Koronavirus, COVID-19

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

  • Kyllä

    Votes: 88 27,4%
  • Ei

    Votes: 233 72,6%

  • Total voters
    321
Mulle ei ole nyt vieläkään oikein selvinnyt että luetaanko suomessa vanhainkodeissa kuolleet koronaan kuolleiksi vai ei.
Ruotsissa ei ainakaan heitä lasketa mukaan siihen jos olen oikein käsittänyt, ainoastaan sairaalahoidossa olevat.

Ainakin THL:n mukaan kaikki kuolleet jotka on aikaisemmin testettu koronapositiivisiksi merkitään koronaan kuolleiksi.

"THL:n tiedotuksesta (THL Info) vastattiin, että

”seurantatiedoissa (tartuntatautirekisteri) kuolema luokitellaan COVID-kuolemaksi jos henkilö on ennen kuolemaansa testattu COVID-positiiviseksi. Varsinaista kuolinsyytä seurantajärjestelmä ei rekisteröi, eikä huomioi esim. kuolintodistukseen kirjattavia diagnooseja.”


 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin THL:n mukaan kaikki kuolleet jotka on aikaisemmin testettu koronapositiivisiksi merkitään koronaan kuolleiksi.

"THL:n tiedotuksesta (THL Info) vastattiin, että

”seurantatiedoissa (tartuntatautirekisteri) kuolema luokitellaan COVID-kuolemaksi jos henkilö on ennen kuolemaansa testattu COVID-positiiviseksi. Varsinaista kuolinsyytä seurantajärjestelmä ei rekisteröi, eikä huomioi esim. kuolintodistukseen kirjattavia diagnooseja.”


Merkataan TARTUNTATAUTIREKISTERISSÄ koronaan kuolleiksi ja kyseinen järjestelmä ei rekisteröi (mahdollisesti jälkikäteen ilmeneviä) muuta kuolinsyytä.

Joka jostain syystä nähdään merkittävänä tilasto-ongelmana maassa jossa eka koronatapaus oli tammikuussa, ja testataan ainoastaan vakavasti oireilevia. Toki vakavasti sairastuneista osa on tässä ajassa ehtinyt kuolla jo johonkin muuhun, mutta mikä ois se muu realistinen tapa tilastoida?

Ja mikäli tämä tilastointitapa ei käy, niin sitten ei kuolinsyyksi varmaan kelpaa lihavuus, tupakka tai alkoholikaan, tokko ees liikennekuolematkaan. Vahvasti epäilen että kenenkään kuolintodistuksessa lukee kuolinsyynä lihavuus, tai että liikennekuolemien osalta selvitellään oliko kuitenkin ehkä perussairas ellei jopa diagnosoimatonta syöpää sairastuva, eikä siksi selvinnyt teholta.

Tai sitten julmasti jostain lisärahotusta päivystysluonteisiin kuolemansyyntutkintoihin samalle päivälle.
 
Todella typerä vertaus. 1800-luvulla tekniikka kehittyi jättiharppauksin: hevoskärryistä autoihin ja juniin. Väestönkasvu oli ripeää, sähkö keksittiin. Ja BKT:n kasvu oli sen mukaista.

Nykyään ei BKT kasva eikä tekniikka kehity sellaista tahtia. Väestömäärä ei nouse. Joten tuleville sukupolville siirtyvä velka on isompi ongelma.

Tuosta linkistä löytyy Englannin BKT kasvu per capita.


Ja teknologinen kehitys on niin nopeaa tällähetkellä että teknologista singulariteettia pidetään mahdollisena.

https://www.daeodain.com/mindspace/my-obsession-with-the-technological-singularity
 
Kiinan antamiin tietoihin kannattaa varauksella suhtautua, toivottavasti länsi tajuais itse tutkia tätä koko koronakeissiä, että miten tarttuu ja mitkä toimet riittää jne. Kiina niin paljon valehdellut ja ohjaillut länttä jo nyt, niiden antamilla tiedoilla, lausunnoilla, arvioilla ja suosituksilla on selkee vaikuttamismotiivi. Sama homma Venäjän suhteen. Juuri mikään ei ole yksiselitteistä eikä suoraa. Ihmeellisesti tässä nyt Eu maita ja Jenkkilää viedään, oma näkemys on että lännen hekuma ja hyvinvointi vaan tuli tiensä päähän ja Jumala sallii lännen nyt romahtaa ja joutua pois maailmanherruuden ohjaksista.
 
Tuosta linkistä löytyy Englannin BKT kasvu per capita.


Ja teknologinen kehitys on niin nopeaa tällähetkellä että teknologista singulariteettia pidetään mahdollisena.

https://www.daeodain.com/mindspace/my-obsession-with-the-technological-singularity
Tietenkin tässä yhteydessä olennainen on absoluuttinen BKT, eikä per capita. Iso-Britannian väestömäärä oli 10.5 miljoonaa vuonna 1800 ja se oli 30 miljoonaa vuonna 1900. Väestönlisäys moninkertaisti talouden koon, jolloin selvittiin valtionvelasta. Tällä vuosisadalla ei tule tapahtumaan vastaavaa luonnollista väestönkasvua.

Joten velkaa ei pidä ottaa tulevien sukupolvien maksettavaksi. Ellei sitten naisia saada takaisin kotiin ja lastentekotalkoisiin.
 
Kiinassa tullu taas tartuntoja.
"Mikasa" jatkaa uutterasti kauhuskenaarioitaan ja mikäpä siinä, vapaa maa. Nuo Kiinan tartunnatkin on lähinnä Venäjän rajalla jossain pikkukaupungissa. Euroopan kokoisessa ja 1,4 miljardin asukkaan Kiinassa tuollaiset luvut ovat niin pieniä, ettei niitä näe edes mikroskoopilla. Paljonkohan Uiguureja on kuollut Kiinan keskitysleireillä??
Nimimerkki "mikasa" on ankarasti arvostellut myös hallitusta ja thl:ää vähättelystä. Unohtaen mainita, että käytännössä kaikki maat suhtautuivat alkuvuodesta samoin, ei suinkaan vähätelläkseen, vaan koska virusta EI TUNNETTU, eikä tunneta kunnolla vieläkään. Sittemmin kelkka kääntyi täysin ja thl:n lievimmässäkin versiossa kuolleita "luvattiin" 1500, mutta 8500 olisi sekin mahdollista. Vähättelyä??
Nyt näyttää kyllä silti, että Suomi teki, tautitilanteeseen nähden, varsin oikea-aikaisia ratkaisuja. Ja suomalaiset tunnetusti tottelevat määräyksiä hyvin. Minua ei niinkään kiinnosta tartunnat, koska ne eivät itsessään kerro niin hirveästi (valtavasti hyvin lieviä oireita), eikä kukaan tiedä oikeaa määrää. Sen sijaan sairaalassa olevat tiedetään, samoin tehohoidossa ja kuolleet. Sairaalahoidossa olevien määrä on jopa hiljalleen laskenut, samoin tehohoidossa. Tehohoitopaikat eivät ole lähelläkään täydessä käytössä. Mikä oudointa, vähennystä on tapahtunut juuri Uudenmaan ulkopuolella, vaikka epidemian pitäisi olla täällä kovassa nousussa, eksponentiaalisesti. Mikään ei nyt vaan näytä siltä, että tautihuippu saavutettaisiin joskus toukokuun lopulla, pikemminkin se huippu on juuri nyt. Koska se alkaa sitten laskemaan, isolla todennäköisyydellä vapun jälkeen. Ja jos lämpö kohoaa ja käyrät näyttää alaspäin, niin paine luopua rajoituksista kovenee koko ajan. Olen varma siitäkin, että ne jotka ovat eniten kirkuneet vielä kovempien rajoitusten puolesta, ovat ensimmäisenä itkemässä siitä, kuinka taloudelle aiheutettiin hallaa. Ps. Uudenmaan rajoituksista voidaan luopua, vaikutus on ollut minimaalinen. Ensimmäiset kuolleet täällä rajan toisella puolella tapahtuivat jo ennen eristystä, nyt niitä pitäisi olla kymmenkertainen määrä. Jos rajoitetaan, niin sitten pääkaupunkiseutua. Muualla Uudellamaalla tautitilanne ei poikkea muusta maasta mitenkään.
 
"Mikasa" jatkaa uutterasti kauhuskenaarioitaan ja mikäpä siinä, vapaa maa. Nuo Kiinan tartunnatkin on lähinnä Venäjän rajalla jossain pikkukaupungissa. Euroopan kokoisessa ja 1,4 miljardin asukkaan Kiinassa tuollaiset luvut ovat niin pieniä, ettei niitä näe edes mikroskoopilla. Paljonkohan Uiguureja on kuollut Kiinan keskitysleireillä??
Nimimerkki "mikasa" on ankarasti arvostellut myös hallitusta ja thl:ää vähättelystä. Unohtaen mainita, että käytännössä kaikki maat suhtautuivat alkuvuodesta samoin, ei suinkaan vähätelläkseen, vaan koska virusta EI TUNNETTU, eikä tunneta kunnolla vieläkään. Sittemmin kelkka kääntyi täysin ja thl:n lievimmässäkin versiossa kuolleita "luvattiin" 1500, mutta 8500 olisi sekin mahdollista. Vähättelyä??
Nyt näyttää kyllä silti, että Suomi teki, tautitilanteeseen nähden, varsin oikea-aikaisia ratkaisuja. Ja suomalaiset tunnetusti tottelevat määräyksiä hyvin. Minua ei niinkään kiinnosta tartunnat, koska ne eivät itsessään kerro niin hirveästi (valtavasti hyvin lieviä oireita), eikä kukaan tiedä oikeaa määrää. Sen sijaan sairaalassa olevat tiedetään, samoin tehohoidossa ja kuolleet. Sairaalahoidossa olevien määrä on jopa hiljalleen laskenut, samoin tehohoidossa. Tehohoitopaikat eivät ole lähelläkään täydessä käytössä. Mikä oudointa, vähennystä on tapahtunut juuri Uudenmaan ulkopuolella, vaikka epidemian pitäisi olla täällä kovassa nousussa, eksponentiaalisesti. Mikään ei nyt vaan näytä siltä, että tautihuippu saavutettaisiin joskus toukokuun lopulla, pikemminkin se huippu on juuri nyt. Koska se alkaa sitten laskemaan, isolla todennäköisyydellä vapun jälkeen. Ja jos lämpö kohoaa ja käyrät näyttää alaspäin, niin paine luopua rajoituksista kovenee koko ajan. Olen varma siitäkin, että ne jotka ovat eniten kirkuneet vielä kovempien rajoitusten puolesta, ovat ensimmäisenä itkemässä siitä, kuinka taloudelle aiheutettiin hallaa. Ps. Uudenmaan rajoituksista voidaan luopua, vaikutus on ollut minimaalinen. Ensimmäiset kuolleet täällä rajan toisella puolella tapahtuivat jo ennen eristystä, nyt niitä pitäisi olla kymmenkertainen määrä. Jos rajoitetaan, niin sitten pääkaupunkiseutua. Muualla Uudellamaalla tautitilanne ei poikkea muusta maasta mitenkään.
Linkkasin vain linkin enkä mitään kauhuskenaariota. En ole kauhuskenaarioita laittanu, en laita enkä tule laittamaankaan. Eiks toi toinen aalto ole joka tapauksessa ilmeisesti tulossa. Näytä muuten viesti jossa olen arvostellut hallitusta? Nyt ihan oikeesti @oldmaster. Sä olet sata prosenttisen väärässä noissa asioissa mitä väitit minun tehneeni, sanoneeni jne. Sori vaan. Sitä paitsi mä olen kehunut hallitusta ja thllää monesta asiasta Varmasti enemmän kun kritisoinut.

Nyt herätys.
 
Itselläni eilen tällainen case:
Kevyet punttitreenit puolen päivän aikaan jonka aikana hengästytti aivan tolkuttomasti. Treenin jälkeen tolkuttoman heikko olo ja leposykkeet 110-120 ja rytmihäiriön merkkivalo mittarissa. 5 tunnin lepäilyn jälkeen edelleen syke maaten 105-110 ja jo vähän parantunut mutta kuitenki heikko olo. Päivystykseen kattomaan ekg. Tullessa kuumetta 38,2 ja kurkkukin lievästi kipeä. Ei silti testattu koronaa. Eli ei sitä testata paljoa paskaakaan. Tuo virallinen luku tapauksista on aivan turha. Se on kymmeniä kertoja suurempi oikeasti. Kun nykytiedon mukaan 80-90 % menee oireetta/hyvin lievillä oireilla. Itse uskon että lähes kaikki ennenpitkää saa sen kroppaan ja sitten uudet tapaukset vähitellen loppuu.
 
50 sivua taaksepäin selasin omia viestejäni tässä ketjussa (miinus pari edellistä) enkä löytäny yhtäkään- toistan yhtäkään hallituksen tai thllän kriittistä viestiä. Voitte tarkistaa. Kuka tahansa.
Tuskin Sanna Marinkaan ihan huoleton ja stressitön on, vaikka aika robottimaisella tyyneydellä ulospäin näyttääkin.:)
Mä kyllä tykkään tosta ''tunteettomasta'' lähestymistavasta.( Tietenkään sitä se ei oikeesti ole.)
Ja taisin mainita että sanna marin on joku päivä halutessaan presidentti jos haluaa.

@oldmaster, näytä mulle ne viestit jossa kritisoin voimakkaasti? Kerro missä kohden olen sanonut että thllä on hoitanut asiat erittäin huonosti tai hallitus?

"Mikasa" jatkaa uutterasti kauhuskenaarioitaan ja mikäpä siinä, vapaa maa. Nuo Kiinan tartunnatkin on lähinnä Venäjän rajalla jossain pikkukaupungissa. Euroopan kokoisessa ja 1,4 miljardin asukkaan Kiinassa tuollaiset luvut ovat niin pieniä, ettei niitä näe edes mikroskoopilla. Paljonkohan Uiguureja on kuollut Kiinan keskitysleireillä??
Nimimerkki "mikasa" on ankarasti arvostellut myös hallitusta ja thl:ää vähättelystä. Unohtaen mainita, että käytännössä kaikki maat suhtautuivat alkuvuodesta samoin, ei suinkaan vähätelläkseen, vaan koska virusta EI TUNNETTU, eikä tunneta kunnolla vieläkään. Sittemmin kelkka kääntyi täysin ja thl:n lievimmässäkin versiossa kuolleita "luvattiin" 1500, mutta 8500 olisi sekin mahdollista. Vähättelyä??

Edit. Sitä mä mietin oikeesti ja ihmettelen, miten ihmiset lukee näitä viestejä?
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni eilen tällainen case:
Kevyet punttitreenit puolen päivän aikaan jonka aikana hengästytti aivan tolkuttomasti. Treenin jälkeen tolkuttoman heikko olo ja leposykkeet 110-120 ja rytmihäiriön merkkivalo mittarissa. 5 tunnin lepäilyn jälkeen edelleen syke maaten 105-110 ja jo vähän parantunut mutta kuitenki heikko olo. Päivystykseen kattomaan ekg. Tullessa kuumetta 38,2 ja kurkkukin lievästi kipeä. Ei silti testattu koronaa. Eli ei sitä testata paljoa paskaakaan. Tuo virallinen luku tapauksista on aivan turha. Se on kymmeniä kertoja suurempi oikeasti. Kun nykytiedon mukaan 80-90 % menee oireetta/hyvin lievillä oireilla. Itse uskon että lähes kaikki ennenpitkää saa sen kroppaan ja sitten uudet tapaukset vähitellen loppuu.
Toisaalta tähän mennessä on testattu noin 46 000 ihmistä, joista vähän päälle 3 000 on positiivisia tuloksia (lähde: Yle). Kun ottaa huomioon että testataan lähinnä vakavaoireiset tai sellaset jolla on esim. lähikontakti sairastuneeseen tai muu perusteltu syy epäillä, tuohan tarkottas että siinä todennäkösimmässäkin ryhmässä tartunta ois kohtuu harvinainen. Se arvio kymmenkertasista luvuista mahtuis jo tuohon testattuihin, mut ei. Tuon tiedon pohjalta tuntuis että laumasuoja on vielä kaukana.
 
Itselläni eilen tällainen case:
Kevyet punttitreenit puolen päivän aikaan jonka aikana hengästytti aivan tolkuttomasti. Treenin jälkeen tolkuttoman heikko olo ja leposykkeet 110-120 ja rytmihäiriön merkkivalo mittarissa. 5 tunnin lepäilyn jälkeen edelleen syke maaten 105-110 ja jo vähän parantunut mutta kuitenki heikko olo. Päivystykseen kattomaan ekg. Tullessa kuumetta 38,2 ja kurkkukin lievästi kipeä. Ei silti testattu koronaa. Eli ei sitä testata paljoa paskaakaan. Tuo virallinen luku tapauksista on aivan turha. Se on kymmeniä kertoja suurempi oikeasti. Kun nykytiedon mukaan 80-90 % menee oireetta/hyvin lievillä oireilla. Itse uskon että lähes kaikki ennenpitkää saa sen kroppaan ja sitten uudet tapaukset vähitellen loppuu.
Tän takia corona-testiin pitäisi päästä helposti ja edullisesti. Sun pitäisi ehdottomasti saada varmuus, onko sulla korona jotta tietäisit varoa ihmisiä sen mukaisesti.
 
Joo-o, onneksi on töitä riittänyt maailmanlopusta huolimatta ja ei ole tarvinnu uuninpankolla makoilla. Jotain positiivista toki tässä paskamyrkyssäkin, polttoaineet halpoja ja lämmitysöljy ultra halpaa. Kerrankin rohkeni jo nyt keväällä tilata säiliön täyteen ensi talvea varten.

Jännä kyllä nähdä, että kuinka vituiksi suomen talous sakkaa, ennen kuin tämä sirkus normalisoituu.
 
"Voiko Wuhanin koronavirus levitä Suomeen? THL:n johtava asiantuntija: "Ei syytä radikaaleihin toimenpiteisiin"
THL:n johtava asiantuntija sanoo, että epidemiariski on Euroopassa erittäin pieni.
THL rauhoittelee koronaviruspelkoja: ”Lappiin voi viikonloppuna matkustaa aivan turvallisesti”"
"THL arpoo tartuntamääriä". Siis ihan hatusta thl vetää lukuja? Kovasti oli kuitenkin tarve ottaa esiin noita thl:n lausuntoja? Hallituksen suhteen olin nähtävästi väärässä, josta nöyrä anteeksipyyntö. Muuten kovasti linkkaat juuri sellaisia juttuja, joissa koronan vaarallisuutta korostetaan, imo. Tässä suhteessahan et poikkea enemmistöstä. No, ihan professoritasolta on tänään ilmoitettu, että Uudenmaan ns. eristämisen lopettaminen on väärin, koska sieltähän ne ryntää varta vasten tartuttamaan muun Suomen. Kädet tässä täytyy nostaa pystyyn.
 
"Voiko Wuhanin koronavirus levitä Suomeen? THL:n johtava asiantuntija: "Ei syytä radikaaleihin toimenpiteisiin"
THL:n johtava asiantuntija sanoo, että epidemiariski on Euroopassa erittäin pieni.
THL rauhoittelee koronaviruspelkoja: ”Lappiin voi viikonloppuna matkustaa aivan turvallisesti”"
"THL arpoo tartuntamääriä". Siis ihan hatusta thl vetää lukuja? Kovasti oli kuitenkin tarve ottaa esiin noita thl:n lausuntoja? Hallituksen suhteen olin nähtävästi väärässä, josta nöyrä anteeksipyyntö. Muuten kovasti linkkaat juuri sellaisia juttuja, joissa koronan vaarallisuutta korostetaan, imo. Tässä suhteessahan et poikkea enemmistöstä. No, ihan professoritasolta on tänään ilmoitettu, että Uudenmaan ns. eristämisen lopettaminen on väärin, koska sieltähän ne ryntää varta vasten tartuttamaan muun Suomen. Kädet tässä täytyy nostaa pystyyn.
Eksä löytäny sitä kontekstii siitä viestistä? Se viesti oli mikelle kun mike sano että ois ollu parempi thllän rauhotella johon mä linkkasin nuo rauhottelevat otsikot?
.
''Mike said: Rauhallisempi suhtautuminen olisi ollut alusta saakka parempi...

Tuohon viestiin linkitin nuo otsikot. ''Ne thlän arpomat'' jatku viestillä laboratorio varmistetut. Tyhmäki tajuaa mitä tolla tarkotetaan. Oli alunperin toisen sanomana, joita käytin jonkin sortin piikittelynä. En todellakaan väitä että thl arpoo yhtään mitään. Vaan tekee hyvin hommansa.

Onko nyt asia selvitetty? Thl. hallitus hoitaa asiat hyvin. Hoitanu, hoitaa tällä hetkellä ja luotan että hoitaa tulevaisuudessakin. Nyt sisälukutaitoa.

PS. faktojen kertominen ei ole mielestäni ''kauhuskenaarion'' luomista. Siitäkin olen pari viestiä kirjottanu. Thl:än haukkujaa tai pelonlietsojaa et musta millään. Päinvastoin, faktoilla keskustelevan.

edit. Koska tässä pitää näköjään olla niin saatanan tarkka sanamuodoista ja miten asiat sanoo niin varmuuden vuoks tuosta faktat- pelot -kauhuskenaariot hommasta viesti jonka OLEN kirjottanu:

Mitä pelkäämistä faktojen kertomisella on? Mielummin pieni pelko kuin lievä hälläväliä meininki?

Tuntuu et faktojen kertominen on pelkäämistä ja paniikin lietsomista. Mä en oo aidosti ja oikeesti edes näiden 239 sivun joukossa kovin montaa pelkoa lietsovaa viestiä. Se on eriasia jos faktojen kertominen aiheuttaa pelkoa. Mielestäni eriasioita.

Pelon lietsontaa on sanoa että 5g mastot levittää koronaa. Pelon lietsontaa ei ole sanoa, että meillä ei ole lääkettä koronaan ja lähes 110k ihmistä on koronaan kuollu. Saattaa aiheuttaa joissain pelkoa, mutta tämä on fakta. Se on mielipide jos 110k kuolema ei ole suuri määrä.(ja en vittu jaksa lähtee samaan vääntöön onko n110k iso määrä ihmisiä)
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni eilen tällainen case:
Kevyet punttitreenit puolen päivän aikaan jonka aikana hengästytti aivan tolkuttomasti. Treenin jälkeen tolkuttoman heikko olo ja leposykkeet 110-120 ja rytmihäiriön merkkivalo mittarissa. 5 tunnin lepäilyn jälkeen edelleen syke maaten 105-110 ja jo vähän parantunut mutta kuitenki heikko olo. Päivystykseen kattomaan ekg. Tullessa kuumetta 38,2 ja kurkkukin lievästi kipeä. Ei silti testattu koronaa. Eli ei sitä testata paljoa paskaakaan. Tuo virallinen luku tapauksista on aivan turha. Se on kymmeniä kertoja suurempi oikeasti. Kun nykytiedon mukaan 80-90 % menee oireetta/hyvin lievillä oireilla. Itse uskon että lähes kaikki ennenpitkää saa sen kroppaan ja sitten uudet tapaukset vähitellen loppuu.
On kyllä harmi kun ei testata, nyt jää pallo sulle että ootko pariviikkoo kotieristyksessä vai et. Varmasti olis mukavampi tehdä ratkaisuja ku olis testi tehty. Harva jaksaa eristystä noudattaa jos oireet lievähköjä ja tartunta varmistamaton.

Meillä meni ilmeisesti sillon läpi perheessä toi virus, kun ei ollut ainuttakaan virallista tartuntaa Suomessa. Kaikki oireet täsmäs, ja olin sillon yks päivä kans niin kuoleman väsynyt etten tiennyt että niin voi hyytyä ihminen. En oikeesti meinannut jaksaa kävellä sisälle kun kevyes rasitukses piha-askareissa lähti voimat veks.

Tsemppii, citrushedelmii runsaasti ja lepoa suosittaa Pawiaani.
 
Back
Ylös Bottom