Sorry mutta onko noissa käppyröissä nyt jonkinlaista kirsikanpoimintaa?
Jos mä katson esim. Suomen, Ranskan ja Saksan osalta noita samoja statseja niin ne näyttää tältä:
katso liitettä 237812
Näistä pari huomiota:
1. Suomi. 2017 ja 2018 talvella ja keväällä (flunssakautena) tilanne ei näyttäis ihan kamalasti poikkeavan 2020 - 2021 tilanteesta. Ja mitä tapahtuu Suomessa 2021 loppupuoliskolla?
2. Saksan 2021 loppuvuosi vs. 2020 loppuvuosi. Melko samoissa menty, joskin näyttäisi että 2021 koko ajan hieman base linea ylempänä kuin 2021 - mistä voi johtua?
3. Ranskassakin hyvin näkyy influenssakausina 2017 ja 2018 melkoisia piikkejä, mitä voisi olla kiva verrata ainakin jonkin ajan päästä tähän 2020 - 2022 periodiin, kun se data joskus tuonne päivittyy. Eli kuinka paljon tappavampi deltakaan loppujen lopuksi oli, kuin normiflunssat?
Mulla ei ole näihin vastauksia, mutta kiva pohtia.
Mitä rokotekuolemiin tulee niin ne on harvinaisia. Kun rokotteita on vaikkapa Suomessa annettu aika tasaiseen tahtiin, niin se voisi näkyä juurikin keväästä 2021 alkaen hieman baselinea korkeampana kuolleisuutena - mitä ei näe aikasempina vuosina ole nähtävissä. Onko tuossa nähtävissä jotain sellaista, ehkä?
Isoin ihmetys mulla edelleen näiden suhteen on, että miksi herran jumala meillä Suomessa on minkäänlaisia poikkeusoloja päällä..