katsaus antaa p-arvoks 1.01.

katso liitettä 227025

JOS tohon tulokseen liitetään se, JOS ihmiset noudattais ''MUN'' protokollaa, niin uskon aidosti, että hyöty kasvais. Mutta kun ihmiset on niin saatanan tyhmiä, että eivät osaa maskiakaan oikein ja kunnolla ja oikeanlaista käyttää niin tulos on tuo. Tutkimusten mukaan minimaalinen hyöty.
Ei se tyhmyydestä ole kiinni vaan syystä, miksi naamaria käytetään. Kun syy on ryhmäpaine/laumakäyttäytyminen, niin riittää kun vaan jotain on naaman edessä.

kun ihmiset on niin saatanan tyhmiä, että eivät osaa maskiakaan oikein ja kunnolla ja oikeanlaista käyttää niin tulos on tuo.
Niinpä, entäpäs jos näiden laajojen maskisuositusten lopullinen nettovaikutus onkin se että suositus tehostaa koronan leviämistä ? Kukaan ei tuota voi varmasti tietää ja melko vaikea tutkiakin ihmisten oikean käyttäytymisen mukaan.

Niinpä, entäpäs jos näiden laajojen maskisuositusten lopullinen nettovaikutus onkin se että suositus tehostaa koronan leviämistä ? Kukaan ei tuota voi varmasti tietää ja melko vaikea tutkiakin ihmisten oikean käyttäytymisen mukaan.
Mä en ymmärrä sitä tapaa, jolla se maskin käytöllä leviäis kun käytetään 10-20 minuuttia etkä näprää sitä etkä käytä pellava maskia? Miten se leviäis? Sairaanhoitajat osaa yleisesti sitä käyttää. On totta ei se 100%suoja lähellekkään ole mutta se vähentää riskiä ja viruskuormaa vähintään. Oletus että sitä osattais käyttää.

Mulla maski istuu tossa pelkääjän paikalla viikon verran kerrallansa, 3-4 kertaa käytän sitä samaa maskia kauppareissuilla. Helppo muistaa käyttää kun on siinä koko ajan esillä ja ei tule niin paljon kiinalaista muovijätettä, kun roskiin heittelyä rajoittaa.
Koronaa ei saa kaupasta eikä omasta maskista, tartunnat tulee pidemmästä altistuksesta. Ehkä joku isompi aivastus voisi jotain aiheuttaa kertalaakista, sen pisaroita maski rajoittais, okei käytetään.
Jos asiat olis niin huonosti että joutuisin joukkoliikenteessä kulkemaan (pidempi altistus, ihmiset tiiviimmin, desiä ei tarjolla(?)), niin ottaisin maskiasian hieman vakavammin.

Mikä siinä oikein on, ettei maskia voi laittaa, kun menee ihmisten ilmoille?

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Lähdin tavallaan tähän mukaan. En pääse kustannuspaikalle, ellen hommaa todistusta joko nega tai posi korona. Ei väliä kumpi. Tällä hetkellä mulla ei ole todistusta. Muutama työkaveri on sanonut, että "Mikä siinä oikein on, ettei voi testissä käydä, kun menee työmaalle? kariseeko uskottavuus jne jne"

Tein kuitenkin päätöksen, että terveenä en mene nenääni raiskauttamaan. Tämä on mun mielestä absurdi ajatus. Siis toki, jos tulee oireita niin menen välittömästi testiin. Muita argumentteja, oli että saatan olla oireeton tartuttaja. Niin, mitähän sitten? Jos olen oireeton tartuttaja, niin siinä tapauksessa olen 10 päivää etätöissä. Kymmenessä päivässä tartuttavuus katoaa.

Noh, mulla mahdollista, vaan ei tehokkainta, tehdä töitä kotoa. Toinen asia jos olis perinteinen työ-ukko. Työ-ukkona olis kannattavaa hankkia koronatartunta. Siitä saa 10d eristyksen ja sen jälkeen 6kk vapaudu-vankilasta kortin. Saat todistuksen millä pääset puoli vuotta mihin tahansa työmaalle ilman testiä. Vertaa siihen, että moni työmaa vaatii nega testin 72h välein. 150-200e/kerta. Tilaaja ei tätä maksa, ainakaan kokonaisuudessaan.

edit. Saat muuten matkustaakkin vapaasti puoli vuotta mihin tahansa, jos sulla on lääkärintodistus että positiivinen korona.

Viimeisen vuoden aikana on tehty kolme hyvää maskitutkimusta, joissa missään ei löydetty selvää etua maskien käytöstä, mutta silti vain kovasti uskotaan niiden hyötyyn. Ikävä tosiasia on, että usko (ja pelko) on faktaa vahvempi.

Data taas osoittaa täysin kiistattomasti että maat ja osavaltiot joissa on maskipakko, niin niissä tartuntamäärät ovat selvästi suuremmat kuin niissä, missä ei ole maskipakkoa. Hyvänä esimerkkinä nyt Viro, jossa maskipakko tuli voimaan marraskuussa, ja on nyt lähes tartuntojen kärjessä (asukasmäärään suhtetutettuna). En väitä että tuo johtuu maskeista, mutta ehkä maskien käyttäjistä (käyttäytyvät, kuin olisivat täysin suojattuja ja turvassa, vaikka maskit eivät suojaa viruksilta, edes FFP2 maskit eivät anna täydellistä suojaa).

Olisi suotavaa, että ihmiset harrastaisivat vähemmän mediaa, ja enemmän itsenäistä ajattelua.

Mä en ymmärrä sitä tapaa, jolla se maskin käytöllä leviäis kun käytetään 10-20 minuuttia etkä näprää sitä etkä käytä pellava maskia? Miten se leviäis?
Monellahan ostosreissu voi kestää tunteja ja sitä näprätään koko ajan. Yksi teoria on kai tuo että sisäänhengitys vetää virusta maskin ulkopintaan ja siitä sitten kulkeutuu maskin käyttäjään. Toinen teoria on tuo että maskiin koskettelu siirtää virusta maskiin ja siitä käyttäjään.

Ai saatana kun naurattas jos tulisikin tälläinen luotettava tulos.
Ihmisillä ei yhtään kello kilise kun ensin sanotaan että tutkittu ettei ole mitään suurempaa hyötyä mutta kun päättäjät näkee että ihmisille pakotetaan pitkin maailmaa rätit naamalle niin sitten meilläkin pitää, vaikka ei vieläkään totuutta tiedetä.

Esim. siirtyessäni jalan kaupasta toiseen, en poista välillä maskia. Siksi mullakin on välillä maski naamalla kadulla kävellessäni.

Kävin muuten TYKSissä noin kuukausi sitten. Oli monenlaista porukkaa liikkeellä. Yksi ainoa oli ilman maskia. Saatana läski somaliämmä, pilkallinen jatkuva virne naamallaan.

Ja vielä. Vaimoni keskusteli HYKSin teholla työskentelevän hoitajan kanssa, joka valitti että osasto on täynnä. "Somalit siellä makaa!" hän sanoi suoraan.

Monikulttuurisuus on rikkaus, sanoi Stubb.

Israelissa 10.3. täysin rokotettuja (2 annosta) 44% kansasta. Yli 4 miljoonaa ihmistä. Kokonaispopulaatio vähän alle 9milj. Yli 5 miljoonaa saanut väh. yhden annoksen.
Uudet koronakeissit 11.3. 2758kpl, 10.3. 3230kpl, tässä kuussa käyty yli 4000. Määrät pyörinet aika korkealla koko ajan, matalin yksittäinen lukema viime viikkojen aikana vähän alle 2000kpl. Eli lukemat Suomen väkilukuun suhteutettuna väh 2x, tyypillisesti 3x vaikka rokotus jo noin pitkällä.
Just saying.
Mut 97% suoja niinhän täälläkin tiukasti väitettiin.

Noh, Jenkkiläinen ja afrikkalainen muunnos leviävät kiihtyvällä vauhdilla, ja niihin eivät nykyiset rokotteet vaikuta käytännössä juurikaan mitään, eli ei ollut rokotteista maailman pelastajaksi, mut kuka uskaltaa asian ensimmäisenä todeta julkisesti? Ja mitäs sitten keksitään?

Suoja taudin vakavaa muotoa vastaan, rokotteen sijaan pitäisi ehkä puhua ennalta otettavasta oireita lieventävästä lääkkeestä.
Sanakirjassa lukee vielä rokote sanan kohdalla: Antaa immuniteetin.
Ihmisille puhutaan rokotteesta siksi että ne ottaisi sen, ihan hyvä siis että ottavat niin ehkä edes jollain tavalla laimenisi toi mölinä.

Suoja taudin vakavaa muotoa vastaan, rokotteen sijaan pitäisi ehkä puhua ennalta otettavasta oireita lieventävästä lääkkeestä.
Mielestäni vakavin "oire" on kuolema.

Nyt ei jaksa-kerkeä tuoreempia tietoja kaivaa (ehkä ovat jo vähän tasoittuneet), mutta kuukausi sitten Israelin tilanne oli tämä: Koronakuolleisuus noussut kolminkertaiseksi rokotusten aloittamisen jälkeen. Naapurimaahan palestiinan verrattuna koronakuolleisuus oli viisinkertainen! Tuolloin Palestiinassa ei oltu vielä aloitettu rokokottamaan ihmisiä.

Back
Ylös Bottom