Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Se voi tuntua räikeälle, jos oma maailmankuva on näiden päämedioiden pohjalta muovautunut. Tuossa edellä vastattiinkin sopivasti jo kysymykseesi.
Tynnyrissä kasvaneelle myös ihan objektiivisten asioiden esilletuonnit saattaa tuntua räikeältä - kandee alkaa kurkkimaan sieltä ulos välillä.
Itselle koulumaailma on muokannut maailmankuvan. Historia sitä siivittänyt vahvasti. Sekä omat kokemukset.

Mikä se on tämä vastuullinen media? Jos se kirjoittaa vastoin omaa mielipidettäni, se muuttuukin paskamediaksi. Jos olen siis itse sitä mieltä, että koronaa ei ole olemassakaan, niin tosin väittävä lehti on paska lehti? Sitten kun löydän uutisia, jotka minua miellyttävät, niin siinähän on totuuden kertova media.
Onhan koronasta kirjoitettu paljon, ristiriitaisestikin, mutta se johtuu siitä, ettei siitä ole kaikkea tiedetty, eikä tiedetä vieläkään. Koko ajan tulee tietoa lisää ja tutkimusten teko kestää. Koko ajan on siis jouduttu reagoimaan puutteellisen tiedon varassa (miten muutenkaan), joskus ehkä liiankin varovaisesti, mutta ihan oikea vastuu tekee varovaiseksi.

Ihan joku lääkärikin on ollut rokotuksia vastaan? Mitä se todistaa mistään. Suomessakin on tuhansia ja tuhansia lääkäreitä. Kun tarpeeksi monelta kysyt, tulee lopulta vastaan se, jonka mielestä koko pandemiaa ei ole olemassakaan. Tunnen taas minäkin yksittäisen hoitajan, joka raivosi siitä, että hän ei j-lauta halua hoitaa rokottamattomia. Ja onhan niitä rokotettujakin sairaaloissa, jopa kaksi kertaa rokotettuja, mutta mikä on heidän taustansa, lääkkeet, muut sairaudet?

Ps. Näyttäisi siltä, että rokotukset toimii odotetusti. Tässähän on nyt ollut ennätysmäärä tartuntoja koko pandemian aikana, mutta sairaaloissa ei juuri piikkiä näy (toisin kun tossa viime vuoden lopulla).

Kuinkahan paljon on tutkittu tuota et minkä verran maskeista irtoaa paperipölyä keuhkoihin? Ihan mutuiluna heitän et varmasti irtoaa jonkun verran mut kuinka haitallista se on pitkällä tähtäimellä.

Ja tarkoitan nimenomaan näitä paperimaskeja mitä jengi yleisesti käyttää.

En pystynyt vastustamaan.
Yritys olla hauska epäonnistunut. :cry: Sinulta siis.

Voin tarkentaa edellistä, että ammattikoulumaailma, koulumaailma ja työmaailma ovat kaikki muokanneet maailmankuvaani - luonnollisesti.
Myös yliopistomaailma on antanut omat mausteensa maailmankuvan muokkautumiseen. Eli voitanee sanoa, että kaikki koulut, oli sitten sanassa sanaa koulu tahi ei.

Yritys olla hauska epäonnistunut. :cry: Sinulta siis.

Voin tarkentaa edellistä, että ammattikoulumaailma, koulumaailma ja työmaailma ovat kaikki muokanneet maailmankuvaani - luonnollisesti.
Myös yliopistomaailma on antanut omat mausteensa maailmankuvan muokkautumiseen. Eli voitanee sanoa, että kaikki koulut, oli sitten sanassa sanaa koulu tahi ei.
Myönnettäköön, että aika köyhä läppä allekirjoittaneelta. Tämä sinun yrityksesi sen sijaan sai hymyn huulille.

Hesari saa toimia noin. Median vapaus, en mää sitä heiltä veis. Jokainen voi sitten toimia haluamallaan tavallaan ostaako vai ei. Näköjään suuri osa ei pidä ongelmallisena kun asiakkaita on ja tyyli pysyy.
Eihän kukaan maininnu et medialta pitäsi vapaus viedä mutta olisihan se ihan suotavaa et uutisia julkaistessa uutisointi olisi neutraalia, nythän esim, hesarin uutisoinnista paistaa pahasti läpi heidän oma agendansa. On olemassa vain se yksi totuus mitä hesari yleisesti ajaa.

Mikä se on tämä vastuullinen media? Jos se kirjoittaa vastoin omaa mielipidettäni, se muuttuukin paskamediaksi. Jos olen siis itse sitä mieltä, että koronaa ei ole olemassakaan, niin tosin väittävä lehti on paska lehti? Sitten kun löydän uutisia, jotka minua miellyttävät, niin siinähän on totuuden kertova media.
Onhan koronasta kirjoitettu paljon, ristiriitaisestikin, mutta se johtuu siitä, ettei siitä ole kaikkea tiedetty, eikä tiedetä vieläkään. Koko ajan tulee tietoa lisää ja tutkimusten teko kestää. Koko ajan on siis jouduttu reagoimaan puutteellisen tiedon varassa (miten muutenkaan), joskus ehkä liiankin varovaisesti, mutta ihan oikea vastuu tekee varovaiseksi.

Ihan joku lääkärikin on ollut rokotuksia vastaan? Mitä se todistaa mistään. Suomessakin on tuhansia ja tuhansia lääkäreitä. Kun tarpeeksi monelta kysyt, tulee lopulta vastaan se, jonka mielestä koko pandemiaa ei ole olemassakaan. Tunnen taas minäkin yksittäisen hoitajan, joka raivosi siitä, että hän ei j-lauta halua hoitaa rokottamattomia. Ja onhan niitä rokotettujakin sairaaloissa, jopa kaksi kertaa rokotettuja, mutta mikä on heidän taustansa, lääkkeet, muut sairaudet?

Ps. Näyttäisi siltä, että rokotukset toimii odotetusti. Tässähän on nyt ollut ennätysmäärä tartuntoja koko pandemian aikana, mutta sairaaloissa ei juuri piikkiä näy (toisin kun tossa viime vuoden lopulla).
"Mikä se on tämä vastuullinen media?"

Media mikä julkaisee totuuden oli se mitä vain tapahtuneessa tai asiassa.
Ei koita luoda lukijalle kuvaa miten ajatella asiasta ei väännä käsitteitä ja termejä omaan agendaan.
Ei jätä uutisoimatta jos ei olekaan mieleistä tapahtumaa tiettyyn asiaan eikä uutisoidessa lisää omaa agendaa asiaan. Totuus eikä mitään muuta.

Sä voit muistuttaa sitä hoitsukaveria, että hän HOITAA kaikki potilaat mitä sinne tulee ja parhaansa mukaan. Hänellä ei ole vaihtoehtoa tuossa ja on nopeasti kusessa jos alkaa soveltamaan. Se on todellakin hänen velvollisuus eikä olla aivoton paska-aivo joka miettii jo kuinka rokottamaton veronmaksaja suomalainen on joku vitun uhka, kun tämän vieressä makaa joku väkivaltainen hiv-nisti vatsahuuhtelussa.

Eihän kukaan maininnu et medialta pitäsi vapaus viedä mutta olisihan se ihan suotavaa et uutisia julkaistessa uutisointi olisi neutraalia, nythän esim, hesarin uutisoinnista paistaa pahasti läpi heidän oma agendansa. On olemassa vain se yksi totuus mitä hesari yleisesti ajaa.
Niin se on eriasia onko tartuntalukujen uutisointi järkevää. Ei varmaan monenkaan mielestä.
Ei se silti mitään agendan ajamista ole. Mitä tossa nyt hs.fi kävin ja luin etusivun uutiset niin ihan on objektiivisia asioita.

Eiköhän toi ongelma ole siinä lukijan asenteessa tai ääriajattelumallissa.

Niin se on eriasia onko tartuntalukujen uutisointi järkevää. Ei varmaan monenkaan mielestä.
Ei se silti mitään agendan ajamista ole. Mitä tossa nyt hs.fi kävin ja luin etusivun uutiset niin ihan on objektiivisia asioita.

Kyllä se taas lukijan syy on kun ei syö paskaa.

Ainainen syyllistys... joka kerta... ei se enää toimi themappa. Se on niin kulunut taktiikka. Se oikeastaan herättää vain porukkaa nykyään.

Lisään tähän vielä vain oman mielipiteeni. Minun mielestä tuolle pitäisi tehdä stoppi et media paukuttaa joka ikinen päivä noita koronan tartuntalukemia. Jengi sekoilee ja panikoi noiden lisääntyvien koronatartuntojen takia ihan helvetisti.

Järkevämpää olisi julkaista sairaalassa ja teholla olevien määriä vaikka kerran viikossa.

Tässä foliohattua kääriessä pyörittelin mielessäni sellaista teoriaa, että olisikohan herrat Roopeli ja yeahbuddy valtiovallan generoimia feikkikäyttäjiä, joidenka avulla koitetaan käänteispsykologiaa hyväksikäyttämällä saada enemmän jengiä rokotealttarille. Homma toimii siis siten, että näiden käyttäjien kautta suolletaan maksimivolyymilla vähä-älyistä tekstiä ja vittuillaan siinä samassa muille mahdollisimman paljon. Tavoitteena se, että muut käyttäjät eivät halua samaistua näihin henkilöihin vaan mahdollisimman moni pohdiskelija käy hakemassa rokotteen.

Itse olen suhtautunut rokotteisiin hyvinkin neutraalisti. Ensimmäisen piikin olen jo hakenut ja toinen odottelee muutaman viikon päästä. Eipä ole herättänyt tämä asia kovinkaan suuria tunteita suuntaan tai toiseen. Nyt kuitenkin, kun olen seuraillut näiden parin sankarin kontribuutiota tähän ketjuun, niin odottelen suorastaan vesi kielellä, että pääsen hakemaan toisen annokseni.

Tässä foliohattua kääriessä pyörittelin mielessäni sellaista teoriaa, että olisikohan herrat Roopeli ja yeahbuddy valtiovallan generoimia feikkikäyttäjiä, joidenka avulla koitetaan käänteispsykologiaa hyväksikäyttämällä saada enemmän jengiä rokotealttarille. Homma toimii siis siten, että näiden käyttäjien kautta suolletaan maksimivolyymilla vähä-älyistä tekstiä ja vittuillaan siinä samassa muille mahdollisimman paljon. Tavoitteena se, että muut käyttäjät eivät halua samaistua näihin henkilöihin vaan mahdollisimman moni pohdiskelija käy hakemassa rokotteen.

Itse olen suhtautunut rokotteisiin hyvinkin neutraalisti. Ensimmäisen piikin olen jo hakenut ja toinen odottelee muutaman viikon päästä. Eipä ole herättänyt tämä asia kovinkaan suuria tunteita suuntaan tai toiseen. Nyt kuitenkin, kun olen seuraillut näiden parin sankarin kontribuutiota tähän ketjuun, niin odottelen suorastaan vesi kielellä, että pääsen hakemaan toisen annokseni.
Eihän tuo mikään huono ajattelumalli ole, jos haluaa henkistä vahvistusta sille, että on tekemässä oikeita päätöksiä?

Hallitus teki sen taas!

Se järjesti eilen koronakokouksen ja kommentoi pääministerin suulla tehtyjä päätöksiä Säätytalon rappusilla kuuluisan selkeäsanaisesti.

Kahden metrin turvavälit pois ja lapset edellä!

Kuulosti kivalta!

Samalla hallitus haukkui aluehallintoviranomaiset eli nämä ”avit” siitä, etteivät ne noudatakaan hallituksen tahtotilaa.

Taustalla oli se, että uusien tartuntalukujen takia Etelä-Suomen aluehallintovirasto ehti määrätä, että muun muassa harrastustoimintaan pääkaupunkiseudulla kohdistetaan 20. elokuuta alkaen uusia rajoitustoimia.

Päätös koskee sekä aikuisten että lasten harrastustoimintaa.

Ja kaikki on taas sekaisin. Mitä saa harrastaa? Kuka saa harrastaa? Missä saa harrastaa?

Järjestöissä ei tiedetä, mitä tapahtuu.

SEN PÄÄMINISTERI Sanna Marin (sd) ”unohti” Säätytalon rappusilla sanoa, että aluehallintovirasto tosin seuraa hallituksen omia linjauksia ja päätöksiä.

Aluehallintoviranomaiset ovat lahjakkaita henkilöitä, mutta eivät ajatuksenlukijoita.

Hyvät one linerit Säätytalon portailta eivät riitä viranomaistoiminnan perusteeksi.

Olisiko – edes kerran – mahdollista, että hallitus myöntäisi, että juuri se itse on monessa paikassa suurin sekavuuden lähde?

Menisi peilin eteen?

Myös valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) huokaili samaa asiaa eilen Ylen uutisissa.

– Hallitus on mielestäni aika johdonmukaisesti ilmaissut huolensa siitä, että että lasten ja nuorten arkeen korostuu erityisiä huolia, Saarikko sanoi.

Oikeastaan hallituksen pitäisi säätää laki, joka velvoittaisi aluehallintoviranomaiset palkkaamaan henkilöitä, jotka seuraisivat 24 tuntia vuorokaudessa ”hallituksen johdonmukaisesti esittämiä, lasten ja nuorten arkeen liittyviä huolenaiheita”.

PÄÄTÖKSET JA OHJEISTUKSET kiertävät nyt ihmeellistä kehää:

Ensin hallitus päättää tai ohjeistaa jostakin, THL sotkee ketjussa lisää, pallo siirtyy aluehallintoviranomaisille ja sieltä kunnille ja syyttävä sormi osoittaa aina seuraavaa tahoa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY
Kyseessä on eräänlainen vastuuympyrä, jossa vastuuta pompotellaan aina seuraavalle taholle – ja lopputulema on se, ettei vastuu kuulu oikein kenellekään.

Mutta lopulta vastuu kuuluu yksiselitteisesti hallitukselle.

Se olisi hyvä muistaa. Ja hallituksen hyvä myöntää.

Viranomaistoimintaa ei voi rakentaa hallituksen hurskaiden toiveiden varaan, jotka kaiken lisäksi vaihtuvat hetkestä toiseen.

NYT SOTKU ON kilpistynyt kuuluisaan kahden metrin rajaan.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Oona Mölsä kertoo IS:ssa, että avi on antanut tartuntatautilain 58 d -pykälän mukaisen määräyksen, joka velvoittaa tilojen hallinnasta vastaavia ja niitä toiminnassaan käyttäviä toimijoita järjestämään tilojen käytön niin, että osallistujilla on mahdollisuus välttää lähikontaktia toisiinsa.

– Tiloihin ei siis käytännössä voi ottaa niin paljon asiakkaita, ettei kahden metrin turvavälejä olisi mahdollista pitää, Mölsä kertoo.

Jos toimintaa ei ole mahdollista järjestää lain edellyttämällä tavalla, tiloja ei voi käyttää, avi kertoo.

Päätöksen noudattamista valvovat lähtökohtaisesti kuntien ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköt, kuuluu jatko.

Kuka pysyy perässä?

Ei kukaan. Järjestöt ovat pihalla, kulttuuriväki on pihalla ja esimerkiksi lasten vanhemmat seuraavat tilannetta kauhuissaan, sormi suussa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY
KORONATARTUNNOISSA tehtiin eilen uusi Suomen ennätys: yli tuhat tapausta.

Tilanteen kehitys nähtiin jo heinäkuussa. Mutta mitä hallitus teki, kun tilanne paheni?

Lomaili.

Marin palasi töihin elokuun alussa ja antoi ensi töikseen ihmissuhdehaastatteluja radioon. Koronahoidon pääarkkitehti, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) palaa varsinaisesti töihin ensi viikolla.

Koronapaineet ovat hallituksen kannalta olleet kovat.

Mutta siltikään ei malta olla kysymättä, mikä huuto olisi syntynyt, jos Juha Sipilä (kesk) pääministerinä ja hänen hallituksensa olisi toiminut vastaavalla tavalla kuin nykyhallitus.

Kritiikissä armoa ei olisi tunnettu.

VASTUUSTA YKSI esimerkki on kesäinen tautirypäs, joka tuli Pietarista jalkapallon EM-kisojen tuliaisina.

Uhka ja vaara tiedettiin, mutta mitään ei tapahtunut.

Presidentti Sauli Niinistökin ihmetteli MTV:n kesähaastattelussa, miksei kukaan kanna vastuuta tapahtuneesta ja selvistä laiminlyönneistä.

Tämäkin keskustelu on unohdettu.

Kaiken huipuksi Helsingin apulaispormestariksi juuri valittu vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki ihmettelee Twitterissä Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksiä.

View: https://twitter.com/paavoarhinmaki/status/1425826214573445120?s=20

Arhinmäki olisi voinut pohtia näitä kysymyksiä vaikka siellä omalla pelimatkallaan Pietarissa.

Mikä on vähä-älyistä mitä olen kirjoittanut? Sinä nappasit aika kovaa taas vain toisen puolen tästä.. Yllättäen ne jotka eivät niele tätä kokonaisuutta.

Eli mitä se oli? Itse näen että sinulla kuten usealla muulla on joku ihme defenssi tai kupla mitä koitatte ylläpitää tuolla itse projisoidulla väitteellä, että se toinen puoli on vain joku feikki tai mitä lie??

Tämä on toistunut tässä jo useaan kertaan ja aivan uskomatonta räpiköintiä. Eli kritisoimalla tätä roskaa ja miettimällä asioita sen ympärillä minä oikeasti muka autan tätä hevonpaskaa :D

Koitatko nyt aivopestä minua vai muita johonkin ihme splittaamiseen? Ei tajua enää, mutta ilmeisesti taas se avoinkeskustelu pitäisi lopettaa...

Lisään tähän vielä vain oman mielipiteeni. Minun mielestä tuolle pitäisi tehdä stoppi et media paukuttaa joka ikinen päivä noita koronan tartuntalukemia. Jengi sekoilee ja panikoi noiden lisääntyvien koronatartuntojen takia ihan helvetisti.

Järkevämpää olisi julkaista sairaalassa ja teholla olevien määriä vaikka kerran viikossa.
SAmaa mieltä. Mutta vaikka noita julkaisevat niin en mä tuomitsis koko journalismia hs:n toimesta ton tartuntamäärän julkasemisen takia.

Ei ole ainakaan minun kohdalla. En ole mikään ääriajattelija vaikka nyt esim, olenkin maahanmuutto kriittinen tietyissä asioissa en ole kuitenkaan rasisti. Omasta ystäväpiiristä löytyy erittäin paljon maahanmuuttajia, he eivät kuitenkaan loisi vaan tekevät töitä siinä missä minäkin. Loisimista verorahoilla en hyväksy.

Jos et löydä hesarin uutisoinnista mitään ihmeellistä niin ehkäpä se johtuu taas sinun ajatusmaailmasta joka on samansuuntainen.

Valtamedia uutisointi on nykyään valtaosin yhden narratiivin ajamista, ja journalistin ohjeet ovat lähes täysin unohtuneet, eli hyvää journalistista tapaa ei enää noudateta.

Muistetaan tässäkin yhteydessä se, että hallitus jakaa vuosittain koronatukea toimittajille (viimevuonna se oli 7 miljoonaa euroa). Marinin "oma" tiimi sitten päättää kenelle "tukea" maksetaan.

1. Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

2. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.

3. Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä.

4. Journalisti ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen ei pidä käsitellä aiheita, joihin liittyy henkilökohtaisen hyötymisen mahdollisuus eikä vaatia tai vastaanottaa etuja, jotka voivat vaarantaa riippumattomuuden tai ammattietiikan.

8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.

12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

15. Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate.

20. Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.

21. Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä.

22. Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa.

23. Kannanotto on puheenvuoro, joka on syytä julkaista mahdollisimman nopeasti ilman sen yhteyteen liitettyjä asiattomia lisäyksiä.

Back
Ylös Bottom