Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Pientä alkusoittoa....

Karita Aaltonen:
Mun moraaliin olisi lähes rikollista olla hiljaa. En pysty. Tämä mitä me ollaan nyt tekemässä - ja ollaan jo tehty - meidän lapsille ja nuorille on todella järkyttävää! Median ja päättäjien pelonlietsonta on jotain kuvottavaa. (tätä vaan ei voi kuvailla yhtään kauniimmalla sanalla). Hullua pelon lietsontaa... milloin missäkin koulussa on altistunut kuinka ja paljon ihmisiä... on avaruuspukuisia miehiä, poliiseja ja kohta armeija kaduilla vartiomassa että lapset ja nuoret pysyvät karanteeneissaan. Ihan kuin tämä "paha" vaan pyyhkäisisi ohi ja tappaisi kaikki. Puuttuu vaan hämähäkit ja kauhuleffojen musiikki taustalta. Lapset ja nuoret pelotellaan sairaiksi! Missä on teidän päättäjien ja median moraali?
Lapset ja nuoret voivat todella huonosti. Lasten tekemät henkirikokset ovat moninkertaistuneet tämän vuoden aikana. Lasten tekemiä tapon yrityksiä on ollut nyt vuoden aikana 43 kun edellisinä vuosina luku on ollut noin 6. (Suomessa)
Nuorisopsykiatrian tilanne on katastrofaalinen! Itsetuhoisia nuoria joudutaan käännyttämään pois koska paikat ovat niin täynnä. Miettikää! Hätää kärsivien lasten määrä on kasvanut 50%. VIISIKYMMENTÄ PROSENTTIA!!!
Uhrataanko me lapset ja nuoret tämän takia? Ne, keiden elämä on vasta alussa? Käännytetäänkö me heidät sairaalasta ja jätetään itsetuhoisina kadulle?
Vanhusten eristäminen läheisistään rikkoo ihmisoikeuksia. Jos toimet tappaa ja lisää hätää enemmän kuin itse korona... on tässä yhtälössä kyllä jotain todella isosti rikki.
Niin... faktahan on että meillä ei ole yksikään lapsi tai nuori kuollut tähän itse koronaan. Zero. Nolla. Muutenkin 99.9% koronan saaneista PARANEE! Suurin osa altistuneista EI sairastu.
Pelolla on helppo hallita
Kun eräs nuori tyttö laitetaan ilmastonmuutoksen maskotiksia ja kertomaan kuinka me vastuuttomat ilmastoa saastuttavat aikuiset olemme vastuussa lasten ja nuorten tulevaisuuden pilaamisesta nostetaan hänet messias tason sankariksi ja käytetään lapsia ja nuoria keppihevosena kyseiseen agendaan. Nyt kun kyseessä korona (joka vaaraton niille lapsille) heitetään lasten ja nuorten mielenterveys (ja ainakin lähitulevaisuus) huitsin nevadaan ihan vaan koska show must go on. Tämän hintaa maksetaan kymmeniä vuosia eteenpäin jos annetaan jatkua yhtään pidempään.
Älyttömintä, että tämä paniikki on myyty maskien osalta nyt jo niin hyvin, että jotkut vanhemmat suostuvat tunkemaan alakoulu ikäisille maskit naamaan. Miksi niitä ei tarvittu koko vuonna 2020 lapsille, mutta nyt välttämättömyys? Ai niin , nyt on uusi variantti ja pelko uudella levelillä.

Hienoa muuten, että täällä keskustellaan aiheesta ilman älytöntä modetointia. Vaikka tietenkään oikeassa ei ole kuin hyvesignalointia harrastavat tietyt nimimerkit, tunnistatte kyllä itsenne 😉. Lietsokaa pelkoa, panikoikaa , käyttäkää sitä rättiä naamalla, kun se teidät pelastaa, mutta jos tuo uutinen ei saa teitä ymmärtämään, että on menty liian pitkälle niin sit on peiliin katsomisen paikka.

Sinulleko pitää tämäkin erikseen selittää? Meillä täällä täysijärkisten joukossa paheksutaan sitä, jos tahallaan tartuttaa toisiin erilaisia sairauksia, viruksia jne. Korona on siitä vaikea, ettei voi tietää onko sinulla se vai ei, ennen kuin oireet alkaa ja makaat lasaretissa hengityskoneessa kuten kunnon vapottaja konsanaan. Sen vuoksi yritin heittää lapsellisen yksinkertaisen esimerkin siitä, mihin lukija henkilökohtaisesti vetäisi rajan, mitä saa tartuttaa ja mitä ei. Ikävästi jälleen kerran yliarvioin läsnäolijoiden älykkyyden, sori siitä. Totuus on kuitenkin se, että jos esim. sinä saat sen taudin, oli se sitten korona, kuppa tai HIV jne., saat sen toiselta yhtä välinpitämättömältä vatipäältä. Ne ei hyppää sinuun vahingossa, vaan piittaamattomuuden seurauksena. Kyse ei ole siitä että pitäisi taipua kaksinkerroin kumaraan ja takaperin, vaan tehdä se vähä johon jokaisen kädellisen tulisi kyetä: Käyttää sitä maskia, ettei pirskottele visvojaan ympäriinsä, huolehtia turvaväleistä ja vältellä väkijoukkoja. Jos tämän käsittäminen on älyllisesti liian suuri haaste tälle porukalle, niin sori, ei voi mitään. Aasin voi taluttaa veden äärelle, mutta sitä ei voi pakottaa juomaan..🤣👍

Eli jos vielä kerran yritän selittää omaa näkemystä tästä maski hommasta. Olen aika vakuuttunut, että tuskin kukaan tännekkään forumille kirjoittajista lähtee tällaisena aikana yskimään, pärskimään, juttelemaan, huutamaan ja laulamaan kauppaan.
Käytännössä joka kaupan ovessa lukee, että älä tule kipeänä kauppaan. Tämä on nyt sellainen asia mikä pitäisi olla jokaiselle selvää ilman koronaakin. Mutta jos joutuu kipeänä käymään kaupassa, niin silloin kyllä kannattaa käyttää sitä maskia ja käydä kaupassa mahdollisimman nopeasti ja ostaa vain pakolliset tarpeet ja takas kotia lepäilemään.

Japanissa ihmiset käyttää käytännössä aina suojaimia jos he tuntevat olonsa kipeäksi. Näin he ovat tehneet jo vuosia. Tämä johtuu siitä, että siellä on niin paljon ihmisiä pienellä alueella, että siellä tarttuvuus on ihan erilaista kuin harvemmin asutuilla alueilla. Tällä myös ihminen indikoi toisille, että hei tunnen oloni huonoksi ja muut tietää vähän pitää väliä tähän ihmiseen.

Mitä olen tutkimuksia lukenut, niin korona-virus on kaksipäivää ennen oireita siinä muodossa, että sitä voi tartuttaa. (Ja tietysti sitten kun oireita on.) Tänä aikana voit siis levittää sitä ilman, että tiedät siitä. Mutta oli erittäin epätodennäköistä, että sitä voisi levittää pelkän hengittämisen kautta. Vaan aina vaaditaan puhumista, laulamista, huutamista, yskimistä tai aivastelemista ja kaiken tämän lisäksi yleensä aina ollut joku pitkä aikainen altistuminen.

Eli jos tulet kauppaan. Kaupan pihalla putsaat kädet. Kävelet kauppaan, pidät turvavälit toisiin, keräät ostokset, maksat ostokset ja poistut kaupasta. Uskallan väittää, että tartuttamis riski on nolla. Ja jos käy kerran viikkoon kaupassa, on aika pieni riski pienenee myös sillä, että nuo kaksi päivää voi sattua ei kauppapäivälle. Itse en oikein näe tieteellistä tukea sille, että ruokakaupassa olisi syytä käyttää maskia.

