jotain 10 vuotta sitten lauantai yönä klo 0500 aikoihin olin koittanut tilata jotain tv-shopista. Soittelivat perään maanantaina ja kyselivät mitäköhän olin koittanut tilata, kun ei selvää saanut. Päättelin, että kyllä ne mojave-lasit varmaan on. Ja kun en kehdannut sanoa, että oli 5 promillen kunnossa tuo alkuperäinen tilaus tehty, käytin tekosyynä flunssaista ääntä. Mojave-lasit ne sitten siitä täräytin menemään.
Mahtava fiilis oli sitten viikon perästä sitä pakettia avata. Oli muuten maailman paskimmat lasit. Ne sangat oli suunniteltu jollekin karhu-kokoluokan päälle. Vaihdettavat linssit. Jeejee. Vaihdoin 3 kertaa linssejä ja pistin palautukseen. Ei ne päässä kehdannu kävellä ees.
Netistä tilatessa on sellainen ilmiö tullut vastaan, että kunhan luottokortin numero ja postiosoite on oikein, niin ne kyllä laskuttaa ja postittaa tavaran tilaushetken promilleista ja vuorokaudenajasta riippumatta.
Noin 500 euron edestä olen eläissäni tilannut aamuyöstä jotain heräteostoksia eri nettikaupoista. Ei edes mitään tv-shop sälää, hirvittävän kalliita tai täysin älyttömiä/laaduttomia turhuuksia, mutta sellaisia kuitenkin, joista olisi selvinpäin lähinnä haaveillut muutaman viikon ja lopulta todennäköisesti unohtanut ajatuksen ensiviehätyksen ohimentyä. Suht pihi ja rahankäyttöä välttävä luonne kun olen tavallisesti.
Tv-shop tavaran olen onnistunut toistaiseksi kiertämään kaukaa. Mutta jos joku on sieltä jotain hyvää löytänyt, niin olen utelias kuulemaan kokemuksista. Esimerkiksi se autojen maalipinnan pikkunaarmut korjaava kynä kuulostaa melkoiselta löydöltä, jos se tosissaan tekisi kaiken sen mitä lupaa ja vielä nätisti sekä pysyvästä (mitä tietysti epäilen suuresti...).
Tv-shopissa on sekin hauska juttu, että siellä myydään suht arkipäiväisiä esineitä ja niksejä aivan uniikkeina keksintöinä. Ehkä kaikkien aikojen paras (ja huonoin) kapistus tv-shopissa oli sellainen levy, jolla sai "maagisesti" puhdistettua pöytähopeita. Siis kyseessä oli alumiininen levy (materiaalia ei toki paljastettu mainoksessa), joka pöytäsuolaan yhdistettynä puhdisti hopeat elektrolyysin avulla vedellä täytetyssä pesualtaassa. Ihan kiva, mutta täysin saman efektin olisi saanut aikaiseksi vaikkapa jokaisesta kotitaloudesta ja marketista löytyvällä alumiinifolion palasella noin sadasosalla hinnasta.
Erilaisia sähköshokki-laitteita ja eri suuntiin hytkyviä vatsalihasten treenivempeleitä siellä on myyty jo parikymmentä vuotta lähinnä tuotteen nimen ja ulkomuodon vaihtuessa, tehon pysyessä aina yhtä heikkona.
Ne upean mahtavat "japanilaiset" (siis intialaissa valmistetut) keittiöveitset kuulemma ruostuivat melkein heti kaverilla. Saattoi olla vika käyttäjässäkin, koska eihän mikään veitsi kestä ilman ajoittaista teroittamista ja konepesukaan ei sovellu kaikille. Tosin taitavat olla menneiden vuosien tuotteita jo.