Koripallon lisäksi punttia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeukkaK
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Onko jollain kokeneemmalla antaa vinkkiä millaista salitreeniä tekisin koripallon ohella?Lisätreenejä koripallon lisäksi saisi olla 2krt/viikkoon ja niiden pitäisi parantaa kondista koripalloa varten.Tässä tietoja musta 14v, 193cm pitkä , 189syliväli ,
paino 85kg, reidenympärys 68cm , kädenympärys 34cm, rinnanympärys 104cm (mitat otin juuri nyt) , penkkimax 70kg x 1,
mavemax 150kg x 5 , kyykky 160kg x 5 . (tein nämä tulokset ekalla treeniviikolla koskaan ollessani vielä 13v ,jonka jälkeen en ole käynyt salilla sillä into hiipui kun ei ollut kunnon reeni ohjelmaa ) Mun kroppa on siis todella epäbalanssissa alhaalta ylös , haluisin saada ne samaan tasoon madaltamatta kumminkaan jalkojen voimatasoja. Epäilen tähän suuren epäbalanssiin syyksi vaan omaa kehitystä kun mulla on jo ilman mitään reeniä kasvanu jalat isän kokosiksi mutta rinnanympärys jää 45cm pienemmäksi ja paino 25kg pienemmäksi.Kannataisko mun siis vielä pelata pelkkää korista ja odottaa että kroppa kasvais tuolla yläakselilla miehen mittoihin vai aloittaa jo nytten reeni?Moni mun ikänen junnu nääs on jo alottanu koriksen ohellapuntin että siitä sais apua itse peliin ja tuntuu että jään korin alla vuodenpäästä kakkoseksi jos en alota ja jään vaan sokeesti oottamaan jotain massankasvua.Kiitän jo etukäteen vastauksia.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kannattaa aloittaa voimaharjoittelu tuossa iässä, kun sinullakin todennäköisesti alkaa voiman kasvuhuippu lähestymään. Silloin kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa. Kokemusta koripallosta minulla ei ole, mutta uskoisin että perus kuntosaliohjelma, johon sisältyy kyykkyjä, maastavetoja (rive, jos onnistuu), penkki- ja pystypunnerrusta, leukoja ja soutuliikkeitä sekä keskivartalon liikkeitä on hyvin toimiva. Äkkiseltään ajateltuna hyviä lisiä voisivat olla unilateraaliset eli yhdellä jalalla suoritettavat kyykky- ja maastavetovariaatiot, sillä koripallossa usein ponnistus voi tapahtua yhdellä jalalla. Turha hilavitkuttelu kannattaa kuitenkin unohtaa. Lisäksi varsinaista hyppy-/loikkaharjoittelua kannattaa ehdottomasti harjoitteluohjelmaan sisällyttää.

Harjoittelukaudella kuntosalilla olisi syytä tehdä suurempia määriä ja kisakautta lähestyessä vähennetään määrää ja lisätään intensiteettiä. Lopuksi kisakaudella keskitytään nopeusvoimaharjoitteluun. Nopeusvoimaharjoittelussa tehdään useita lyhyitä sarjoja maksimaalisen räjähtävästi esim. 30–60 %:lla maksimipainoista.

Kannattaa aloittaa voimaharjoittelu tuossa iässä, kun sinullakin todennäköisesti alkaa voiman kasvuhuippu lähestymään. Silloin kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa. Kokemusta koripallosta minulla ei ole, mutta uskoisin että perus kuntosaliohjelma, johon sisältyy kyykkyjä, maastavetoja (rive, jos onnistuu), penkki- ja pystypunnerrusta, leukoja ja soutuliikkeitä sekä keskivartalon liikkeitä on hyvin toimiva. Äkkiseltään ajateltuna hyviä lisiä voisivat olla unilateraaliset eli yhdellä jalalla suoritettavat kyykky- ja maastavetovariaatiot, sillä koripallossa usein ponnistus voi tapahtua yhdellä jalalla. Turha hilavitkuttelu kannattaa kuitenkin unohtaa. Lisäksi varsinaista hyppy-/loikkaharjoittelua kannattaa ehdottomasti harjoitteluohjelmaan sisällyttää.

Harjoittelukaudella kuntosalilla olisi syytä tehdä suurempia määriä ja kisakautta lähestyessä vähennetään määrää ja lisätään intensiteettiä. Lopuksi kisakaudella keskitytään nopeusvoimaharjoitteluun. Nopeusvoimaharjoittelussa tehdään useita lyhyitä sarjoja maksimaalisen räjähtävästi esim. 30–60 %:lla maksimipainoista.

Noi yhdelläjalalla suoritettavat hommat ois varmaan hyviä , harmikseni ponnistan aina kahdella jalalla.

Nopeusvoimaharjoittelussa tehdään useita lyhyitä sarjoja maksimaalisen räjähtävästi esim. 30–60 %:lla maksimipainoista

Nopeusvoimatreenit salilla kannattaa unohtaa, kun pelissä tulee ponnistuksia jo. Ei muuta kuin kyykkyy, penkkii ja leukoja.

Mavekin on vähän turha, kun tekee kyykkyä.

mulla on kokemusta useistakin koripalloilijoista valmennuksen osalta vuosien varrella. kyllä sä koriksessa paljon yläkroppaa tarvit ja puntti ei heikennä terveyttä eikä suorituskykyä. noin kovat punttitulokset 13-vuotiaana ja samantien tosin kertois, että lahjakkuutta voimaan on paljon. toki noista mieluusti näkis videoo.

Nopeusvoimatreenit salilla kannattaa unohtaa, kun pelissä tulee ponnistuksia jo. Ei muuta kuin kyykkyy, penkkii ja leukoja.

Mavekin on vähän turha, kun tekee kyykkyä.
Olen eri mieltä tuosta nopeusvoimatreenin tarpeellisuudesta. Mun mielestä ei kannata jättää sen varaan, että "pelissä tulee kyllä hypittyä". Määrätietoinen nopeusvoima / hyppyharjoittelu voisi oikeasti näkyä pompun paranemisena. Kehitys on varmasti eri tasoa, kun oikeesti keskitytään siihen kehitettävään asiaan.

Maven poisjättämisen voisin kyllä hyväksyäkin.

juu kyllä sen yleisvoiman lisäksi näkisin itekin tärkeimmiksi mm. seuraavia jatkuvan treenin alle:
- suunnanvaihto ja kuvionopeus
- yleisnopeus
- pompun määräkestävyys
- liikkuvuus

mulla on kokemusta useistakin koripalloilijoista valmennuksen osalta vuosien varrella. kyllä sä koriksessa paljon yläkroppaa tarvit ja puntti ei heikennä terveyttä eikä suorituskykyä. noin kovat punttitulokset 13-vuotiaana ja samantien tosin kertois, että lahjakkuutta voimaan on paljon. toki noista mieluusti näkis videoo.
Joo voinhan mä sulle jonku reeni sarjan kuvata pitää vaa pyytä joku kaveri messiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
juu ei haeta niitä enkkoja tai tulosnälkää tässä, vaan enempi kiinnostaa se tekemisen tapakin, että pysyy ukot ehjinä. laita silti.

juu ei haeta niitä enkkoja tai tulosnälkää tässä, vaan enempi kiinnostaa se tekemisen tapakin, että pysyy ukot ehjinä. laita silti.
Minkälaista reeniä ite suosittelisit koriskauden aikana?Meinaan kannattaisko sisällyttää raskas reeni mukaan?

riippuu millasta pohjaa kauden ulkopuolella on tehty ja miten on tullut kehitystä. samoin merkkaa pelaajan ominaisuuskartta ja missä sitä työtä on eniten. kyllä kaudellaki kannattaa tehoja ylhäällä pitää ja nopeusominaisuuksia lajinomaisesti varsinkin. pelit itessään ei riitä ollenkaan. varsinaisten lajitreenien ohjelmointi eri seuroissa ja koulukunnissa on sen verran erilaista, että sekin merkkaa paljon siihen, mitä voidaan kauden aikana teettää. yksilöllinen meno siis selkeesti.

riippuu millasta pohjaa kauden ulkopuolella on tehty ja miten on tullut kehitystä. samoin merkkaa pelaajan ominaisuuskartta ja missä sitä työtä on eniten. kyllä kaudellaki kannattaa tehoja ylhäällä pitää ja nopeusominaisuuksia lajinomaisesti varsinkin. pelit itessään ei riitä ollenkaan. varsinaisten lajitreenien ohjelmointi eri seuroissa ja koulukunnissa on sen verran erilaista, että sekin merkkaa paljon siihen, mitä voidaan kauden aikana teettää. yksilöllinen meno siis selkeesti.
Ongelmana mulla vaan on ollut se että aina silloin tällöin kun olen kovat punttireenit päättäny tehä niin palautuminen vie niin kauheenkauan aikaa että se taas sakottaa sitten ite koriksesta pois ja jos en tee kovaa punttireeniä niin oon huomannu että kehitystä ei tule.Epäilen kumminkin että tämän saisi hoidettua sillä kuntoon että tekis ne kovatpuntti reenit useemminku kerran kuukaudessa ja mahollisesti venyttelis ja lihashuoltais edes jonkun verran :LOL:.Nyt mulla vaan ei ole varaa ottaa sitä riskiä ja testata että palaudunko hyvin vai en sillä tasan viikon päästä ricoh turnaus.Luulin että mun ikänen jamppa palautuis tosi nopsakkaa mutta ei vaan valitettavasti oo niin.Kävin viime viikolla vetämässä kauheet reenit ja tuntu et kulki pirun hyvi mutta sitten taas tuli kauheet ongelmat palautumisenkaa ja sitten löi 3päivän vitullisten lihaskipujen päälle vielä flunssan siitä olen nyt päässyt vasta eroon ja toivon että saisin itteni ees kunnon pelikuntoon tonne turnaukseen.

Zone-sarja -42%
"kova" ja "kauheet" on hyvin suhteellisia käsitteitä, eikä kerro sen kummempaa. lihaskivut sinänsä ei kerro palautumisen asteesta juurikaan. sen yleistreenin tulee tukea lajia eikä haitata sitä. tää on sit ohjelmointikysymys ja menee jokasen kohdalla erikseen aina. kerran kuukaudessa ei saa ku ittensä kipeeksi. ei semmoinen kovin systemaattista ole.

"kova" ja "kauheet" on hyvin suhteellisia käsitteitä, eikä kerro sen kummempaa. lihaskivut sinänsä ei kerro palautumisen asteesta juurikaan. sen yleistreenin tulee tukea lajia eikä haitata sitä. tää on sit ohjelmointikysymys ja menee jokasen kohdalla erikseen aina. kerran kuukaudessa ei saa ku ittensä kipeeksi. ei semmoinen kovin systemaattista ole.
Pitää ottaa opiksee... Heti turnauksen jälkeen väsään jonkun ohjelman ja pistän reenit semmosiin väleihin että ei haittaa ite päälajia.Ajattelin että 2krt/viikko kokokroppa niin saa tarpeeks sitten kertoja ja saa sijotettua hyvin viikolle pistän sulle sen videon näihin aikoihin täälä vaikka Yv:nä.

Olen eri mieltä tuosta nopeusvoimatreenin tarpeellisuudesta. Mun mielestä ei kannata jättää sen varaan, että "pelissä tulee kyllä hypittyä". Määrätietoinen nopeusvoima / hyppyharjoittelu voisi oikeasti näkyä pompun paranemisena. Kehitys on varmasti eri tasoa, kun oikeesti keskitytään siihen kehitettävään asiaan.

Nopeusvoima salilla vaan siirtyy äärimmäisen huonosti varsinaiseen lajiin. Jos salitreenikertoja on 2kpl/vko, niin keskitytään ns. perusvoiman hankkimiseen. Tässä tapauksena painopiste ylävartalolle, kun se on pahasti jäljessä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom