Konginkankaan turman animaatio..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyl tossa rekkakuski oli ihan täysin matkustajana sen jälkeen kun vaunu oli käynyt sielä ojassa. Bussikuski tuskin pitkälle näki, että siel on perävaunu omalla kaistalla, olihan ihan piemää ja rekan valot ovat varmasti häikässeet sen verran.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäköhän tapahtuisi jos laittaisi perävaunun taka-akselille oman jarrun? Sen pitäisi ainakin periaatteessa suoristaa yhdistelmä. No, luultavasti joku minua fiksumpi on jo ajatellut/testannut asiaa ja tullut siihen tulokseen että ei toimi. Vai liekö sitten kustannuskysymys.
 
Koukkari sanoi:
Mitäköhän tapahtuisi jos laittaisi perävaunun taka-akselille oman jarrun? Sen pitäisi ainakin periaatteessa suoristaa yhdistelmä. No, luultavasti joku minua fiksumpi on jo ajatellut/testannut asiaa ja tullut siihen tulokseen että ei toimi. Vai liekö sitten kustannuskysymys.

Sen pitäisi olla todella herkkä ABS-jarru ettei vaunulle käy kuin autolle jossa kiskaistaan käsijarru päälle eli vaunun renkaat menettää pitonsa ja lähtee luisuun.
 
Koukkari sanoi:
Mitäköhän tapahtuisi jos laittaisi perävaunun taka-akselille oman jarrun? Sen pitäisi ainakin periaatteessa suoristaa yhdistelmä. No, luultavasti joku minua fiksumpi on jo ajatellut/testannut asiaa ja tullut siihen tulokseen että ei toimi. Vai liekö sitten kustannuskysymys.

Muistaakseni oli kustannuskysymys kun poistettiin. Taisi olla sen takia kun kuskit alkoivat käyttää pelkästään vaunun jarruja säästääkseen nupin jarruja ja renkaita.
 
Huh huh, oli aika järkyttävä animaatio. Nyt vasta hahmottaa kunnolla, kuinka kova törmäys se oli... Uskomatonta, että tosta joku viel selvis hengissä.
 
Mike sanoi:
Tuntuisi että tossa olisi dösäkuski voinut vetää tieltä ojaan, tuo rekkahan oli pitkän matkaa väärällä kaistalla. Kirpasee vähemmän varmaan kun jengi lentelee niskaan, kuin se että satoja kiloja painavat rullat tulee naamaan. Ei vais, pienempi impact olis ollut jos metsään olis vetänyt, mutta ajattele tuossa nyt sitten selkeesti.

Samaa itekkin oon ajatellut kun siellähän oli sentään pelkkää peltoa sivuilla!! Eri asia olis ollu jos olis metikköä ollut... :rolleyes:
 
Saa sitä järkeä käyttää siellä tiellä liikuttaessa, ei ole pakko ajaa jalka suorana vaikka rajoitukset antaisivatkin periksi. Tosin bussillakin taisi olla jopa 33km/h ylinopeutta, jossain lähteessä oli tällainen tieto, surkeita kuskeja.
 
Heavy-rock sanoi:
Bussikuski tuskin pitkälle näki, että siel on perävaunu omalla kaistalla, olihan ihan piemää ja rekan valot ovat varmasti häikässeet sen verran.

Joissain uutisissa joku asiaan perehtynyt sanoi että rekkakuski oli välkytellyt valoja varoitoittaakseen ennen törmäystä.

Jesuiitta sanoi:
surkeita kuskeja.

En usko että on sulla varaa haukkua, kokeneita ja hyviä ammattilaisia molemmat.
 
H.C sanoi:
En usko että on sulla varaa haukkua, kokeneita ja hyviä ammattilaisia molemmat.

Reilua ylinopeutta surkealla kelillä, ei kovin ammattimaiselta kuulosta? Hintana oli 23 ihmishenkeä, kai se oli saatava äkkiä paperirullat perille.
 
Jesuiitta sanoi:
Reilua ylinopeutta surkealla kelillä, ei kovin ammattimaiselta kuulosta? Hintana oli 23 ihmishenkeä, kai se oli saatava äkkiä paperirullat perille.

Paljonko siellä on sitten ollut rajoitus?
Vielä en ole semmoista ohituskaistaa nähnyt missä on rajoitus alle 80 km/h. Animaation mukaan linja-auto ajoi 90 km/h ennen jarrutuksen alkua, rekka ei edes saa vauhtiaan yli 90 km/h:n. Että jos rajoitus ei ollut 60 km/h (nelostiellä, ohituskaistan kohdalla, eipäilen) niin voidaanko puhua reilusta ylinopeudesta?
 
Jotenkin ajattelin, että se vaunu olisi tullut poikittain vastaan, mutta se tömähtikin noin suoraan nokikkain. Voi vaan ihmetellä, että tuolta bussista ylipäätänsä joku selvisi hengissä. Ku laskee noiden liikemääriä, niin bussillekin tulee aikamoinen negatiivinen kiihtyvyys. Luulisi siinä jo hermojen ja verisuontenkin katkeilevan...
 
H.C sanoi:
Paljonko siellä on sitten ollut rajoitus?
Vielä en ole semmoista ohituskaistaa nähnyt missä on rajoitus alle 80 km/h. Animaation mukaan linja-auto ajoi 90 km/h ennen jarrutuksen alkua, rekka ei edes saa vauhtiaan yli 90 km/h:n. Että jos rajoitus ei ollut 60 km/h (nelostiellä, ohituskaistan kohdalla, eipäilen) niin voidaanko puhua reilusta ylinopeudesta?


Se on yks paskan maku paljonko sitä nopeutta loppupeleissä oli, liikaa joka tapauksessa. Ajatko itse motarilla 100km/h jos siellä on vaikka 30cm lunta ja pyryttää niin ettei näe kymmentä metriä kauemmas? Ajonopeus pitää olla olosuhteiden mukainen, tässä ei todellakaan ollut kun kerran vehkeet ei ollut lapasessa.
 
Jesuiitta sanoi:
Se on yks paskan maku paljonko sitä nopeutta loppupeleissä oli, liikaa joka tapauksessa. Ajatko itse motarilla 100km/h jos siellä on vaikka 30cm lunta ja pyryttää niin ettei näe kymmentä metriä kauemmas? Ajonopeus pitää olla olosuhteiden mukainen, tässä ei todellakaan ollut kun kerran vehkeet ei ollut lapasessa.

Linja-autolla ei ollut mitään syytä ajaa hiljempaa koska se pysyi kuljettajan hallinnassa, OK?

Rekkakuski joutui vetämään alamäen kaasu pohjassa jotta olisi edes mahdollisuus saada kärry takaisin hallintaan, OK?

Linja-autokuski oli ajanut pelkästään linja-autoa 25 vuotta keskimäärin 100000 kilometriä vuodessa.

Rekkakuski on ajanut viimeiset 11 vuotta rekkaa, pelkästään rekalla 115000 kilometriä vuodessa.

Enää en tästä jaksa jankuttaa mutta en lähtisi, Jesuiitta, linjallesi jolla haukutaan kuljettajia surkeiksi ja arvostellaan heidän ammattitaitoa noinkin huterin perustein(=ajonopeus).
 
Jesuiitta sanoi:
Edelleen 23 kuollutta ei ole hutera peruste. Over and out.

Et kenties ole ikinä kuullut sanaa onnettomuus? Kaikki on lapasessa ja sitten tapahtuu jotain TÄYSIN odottamatonta, ihmisestä riippumatonta ja homma on hetkessä palasina.

Tässä tapauksessa se 23 kuollutta on pelkästään huonon tuurin ansiota, se bussi olisi voinut olla tyhjä ja siirtoajossa ---> 1 kuollut. Kenen ammattitaidosta tai kokemuksesta oli pulaa nyt kun kuolleita olikin 23?

Maa kutsuu.
 
Sumu sanoi:
Et kenties ole ikinä kuullut sanaa onnettomuus? Kaikki on lapasessa ja sitten tapahtuu jotain TÄYSIN odottamatonta, ihmisestä riippumatonta ja homma on hetkessä palasina.

Tässä tapauksessa se 23 kuollutta on pelkästään huonon tuurin ansiota, se bussi olisi voinut olla tyhjä ja siirtoajossa ---> 1 kuollut. Kenen ammattitaidosta tai kokemuksesta oli pulaa nyt kun kuolleita olikin 23?

Maa kutsuu.

Niinpä. Tai jos bussi olis lähtenyt matkaan 20s. aikasemmin tai myöhemmin niin tolt oitais vältytty! Tuossa oli kyse aivan käsittämättömän huonosta tuurista! :(
 
MJ45 sanoi:
Niinpä. Tai jos bussi olis lähtenyt matkaan 20s. aikasemmin tai myöhemmin niin tolt oitais vältytty! Tuossa oli kyse aivan käsittämättömän huonosta tuurista! :(

Jos "jossia" ei olis, niin lehmätkin lentäis. Tässä asiassa voidaan pallotella sataa erilaista asiaan vaikuttavaa tekijää, mutta kyllä mun mielestä kyse on siitä, että tuuri oli vaan IHAN PASKA.
 
Sumu sanoi:
Jos "jossia" ei olis, niin lehmätkin lentäis. Tässä asiassa voidaan pallotella sataa erilaista asiaan vaikuttavaa tekijää, mutta kyllä mun mielestä kyse on siitä, että tuuri oli vaan IHAN PASKA.

Niinpä, ja aina kun liikenteeseen lähdetään, siihen liittyy riskejä. Riskejä voidaan pienentää, ei poistaa kokonaan, ja joskus se pienikin riski tuottaa tulosta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom