Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Voisi olla järkevää. Suomessa hakattu metsän melko huonoon kuntoon. Oikeaa metsää saa hakemalla hakea. Kaikki jotain mäntypeltoa tai taimikoa ja lyödään uudestaan sileäksi kun ehtivät vähän taimikkoa isommaksi. Mielummin pyyhin perseen kiinalaiseen paperiin kuin että Suomen metsistä tehdään vessapaperia.
Suomessa hoidetaan hyvin metsää, mikäli ei tehdä harvennuksia metsän kasvu käytännössä hidastuu todella nopeasti. Tämän takia niihin "taimikoihin" tehdään ensiharvennus, joskin menee lähinnä kuitupuuksi mutta tukkiakin myös. Itse tili tehdään niillä tukeilla jota tulee vain tarpeeksi kasvaneilla puilla, vanhoissa metsissä niissä on paljon lahoa mikä tekee ne käytännössä arvottomaksi.
On totta että talousmetsä näyttää talousmetsältä mutta metsänomistaja voi tehdä myös jatkuvan kasvun periaatteella kasvatusta, silloin vain hinta on aivan toinen.
En tiedä millaista on oikea metsä mutta lienee tarkoitat sellaista vanhaa metsää mille ei ole tehty yhtään mitään vähintään 100 vuoden aikana, luontoarvot on toki omansa mutta sitä ei kannata verrata niihin metsiin joilla tänä päivänä pyöritetään saha ja paperiteollisuutta.
1616769238329.webp

Minulla on sellainen, mutta siinäkin välillä linssit huurtuu, vaikka yritän jättää sivuille kunnon ilma-aukot ☹

No, ensi viikolla takaisin töihin ja kirurginen nenäsuusuojus naamalle työpäivän ajaksi. Menee taas muutama päivä päänsäryssä, ennenkuin siihen tottuu.

On varmasti melko tympeää. Ei varmaan itellä hermot kestäisi. Paremmissa venttiilimaskeissa ei ole sitä ongelmaa koska ilma ohjautuu alaspäin ja muutenkin istuvat paremmin. Ne päässä kun hengittää niin että nenällä vetää ilmaa sisään ja suulla puhaltaa niin ei mitään ongelmaa eivätkä edes kastu sisältä jos ei kovin urheile. Niitä itse käytän töissä ihan omasta tahdosta.

Nää "asiantuntijatkin" alkaa jo sekoilemaan ihan tosissaan...
Kyse oli siis liitteenä olevasta jutusta, mitä helvettiä tyyppi sotkee hoitajien työssä käyttämän suojauksen (fttp3) ja näiden tavan tallaajien rättien käyttöä keskenään? On todellakin omiaan murentamaa omaa uskoa näihin tyyppeihin moiset turhanpäiväiset lausunnot.
Ihan kuin toisi jotain lisäarvoa jonkun terveyskeskuslääkärin huokailukommentit twitteristä, perkele.
"Anestesia-ja tehohoidon ylilääkäri Risto Kuosa huomauttaa, että kasvomaskit suojaavat todella hyvin oikein käytettyinä. Vaikutuksen voi hänen mukaansa nähdä esimerkiksi koronapotilaita hoitavalta henkilökunnalta, joiden sairastapaukset ovat olleet äärimmäisen harvinaisia verrattuna sairaalan muuhun henkilöstöön."

Kuinka paljon partioita sidottaisiin liikkumisrajoitusten valvontaan kaupunkikohtaisesti?

– Puhutaan keskiarvoisesti 5–15 poliisipartiosta, joita liikkumisrajoitusten valvontaan otetaan.

– Voidaan puhua yhteensä siis jopa noin 60 poliisipartiosta.

-Eikös se yks pollari puuskahtanut että jätetään sitten kotihälytykset ja muut vähäpätöiset rikokset tutkimatta ja juostaan maskittomien perässä.

Suomessa hoidetaan hyvin metsää, mikäli ei tehdä harvennuksia metsän kasvu käytännössä hidastuu todella nopeasti. Tämän takia niihin "taimikoihin" tehdään ensiharvennus, joskin menee lähinnä kuitupuuksi mutta tukkiakin myös. Itse tili tehdään niillä tukeilla jota tulee vain tarpeeksi kasvaneilla puilla, vanhoissa metsissä niissä on paljon lahoa mikä tekee ne käytännössä arvottomaksi.
On totta että talousmetsä näyttää talousmetsältä mutta metsänomistaja voi tehdä myös jatkuvan kasvun periaatteella kasvatusta, silloin vain hinta on aivan toinen.
En tiedä millaista on oikea metsä mutta lienee tarkoitat sellaista vanhaa metsää mille ei ole tehty yhtään mitään vähintään 100 vuoden aikana, luontoarvot on toki omansa mutta sitä ei kannata verrata niihin metsiin joilla tänä päivänä pyöritetään saha ja paperiteollisuutta.
katso liitettä 227309

Tiedän kyllä että rahan takia niitä vanhoja metsiä tuhotaan että saadaan hyvä potti kerralla ja uutta "peltoa". Ei vaan ole minun mielestä enää kovin nykyaikaa. Enempi niitä etelän kuusimetsä jotka lahoaa pystöön.

Jos tämä aihe jotenkin koronaan liittyy niin sillä tavalla että korona on saanut jopa kaupunkilaiset liikkumaan luonnossa ja innostumaan erinlaisista eräilyyn liittyvistä harrastuksista. Tulee moni huomaamaan kuinka paljon sitä aukkoa ja taimikkoa on kun yrittää kartasta miettiä mukavia alueita missä retkeillä. Toivottavasti homma vielä muuttuu ja vanhojen metsien hakkaus loppuu ja aletaan miettiin hommaa vähän pidemmälle. Se on älytön määrä mitä minunkin elinaikana on lyöty vanhaa metsää sileäksi omilta alueilta. Sitä tehdään myös tuolla ylälapissa missä puut kasvavat todella hitaasti. Vasta oli juttua että haluaisivat hakata Inarijärven rantoja+saaria sileäksi. Ei vittu mitä hommaa.
Mutta ei enempää tästä aiheesta.

On varmasti melko tympeää. Ei varmaan itellä hermot kestäisi. Paremmissa venttiilimaskeissa ei ole sitä ongelmaa koska ilma ohjautuu alaspäin ja muutenkin istuvat paremmin. Ne päässä kun hengittää niin että nenällä vetää ilmaa sisään ja suulla puhaltaa niin ei mitään ongelmaa eivätkä edes kastu sisältä jos ei kovin urheile. Niitä itse käytän töissä ihan omasta tahdosta.
Minä roudaan potilaita edestakaisin sairaalassa ja maskien kanssa joutuu lähes koko ajan hengittämään suun kautta, kun happi ei muuten riitä.

Nää "asiantuntijatkin" alkaa jo sekoilemaan ihan tosissaan...
Kyse oli siis liitteenä olevasta jutusta, mitä helvettiä tyyppi sotkee hoitajien työssä käyttämän suojauksen (fttp3) ja näiden tavan tallaajien rättien käyttöä keskenään? On todellakin omiaan murentamaa omaa uskoa näihin tyyppeihin moiset turhanpäiväiset lausunnot.
Ihan kuin toisi jotain lisäarvoa jonkun terveyskeskuslääkärin huokailukommentit twitteristä, perkele.
"Anestesia-ja tehohoidon ylilääkäri Risto Kuosa huomauttaa, että kasvomaskit suojaavat todella hyvin oikein käytettyinä. Vaikutuksen voi hänen mukaansa nähdä esimerkiksi koronapotilaita hoitavalta henkilökunnalta, joiden sairastapaukset ovat olleet äärimmäisen harvinaisia verrattuna sairaalan muuhun henkilöstöön."

Kysyin täällä samasta asiasta Sylveröltä ja sehän sanoi että koronapotilaiden kanssa käyttävän ihan perus rättiä, visiiriä ja jostain muitakin varusteita mutta ei ffp3 maskeja.

Voisi olla järkevää. Suomessa hakattu metsän melko huonoon kuntoon. Oikeaa metsää saa hakemalla hakea. Kaikki jotain mäntypeltoa tai taimikoa ja lyödään uudestaan sileäksi kun ehtivät vähän taimikkoa isommaksi. Mielummin pyyhin perseen kiinalaiseen paperiin kuin että Suomen metsistä tehdään vessapaperia.

Suomessa ei ole ongelmaa metsien hakkuiden kanssa. Suomen metsiin mätänee vuosittain miljoonia tonneja biomassaa, mistä voitaisiin vaikka sitten vessapaperia tai muuta valmistaa. Ehkä kehä III sisäpuolelta voi olla hankala löytää oikeaa metsää, mutta muualla Suomessa sitä on kilometritolkulla joka ilmansuuntaan. Vessapaperin tuominen Kiinasta Suomeen taasen on törkeä ilmastorikos. Päästöt ja muut ympäristöhaitat siitä, että rahtaat toiselta puolelta maapalloa jotain noin vähäarvoista, mutta tilaa vievää tavaraa ovat noin miljoona kertaa isommat verrattuna siihen, että se vessapaperi valmistetaan täällä Suomessa. Suurin osa vihreiden ehdotuksista menee samaan ilmastorikos-kategoriaan eli Suomen päästöarvoja pyritään pudottamaan teollisuutta kurittamalla ja täältä tehtaat sulkemalla, mutta kun ei se tavaroiden kysyntä täältä tehtaita sulkemalla vähene. Sitten se joku kiinalainen tehdas vain tuottaa sen puuttuvan tarjoaman markkinoille tuplapäästöillä verrattuna siihen Suomesta suljettuun tehtaaseen. Vihreille tärkeintä on se, miltä nämä asiat saadaan näyttämään juuri näiden Suomen päästöarvojen ja muiden mittareiden suhteen ja toissijaista on toimien todelliset vaikutukset ympäristölle globaalisti. Jos joku täällä vähätkään välittää ympäristöstä, älkää ikinä äänestäkö vihreitä.

Kysyin täällä samasta asiasta Sylveröltä ja sehän sanoi että koronapotilaiden kanssa käyttävän ihan perus rättiä, visiiriä ja jostain muitakin varusteita mutta ei ffp3 maskeja.
Siinä jutussa mainittiin myöhemmin että on noita parempia, eihän noi perusrätit suojaa käyttäjää eikä siihen edes tarkoitettu.

Voi ehkä olla vaikea hahmottaa mitä on oikea metsä, jos sellaista ei ole ennen nähnyt. Ympärillä olevat metsät on pitkälti ennemminkin puupeltoja.

Suomessa ei ole ongelmaa metsien hakkuiden kanssa. Suomen metsiin mätänee vuosittain miljoonia tonneja biomassaa, mistä voitaisiin vaikka sitten vessapaperia tai muuta valmistaa. Ehkä kehä III sisäpuolelta voi olla hankala löytää oikeaa metsää, mutta muualla Suomessa sitä on kilometritolkulla joka ilmansuuntaan. Vessapaperin tuominen Kiinasta Suomeen taasen on törkeä ilmastorikos. Päästöt ja muut ympäristöhaitat siitä, että rahtaat toiselta puolelta maapalloa jotain noin vähäarvoista, mutta tilaa vievää tavaraa ovat noin miljoona kertaa isommat verrattuna siihen, että se vessapaperi valmistetaan täällä Suomessa. Suurin osa vihreiden ehdotuksista menee samaan ilmastorikos-kategoriaan eli Suomen päästöarvoja pyritään pudottamaan teollisuutta kurittamalla ja täältä tehtaat sulkemalla, mutta kun ei se tavaroiden kysyntä täältä tehtaita sulkemalla laske. Sitten se joku kiinalainen tehdas vain tuottaa sen puuttuvan tarjoaman markkinoille tuplapäästöillä verrattuna siihen Suomesta suljettuun tehtaaseen. Vihreille tärkeintä on se, miltä nämä asiat saadaan näyttämään juuri näiden Suomen päästöarvojen ja muiden mittareiden suhteen ja toissijaista on toimien todelliset vaikutukset ympäristölle globaalisti. Jos joku täällä vähätkään välittää ympäristöstä, älkää ikinä äänestäkö vihreitä.

Mulla tutuin alue on Oulusta ylöspäin. Aika tarkkaan olen joka puolella liikkunut paitsi Oulun alapuolella en käy. Ja olen eri mieltä sinun kanssa. Minun monet harrastukset liittyy jollain tapaa luontoon ja olen kyllä 25 vuoden aikana saanut aika hyvän kuvan alueen metsistä ja siitä miten ovat muuttuneet. Sä varmaan tarkoitat että puita on. Siitä olen samaa mieltä ja varmaan enempi kuin koskaan ennen, sitä pikkumäntyä.. Puhuinkin itse metsästä.

Siinä jutussa mainittiin myöhemmin että on noita parempia, eihän noi perusrätit suojaa käyttäjää eikä siihen edes tarkoitettu.
Näin olen asian ymmärtänyt ja siksi sitä kysyinkin kun oletin samaa kuin sinä, että käyttävät koronapotilaiden kanssa ffp3 maskia. Sama ohjeistus se on avokin työpaikalla; maski, visiiri, hanskat ja oliko joku suojaessu jos epäillään koronaa.

Mulla tutuin alue on Oulusta ylöspäin. Aika tarkkaan olen joka puolella liikkunut paitsi Oulun alapuolella en käy. Ja olen eri mieltä sinun kanssa. Minun monet harrastukset liittyy jollain tapaa luontoon ja olen kyllä 25 vuoden aikana saanut aika hyvän kuvan alueen metsistä ja siitä miten ovat muuttuneet. Sä varmaan tarkoitat että puita on. Siitä olen samaa mieltä ja varmaan enempi kuin koskaan ennen, sitä pikkumäntyä.. Puhuinkin itse metsästä.
Onneksi Kiinassa ympäristöasiat ja metsänhoito on paremmalla tolalla kuin Suomessa.

Kaiken tämän polarisoituneen väittelyn väliin vähän kokemusasiantuntijan tilannepäivitysta 🙂

Tänään siis noin 3 viikkoa ensimmäisten oireiden alkamisesta, 2 viikkoa kuumeen loppumisesta ja 1 viikko nuhaoireiden loppumisesta. Jäljellä on sekalainen joukko melko erikoisia ja erilaisia oireita. Makuaisti on edelleen poissa, hajuaisti alkaa pikkuhiljaa palailla. Haistan miedosti jo esim. eri mausteita, mutta en maista niitä ruoassa. Kämmenissä ja kämmenselissä on ollut alusta asti ihmeellistä ihottumaa, jonka kutiamisesta lähtee välillä järki. Ja jatkuvasti on vähän paha olo, sellainen pieni kuvotus, joka ei lähde pois. Ja tämä viimeinen on kaikkein oudoin, eli jostain syystä varpaat näyttää siltä, kuin ne olisi paleltuneet.. ovat enemmän tai vähemmän violetit, iho kova ja halkeilee. Eivät ole kuitenkaan erityisen kipeät, eli ongelma näyttäisi olevan lähinnä kosmeettinen. Onneksi ei ole kesäkenkäkelit ihan vielä.

Yleisvointi kokonaiskuvassa on viimeisen viikon ajan ollut ihan hyvä ja olo pirteä. Työpäivät sujuneet paljon kevyemmin kuin viime viikolla. Viime viikonlopusta lähtien olen alkanut tehdä kevyttä ja palauttavaa PK-treeniä, mikä on tuntunut hyvältä. Keskiviikkona päätin sitten kokeilla kevyttä punttia. Ja todellakin kevyttä, siis hyvin pienillä painoilla ja lähinnä kroppaa herättelevää, koko hommaan meni alku- ja loppuverryttelyineen tunti. Tekeminen tuntui yllättävänkin mukavalta, poislukien pieni huimaus, joka alkoi heti sykkeen yhtään noustessa, ja heti treenin jälkeen olikin aika valmista kauraa eikä oikein jaksanut mitään. Seuraavana päivänä (eli eilen) Oura näytti sellaisia lukemia, mitä tulee yleensä normaalitilanteessa kovan treenin jälkeen. Kurkku oli kipeä ja keuhkoputket tulessa. Tänään lukemat on jo paremmat, mutta kurkku on edelleen vähän kipeä ja rinnassa tuntuu painetta. Ajatuskin hengästymisestä puistattaa.

Mies koitti käydä hiihtämässä kevyesti alkuviikosta, mutta oli kuulemma raskasta kuin perkele, ja sai jälkeenpäin samanlaisen kurkkukivun ja keuhko-oireet kuin minäkin. Ei ole jaksanut tehdä sen jälkeen töiden lisäksi oikein mitään, joten ei aio yrittää lähiaikoina uudelleen. Menee siis ainakin lähipäivät meillä vielä max. rauhallisten PK-lenkkien parissa.
Sitä se nuha teettää. Usko amispönnin kaikkitietävyyteen kaikissa maailman asioissa.

Okei tarkastellaan tätä asiaa varmaan vähän eri tulokulmista. Toki jos puhuu sellaisesta koskemattomasta aarnimetsästä tai muusta niin niitä varmasti on nykyisin vähemmän. Mutta jos miettii asiaa puhtaasti sellaisesta ilmasto/hiilinielunäkökulmasta niin ne luonnontilaiset metsät ei siltä kannalta ole parhaita vaan juuri tällaiset hoidetut, tasaisin väliajoin harvennettavat metsät, jotka kasvavat nopeammin yhä uudelleen eivätkä ehdi mätänemään. Ulkoilun kannalta toki parempia nämä luonnontilaiset metsät ja niitäkin pitää säilyttää.

Kyllä pahasti eksytään aiheesta, mutta sen sanoisin että onhan se täysin käsittämätöntä että on kaikenmaaailman satellittisysteemit ja ohjustentorjuntajärjestelmät, mutta metsäpaloja ei kyetä estämään missään. Alkeellinen asia ja täysin voimattomia ollaan. Siinä on ihan turha juttu mistä ihan vitulliset päästöt ja ei hyödytä ketään. Niin miksi ihmeessä ei tohon asiaan satsata ihan kunnolla?
Tämähän nyt ei Suomen suuri ongelma ole, mutta etelä-eurooppa, australia, usa niin vois tehdä todella paljon asian eteen ja toki pohjoisemmassakin tapahtuu.

Ja että päästäisiin aasinsillalla aiheeseen, niin onhan nyt ollut kylmä talvi kun korona pysäyttänyt teollisuutta ja paljon parjattua lentoliikennettä ja risteilylaivatkin muuten tupruttaa ihan homona ja käyttää jotain jäteöljypaskaa, sekin seis ollu. En ole nähnyt mitään juttua että olisi vaikutusta CO2 pitoisuuteen tai että kukaan mitenkään yhdistäisi asioita ja olisi tyytyväinen kuitenkin ilmaston puolesta. Järjestäen ei vaikuta mitään. Mutta heti kun korona ohi niin veikkaanpa että alkaa taas jeesustelu miten lomamatkat tuhoaa ilmaston.

Näin olen asian ymmärtänyt ja siksi sitä kysyinkin kun oletin samaa kuin sinä, että käyttävät koronapotilaiden kanssa ffp3 maskia. Sama ohjeistus se on avokin työpaikalla; maski, visiiri, hanskat ja oliko joku suojaessu jos epäillään koronaa.
Meillä sairaalassa on se 15 minuutin riskiraja altistukselle eli silloin riittää kirurg.suunenäsuoja (+visiiri). En tiedä, käyttävätkö tehohoitajat muuta, koska siinä ollaan yhtäjaksoisesti enemmän aikaa potilaan vierellä.

Meillä sairaalassa on se 15 minuutin riskiraja altistukselle eli silloin riittää kirurg.suunenäsuoja (+visiiri). En tiedä, käyttävätkö tehohoitajat muuta, koska siinä ollaan yhtäjaksoisesti enemmän aikaa potilaan vierellä.
Onko sinulla mitään tietoa, tai lähipiiri kokemusta, että onko hoitajilla miten paljon ollut tartuntoja?

Back
Ylös Bottom