Tästä me ollaan eri mieltä selvästi. Millä logiikalla rokotettu potisi kotonaan tautia, joka voi olla niin lievä (kuten monelle rokottamattomallekin), että se ei juurikaan aiheuta mitään oireita?
Ei kuulosta kovin loogiselta, että jäisi kotiin jos ei tunne mitään oireita. Millä ihmeellä sitä osaa päätellä olevansa taudin mahdollinen levittäjä?
Vielä kun ei ole tarjolla niitä testilaitteita mitkä mittaa uloshengityksestä onko mahdollisuus tartuttaa vai ei.
Niin siis mä olen sitä mieltä, että noin ku kuvailin niin homma toimii ja selittää täten miksi toimitaan tietyllä tavalla.
Eriasia on sitten miten mun mielestä pitäisi toimia.
Mutta siis kun kansakunnan tasolla jotku näitä asioita pohtii, niin musta on aika selvää miksi joitain asioita tehdään tietyllä tavalla. Ja sitten mä nään, että täällä esim. ei asiaa siltä kantilta ajatella eikä edes tajuta ajatella vaan pusketaan sitä jotain omaa dystopia- aatetta vaan ilmoille (et sinä mutta moni muu).
Jotenka mun logiikan mukaan rokotetut voi tartutella toisiaan minkä lystää koska sairastuminen pahasti on epätodenäköisempää kuin skenaariossa jossa rokottamattomat sairastuisivat. Eli rautalangasta väännettynä meinaan siis, että jos kuppiin laitetaan 100 rokotettua ja toiseen 100 rokottamatonta, niin rokottamattomien kupista tulisi enemmän kiireellistä hoitoa vaativia potilaita.
Ja en fanita vaan se mitä olen nyt lukenut niin näyttäs tolta. Tietty sehän on vähän jälkispekulaatiota vaan, koska maailma on semmoinen kuin on. Mutta siis pointtina tuo.
Ja kun osa joutuu sinne teholle, niin mä haluisin nähdä niitä lukuja kuin moni tartunnan saaneista on siellä teholla käynyt ottamassa vauhtia. Siis nuorista rokottamattomista aikuisista.
Kyllä sinne on nuoriakin joutunut, mutta onko 1% vai 0,05% taudin kohdanneista. Käsittääkseni luvut on todella pieniä nuoremmissa ikäpolvissa, tuon tehohoidon osalta ja siksi se rokotteen ottamiselle ei ole perustelua nuoremmille. Etenkin kun vanhemmat ja ne riskiryhmät ovat sen piikin saaneet ja toisen sekä kohta jo kolmannen. Piikkihän suojaa tehokkaasti(?)
Luvut on tosi pieniä ja hyvä niin. Mutta jos ajatellaan sitä päätöksen tekijää, niin pakkohan se on miettiä ihan yksilöitäkin - tai siis ei pakko mutta inhimillistä.
Ja jos rokotteella haetaan suojaa pitkäksi (vuosia) aikaa niin aika selvää, että niitä tulee lisää ja lisää. Ja mitä lähempänä ollaan sitä 100% rokotuskattavuudessa, niin sitä enemmän viruksen voi antaa riehua vapaasti.
Enkä näin halua tai ole sitä mieltä että on mikään absoluuttinen fakta, vaan näen että tuon takia päättäjät päättää mitä päättää.
Voinhan mä olla täysin väärässäkin, mutta sitä ei toisaalta nyt ihan yksi ns. pelkkä mielipide muuta tuota mun näkemystä asian tekniseen toimivuuteen.
Omaan korvaan minkäänlainen syrjintä, oli sit itse hommattu diabetes, ylipaino , rokottamattomuus ei ole polku mihinkään hyvään. Ei niin olla tähän astikaan meillä sivistysvaltioissa toimittu niin miksi ihmeessä nytkään toimittaisiin niin.
Hoitohenkilökunnan väsymyksen syyt on tullut täälläkin monesti esille ja hyvin muistan kuinka jo +15v sitten lakkautettiin sairaanhoitajien koulutuspaikkoja ja samaan aikaan kaavailtiin hoitajien roudaamista tänne aasian suunnalta. Ei tietoa paljon sieltä sit todella raahattiin sitä väkeä töihin, mutta jo ajatus,että ajetaan koulutuspaikkoja alas kuulosti jo silloin aika huonolta vedolta.
btw, vasta juttelin hoitsun kanssa joka oli pitkään ollut töissä leikkaussali hoitajana ja hän kertoi olleensa aivan loppuun palanut (ei koronan takia) ja oli vaihtamassa ammattia, mutta kävi huikea tuuri ja sattui aukeamaan paikka yksikköön, jossa tehdään vain päivävuorossa töitä, paremmalla liksalla ja työyhteisö parempi. Taas oli motivaatiota mennä töihin. Näin ei käy tosin kovinkaan monelle hoitsulle ja ei ihme, että motivaatio hukassa.
Muutaman muunkin hoitsun (tai entisen )tunnen, eikä sieltä kovin ruusuista kuvaa ole saanut ennen tätä showtakaan.
En voi sanoa, että olisin jäävi mutta en voi noihin hoitaja asioihin kyllä ottaa kantaa. Lähinnä mitä kukin ja mitenkin kertoo. Mielestäni liian ns. hepposta ja välillä vähän paniikissa väritettyä tarinaa mitä itse olen kuullut - niin hyvässä kuin huonossa.
Tuo kylläkin on totta että alana on ollut jo alamäki pidempään. Niinkuin monessa muussakin fyysisessä työssä. On rankka duuni ja somessa asiasta lukeminen miten on rankkaa rankistaa sittä yhä enemmän.
Että toi esim. tehohoitopaikoista puhuminen tuntuu olevan vähän liian hetken mielijohteesta Kiurua syyllistävää, kun viat löytyvät 20v takaa.
p.s. siis joo ja suora syrjintä ei ole ok minunkaan mielestä. Mutta tiettyä lokerointia tulee pakosta esille jos tartuntatautia hoidetaan.
Ja vielä viisastelijoille, että vaikka olisi miten lievä korona niin silti se on toistaiseksi tartuntatauti ja sitä niin hoidetaan. Se siitä vänkääminen miten mietoa se on ei kuulu mielestäni tähän keskusteluun jossa lähinnä keskustellaan (tai itse ainakin yritän) taudin kukistamisen teknisestä ja käytännön toteutuksesta ja suunnittelusta.