Lisäksi uskallan väittää, että suurella osalla on maskit "väärin" kasvoilla. Ne vuotaa poskista, nenän kohdalta tai parran kautta jolloin suurin osa uloshengitys ilmasta kulkeutuu sitä kautta. Nyt jos ajatellaan, että hengitys ilma kulkeutuu esim. nenä varren kautta suurimmaksi osaksi. Lasit huurtuu tai ilmavirta ärsyttää silmiä, käyttäjä joutuu korjaamaan laseja tai maskia. Nyt tässä pinassa on huomattava määrä mahdollista virusta, koska suurin osa uloshengitys ilmasta kulkee juuri tätä kautta. Seuraavaaksi tämä henkilö valkaa samoilla käsillä tomatteja tms. Suhteessa sitten ihmiseen joka uloshengityksen mukana levittää koko aika pieniä määriä virusta, mutta ei jätä mihinkään isoa kasaa virusta. Tämän vuoksi jotku tutkijat ovat sanoneet, että kansalaiset saattavat jopa levittää maskin kanssa enemmän kuin ilman.

Tämän lisäksi maski antaa käyttäjälle vääränlaista illuusiota siitä, että olisi turvassa virukselta. Ja tämän vuoksi ei noudateta niin tarkkaan turvaetäisyyksiä. Jäädään juttelemaan kauppaan tuttujen kanssa.

Lisäksi Suomessa on lukuisia paikkoja joissa tartuntojen määrä on luokkaa 0-5 viimeisen 2 vko ajalta. Näissä tapauksissa luultavasti aina tartunta on saatu toiselta paikkakunnalta. Jolloin tauti ei leviä ns. paikkakunnalla.

Enkä sano, että kaikki toimisi nuin, mutta kaikkista tutuista, kaikki myöntäneet käyttävänsä maskia vain ja ainoastaan yhteisönpaineen vuoksi. Eikä silloin keskitytä käyttämään sitä oikein, vaan mietitään vain sitä, että se on naamalla. Miettimättä yhtään, että mitä kautta se hengitysilma kulkee. Jokainen joka on käyttänyt hengityssuojainta oikein esim. töissä, missä suojaudutaan oikeasti joltain vaaralliselta. Tietää kuinka hemmetin raskasta sen läpi on hengittää.

Työhommissa maksimi käyttöaika esim. ffp3 suojaimelle (vaikka ulospuhallusventtiili) on kaksi tuntia, jos joutuu sen yli käyttämään, niin pitää käyttää moottorimaskia.

Itse pidän tuollaista koko päivän, mutta onhan siinä kolme taukoa välissä. Ei minun mielestä juurikaan haittaa oloa.

Testasin taas eilen maskia pitkästä aikaa. Onhan tuota aivan mahdoton käyttää, ei voi ollenkaan normaalisti hengittää. Jos yrittää normaalisti hengittää niin lasit huurussa välittömästi. Menee hengitys sellaiseksi pidättelyksi ja lopuksi tuntuu että puuskuttaa paljon enempi kuin ilman maskia.

Jaa... Minä olen nyt pari viikkoa käyttänyt maskia kaupoissa asioidessa. En siksi että uskoisin maskin auttavan yhtään mitään, käytän sitä koska jos minä sitä käytän saa joku siitä ehkä hieman mielenrauhaa. Tai ainakaan en aiheuta mielipahaa... En koe että sen käyttö on minulta mitään pois. Olen siis lammas.

Vituttaa kyllä nämä rajoitukset ja tulevaisuuden uhraaminen.

Eli jos vielä kerran yritän selittää omaa näkemystä tästä maski hommasta. Olen aika vakuuttunut, että tuskin kukaan tännekkään forumille kirjoittajista lähtee tällaisena aikana yskimään, pärskimään, juttelemaan, huutamaan ja laulamaan kauppaan.
Käytännössä joka kaupan ovessa lukee, että älä tule kipeänä kauppaan. Tämä on nyt sellainen asia mikä pitäisi olla jokaiselle selvää ilman koronaakin. Mutta jos joutuu kipeänä käymään kaupassa, niin silloin kyllä kannattaa käyttää sitä maskia ja käydä kaupassa mahdollisimman nopeasti ja ostaa vain pakolliset tarpeet ja takas kotia lepäilemään.

Japanissa ihmiset käyttää käytännössä aina suojaimia jos he tuntevat olonsa kipeäksi. Näin he ovat tehneet jo vuosia. Tämä johtuu siitä, että siellä on niin paljon ihmisiä pienellä alueella, että siellä tarttuvuus on ihan erilaista kuin harvemmin asutuilla alueilla. Tällä myös ihminen indikoi toisille, että hei tunnen oloni huonoksi ja muut tietää vähän pitää väliä tähän ihmiseen.

Mitä olen tutkimuksia lukenut, niin korona-virus on kaksipäivää ennen oireita siinä muodossa, että sitä voi tartuttaa. (Ja tietysti sitten kun oireita on.) Tänä aikana voit siis levittää sitä ilman, että tiedät siitä. Mutta oli erittäin epätodennäköistä, että sitä voisi levittää pelkän hengittämisen kautta. Vaan aina vaaditaan puhumista, laulamista, huutamista, yskimistä tai aivastelemista ja kaiken tämän lisäksi yleensä aina ollut joku pitkä aikainen altistuminen.

Eli jos tulet kauppaan. Kaupan pihalla putsaat kädet. Kävelet kauppaan, pidät turvavälit toisiin, keräät ostokset, maksat ostokset ja poistut kaupasta. Uskallan väittää, että tartuttamis riski on nolla. Ja jos käy kerran viikkoon kaupassa, on aika pieni riski pienenee myös sillä, että nuo kaksi päivää voi sattua ei kauppapäivälle. Itse en oikein näe tieteellistä tukea sille, että ruokakaupassa olisi syytä käyttää maskia.

Lisäksi uskallan väittää, että suurella osalla on maskit "väärin" kasvoilla. Ne vuotaa poskista, nenän kohdalta tai parran kautta jolloin suurin osa uloshengitys ilmasta kulkeutuu sitä kautta. Nyt jos ajatellaan, että hengitys ilma kulkeutuu esim. nenä varren kautta suurimmaksi osaksi. Lasit huurtuu tai ilmavirta ärsyttää silmiä, käyttäjä joutuu korjaamaan laseja tai maskia. Nyt tässä pinassa on huomattava määrä mahdollista virusta, koska suurin osa uloshengitys ilmasta kulkee juuri tätä kautta. Seuraavaaksi tämä henkilö valkaa samoilla käsillä tomatteja tms. Suhteessa sitten ihmiseen joka uloshengityksen mukana levittää koko aika pieniä määriä virusta, mutta ei jätä mihinkään isoa kasaa virusta. Tämän vuoksi jotku tutkijat ovat sanoneet, että kansalaiset saattavat jopa levittää maskin kanssa enemmän kuin ilman.

Tämän lisäksi maski antaa käyttäjälle vääränlaista illuusiota siitä, että olisi turvassa virukselta. Ja tämän vuoksi ei noudateta niin tarkkaan turvaetäisyyksiä. Jäädään juttelemaan kauppaan tuttujen kanssa.

Lisäksi Suomessa on lukuisia paikkoja joissa tartuntojen määrä on luokkaa 0-5 viimeisen 2 vko ajalta. Näissä tapauksissa luultavasti aina tartunta on saatu toiselta paikkakunnalta. Jolloin tauti ei leviä ns. paikkakunnalla.

Enkä sano, että kaikki toimisi nuin, mutta kaikkista tutuista, kaikki myöntäneet käyttävänsä maskia vain ja ainoastaan yhteisönpaineen vuoksi. Eikä silloin keskitytä käyttämään sitä oikein, vaan mietitään vain sitä, että se on naamalla. Miettimättä yhtään, että mitä kautta se hengitysilma kulkee. Jokainen joka on käyttänyt hengityssuojainta oikein esim. töissä, missä suojaudutaan oikeasti joltain vaaralliselta. Tietää kuinka hemmetin raskasta sen läpi on hengittää.
Erittäin hyvin kirjoitettu.

Jaa... Minä olen nyt pari viikkoa käyttänyt maskia kaupoissa asioidessa. En siksi että uskoisin maskin auttavan yhtään mitään, käytän sitä koska jos minä sitä käytän saa joku siitä ehkä hieman mielenrauhaa. Tai ainakaan en aiheuta mielipahaa... En koe että sen käyttö on minulta mitään pois. Olen siis lammas.

