Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Maanantaina Seychellien terveysministeriö avasi tartuntoihin liittyviä yksityiskohtia julkaisemassaan lausunnossa. Reutersin mukaan tartuntojen määrän seitsemän päivän keskiarvo kasvoi Seychelleillä huhtikuun 30. päivän ja toukokuun 8. päivän välisenä aikana 120:sta 314:ään.

Terveysministeriön mukaan lähes kaksi kolmasosaa uusista tartunnoista oli saatu lähikontaktissa toiseen tartunnan saaneeseen. Reilu kolmannes eli 37 prosenttia positiivisen testituloksen saaneista oli saanut kummatkin rokoteannoksensa.

57 prosenttia täysin rokotetuista tartunnan saaneista oli rokotettu kiinalaisella Sinopharmilla. Loput 43 prosenttia olivat saaneet Covishield-rokotetta, joka on Intiassa lisenssillä valmistettava versio AstraZenecan koronarokotteesta.

Sairaalahoitoa tarvinneista tartunnan saaneista 80 prosenttia oli kuitenkin terveysministeriön mukaan rokottamattomia, ja usealla heistä oli myös muita samanaikaisia sairauksia.

Hmm... Nimenomaan vakavalta sairastamiselta rokotteen pitäisi suojata. Toisaalta jos kaikki vanhemmat ihmiset on jo rokotettu ja nuorilla ei vakavaa tautia tule muutenkaan, niin se voisi selittää. Ja tietty ys annos vasta annettu. Saas nähdä tuleeko näitä uutisia lisää.

Eihän se yksi rokote vielä kovin hyvää suojaa antanut kaikkia variantteja vastaan.

Eihän se yksi rokote vielä kovin hyvää suojaa antanut kaikkia variantteja vastaan.

Aika isoja lukuja lupaavat sairastumista vastaan yhdelläkin annoksella, vajaat 90% pari viikkoa piikistä. Mutta onko se vaan tuota alkuperäistää vastaan, vallitseva taitaa jo olla brittivariantti täälläkin ja seuraavaksi varmaan se inkkari.
Hitaasti tulee tokat annokset, vanhemmat 75v+, ei vielä kakkosannosta ole saaneet.

Ennakkotietojen mukaan koronaan kuolleista yhdeksän kymmenestä oli yli 70-vuotias vuonna 2020​

Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 Suomessa joka sadas kuolema oli covid-19-virustaudin aiheuttama. Vuonna 2020 kuolleita oli yhteensä 55 500, joista covid-19-virusinfektioon menehtyi 534 henkeä. Lisäksi covid-19 oli mukana vaikuttamassa 68 henkilön kuolemaan muuna kuin tilaston peruskuolemansyynä.

Nyt julkaistavat luvut ovat ennakollisia ja kuvaavat tilannetta 5.5.2021. Ne tarkentuvat myöhemmin, kun vuoden 2020 kuolintodistukset on saatu Tilastokeskukseen. Kuolintodistuksia puuttuu viime vuodelta vielä yli 2 300.

Covid-19-virusinfektioon kuoli erityisesti ikääntyneitä. Koronaan kuolleista suurin osa, lähes 90 prosenttia oli täyttänyt 70 vuotta, ja joka neljäs oli täyttänyt 90 vuotta. Covid-19-tautiin kuolleiden mediaani-ikä oli 84, kun kaikkien kuolleiden mediaani-ikä oli 81. Covid-19-tautiin kuolleissa ei ollut ennakkotietojen mukaan alle 20-vuotiaita, 20–49-vuotiaita oli kahdeksan, 50–59-vuotiaita oli 17 ja 60–69-vuotiaita oli 35.

Covid-19-koronavirukseen kuolleiden sukupuolijakauma ikäryhmittäin vuonna 2020 *)

Kuvion sisältö löytyy tekstinä sivulta.

*) Ennakkotieto, tilanne 5.5.2021

Vaikka covid-19-tautiin kuoli suunnilleen yhtä paljon miehiä ja naisia, alle 70-vuotiaissa miesten osuus oli huomattavasti suurempi. Useampi kuin neljä viidestä alle 70-vuotiaana kuolleesta oli mies.

Covid-19-koronavirukseen kuolleet iän ja sukupuolen mukaan vuonna 2020 (ennakkotieto*)

IkäYhteensäMiehetNaiset
Alle 70-v.604911
70-791137538
80-89229108121
90-1323894
Yhteensä534270264

katso liitettä 228256
En halua kuulostaa itsekkäältä, (toki olen kyllä todella itsekäs), mutta näiden tilastojen ja rokotteesta saadun datan perusteella, voisiko joku perustella:

1. Kotikylälläni on tartuntoja tällä hetkellä n.4kpl ja "kaikki" pitää maskia* kaupoissa. Miksi?
Pitäiskö minun käyttää vielä maskia? En osaa/jaksa käyttää sitä oikein, vaan käytän sitä vain sosiaalisista syistä (ns. lammas). Tiedostan, että omalla maskinkäyttötyylillä on enemmän haittaa itselleni, kuin hyötyä. En haluaisi kohottaa riskiä omalla kohdallani = en haluaisi käyttää maskia. En ole käyttänyt sitä nyt viime kauppareissuilla ja kyllähän osa tuijottaa.

Jos ne kaikki aktiiviset tapaukset olisivat samaan aikaan tuolla Prismassa samalla käytävällä, niin ymmärtäisin jotenkin, mutta eikös ne ole karanteenissa kotona?
* ja maskilla tarkoitetaan itse sukkahousuista värkätystä, kirurgisen kertismaskin kautta aina täyteen ffp3 maskiin asti kaikkea mahdollista naamalle vedettyä asiaa, joka usein otetaan ennen kauppaan menoa taskusta epämääräisestä mytystä, siirretään sivuun kun aivastetaan tai yskitään (kyllä!)

2. Olen nuori, hyväkuntoinen, en riskiryhmäläinen. Miksi ottaisin rokotteen? Miten se hyödyttää minua? Miten se hyödyttää kokonaiskuvaa?
- data siitä, kuinka hyvin suojaa tartunnalta ja jatkotartuttamiselta on hieman ristiriitaista. Joskin kyllä lupaavaa.

Syksyllä tää hulluus jatkuu taas, mutta saa nähdä luopuuko muut kuin lätkäkansa maskeista ennen seuraavaa kierrosta.

EDIT. Siellähän oli Mikasan posti pari sivua taaksepäin juuri tästä asiasta! Pitää perehytä hieman!
Ja ihan vilpitön kysymys, onko jossain jotain dataa/tutkimusta siitä, miten hyvin ja paljon noita eri ykkös- ja kakkosrokotteiden kombinaatioita (1. Pfizer / 2. Moderna etc.) on tutkittu?

Iltiksessä tänään joku juttu, että jollain kombolla "Lieviä ja keskivertaisia oireita on enemmän, mutta ne menevät ohi nopeasti."

Itse hieman FDA:ta tuntevana, antaisin hieman kyllä painoarvoa sille, että nykyiset rokotteet on vielä poikkeusluvalla ("emergency use") statuksella käytössä.

"May 10, 2021: The FDA expanded the emergency use authorization of the Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine to include adolescents 12 through 15. Read the press release and view the press briefingExternal Link Disclaimer."

Katri Kulmuni

25 min ·

Olen saanut tänään positiivisen koronatestituloksen. Minulla on kevyen flunssan oireita, mutta muuten vointini on aivan hyvä.
Aiemman altistuksen vuoksi olen ollut viranomaisen määräämässä karanteenissa jo 4.5 lähtien. Asia on siten kaikkinensa hallussa eikä jatkoaltistumisia ole tullut.

Vuosia jatkuneen gain of function tutkimusten jälkeen ja yli vuosi tän leikin alkamisen jälkeen Fauci vihdoin olis suostuvainen, notta tutkittais onko wuhanin labrasta päässyt virus vahingossa liikkeelle.

Senaattori Rand Paul kyselee samasta aiheesta ja Fauci väistelee:

Kaiken tän tietysti voi joko tutkia asianmukaisesti tai syytellä foliohatuiksi niitä ketkä yrittää selvittää saada selville miten asia meni.

Olis kiva nähdä jossain tuo Cambridgen parinsadan tutkijan "lausunto" jossa sanovat että tuo on ollut gain of function tutkimusta.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom