Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Selittäkää joku uskovainen mulle nää passit ja rajoitukset, miksi passilla pääsee vaikka esim. kenkäkauppaan mutta ilman passia ei. Passilliseen tarttuu ihan yhtä lailla (lievemmin) ja levittää siinä missä passiton. Miksi passiton ei saa itse valita ja ottaa se mikroskooppisen pieni riski taudista? Mä saan harrastaa vaikka mitä vaarallista extremelajia mutta kenkäkauppaan en saa mennä koska flunssa voi iskeä. Ja kuitenkin joku jo kirjoittaa terveydenhuollon kuormituksesta niin miksi vitussa siihen ei ole panostettu näin pandemian aikana. Pandemian aikana sairastuneiden tehohoito maksanut 56 miljoonaa, pelkät testit yhdessä vuodessa 1400 miljoonaa, koko pandemian tehohoito siis 25 kertaa vähemmän kuin yhden vuoden testit. Mikä hyöty missään paikassa koko passista on, miksi en saa itse käyttää omaa harkintaani riskien suhteen. Helvetin hyysäystä.
Ei tää perustu mihinkään terveyteen tai loogiseen.
Sitä kautta miettiminen on turhaa tässä vaiheessa.

Suomeen varaudutaan hankkimaan koronarokotteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavilla​

Suomeen varaudutaan hankkimaan koronavirusrokotteita, joita Suomessa ei ole aiemmin ollut saatavilla.

Nämä rokotteet ovat Novavaxin ja Valnevan valmistamia, ja niiden valmistustapa eroaa Suomessa nyt tarjolla olevista mRNA- ja adenovirusvektorirokotteista.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa Novavax-rokotteen on toivottu kasvattavan rokotusintoa sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka ovat epäileväisiä nyt käytössä olevia rokotteita kohtaan, kertoo muun muassa Forbes.

Lue lisää artikkelistamme.

yle

Novavaxin ja Valnevan rokotteet on puolestaan valmistettu niin sanotusti perinteistä teknologiaa hyödyntäen, THL:n johtava asiantuntija Mia Kontio kertoo.
– Ne ovat proteiiniadjuvanttirokotteita, eli ne sisältävät virusproteiinia ja tehosteainetta eli adjuvanttia, hän sanoo.
Sekä Novavaxin että Valnevan rokotteet tarvitsevat vielä Euroopan lääkevirasto EMAn hyväksynnän ja myyntiluvan, ennen kuin niitä voisi saada Suomeen. Uutistoimisto Reuters uutisoi keskiviikkona(siirryt toiseen palveluun), että Novavax voi saada EMAn hyväksynnän jo pian.
Mia Kontion mukaan neuvottelut molempien rokotteiden hankkimiseksi ovat käynnissä.
– Siitä ei ole tietoa, paljonko sellaisia ihmisiä on, jotka haluaisivat vaihtoehtoisen rokotteen, mutta ilman muuta varaudumme hankkimaan niitä, hän kertoo.
Tulkoot vaikka mikä rokote. En oo influenssaankaan joka on suurimalle osalle miedompi tauti ku korona ottanu ikinä piikkiä. Tunkekoot perseeseensä noi myrkkypasakat..

Luin väärin, siis oma avokki meni tohon pikatestiin. Ja jos se haluais ottaa rokotteen, niin mä en siihen puutu, saa ottaa jos haluaa. Se ei pääse keilaamaan työporukan kanssa ilman tota negatestiä. Niin mahtavaa tää nykyään on kun kusipäät imbesilit päättää asioista.

Ootko tosissasi? Avokkis valitsee mieluummin työporukalla keilaamisen kuin immuniteettinsa tuhoamisen? Vai oisko niin, että hän ei usko sun höyrypäiseen teoriaan immuniteetin tuhoutumisesta?

Hahahaahaa ja koronapassi kirkkoon. Arvostus uskontoja kohtaan nousi ihan uudelle levelille. Kaikki on tervetulleita jumalan huoneeseen, paitsi rokottamattomat spitaaliset. Ei jumalauta.
Anoppi kertoi samaa. Oli käynyt joululauluja kuuntelemassa. Lisäksi oli vaadittu paskarätti naamaan. Valitti että oli tullut huono olo naamarissa niin oli sitten ratkaisuna ollut hakea autosta, kesken virsien veisuun, visiirisuojain. V..tu saatana kun vanhoja ihmisiä jo kiusataan pyhässä talossa.

Joku hesekirkko? Tuskin kaikki tuohon lähtee
Helsinki joo. Villi veikkaus et kaupungilta tullut linjaus. Nehän keulii tota passia oikeen muna pystyssä.
Anoppi kertoi samaa. Oli käynyt joululauluja kuuntelemassa. Lisäksi oli vaadittu paskarätti naamaan. Valitti että oli tullut huono olo naamarissa niin oli sitten ratkaisuna ollut hakea autosta, kesken virsien veisuun, visiirisuojain. V..tu saatana kun vanhoja ihmisiä jo kiusataan pyhässä talossa.
Jeps. Oltaisiin mekin oltu menossa kattoo kun muksujen serkut laulaa mut eipä mennäkään. Pitäkööt kirkkokin tunkkinsa. Enpä oo muutenkaan ikinä arvostanut uskontoja, nyt vielä vähemmän.

Ootko tosissasi? Avokkis valitsee mieluummin työporukalla keilaamisen kuin immuniteettinsa tuhoamisen? Vai oisko niin, että hän ei usko sun höyrypäiseen teoriaan immuniteetin tuhoutumisesta?
Ne menee privaattivuorolla keilaamaan ja joka päivä se on töissä saman pienen porukan kanssa. Ja mä en ole kuten sinä, että pakotan piikkiä kaikille, mä uskon ihmisen omaan valintaan ja hän ei ole päättänyt rokotetta ottaa. En minä estämään ala, kovin vaikeaksi sillä on mennyt monet asiat kun liikkuu enemmän kuin minä ihmisten kanssa. Toistaiseksi hän on itse ollut kriittinen, eikä tosiaankaan kovin helpolla piikkiä ota. Näyttää kyllä että jossain vaiheessa sen on pakko ottaa. Että ei tässä mun höyrypäisestä teoriasta ole kyse, vaan ihan ihmisen vapaasta valinnasta. Toisin kuin sulla, tutti suussa otat rokotteita kun käsketään.

Viimeksi muokattu:
On. Meillä on nyt helposti tarttuva tauti. Ja tarkoitan näillä toimilla ihan kaikkea mitä nyt on tehty. Tuo on valtamedian artikkeleista kaivettu että 50000 hoitajaa on kieltäytynyt piikistä. Noin 10% muistaakseni.

Noiden lukujen mukaan Suomessa olisi puoli miljoonaa hoitajaa. Eli joka kymmenes suomalainen, mukaan lukien lapset ja eläkeikäiset, olisi työssä sairaanhoitajana. Mietipä uudelleen.

Noiden lukujen mukaan Suomessa olisi puoli miljoonaa hoitajaa. Eli joka kymmenes suomalainen, mukaan lukien lapset ja eläkeikäiset, olisi työssä sairaanhoitajana. Mietipä uudelleen.
No joo. En löytänyt mistään virallisesta lähteestä tarkkaa numeroa. Tuo 50000 on ns. sometieto eli sillä voi pyyhkiä perseensä.

https://yle.fi/uutiset/3-12215800

Tuossa sanotaan että 10% ei olisi ottanut rokotetta ollenkaan ja sitten vielä ne jotka ottaneet vain yhden piikin. Eli joka tapauksessa nyt ollaan laittamassa se 10-15% sote-alan työntekijää pihalle. Eikä edes keskustella siitä että voisiko siitä olla jotain haittaa kun nyt jo ilmeisesti helvetillinen hoitajapula.

No joo. En löytänyt mistään virallisesta lähteestä tarkkaa numeroa. Tuo 50000 on ns. sometieto eli sillä voi pyyhkiä perseensä.

https://yle.fi/uutiset/3-12215800

Tuossa sanotaan että 10% ei olisi ottanut rokotetta ollenkaan ja sitten vielä ne jotka ottaneet vain yhden piikin. Eli joka tapauksessa nyt ollaan laittamassa se 10-15% sote-alan työntekijää pihalle. Eikä edes keskustella siitä että voisiko siitä olla jotain haittaa kun nyt jo ilmeisesti helvetillinen hoitajapula.
Veikkaisin että sotetiyöntekijöiden keskuudessa rokottautuminen on jossain määrin yleisempää kun muissa ammateissa. Ihan vedoten siihen että influenssarokotteenkin on useana vuonna ottanut esim. 95 % hoitsuista ja lekureista. Kaikki sotealan työntekijät eivät myöskään ole tehtävissä jossa ollaan tekemisissä riskiryhmien kanssa.

Riskiryhmien kanssa työskentelevä hoitohenkilökunta rokotettiin siinä ekassa aallossa, joten on todennäköisempää että heillä on jo kolme rokotetta kuin että vain yksi.

En sitä sano että ei olisi rokottamattomia hoitsuja, mutta heitä ei ole 10-15 %.

Back
Ylös Bottom