Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Monipuolisesti allergisena voin sanoa että en tajua mikä ihmisiä vaivaa jos pärskii kaupassa tms, oma suu aukeaa kauppa reissulla tasan kaksi kertaa. "Moi" kun saavun kassalle jos en käytä itsepalvelua ja "kiitos" kun maksu on suoritettu, molemmat kerrat yli 2m etäisyydellä kassahenkilöstä. Ei lennä mitään suusta.
Kaikki ihmiset ei ole 100% identtisiä. Toisella allergia voi olla vaikeampi kuin toisella. Myös oireet vaihtelevat. Eli ihan mahdollista on joskus tahattomasti aivastaa.

Puhun hyvin paljon liikkeellä ollessani, koska tykkään kommunikoida kauniimman puoliskoni kanssa. Lihatiskilläkin huomannut että puhuminen helpottaa. Samoin tykkään että on kohteliasta sanoa moikat ja kiitokset kassalla.

Onkos nyt näin, että Roopeli pidät koronarajoitteita ja maskeja ja rokotuksia turhina kusetuksina, mutta samalla paheksut ihmisiä jotka jää pandemian aikana juttelemaan toistensa kanssa? Vai menikö jotain ohi :)

Tuossa on juuri se ristiriita mitä itse en ymmärrä. On sosiaalisesti huono ihminen jos käy ilman maskia kaupassa.

Mutta samaan aikaan on sosiaalisesti hyväksyttävää jäädä juttelemaan maskin kanssa kauppaan. Vaikka kaikissa maski tutkimuksissa vedotaan siihen, että ensisijaisen tärkeää on pitää välimatkaa ja välttää puhumista, yskimistä jne. Koska vaikka sinulla on maski kasvoilla, pisaroita ja aerosoleja irtoaa huomattavasti paljon enemmän esim. puhuessa.

Mistä sä tiedät missä se joutuu leijumaan siellä.

Muutenkin miten se leikkaussali nyt vertautui sinne lidlil reissuun.

Muista mitä sanoin kohdista A ja B
Sinä et ole oppinut vieläkään.
Kyllä mä leikkaussalitoiminnasta jotain tiedän...

En mä nyt mitenkään verrannut leikkausalia lidliin.

Jos oikeasti ja aidosti haluaa vaikuttaa kontaktien määrään, liikkeellä ollaan aina yksin. Puolison kanssa voi jutella kotona.
Kiva kun kerroit, en ollut hoksannut.

Mua nyt vähän kummastuttaa että joillekin maskin käyttö tuntuu olevan erityisen alentavaa ja elämää rikkovaa pakotusta, mutta kontakteista luopuminen ja puhumisen lopettaminen onkin ihan fiksua, koska sehän se ei elämänlaatuun vaikutakkaan, toisin kuin maskin pitäminen.

Sehän vuotaa kokoajan reunoilta. Oletko aivan sokea mitä täällä kirjoitettu ja näytetty?
Vai pidätkö hengitystäsi siellä maskin alla? Tuskin.
Silti se sivuilta vuotava ilmakin joutuu näkemään sen vaivan, että tekee ylimääräisen mutkan matkallaan ulos. Kuuluisa "perusäly" sanoo tässä kohdin, että osa uloshengitettävän ilman mukana kulkeutuvasta töhkästä vetää tämän mutkan suoraksi ja jää siihen naamariin kiinni. Ei mikään täydellinen suodatusmekanismi, mutta tyhjää parempi.

Juuri vertasit edellä. Nytkö alat änkyttämään vastaan kun persekarvanohut logiikkasi taas mureni.
Miten kirjoittaessa änkytetään?

Sinä väitit, että ihmisen suusta ei tule mitään pisaroita, ellei yski, räi tms. Yritin hieman puuttellista tietoasi korjata, että kyllä sieltä voi tulla tavaraa muutenkin.
Oletin, että sen verran omaat älyä, että tuolla leikkaussali vertauksella olisit ymmärtänyt pointin. Ei voi vaatia tietenkään liikoja.

Itse toistuvasti puhut itseäsi pussiin ja yrität toisi siitä syyllistää.

Silti se sivuilta vuotava ilmakin joutuu näkemään sen vaivan, että tekee ylimääräisen mutkan matkallaan ulos. Kuuluisa "perusäly" sanoo tässä kohdin, että osa uloshengitettävän ilman mukana kulkeutuvasta töhkästä vetää tämän mutkan suoraksi ja jää siihen naamariin kiinni. Ei mikään täydellinen suodatusmekanismi, mutta tyhjää parempi.
Voisi myös kuvitella, että tuo suuntaa muuttava virtaus jatkaa matkaansa maskinkäyttäjän suunnasta katsottuna vasemmalle ja oikealle. Ehkä myös ylös ja alas, jos maski tosi huonosti. Eteenpäin ei mene tavaraa. Se kai tuo pointti noiden suojaavassa jutussa on?

Miten kirjoittaessa änkytetään?

Sinä väitit, että ihmisen suusta ei tule mitään pisaroita, ellei yski, räi tms. Yritin hieman puuttellista tietoasi korjata, että kyllä sieltä voi tulla tavaraa muutenkin.
Oletin, että sen verran omaat älyä, että tuolla leikkaussali vertauksella olisit ymmärtänyt pointin. Ei voi vaatia tietenkään liikoja.

Itse toistuvasti puhut itseäsi pussiin ja yrität toisi siitä syyllistää.

Ei se ole loogista verrata leikkaustapahtumaa siihen että kävelet lidlissä ostamassa kokista itsellesi.
Voit varmasti hillitä itseäsi sen kauppareissun ettet syljeskele siellä tai jos et osaa olla räkimättä puhuessa niin nyökkää kassatytölle.

Ei se ole loogista verrata leikkaustapahtumaa siihen että kävelet lidlissä ostamassa kokista itsellesi.
Voit varmasti hillitä itseäsi sen kauppareissun ettet syljeskele siellä tai jos et osaa olla räkimättä puhuessa niin nyökkää kassatytölle.
Ei siinä, että perusasiota tyhmälle selittää tarvita mitään loogisuutta. Se voi olla jopa liikaa vaadittu. Pointti on edelleen se, että ei tarvitse sylkeä tai räkiä, että suusta tavaraa lentää ulos.

Et vieläkään tajunnut?

Kiva kun kerroit, en ollut hoksannut.

Mua nyt vähän kummastuttaa että joillekin maskin käyttö tuntuu olevan erityisen alentavaa ja elämää rikkovaa pakotusta, mutta kontakteista luopuminen ja puhumisen lopettaminen onkin ihan fiksua, koska sehän se ei elämänlaatuun vaikutakkaan, toisin kuin maskin pitäminen.

Itsellä on ystäviä, joten en kaipaa mitään kontakteja kaupassa. Kaupassa käynti on itselle ainakin pakollinen paha. Ruokaa on ostettava. Kaupassa haluan kunnioittaa muiden terveyttä ja pyrkinyt nyt korona aikana käymään siellä mahdollisimman harvoin ja kun käyn teen sen järkevästi ja sellaisena aikana, että ihmisiä on vähän siellä.

Ystävistä ja sukulaisista jokainen varmasti ymmärtää mikä Koronavirus on ja jokainen tietää, että huonolla tuurilla se voi melkein jokaisen kohdalla äityä kohtalokkaaksi. Me olemme tämän riski ymmärtäneet ja meille saa jokainen tulla kylään ilman maskia tai karanteenia. Vanhempien luona ollaan käyty myös koko aika, hekin riskin ymmärtävät.

En tiedä kenelle se on alentaa tai pakotusta, mulle se on lähinnä esittämistä mutta en katso pahalla jos joku päättää niin tehdä. Vapaa maa ja jokainen voi tehdä kuten itse haluaa. Toivottavaa olisi kuitenkin että ihmiset ymmärtäisivät, että ne ihan muut teot on niitä mitkä oikeasti vaikuttaa, maskit on aivan olematon tekijä kokonaisuudessa.

Ei myöskään ole loogista vastustaa maskeja väittämällä niitä 100% toimimattomaksi, eli turhiksi tai tarpeettomiksi. Vallankaan, kun yhtään 100% tutkimusta asiasta ei ole.

Tuossa on juuri se ristiriita mitä itse en ymmärrä. On sosiaalisesti huono ihminen jos käy ilman maskia kaupassa.

Mutta samaan aikaan on sosiaalisesti hyväksyttävää jäädä juttelemaan maskin kanssa kauppaan. Vaikka kaikissa maski tutkimuksissa vedotaan siihen, että ensisijaisen tärkeää on pitää välimatkaa ja välttää puhumista, yskimistä jne. Koska vaikka sinulla on maski kasvoilla, pisaroita ja aerosoleja irtoaa huomattavasti paljon enemmän esim. puhuessa.
Hmm. En minä pidä ihmistä sosiaalisesti tai muutenkaan huonona jos käy ilman maskia kaupassa.

Jälkimmäiseen, ei kai missään suosituksissa sentään käsketä välttämään puhumista? Olis aika dystooppinen meno tuolla jos tässä yli vuoteen ei olis ihmiset keskustelleet keskenään face to face :)

Ei siinä, että perusasiota tyhmälle selittää tarvita mitään loogisuutta. Se voi olla jopa liikaa vaadittu. Pointti on edelleen se, että ei tarvitse sylkeä tai räkiä, että suusta tavaraa lentää ulos.

Et vieläkään tajunnut?

Sulla kyllä lentää varmasti kaikkea en ihmettele. Ehkä sulle se maskisuositus on todella paikallaan. En kiellä.

Ei myöskään ole loogista vastustaa maskeja väittämällä niitä 100% toimimattomaksi, eli turhiksi tai tarpeettomiksi. Vallankaan, kun yhtään 100% tutkimusta asiasta ei ole.
Ne vuotaa 100% varmuudella kun kyse ei ole oikeinkäytetyistä FPP3 maskeista.

Mutta testeissä, vaikka vuotavat on todistetusti osittainen apu muiden toimien ohessa. Eli ei ole 100% toimimattomia.

Toimimaton maski ei riitä itselle syyksi tunkea sellaista naamaan varsinkaan jonkun flunssan takia.

Ihminen joka repii vaikka asbestia seinistä niin ymmärrän oikeanlaisen maskin käytön täysin.

Back
Ylös Bottom