Vituttaa kyllä nämä rajoitukset ja tulevaisuuden uhraaminen.

Mulla on tuubihuivi aina kaulalla. Kun meen kauppaan, nostan nenän päälle. Ei ainakaan kukaan oo tullut sanomaan, että ei sais näin tehdä. Eikä oo kukaan antanut pahaa silmää, eikä mitään muutakaan. Ei varmasti toimi tuubihuivi kuten kirurginen maski. Tuskin muutakaan hyötyä. Mutta mielenrauha näyttää olevan kaikilla.

edit. En muuten pysty pitämään maskia terveydellisistä syistä. Töissä kirurgin maskia joutuu käyttämään. Luulen, että uran kannalta haitallista jos siellä taistelen vastaan. Korvantaustat ihan rikki ja verillä. Oon koittanut rasvata niitä. Vkl ehtii paranee vähän. Ihan perseestä. Pakko hommata joku klipsu takaraivolle joka pitää maskia, ettei ole korvien varassa. Visiiri aika pelleilyä myös.

Mulla on tuubihuivi aina kaulalla. Kun meen kauppaan, nostan nenän päälle. Ei ainakaan kukaan oo tullut sanomaan, että ei sais näin tehdä. Eikä oo kukaan antanut pahaa silmää, eikä mitään muutakaan. Ei varmasti toimi tuubihuivi kuten kirurginen maski. Tuskin muutakaan hyötyä. Mutta mielenrauha näyttää olevan kaikilla.

edit. En muuten pysty pitämään maskia terveydellisistä syistä. Töissä kirurgin maskia joutuu käyttämään. Luulen, että uran kannalta haitallista jos siellä taistelen vastaan. Korvantaustat ihan rikki ja verillä. Oon koittanut rasvata niitä. Vkl ehtii paranee vähän. Ihan perseestä. Pakko hommata joku klipsu takaraivolle joka pitää maskia, ettei ole korvien varassa. Visiiri aika pelleilyä myös.
Kommandopipo päähän.
Lopulta voit palkata jonkun random tyypin sun sijaan sinne päivystää ja vedät kotona lonkkaa.

Sekö ei sitten ole median pelonlietsontaa, että uutisoidaan kuinka "nuorisopsykiatrian osastot täyttyvät"?
Vakava asiahan tuo on, mutta toivoisi vähän johdonmukaisuutta kuinka täälläkin samaan aikaan ollaan maallikon itsevarmuudella vahvasti sitä mieltä, ettei tehohoito-osastojen ylikuormittuminen ole todellinen riski.

Sekö ei sitten ole median pelonlietsontaa, että uutisoidaan kuinka "nuorisopsykiatrian osastot täyttyvät"?
Vakava asiahan tuo on, mutta toivoisi vähän johdonmukaisuutta kuinka täälläkin samaan aikaan ollaan maallikon itsevarmuudella vahvasti sitä mieltä, ettei tehohoito-osastojen ylikuormittuminen ole todellinen riski.
Olet oikeassa mutta itse näen sitä touhua ihan vierestä niin voin käs syämella vannoa asian todeksi, eikä ole mitään kaverin kertomaa juttua.
E: Ja kyse on siitä että esim. lasten ja nuorten psykiatriassa on ollut hoitokapasiteetin vajaus jo aiemmin. Otetaan vaikka esimerkiksi tasolla 1-5 vaativuuden/ongelmien tason mukaan niin 3 ryhmässä olevien ei tartte ees haaveilla pääsevänsä kovinkaan pitkälle ja 4 tasossakin pahimmat.
Hoitojonot pitkiä ja akuutit ongelmat ehtii eskaloitumaan monesti peruuttamattomasti.
E:2
Toi juttu antaa kyllä liioitellun kuvan yleisestä tasosta.

Eikö tämä olisi ratkennut sillä että rajoille testaus+karanteenit ja silloin ei olisi edes tarvinut näitä turhia rajoituksia mitkä juuri nuoriin vaikuttaa paljon. Itsellä tässä hommassa kyrsii juurikin tuo että rajat auki ja sitten syytetään ja rangaistaan nuoria siitä kun tauti leviää. Nyt kuulostaa olevan jo ekaluokkalaisten vika.

Olet oikeassa mutta itse näen sitä touhua ihan vierestä niin voin käs syämella vannoa asian todeksi, eikä ole mitään kaverin kertomaa juttua.
E: Ja kyse on siitä että esim. lasten ja nuorten psykiatriassa on ollut hoitokapasiteetin vajaus jo aiemmin. Otetaan vaikka esimerkiksi tasolla 1-5 vaativuuden/ongelmien tason mukaan niin 3 ryhmässä olevien ei tartte ees haaveilla pääsevänsä kovinkaan pitkälle ja 4 tasossakin pahimmat.
Hoitojonot pitkiä ja akuutit ongelmat ehtii eskaloitumaan monesti peruuttamattomasti.
E:2
Toi juttu antaa kyllä liioitellun kuvan yleisestä tasosta.
Sama juttu aikuispuolella.

Terv. Kokemusta on.

Timpe ahonen:
"Maailman mediasta saa lukea koko ajan uusia kriittisiä kirjoituksia sulkutoimien järjettömyydestä ja niiden hyödyttömyydestä.
Suomalaista mediaa kun vilkaisee, mistään tällaisesta ei näytä olevan pihahdustakaan. Suomi näyttää ulkoa päin katsottuna enemmänkin Neuvostoliitolta, kuin länsimaiselta monimuotoiselta yhteiskunnalta, jossa on tilaa erilaisille näkökannoille. Suomessa näyttäisi siltä, että nyt jopa väärinajattelevat lääkärit ja professorit hiljennetään uutisoinnista."

https://www.dailymail.co.uk/…/DR-JOHN-LEE-darkest…

Valtaosalla ihmisistä ei tunnu olevan aavistustakaan tämmöisien rajoitukisen ja sulkutoimien kustannuksista, puhumattakaan niiden muista haitoista, ja mitä niillä saavutetaan? Keskimäärin yhdellä-kahdella kuolleella (per päivä) on kuollessaan korona (ei välttämättä testillä saatu tulos, vaan lääkärin diagnosoima). Ja kun katostaan kokonaiskuolleisuus tilastoa, niin nähdään ettei mitään nousua ole , vaan lasku on todella huomattava, eli näillä toimilla ei pelasteta kenenkään henkeä, vaan niillä vain kurjistetaan ihmisten elämää. Ihmisiä (lähinnä vanhuksia) kuolee muutenkin noin 150 joka päivä, melko korkeaa hintaa nyt maksetaan olemattoman ihmisen "pelastamisesta"

164564258_10225666271509140_6848055937397064830_n.jpg

Eikö tämä olisi ratkennut sillä että rajoille testaus+karanteenit ja silloin ei olisi edes tarvinut näitä turhia rajoituksia mitkä juuri nuoriin vaikuttaa paljon. Itsellä tässä hommassa kyrsii juurikin tuo että rajat auki ja sitten syytetään ja rangaistaan nuoria siitä kun tauti leviää. Nyt kuulostaa olevan jo ekaluokkalaisten vika.
Pointtini oli lähinnä kyynisesti hämmästellä sitä kuinka hyvin samankaltainen uutisointi voi olla "paskamedian synnyttämää pelonlietsontaa" tai sitten vakava terveydellinen kriisi. Muutoin olen kyllä samaa mieltä, että näiden rajoitusten prioriteetit on täysin hukassa - tai ei ainakaan vastaan omaa käsitystäni siitä, mitä tai ketä varten yhteiskuntaa on tarkoitus pyörittää.

"Komissiolähteet eivät varmistaneet Halix-tehtaan osuutta, mutta ainakin osa rokotteista oli matkalla köyhiin maihin Covax-ohjelman kautta."
Eikös se Haavisto tätä just selitellyt että lähetetään vasta sitten kun Eurooppa on rokotettu, taisi jälleen kerran puhua pelkkää paskaa, jännä...

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom